دوئل ب‌ام‌و X4 و مرسدس بنز GLC کوپه

جمعه 22 دی 1396 - 08:30
مطالعه 6 دقیقه
Mercedes-GLC-Coupe-VS-BMW-X4
قسمت ششم دور هفتم سری رقابت‌های خودرویی پدال به گروه کراس‌اوورهای کامپکت لوکس اختصاص یافته است که در دوئل قبلی آن دو کراس‌اوور آلمانی یعنی آئودی...
تبلیغات

قسمت ششم دور هفتم سری رقابت‌های خودرویی پدال به گروه کراس‌اوورهای کامپکت لوکس اختصاص یافته است که در دوئل قبلی آن دو کراس‌اوور آلمانی یعنی آئودی Q5 و پورشه ماکان در برابر یکدیگر قرار گرفتند. در این رقابت مجموعاً تعداد 1627 رأی به ثبت رسیده است که ماکان با دریافت 868 عدد از آن‌ها و کسب 53 درصد از کل آراء، با اختلافی جزئی پیروز شد درحالی‌که Q7 موفق به کسب 759 رأی شده است. حال امروز در هفتمین دوئل گروه کراس‌اوورهای کامپکت لوکس بازهم دو آلمانی اما از نوع کوپه یعنی ب‌ام‌و X4 و مرسدس بنز GLC کوپه باهم به رقابت می‌پردازند.

ب‌ام‌و X3

لکسس NX

مرسدس بنز GLC

لندروور دیسکاوری اسپرت

لکسس NX

مرسدس بنز GLC

دی‌اس 5

اینفینیتی QX50

جگوار F-Pace

آلفارومئو استلویو

دی‌اس 7

جگوار F-Pace

آکورا RDX

کادیلاک XT4

لینکلن MKC

ولوو XC60

؟

ولوو XC60

آئودی Q5

پورشه ماکان

مرسدس بنز GLC کوپه

ب‌ام‌و X4

پورشه ماکان

؟

مرسدس بنز GLC کوپه

مرسدس بنز برای اولین بار با معرفی مدل GLK در نمایشگاه پکن 2008 به بخش کراس‌اوورهای کامپکت لوکس وارد شد. سپس این خودرو برای مدل 2013 مورد فیس‌لیفت قرار گرفته و در نمایشگاه نیویورک 2012 رونمایی شد؛ اما سرانجام GLK در سال 2015 به پایان عمر خود رسید تا جایش را به کراس‌اوور تازه‌نفس مرسدس بنز بدهد. این خودرو که طبق شیوهٔ نام‌گذاری جدید مرسدس بنز، GLC نام گرفته بود به‌عنوان جانشین GLK در همین سال معرفی شد؛ بنابراین GLC در اصل نسل دوم GLK محسوب می‌شود. ولی ما در این دوئل با نسخهٔ کوپهٔ GLC کار داریم که خبر ساخت آن با رونمایی از نسخه‌ای کانسپت در نمایشگاه شانگهای 2015 اعلام شد. سپس حدود یک سال بعد در نمایشگاه نیویورک 2016 مرسدس بنز برای اولین بار رسماً نسخهٔ تولیدی GLC کوپه را معرفی و برای رقابت مستقیم با ب‌ام‌و X4 راهی بازار نمود. هردو نسخهٔ معمولی و کوپهٔ GLC با چهار پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه می‌شوند. پیشرانهٔ اول یک واحد 2 لیتری چهار سیلندر توربو است که در دو سطح قدرت مختلف در مدل‌های GLC250 و GLC300 ارائه می‌گردد. در رقابت ما نسخهٔ قدرتمندتر یعنی GLC300 شرکت کرده که 245 اسب بخار قدرت و 370 نیوتن متر گشتاور دارد. این مدل در حالت استاندارد به‌صورت دیفرانسیل عقب عرضه می‌شود اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Matic هم برای آن وجود دارد. در صدر خانوادهٔ GLC اما مدل‌های اسپرت و عملکردی GLC43 و GLC63 ساخت مرسدس-آام‌گ قرار دارند. دراین‌بین، GLC63 S قوی‌ترین نسخهٔ GLC محسوب می‌شود که از پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربوی مرسدس-آام‌گ GT با 510 اسب بخار قدرت استفاده می‌کند. انتقال نیرو در تمامی مدل‌ها هم توسط یک گیربکس 9 سرعتهٔ اتوماتیک انجام می‌گیرد.

ب‌ام‌و X4

ب‌ام‌و برای اولین بار با عرضهٔ مدل X6 به بخش کراس‌اوورهای کوپه وارد شد و در اصل این کلاس را بنیان نهاد. X6 بر روی پلت‌فرم X5 ساخته شده بود و در اصل نسخهٔ کوپهٔ X5 محسوب می‌شد تا جایی که در نمای جلویی شباهت زیادی به آن داشت؛ اما موفقیت X6 در بازار موجب شد که ب‌ام‌و به فکر ساخت کراس‌اوور کوپهٔ کوچک‌تری بر اساس مدل کامپکت X3 بیفتد؛ بنابراین در نخستین گام، سازندهٔ آلمانی کراس‌اوور کوپهٔ کامپکتی با نام X4 را در قالب یک کانسپت در نمایشگاه شانگهای 2013 رونمایی کرد. سپس حدود یک سال بعد در نمایشگاه نیویورک 2014 نسخهٔ تولیدی این خودرو برای اولین بار معرفی شد. همان‌طور که اشاره شد، X4 بر اساس پلت‌فرم نسل دوم X3 ساخته شده و از پیشرانه‌های آن استفاده می‌کند؛ بنابراین در لیست موتورهای X4 هم شش پیشرانهٔ مختلف شامل سه نمونهٔ دیزلی و سه نمونهٔ بنزینی وجود دارد. پیشرانهٔ بنزینی پایه که برای رقابت ما هم انتخاب شده است، یک واحد 2 لیتری چهار سیلندر توربو است که در دو سطح قدرت مختلف در مدل‌های X4 20i و X4 28i ارائه می‌شود. در این دوئل نسخهٔ قدرتمندتر شرکت کرده که 245 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور دارد؛ اما در بین مدل‌های X4 یک نسخهٔ اسپرت و قدرتمند بنام X4 M40i هم حضور دارد که X3 از آن بی‌بهره است. این مدل از همان پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی مدل X4 35i و X3 35i استفاده می‌کند که البته قدرت و گشتاور بیشتری معادل 360 اسب بخار و 645 نیوتن متر تولید می‌کند. تمامی مدل‌های X4 به‌صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک XDrive مجهز هستند.

مشخصات فنی

ب‌ام‌و X4 28i

مرسدس GLC300

پیشرانه

2 لیتری 4 سیلندر

2 لیتری 4 سیلندر

تنفس

توربوشارژ

توربوشارژ

قدرت

245 اسب بخار

245 اسب بخار

گشتاور

350 نیوتن متر

370 نیوتن متر

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک

9 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

چهارچرخ

شتاب صفرتاصد

5.9 ثانیه

5.9 ثانیه

مسافت 400 متر

14.6 ثانیه

14.7 ثانیه

حداکثر سرعت

230 کیلومتر/ساعت

220 کیلومتر/ساعت

مصرف سوخت

9.8 لیتر (ترکیبی)

9.6 لیتر (ترکیبی)

وزن

1886 کیلوگرم

1837 کیلوگرم

طول

4.68 متر

4.73 متر

فاصلهٔ محوری

2.81 متر

2.87 متر

حجم صندوق بار

500 لیتر

500 لیتر

قیمت پایه

48,595 دلار

47,595 دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9915022]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.