تجربه و آزمایشمرسدس بنز

اولین تجربه رانندگی با مرسدس C43 AMG جدید، جذابیتی که کوچک شد

از همان زمانی که شایعات استفاده از پیشرانهٔ چهار سیلندر در نسخه‌های پرفورمنس نسل جدید مرسدس بنز C کلاس مطرح شد، صدای اعتراض خیلی از طرفداران و علاقه‌مندان بلند شد و حالا که بالاخره پشت فرمان نسل جدید C43 AMG با پیشرانهٔ چهار سیلندر توربو بجای V6 توئین توربوی قبل نشسته‌ایم به نظر می‌رسد این اعتراضات به‌جا بوده‌اند. البته AMG از سال ۲۰۱۳ به تولید پیشرانه‌های چهار سیلندر می‌پردازد اما تاکنون این موتورها را به‌صورت عرضی در خودروهایی مثل A کلاس، CLA و GLA نصب می‌کرد درحالی‌که پیشرانهٔ چهار سیلندر C43 جدید به‌صورت طولی نصب شده است.

با نگاهی به گذشته نیز می‌توان دید که مرسدس حتی در یکی از اجداد مستقیم C43 هم از موتورهای چهار سیلندر استفاده کرده است. این خودرو سدان شیک ۱۹۰E است که در دههٔ ۸۰ در نسخه‌های ۲.۳ و ۲.۵ لیتری با سر سیلندر شانزده سوپاپ ساخت کاسورث تولید می‌شد؛ اما درحالی‌که موتور ۲.۵ لیتری کاسورث ۱۹۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد، پیشرانهٔ ۲ لیتری توربوشارژ C43 جدید ۴۰۸ اسب بخار قدرت دارد؛ بنابراین، باید بیش از دو برابر خوب باشد، درست است؟

این پیشرانهٔ جدید جایگزین موتور ۳ لیتری V6 توئین توربوی نسل قبلی شده است و هرچند دو سیلندر و یک لیتر حجم کمتری دارد اما به لطف یک توربوشارژ پیشرفته با نیروی کمکی برقی قدرت بیشتری تولید می‌کند (البته گشتاور ۵۰۰ نیوتن متری این موتور از ۵۲۰ نیوتن متر قبل کمتر است). این توربوشارژر که توسط گرت ساخته شده است، به یک موتور برقی کوچک مجهز است که بین توربین و کمپرسور قرار گرفته و مستقیماً روی شافت عمل می‌کند. این موتور الکتریکی در زمانی که فشار گازهای اگزوز پایین است، توربو را به چرخش درمی‌آورد و موجب کاهش تأخیر می‌شود.

مثل مدل‌های قوی‌تر AMG، گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک C43 جدید هم برای بهبود واکنش بجای مبدل گشتاور به کلاچ تر مجهز شده است. سامانهٔ چهارچرخ محرک استاندارد خودرو به‌صورت دائمی گشتاور را با نسبت ۳۱ به ۶۹ بین محورهای جلو و عقب توزیع می‌کند و سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب و کمک‌فنرهای تطبیقی هم هردو به‌صورت استاندارد ارائه می‌شوند. هرچند پیشرانهٔ C43 جدید پیچیده‌تر از نسل قبلی است اما جذابیت کمتری دارد و صدای آن دقیقاً همان چیزی است که از یک موتور چهار سیلندر انتظار می‌رود.

هرچند مرسدس با استفاده از سیستم صوتی خودرو اقدام به تقویت صدای پیشرانه کرده اما در مقایسه با محصولات قبلی AMG، موتور C43 حتی در زمانی که بشدت تحت‌فشار است هم ساکت‌تر بوده و در سرعت‌های بزرگراهی تقریباً صدایی از آن شنیده نمی‌شود. البته امکان شنیدن نالهٔ توربوشارژ در سرعت‌های پایین‌تر وجود خواهد داشت زیرا زمان پایین بودن دور پیشرانه، موتور الکتریکی اقدام به چرخاندن توربو می‌کند. به لطف این سیستم، واکنش پدال گاز حتی زمانی که آن را رها کنید و سپس به‌سرعت دوباره فشار دهید فوری بوده و هیچ تأخیری ندارد.

بااین‌حال، با وجود این توربوشارژر برقی، پیشرانهٔ جدید تمایلی برای دور گرفتن ندارد و در خودروی آزمایشی ما، موتور کمی قبل از رسیدن به ردلاین ۷ هزار rpm خود کات‌آف می‌کرد. همچنین هرچند گیربکس دنده‌ها را به‌آرامی و هوشمندانه تعویض می‌کرد اما هنگام تعویض دندهٔ دستی از طریق پدال‌های پشت فرمان، تأخیر قابل‌توجهی از خود نشان می‌داد. بااین‌حال، C43 جدید خودروی بسیار سریع و پویایی است و به لطف پاسخگویی یکنواخت پیشرانه، هنگامی‌که سخت تحت‌فشار قرار گیرد احساس کمبود قدرت نخواهد داشت.

شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر ۴.۶ ثانیه‌ای اعلامی AMG برای این خودرو تقریباً محافظه‌کارانه است زیرا ما با نسل قبلی C43 ظرف تنها ۴.۱ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسیدیم و این در حالی است که نسل جدید به لانچ کنترل هم مجهز شده است. همچنین به گفتهٔ AMG، این سدان اسپرت جدید حدود ۶۰ کیلوگرم سبک‌تر شده و کاهش وزن دماغه به خاطر پیشرانهٔ کوچک‌تر که باعث اشتیاق بیشتر خودرو برای پیچیدن می‌شود نیز هنگام رانندگی کاملاً مشهود است.

همان‌طور که از یک AMG انتظار می‌رود، فرمان پذیری C43 خوب است و بازخورد بیشتری نسبت به C کلاس معمولی ارائه می‌کند. چسبندگی خودرو نیز چشمگیر است و لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت ۴S نمونهٔ آزمایشی ما در هردو مسیر خشک و خیس چسبندگی خوبی را فراهم می‌کردند. هرچند سامانهٔ چهارچرخ محرک گشتاور بیشتری را به چرخ‌های عقب انتقال می‌دهد اما هندلینگ C43 خیلی شبیه به خودروهای محرک عقب نیست و حتی در پیچ‌های تند نیز با چسبندگی و ثبات بالایی به‌پیش می‌رود.

صرف‌نظر از اینکه کدام حالت رانندگی برای تنظیم کمک‌فنرهای تطبیقی انتخاب شود، سواری این سدان جدید آلمانی در سرعت‌های پایین سفت است هرچند که خودروی آزمایشی ما روی بزرگ‌ترین رینگ‌های قابل سفارش (۲۰ اینچی) قرار داشت. به‌طورکلی، نسل جدید C43 از لحاظ دینامیک رانندگی به شخصیت باثباتی که از آئودی S4 انتظار داریم نزدیک‌تر است تا پیشینیان هیجان‌انگیزتر خود. البته به نظر می‌رسد مرسدس قصد داشته فضای زیادی را برای مدل قوی‌تر C63 که به‌زودی با نسخهٔ قوی‌تری از همین موتور ۲ لیتری به همراه سیستم هیبریدی معرفی خواهد شد باقی بگذارد و به همین دلیل C43 را محدود کرده است.

نسل جدید C43 مثل C کلاس معمولی از کابین خوش‌ساختی با تکنولوژی‌های استاندارد سطح بالایی بهره می‌برد. البته سیستم‌عامل MBUX که از طریق نمایشگر مرکزی بزرگ ۱۲.۳ اینچی ارائه می‌شود در این کلاس بهترین نیست و استفاده از چهارپره و دو کنترلر دایره‌ای برای قرار دادن تمام کنترل‌ها روی غربیلک فرمان هم ایدهٔ خوبی به نظر نمی‌رسد اما بدون شک خریداران به‌سرعت به کنترل عملکردهای پراستفادۀ خودرو عادت خواهند کرد. یک تصمیم عجیب در ارگونومی این خودرو اما نصب دسته برف‌پاک‌کن و دسته‌راهنما در سمت چپ و قرار گرفتن شیفتر گیربکس دقیقاً با همان شکل در سمت راست است که قطعاً برای تمام کسانی که از دسته‌های معمول استفاده کرده‌اند باعث سردرگمی خواهد شد.

درمجموع به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت هرچند کوچک‌سازی پیشرانهٔ C43 جدید به قیمت کاهش پرفورمنس آن تمام نشده اما مطمئناً چیزی هم به تجربهٔ رانندگی این خودرو اضافه نکرده است. همچنین وقتی این سدان مرسدس در برابر رقیب اصلی خود یعنی ب‌ام‌و M340i با پیشرانهٔ بزرگ‌تر و جذاب‌تر شش سیلندر قرار می‌گیرد شرایط بدتر می‌شود. البته C43 قدرت بیشتری نسبت به رقیب باواریایی دارد اما به نظر می‌رسد پیشرانهٔ کوچک‌شدهٔ آن پاسخ به سؤالی است که هنوز پرسیده نشده است.

مشخصات فنی

Mercedes-AMG C43 2023

پیشرانه ۲.۰ لیتری I4 توربو
قدرت ۴۰۸ اسب بخار
گشتاور ۵۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۴.۰ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۲.۴ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۱۰.۷ لیتر ترکیبی
طول ۴,۷۹۰ میلی‌متر
عرض ۱,۸۲۳ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۵۰ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۸۶۵ میلی‌متر
وزن ۱۷۷۰ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۳۴۰ لیتر
ظرفیت سرنشین ۵ نفر
قیمت حدود ۶۳ هزار دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
منبع
Car&Driver

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. elman

    ۲۲ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (86 ديدگاه)

    این دنیا دیگه بدرد نمیخوره

    موافقم 31
    مخالفم 14
  2. Matin2

    ۲۲ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (358 ديدگاه)

    عقبشو دوس ندارم

    موافقم 8
    مخالفم 39
  3. Afg

    ۲۲ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (497 ديدگاه)

    هنوزم یک مرسدسه

    موافقم 34
    مخالفم 5
  4. new reventon

    ۲۲ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (394 ديدگاه)

    طرف میره c43 سفارش میده سانروف براش نمیذاره
    ایرانیام عاشق سانروفن
    که عکس بگیرن پز بدن
    فک میکنن فرق سانروف 206 با بی ام معلوم نیس😂

    موافقم 40
    مخالفم 3
  5. JDM lover

    ۲۲ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    اون موتور ۶ سیلندر قبلی تحت فشار کمتری بود و حداکثر توانش رو ارائه نمیداد به همین دلیل استهلاک کمتری داشت
    ولی این چهار سیلندر بشدت تحت فشاره که تونسته بالای ۴۰۰ اسب بده بیرون و استهلاکش هم بیشتره

    اگر دوستان اطلاعاتی دارن یا اگر فک میکنن اشتباه میکنم لطفا بگن

    موافقم 34
    مخالفم 8
    1. Erfan

      ۲۳ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (536 ديدگاه)

      کاملا درست میگید.
      برای مثال cla45هایی که وارد ایران شدند و ۴سیلندر
      ۲هزار با حدود ۴۰۰اسب بخار بودن.
      کمپانی مرسدس برای اینکه دمای موتور بسیار در زمان کار بالا هست به جای استفاده از جک هیدرولیکی یا جک های اتوماتیک برای کاپوت ماشین از همون میله های استفاده کردن که داخل ماشین وطنی خودمون هم هست که به خاطر اینه که اون جک ها تحمل چنین دمایی رو نداشتن.
      و خب به راحتی میشه فهمید که بعد از ۵سال چی قراره سر اون موتور و هرچیزی که اطراف اون موتور هست بیاد.
      برای همین اکثر مواقع آلمانی ها (بنز و بی ام و) هزینه نگهداری های سنگینی دارن به خاطر پرفورمنس نهایی خودشون

      موافقم 20
      مخالفم 3
      1. علی ریحانی

        ۲۳ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (45 ديدگاه)

        حتی نمد کاپوت هم براشون نزاشتن که احتمال سوختگی از بین بره

        موافقم 4
        مخالفم 1
    2. Enayat

      ۲۳ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (174 ديدگاه)

      درسته! دوره، دوره کاهش هزینه هاست شرکت های آلمانی خوب می دونی توسعه ماشین های چهار سیلندر هم از نظر قوانین اروپا و کاهش هزینه تولید، به صرفه تره… خودروهای آلمانی مدل کلاسیک و آنتیک، هنوز هم با اون موتورهای شش و هشت سیلندر، دارن راحت بدون مشکلی کار می کنند، ولی این چهار سیلندر های که به زور توربو و بعلاوه وزن زیاد این مدل ماشین ها، فشار زیادی رو متحمل می‌شوند، نهایتاً ده الی پانزده سال عمر کنند، و یک هزینه استهلاک سنگین‌ رو دست مالکین خودشون می زاره…گارانتی شرکت ها هم که دیگه اون موقعه جوابگو نیست

      موافقم 8
      مخالفم 3
  6. pedram7

    ۲۲ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (75 ديدگاه)

    این جا دیگه جا موندن نیست:|

    موافقم 9
    مخالفم 3
  7. مانی

    ۲۲ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    2023 Mercedes-AMG C43 First Drive Review: Change Is A Good Thing
    این تیتر موتور وان بود

    موافقم 8
    مخالفم 0
  8. دکتر

    ۲۲ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (338 ديدگاه)

    این دنیا دیگه بدرد نمیخوره دوستان! کجاست اون موتور ۸ سلیندر و غرشش،موتور چهارسیلندر هیچ وقت نه خوش صداست نه جذاب… خداحافظ عصر طلایی موتورهای بزرگ.

    موافقم 16
    مخالفم 1
    1. new reventon

      ۲۳ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (394 ديدگاه)

      اره واقعا
      آیندگان به عصر ما به دید حسادت نگاه میکنن که اینطور موتورای باحالی وجود داشت تو زمان ما
      البته
      ما ایرانیا که 1600 سی سی
      موتورامونم 125 سی سی
      واقعا پول داشتم کلکسیونی از ماشینای 8 سیلندر و 12 سیلندر الانو میخریدم
      چون آینده میشن طلا

      موافقم 13
      مخالفم 1
  9. بهنام

    ۲۲ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (985 ديدگاه)

    😕
    یه روز کاملا برقی میشه و باید حسرت همین 4 سیلندر رو بخوریم

    موافقم 21
    مخالفم 2
    1. علی جردن

      ۲۳ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (417 ديدگاه)

      هیچ وقت کسی حسرت ۴ سیلندر رو نمی خوره حداقل تو ایران پره از پژو شوماخر سوارهای شوتی ۴ سیلندر

      موافقم 6
      مخالفم 1
  10. مهدی

    ۲۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1594 ديدگاه)

    نسبت به قیمتش ارزش نداره

    موافقم 5
    مخالفم 16
  11. Enayat

    ۲۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (174 ديدگاه)

    ملت بنز AMG و بی ام و Mpower تو رده پرفورمنس می خرند که با موتورهای هیولایی خودشون صدا بده و حال کنند!
    این چیه دیگه 🥺؟!؟!
    چهار سیلندر بیشتر مال ماشین های اقتصادی نه یه ماشین لوکس و پرفورمنس گران!
    واقعا این دنیا دیگه بدرد نمی خوره😭

    موافقم 9
    مخالفم 3
    1. Reza Waffen SS

      ۲۳ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (5340 ديدگاه)

      همش 63 هزار دلار قیمتشه کجاش لوکس و گرونه

      موافقم 1
      مخالفم 2
  12. amir

    ۲۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (104 ديدگاه)

    برای ما که قراره فقط چینی ببینیم و اینارو تو عکس چه فرقی میکنه.😑 حالا هرموتوری میخواد روش باشه

    موافقم 8
    مخالفم 1
  13. ARMAN سابق

    ۲۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (453 ديدگاه)

    همون حرف قبلی
    بنزم بنزای قدیم

    موافقم 1
    مخالفم 2
  14. مهردادکمال

    ۲۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1825 ديدگاه)

    بک لحظه ارم بنزشو در بیارین تو ذهنتون باقیش رو ببینیم به نظرتون ارزش خرید داره یا خیر

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا