آموزشرسانه پدالهفته نامه

تفاوت خودروهای الکتریکی، هیبریدی و پلاگین هیبریدی در چیست؟

به دنبال خرید خودرویی سبز هستید؟ بیایید گزینه‌های مختلف را باهم مقایسه کنیم: هیبریدی، پلاگین هیبریدی و الکتریکی. با این مطلب شما می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام خودرو مناسب سبک زندگی شماست. ویدئویی که در این خصوص منتشر شده است دارای برخی اطلاعات قدیمی از نظر خودروهای در دسترس، شعاع حرکتی و دیگر مشخصات آن‌هاست اما هنوز هم به‌صورت بسیار خوبی تفاوت‌های فنی را شرح می‌دهد.

هیبریدی

یک خودروی هیبریدی دارای دو نوع پیشرانه است که یکی بنزینی و دیگری الکتریکی است. این دو پیشرانه با یکدیگر کار می‌کنند تا حداکثر راندمان را ارائه کنند. در برخی شرایط پیشرانه می‌تواند به‌صورت کامل خاموش شود تا خودرو فقط به باتری متکی باشد. باتری توسط انرژی کسب شده از سیستم ترمز یا پیشرانه بنزینی شارژ می‌شود.

خودروهای هیبریدی شکل و ابعاد مختلفی دارند و مصرف آن‌ها نیز کمتر است. اگر می‌خواهید بدون قربانی کردن شعاع حرکتی یا سبک زندگی خود مصرف سوخت کمتری داشته باشید خودروهای هیبریدی انتخابی عالی هستند. نگرانی‌ای از بابت شارژ باتری وجود ندارد و فقط کافی است بنزین زده و از رانندگی لذت ببرید.

پلاگین هیبریدی

یک خودروی پلاگین هیبریدی که با حروف مخفف PHEV نیز شناخته می‌شود یک پله به سمت الکتریکی سازی کامل است. این خودروها معمولاً در حالت تمام الکتریکی شعاع حرکتی بین ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر دارند. زمانی که باتری خالی شود خودروهای موردبحث همانند نمونه‌های هیبریدی مرسوم عمل خواهند کرد و بی‌وقفه بین پیشرانه بنزینی و الکتریکی تقسیم وظیفه صورت خواهد گرفت.

به‌ منظور دستیابی به حداکثر برد الکتریکی در زمان رانندگی باید خودرو را به‌صورت روزمره شارژ کنید اما زیبایی خودروهای پلاگین هیبریدی به انعطاف آن‌ها مربوط می‌شود. برای مثال تویوتا راو ۴ پرایم با باتری کاملاً شارژ شده می‌تواند مسافت ۶۸ کیلومتری را در حالت الکتریکی طی کند. این میزان برد برای اکثر مسافت‌های روزانه کفایت می‌کند و اگر به این رقم یک باک سوخت بنزین را نیز اضافه کنید شعاع حرکتی خودرو به رقم بسیار خوب ۱۰۰۰ کیلومتر نزدیک می‌شود.

خودروهای پلاگین هیبریدی بهترین انتخاب برای افرادی هستند که مسافت کمی را در روز طی می‌کنند و آن‌ها می‌توانند از مزیت حالت الکتریکی سود می‌برند؛ اما افرادی که معمولاً سفرهای طولانی دارند و در طول روز مسافت‌های زیادی را طی می‌کنند شاید خودروهای پلاگین هیبریدی را گزینه خوبی ندانند.

الکتریکی

خودروهای الکتریکی فاقد هرگونه پیشرانه درون‌سوز هستند. محصولات الکتریکی کنونی می‌توانند شعاع حرکتی بالایی داشته باشند اما برد اکثر آن‌ها بین ۳۲۰ تا ۴۸۰ کیلومتر است. رانندگی در بزرگراه، آب‌وهوای سرد و عادات رانندگی تأثیر منفی روی شعاع حرکتی این خودروها دارند و از آنجایی که شارژ باتری این خودروها فرایندی زمان‌بر است بنابراین باید یک برنامه‌ریزی دقیق برای سفرهای خود داشته باشید. همچنین تجربه رانندگی این خودروها تفاوت‌های زیادی با مدل‌های درون‌سوز دارد.

خودروهای الکتریکی گشتاور آنی را ارائه می‌کنند که باب میل اکثر افراد است. همچنین این خودروها انرژی را برای شارژ دوباره باتری ذخیره می‌کنند. این تأثیر ترمز احیا شونده به حدی می‌تواند قوی باشد که امکان رانندگی با یک پدال در اکثر زمان‌ها میسر خواهد شد. این تجربه در ابتدا کمی عجیب خواهد بود اما می‌تواند جالب و هیجان‌انگیز باشد.

خودروهای الکتریکی برای رانندگی شهری و مسیرهای کوتاه انتخاب خوبی هستند و در صورت وجود شارژرهای زیاد می‌توان یک سفر بی‌دغدغه را تجربه کرد. خوشبختانه زیرساخت‌های مربوط به این خودرو در حال پیشرفت است و شارژهای بیشتری در کشورهای پیشرفته نصب می‌شوند. البته باید تفاوت‌های مربوط به سرعت شارژ و نوع شارژر را نیز بدانید.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. AMIR / ARMI

    ۲۶ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1300 ديدگاه)

    خودرو های هیبریدی بزرگ ترین مشکلشون اینه که هزینه تعمیر و نگهداری بیشتر از خودرو های درون سوز دارن در حالی که موتور های کوچیک و معمولا کم قدرتی دارن
    خودو های پلاگین هیبریدی علاوه بر اینکه هزینه تعمیر و نگهداری بالایی مل خودرو های هیبریدی دارن که طیعی هم هست چون دو قوای محرکه دارن یه عیب دیگه هم دارن
    برد الکتریکی محدودی دارن که وقتی باتری خالی بشه بعد از ۳۰ الی ۴۰
    کیلومتر وقتی رو حالت بنزنی رانندگی بکنید مصرفتون به اندازه یه خودوی دون سوز هستش و فقط دارید یه سیستم الکتریکی با باتری خالی و با خودتون این ور اون و میکشید و این وزن اضافی خودش باعث افزایش مصرف بنزین میشه
    اگه نظر خودم بگم پلاگین هیبریدی ها هیچ تاثیر مثبت واقعی روی مصرف بنزین ندارن تو تجربه واقعی هم همین حس کردم

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۱۱
  2. عال

    ۲۶ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واردات کنید .. ازین هیبریدا بیارین .

    موافقم ۸
    مخالفم ۰
  3. Farimanico

    ۲۶ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (32 ديدگاه)

    عرض ادب و احترام
    خودروهای هیبرید و پلاگین هیبرید دارای مهندسی پیچیده و گرانی هستند که هزینه نگهداری بسیار بالایی دارند . عملا توجیه اقتصادی ندارند، اما خودروهای برقی میتونند فوق العاده باشند و میشه رسما گفت:
    آینده از آن خودروهای الکتریکی هست،
    اما نه با باطری ،
    فقط مدل فریمانی .
    در اینستا نمونه ش هست
    Farhaad_imani

    موافقم ۴
    مخالفم ۵
  4. میثم

    ۲۶ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (3259 ديدگاه)

    هیبریدی برای شهرها عالیه
    اکثر مواقع سرعت زیر ۶۰ است که باتری خیلی بکار میاد

    موافقم ۶
    مخالفم ۰
  5. Jdm باز

    ۲۶ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    بنظرم ناوگان حمل رو نقل رو کاملا الکتریکی کنن
    شاسی و بلند ها و کراس اور هارو پلاگین هیبریدی بکنن
    سدان هارو هیبرید یا پلاگین هیبرید بکنن
    ولی خودور های اسپرت و‌کوپه درونسوز باقی بمونن
    اینطوری هم به محیط زیست کمک میشه و هم میشه از غرش انجین درونسوز لذت برد

    موافقم ۱
    مخالفم ۲
    1. پویان

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (662 ديدگاه)

      Jdm. الان در چین پلاگین هیبریدی ها رشد فروش بالایی داشتن. مخصوصا بی وای دی.

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  6. bardiya

    ۷ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (12 ديدگاه)

    به نظرم خودروی برقی وارد کنید چون سیاره زمین در حال نابودی هست هوا گرم تر میشه و برف ها آب شدند و کسی که باعث شد خودروسازان جهانی به خودشان بیایند خودروسازی تسلا بود که اولین رکورد گینس رو زد که بقیه خودروسازان رو بلند کرد که بروند سراغ برقی که حتی بنز و ب‌ام‌و و کادیلاک و سایر محصولات قدیمی قبلا نتوانستد اینکار رو بکنند چون فقط اسم برند نیست اونا که ماشین حساب نمیاد فقط دنبال پول و برند و تولید هستند اصلا فکر زمین نبودند این تسلا بود که زمین رو داره نجات میده تازه تاسیس هم هست که زیاد قدمت زیادی نسبت به پورشه و پونتیاک نداره کاری به سن برند ندارم ولی حتی بنز و بی ام و حاضر نبودند برای جایی که هستند و زندگی میکنند و نفس میکشند هزینه کنند فقط دنبال اعتبار بودند و باز مرام ایلان ماسک که بخوام یک روزی خودروی برقی بخرم حتما تسلا میخرم چون به داد زمین رسید که اوضاع بدتر از این نشه و بعد بقیه شرکت های جهانی آمدند از روی تسلا کپی کردند و یاد گرفتند برقی بسازند چون تازه تویوتا هم با اون سرمایه عظیم نتوانست کاری انجام بده که این هم برندهای آسیایی رو با برندهای آمریکایی و سایر محصولات جهانی مقایسه کنید و ایلان ماسک جز تنها کسی بود که توانست دنیا رو در صنعت خودروسازی نجات بده که باعث شد به زیست محیطی آسیب کمتری وارد کند که بیشتر از این بحران ایجاد نشه حالا حالا هم کسی رکورد تسلا رو نخواهند شکست که توانست از طریق برقی یک هوای پاک هم در سیاره داشته باشیم در کل جهان و ایشالا زندگی لحظه نو که تجربه با خودروهای برقی داشته باشیم تسلا هم از کسی کپی برداری نکرده با تشکر یا علی حق

    موافقم ۲
    مخالفم ۳
  7. احمد ژاپنی

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام زمانی عرضه خودرو با موتورهای الکتریکی در این جا خوب هست که حداقل های برای آن باشه قرار نیست ۱۰۰ درصد خدمات ارائه بشه فقط اضطراب خراب شدن ماشین رو به هر دلیلی نداشته باشی و از سواری ماشین لذت ببری و به گفته دوستم تو سوار ماشین باشی نه ماشین سوار تو.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  8. کاظم

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تغییرات تکنولوژیک خودرو با سرعت کم وارد ایران میشه بنا بر دلایل مافیای خودرو. اما دوست داشته باشیم یا نه، با پیشرفت تکنولوژی باطری ها و همه گیر شدن اون دنیا داره به سمت الکتریکی کردن کامل خودروها میره، الان توی موتور سیکلت تا حدی توی ایران این رو میبینیم. به جوون ها توصیه میکنم به سمت بازار خودرو و موتورهای الکتریکی برند که بازار آینده مال این صنف هست

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا