دوئل آئودی Q5 و پورشه ماکان

امروز به ایستگاه ششم از دور هفتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال رسیده‌ایم که به گروه کراس‌اوورهای کامپکت لوکس اختصاص دارد. در دوئل پنجم این گروه که بین اینفینیتی QX50 و دی‌اس 7 برگزار شد، مجموعاً تعداد 1727 رأی به ثبت رسیده است که دی‌اس موفق شد با دریافت 1048 عدد از آن‌ها و کسب 60 درصد از کل آراء پیروز گردد درحالی‌که اینفینیتی با 679 رأی از دور رقابت‌ها حذف شد. حال امروز در ششمین دوئل گروه کراس‌اوورهای کامپکت لوکس، دو هم‌وطن و هم‌خانوادهٔ آلمانی یعنی پورشه ماکان و آئودی Q5 رودرروی یکدیگر قرار گرفته‌اند.

ب‌ام‌و X3

لکسس NX

مرسدس بنز GLC

لندروور دیسکاوری اسپرت

لکسس NX

مرسدس بنز GLC

دی‌اس 5

اینفینیتی QX50

جگوار F-Pace

آلفارومئو استلویو

دی‌اس 7

جگوار F-Pace

آکورا RDX

کادیلاک XT4

لینکلن MKC

ولوو XC60

؟

ولوو XC60

آئودی Q5

پورشه ماکان

مرسدس بنز GLC کوپه

ب‌ام‌و X4

؟

؟

آئودی Q5

آئودی برای اولین بار در نمایشگاه پکن 2008 کراس‌اوور کامپکتی بنام Q5 را رونمایی کرد که پس از Q7 دومین کراس‌اوور این شرکت محسوب می‌شد. البته حدود یک سال قبل از آن، یعنی در نمایشگاه لس‌آنجلس 2007 آئودی با رونمایی از کانسپت Cross Cabriolet، پیش‌نمایشی از Q5 را در قالب یک کراس‌اوور کابریولت دودر ارائه کرده بود. نسل اول این کراس‌اوور آلمانی روی پلت‌فرم MLB گروه فولکس‌واگن ساخته شده بود که با تعداد زیادی از محصولات آئودی مانند A4 و A5 مشترک بود. چند سال بعد پورشه ماکان هم روی همین پلت‌فرم ساخته شد. نسل نخست Q5 تا امسال تولید می‌شد اما چند وقتی است که جای خود را به نسل دوم داده است که برای اولین بار رسماً در نمایشگاه پاریس 2016 رونمایی شد. نسل دوم Q5 طبق زبان طراحی جدید آئودی شکل گرفته و از این لحاظ دنباله‌روی برادر بزرگ‌ترش Q7 است. همچنین در این نسل Q5، از نسخهٔ بروز شدهٔ همان پلت‌فرم MLB با نام MLB evo استفاده شده است یعنی پلت‌فرمی که در لامبورگینی اوروس هم بکار رفته است. این کراس‌اوور کامپکت لوکس در نسخه‌های معمولی تنها با دو پیشرانهٔ مختلف عرضه می‌شود که یکی دیزلی و دیگری بنزینی است. موتور دیزلی از نوع 3 لیتری V6 توربو و پیشرانهٔ بنزینی از نوع 2 لیتری چهار سیلندر توربو است ولی ما برای این رقابت قوی‌ترین نسخهٔ Q5 یعنی مدل اسپرت SQ5 را انتخاب کرده‌ایم. این مدل مجهز به یک پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توربو با 355 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور است که نیروی آن توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک انتقال پیدا می‌کند. تمامی مدل‌های Q5 به‌صورت استاندارد مجهز به سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو هستند. آئودی Q5 تا پایان ماه نوامبر در ایالات‌متحده بیش از 50 هزار دستگاه فروش داشته است.

پورشه ماکان

پورشه که با معرفی مدل کاین به‌عنوان اولین کراس‌اوور خود به موفقیت قابل‌توجهی دست پیدا کرده بود، در اوایل دههٔ دوم قرن بیست و یکم تصمیم گرفت خانوادهٔ کراس‌اوورهای خود را گسترش داده و این بار شانس خود را در یک کلاس پایین‌تر یعنی سگمنت کراس‌اوورهای کامپکت لوکس هم امتحان کند. بدین ترتیب نهایتاً دومین کراس‌اوور تاریخ پورشه برای اولین بار در نمایشگاه لس‌آنجلس 2013 با نام ماکان رونمایی شده و سپس فروش آن از بهار 2014 در اروپا و ایالات‌متحده آغاز گردید. همان‌طور که در بالا اشاره شد، ماکان بر روی پلت‌فرم مشترکی با آئودی Q5 ساخته شده و بنابراین پایه و اساس دو خودروی این دوئل یکسان است. ولی ماکان برخلاف Q5 با طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های گوناگون بنزینی و دیزل و در مدل‌های مختلفی شامل پایه، S، S دیزل، GTS و توربو به بازارهای جهانی عرضه می‌گردد. لیست پیشرانه‌ها هم از 2 لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو در مدل پایه آغاز شده و نهایتاً به 3.6 لیتری V6 توئین توربو در قوی‌ترین مدل یعنی ماکان توربو می‌رسد. این مدل خود در دو نسخهٔ استاندارد و Performance Package عرضه می‌شود که اولی 400 اسب بخار و دومی 440 اسب بخار قدرت داشته و قوی‌ترین عضو خانوادهٔ ماکان محسوب می‌شود. ولی ما در این دوئل ماکان S را انتخاب کرده‌ایم که نزدیک‌ترین مدل به آئودی SQ5 محسوب می‌شود. این خودرو از یک پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توئین توربو استفاده می‌کند که 340 اسب بخار قدرت و 460 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیرو در تمامی مدل‌های ماکان توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه PDK صورت گرفته و همهٔ مدل‌ها به‌صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند. پورشه ماکان در یازده ماه سپری شده از سال جاری در بازار ایالات‌متحده حدود 19 هزار دستگاه فروش داشته است.


مشخصات فنی

آئودی SQ5

پورشه ماکان S

پیشرانه 3 لیتری V6 3 لیتری V6
تنفس توربوشارژ توئین توربو
قدرت 355 اسب بخار 340 اسب بخار
گشتاور 500 نیوتن متر 460 نیوتن متر
گیربکس 8 سرعته اتوماتیک 7 سرعته دوکلاچه
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفرتاصد 5.1 ثانیه 5.1 ثانیه
مسافت 400 متر 13.7 ثانیه 13.6 ثانیه
حداکثر سرعت 250 کیلومتر/ساعت 250 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 11.2 لیتر (ترکیبی) 12.3 لیتر (ترکیبی)
وزن 2010 کیلوگرم 1990 کیلوگرم
طول 4.67 متر 4.68 متر
فاصلهٔ محوری 2.82 متر 2.80 متر
حجم صندوق بار 765 لیتر 510 لیتر
قیمت پایه 55,275 دلار 55,450 دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

32 دیدگاه

  1. حامد
    سوابق: (645 دیدگاه) ,

    همیشه وقتی یک طرف دوئل صحبت از پورشه باشه قطعا انتخابم پورشه هست
    چراغای عقب ماکان فوقالعادست
    فقط کافیه یه بار نگاش کنید عاشقش میشید

    پاسخ
    1. Ali
      سوابق: (126 دیدگاه) ,

      به این میگن دویل واقعا نمیشه انتخاب کرد❤️

      پاسخ
    2. شاهين
      سوابق: (832 دیدگاه) ,

      من به پورشه رای دادم ولی خدایی آئودی هم خیلی خیلی شاخه.

      پاسخ
    3. امیر
      سوابق: (79 دیدگاه) ,

      از همه لحاظ audi بهتره واقعا دیگه گه تعصب رو تو قوطی کردین شما

      پاسخ
    4. بهرام
      سوابق: (113 دیدگاه) ,

      مگه میشه تو این دوئل از ماکان دل و کند و به Q5 رای داد … با تمام احترامی که به آئودی و پیشرفت و موفقیت هاش دارم ، به ماکان رای دادم اصلا ابهت از سر و روش میباره ???

      پاسخ
  2. مرصاد
    سوابق: (91 دیدگاه) ,

    مهندسی یعنی ارباب حلقه ها ❤♥
    و دیگر هیچ

    پاسخ
    1. KING 918 (محمدرضا)
      سوابق: (2428 دیدگاه) ,

      با اینکه ائودی رو خیلی دوست دارم ولی تعصب نمیذاره انتخابش کنم پس پورشه…………….

      پاسخ
    1. رضا
      سوابق: (88 دیدگاه) ,

      به چه دلیل خب پورشه؟
      از لحاظ قدرت که ائودی سر تره
      از لحاظ گشتاور هم همین طور
      از لحاظ شتاب با وجود اینکه وزن بیشتری داره با هم برابرن
      از لحاظ ظرفیت صندوق بار هم که ائودی خیلی بزرگتره
      مصرف سوختشم کمتره
      قیمت هاشون هم برابره
      کیفیت هرجفتشون هم خوبه و هر جفتشون کهنه کارن
      چی باعث میشه اون وقت بیاید بگید پورش؟ تعصب دیگه خیلی بیجا

      پاسخ
  3. Amir
    سوابق: (159 دیدگاه) ,

    خیلی انتخاب سختیه
    با این حال انتخاب من ماکان

    پاسخ
  4. علی
    سوابق: (218 دیدگاه) ,

    داشبورد و کنسول ماکان چقدر متقارن و منظمه،انگار همه چیز سر جای خودشه.اما داخل آئودی یه خورده قروقاطیه، ب ام و هم همینطوره.انتخاب منم ماکانه.

    پاسخ
    1. عرفان
      سوابق: (356 دیدگاه) ,

      من تجربه هر دوتاشو داشتم
      ماکان از هر لحاظ بهتره..(موتور، گیربکس، راحتی، جلوه و…)
      نسل جدید Q5 قدیمی میزنه..

      پاسخ
  5. حمیدرضا
    سوابق: (2160 دیدگاه) ,

    انتخاب من ائودی به خاطر ظرافت طراحی داخلی و قیمت مناسب و از همه مهم تر هزینه های تحمیلی کمتر به صاحب ماشین

    پاسخ
  6. M3csl
    سوابق: (126 دیدگاه) ,

    من شدیدا متحیر شدم!!! نمی‌دونم ما خیلی پورشه ندیده و کج سلیقه ایم ،یا آمریکاییا خیلی پورشه دیده و بد سلیقن،،اخه چه جوری میشه ک با اختلاف قیمت ۱۷۵ دلاری(حدود ۷۰۰ هزار تومان) آئودی ۳۱ هزار تا بیشتر بفروشه!!! قیمتا ک تقریبا برابره،،چرا پورشه نمیخرن؟؟!! نکنه خرن.!!!؟؟

    پاسخ
    1. mehran911
      سوابق: (1688 دیدگاه) ,

      هر سال که از تولید یک نسخه از یک خودرو میگذره فروشش نسبت به سال قبل افت میکنه
      همین ماکان در سال اول و عرضه محبوبترین کراس اوور آمریکا شده

      پاسخ
  7. کارل شلبی
    سوابق: (300 دیدگاه) ,

    پدال!!!!شورولت کوروت Zr1هنسی معرفی شده خبرشو بزار دیگه چرا اینقدر دیر اخباره میزارید!!!

    پاسخ
  8. نویدی
    سوابق: (326 دیدگاه) ,

    به هر کدومش رای بدم در حق اون یکی اجحاف کردم!انتخاب فقط برمیگرده به سلیقه وگرنه نمیشه گفت کدومش بهتره.
    هر دو رو دوست دارم ولی به اندازه سر سوزن تمایلم به پورشه ماکان بیشتره.

    پاسخ
  9. حمید
    سوابق: (1401 دیدگاه) ,

    با احترام برا آ بو دی انتخاب من ماکان

    پاسخ
  10. امیر
    سوابق: (611 دیدگاه) ,

    عجب دوئلی عجب دوئلی!!واقعا آدم کیف می کنه با این شاهکارهای خودروسازی!با اینکه آرزوی داشتن ماکان رو دارم اما آئودی کمی بهتره و بهش رای دادم

    پاسخ
  11. احسان
    سوابق: (184 دیدگاه) ,

    دوستان،
    به نظرتون اون شکاف های اگزوز های آئودی دکوری و فیک هستند ؟
    اگه جواب بله هست…
    نمیدونم واقعا این چه کاریه میکنن کمپانی ها
    حتی اونهایی که کارشون درسته….!؟
    آخه چه اصراریه مما و دکور اگزوز را ایجاد کردن…!

    پاسخ
  12. sunmartin
    سوابق: (1905 دیدگاه) ,

    پورشه و آئودی … بهترین های جهان ازینها بهتر مگه داریم مگه ساخته شده؟
    من انتخابم ارباب حلقه هاست آنچه خوبان همه دارند …آئودی تریم داخلی فوق العاده مرقوب و به کیفیت زیبا و یونیکی داره طراحان آئودی از پیار شرایر گرامی تا طراحان حال آئودی سنگ بنای این شرکت با ساخته های مرغوب و متفاوتی بنا کردند
    از طرفی پورشه با هر خودرویی در میوفته ولو با یک رده از خود و کلاس بالاتر و یا حتی قویتر بشدت برنده میشه پورشه پورشه است و با هیچ ساخته بشری قابل قیاس نیست من بلحاظ طراحی آئودی انتخاب کردم و الا پورشه بالاترین برند جهانه

    پاسخ
    1. Archi KHAN
      سوابق: (1989 دیدگاه) ,

      دمت گرم
      اصن :
      ” خودروسازی یعنی فِراری و پورشه “

      پاسخ
  13. Saied
    سوابق: (1264 دیدگاه) ,

    اخه ماشینی هست که با پورشه قابل مقایسه بشه.
    کسی که عاشق پورشه باشه ماشینش رو با طلا هم عوض نمیکنه چه برسه به مقایسه کردن با ماشینه دیگه

    پاسخ
  14. mazaher
    سوابق: (111 دیدگاه) ,

    بهترین خودروهای تولیدی جهان برای آلمانه اما من بیشتر پورشه رو می پسندم چون برای ادعای خود سنددارد و ان هم محبوبیت کیفی در جهان.

    پاسخ
  15. M.us
    سوابق: (238 دیدگاه) ,

    آیودی انتخاب منه چون نه تنها با اختلاف جزیی بهتر از پورش بلکه واقعا ارزش خرید بیشتری داره تو ماشینای پورشه فقط پانامرا توربو s و کاین و دوست دارم خیلی رویایی ان

    پاسخ
  16. کیوان
    سوابق: (143 دیدگاه) ,

    پورشه عالیه اما کاین نه ماکان Q5 انتخابمه

    پاسخ
  17. good mood
    سوابق: (54 دیدگاه) ,

    به لحاظ سواری و فنی هردو یکی هستن و بهترین کیفیت ارایه میدن و تنها تفاوت ممکنه خروجی صدای اگزوز باشه
    در نگاه اول پورشه زیباتر به نظر میاد و خطوط نرم تری داره اما تکراری شده
    Q5 بیشتر به دلم میشینه 🙂
    ولی بعد گذشت 10 سال به دلیل همون خطوط نرم طراحی ماکان چشم نواز تر خواهد بود و ارزش خودشو حفظ خواهد کرد
    ضمن اینکه در بحث هزینه ها AUDI کم هزینه تره

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.