رانندگی با مرسدس GLC63 AMG، چهار سیلندر هیبرید به‌جای V8

جمعه 8 فروردین 1404 - 05:12
مطالعه 5 دقیقه
Mercedes-GLC63-1
مرسدس در نسل جدید GLC63 AMG پیشرانهٔ V8 فوق‌العادهٔ قبلی را کنار گذاشته و بجای آن از قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی چهار سیلندر استفاده کرده است.
تبلیغات

تا چند سال پیش، ایدهٔ جایگزینی قوای محرکهٔ هیبریدی با پیشرانهٔ V8 در خودروهای اسپرت شبیه توهین به مقدسات بود زیرا هیبریدی‌ها برای کاهش مصرف سوخت طراحی می‌شدند نه شتاب سریع و غرش اگزوز. امروز اما زمانه بسیار تغییر کرده است و حتی خودروهای فرمول یک هم از پیشرانه‌های هیبریدی استفاده می‌کنند و ثابت می‌کنند که هیبریداسیون منافاتی با آدرنالین ندارد. درنتیجهٔ سال‌های اخیر بسیاری از خودروسازان بزرگ جهان محصولات خود را هیبریدی کرده‌اند و نتیجه خلق خودروهایی مثل مرسدس GLC63 S E Performance با قدرتی بسیار بیشتر از نسخه‌های V8 قبلی و مصرف سوخت کمتر است.

این شاسی‌بلند اسپرت از همان قوای محرکهٔ سدان C63 استفاده می‌کند که از یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربو با قدرت فوق‌العادهٔ 476 اسب بخار به همراه یک موتور الکتریکی 204 اسب بخاری در عقب تشکیل شده است و مجموعاً 680 اسب بخار قدرت و 1020 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این اعداد 170 اسب بخار و 320 نیوتن متر از نسل قبلی بیشتر هستند. بااین‌حال، GLC63 جدید آن‌قدر که انتظار می‌رود هیجان‌انگیز نیست و پشت فرمان خودرویی آرم، ساکت و سربه‌زیر احساس می‌شود که آن خشم AMG را از دست داده است.

بااین‌حال، در حالت رانندگی مسابقه همه‌چیز تغییر می‌کند و گویی GLC63 بیدار می‌شود. در این حالت، پدال گاز تیز شد، تعویض دنده‌ها تهاجمی‌تر شد و اگزوز صدای وحشیانه منتشر کرد. حالا این همان AMG شد که انتظار داریم. در این حالت، تمام 680 اسب بخار قدرت آزاد می‌شود و با نیرویی بی‌امان ماشین را به جلو شلیک می‌کند. گشتاور 1020 نیوتن متری هم بی‌پایان احساس می‌شود و کششی بی‌انتها را در هر دور موتوری ارائه می‌کند. به لطف این قوای محرکه، GLC63 ظرف 3.1 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت رسید و 400 متر را در 11.5 ثانیه طی کرد که به ترتیب 0.1 ثانیه و 0.2 ثانیه از نسل قبلی سریع‌تر است.

بااین‌حال، یکی از بزرگ‌ترین معایب قوای محرکهٔ هیبریدی، وزن اضافه است. درحالی‌که GLC63 قبلی با موتور هشت سیلندر 2042 کیلوگرم وزن داشت، این رقم در نسل کنونی به 2350 کیلوگرم رسیده است. البته این اضافه‌وزن خیلی روی قدرت توقف خودرو تأثیر منفی نگذاشته و کراس‌اوور اسپرت AMG پس از 32.6 متر از سرعت 96 کیلومتر بر ساعت متوقف شد که فقط 60 سانتی‌متر بیشتر از نسل قبلی است. هرچند سیستم تعلیق GLC63 همان‌طور که از یک AMG انتظار می‌رود نسبت به دیگر شاسی‌بلندهای کامپکت سفت‌تر است اما سواری خودرو همچنان آرام است و مشکلات جاده بدون ایجاد ناراحتی برای سرنشینان محو می‌شود تا GLC63 کاملاً برای استفاده‌های روزمره مناسب باشد.

هرچند GLC63 یک خودروی پلاگین‌هیبریدی است ولی شعاع حرکتی تمام الکتریکی آن حتی در قیاس با دیگر ساخته‌های پلاگین‌هیبریدی مرسدس هم ناچیز است و در بهترین حالت به 10 کیلومتر می‌رسد. بااین‌حال، واضح است که کسی چنین خودرویی را برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت نمی‌خرد. همچنین باطری کوچک 6.1 کیلووات ساعتی GLC63 هم برای شارژ و تخلیهٔ بسیار سریع طراحی شده و شبیه ابرخازن عمل می‌کند. به‌طورکلی، هرچند در ابتدا از اینکه GLC63 جدید شبیه یک AMG نبود ناامید شدیم ولی پس از کمی رانندگی، شخصیت دوقطبی آن را درک کردیم. این شاسی‌بلند آلمانی فقط با چرخش یک سوئیچ روی فرمان، می‌تواند از کروزری آرام برای ترددهای روزانه به هیولایی آتشین و لاستیک دود کن تبدیل شود.

بااین‌وجود، چنین قابلیت‌هایی ارزان به دست نمی‌آید و قیمت GLC63 S E Performance از 87,200 دلار آغاز می‌شود که با سفارش فقط چند آپشن مثل ترمزهای کربن سرامیکی AMG و سیستم کنترل سواری فعال AMG این رقم به 107,890 دلار افزایش یافت. هرچند قیمتی نزدیک به 110 هزار دلار برای یک کراس‌اوور کامپکت بسیار زیاد است ولی قیمت ب‌ام‌و X3 M با 510 اسب بخار قدرت هم از 83 هزار دلار شروع می‌شود که فاصلهٔ چندانی با قیمت پایهٔ مرسدس ندارد.

کپی لینک

مشخصات فنی

2025 Mercedes AMG GLC63 S E Performance

پیشرانه

2.0 لیتری 4 سیلندر توربو هیبرید

قدرت

680 اسب بخار

گشتاور

1020 نیوتن متر

گیربکس

9 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

فاصلهٔ محوری

2,888 میلی‌متر

طول

4,750 میلی‌متر

عرض

1,920 میلی‌متر

ارتفاع

1,635 میلی‌متر

وزن خالص

2350 کیلوگرم

شتاب صفر تا 96

3.1 ثانیه

مسافت 400 متر

11.5 ثانیه

توقف از 96 کیلومتر

32.6 متر

شتاب جانبی

0.99 جی

قیمت پایه

87,200 دلار

قیمت تشت‌شده

107,890 دلار

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.