اولین تجربهٔ رانندگی با نسل جدید مرسدس بنز S کلاس، آینده اینجا است

چهارشنبه 1 بهمن 1399 - 08:30
مطالعه 13 دقیقه
Mercedes-Benz-S-Class-2021-1024-15
خریداران خودرو تقریباً در همه جای دنیا تمایل بیشتری به شاسی‌بلندها نشان می‌دهند اما بااین‌حال S کلاس همچنان بااقتدار پرچم‌دار مرسدس بنز باقیمانده...
تبلیغات

خریداران خودرو تقریباً در همه جای دنیا تمایل بیشتری به شاسی‌بلندها نشان می‌دهند اما بااین‌حال S کلاس همچنان بااقتدار پرچم‌دار مرسدس بنز باقیمانده است. نسل جدید این خودرو همیشه هم به‌عنوان یک سدان لوکس بالا رده و هم یک ویترین تکنولوژی برای ویژگی‌هایی عمل می‌کند که به‌زودی در مرسدس‌های ارزان‌تر ارائه خواهند شد. مرسدس همچنین تاکنون تکنولوژی‌هایی را هم برای اولین بار در S کلاس معرفی کرده که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به ترمز ABS در سال 1981، کنترل پایداری در سال 1995، کروز کنترل راداری در سال 1998 و چراغ‌های بیرونی تمام LED در سال 2013 اشاره کرد.

اما نسل جدید این سدان پرچم‌دار چگونه است؟ در پاسخ باید گفت هرچند در نسل تازهٔ S کلاس ویژگی‌های جدید زیادی وجود دارد اما خودرو فاقد یک عنصر مهم یعنی جسارت است. این نسل نسبت به نسل قبلی (W222) کمتر خودنمایی می‌کند، فاقد جزئیات جذاب مدل قدیمی است و چراغ‌های جلو و عقب آن ساده‌تر و کوچک‌تر شده‌اند. نسل جدید S کلاس نسبت به نسل قبلی 33 میلی‌متر کشیده‌تر شده و فاصلهٔ محوری آن 50 میلی‌متر افزایش یافته است اما عدم وجود زرق‌وبرق، خودنمایی و جسارت، این افزایش اندازه را پنهان کرده است. بااین‌حال مرسدس موفق شده ضریب درگ S کلاس را به تنها 0.22 برساند که موجب بهبود راندمان و پالایش سواری خودرو می‌شود. برای دستیابی به چنین ضریبی، دستگیرهٔ درها مثل تسلا داخل بدنه قرار گرفته‌اند و وقتی قفل درها باز می‌شود یا کلید هوشمند به خودرو نزدیک می‌شود از جای خود بیرون می‌آیند.

ویژگی‌های تسلایی در داخل خودرو با نمایشگر لمسی OLED عظیم 12.8 اینچی که بر داشبورد سلطه دارد بیشتر به چشم می‌خورد. این نمایشگر تقریباً رابط اصلی همهٔ ویژگی‌ها و عملکردهای خودرو است اما در نگاه اول به نظر می‌رسد یک لپ‌تاپ باز روی کنسول مرکزی قرار گرفته است. هم‌اکنون حتی کنترل سیستم تهویه نیز به‌صورت دیجیتالی انجام می‌گیرد. این یعنی طراحان کابین مرسدس بسیاری از پایگاه‌های اصلی خود را از دست داده‌اند، جایی که قبلاً هنر خود را به‌خوبی در آن نشان می‌دادند.

به‌عنوان‌مثال، S کلاس قبلی به چهار دریچهٔ تهویهٔ تراش‌خورده و یک ساعت آنالوگ در میان آن‌ها مجهز بود ولی حالا جای آن‌ها را یک صفحه‌نمایش شیشه‌ای گرفته است. البته در دیگر قسمت‌های کابین مثل تزئینات چوبی زیبا و نورپردازی LED با قابلیت تنظیم رنگ در کل پانل‌های داخلی، هنوز هم می‌توان هنر و چیره‌دستی سنتی طراحان را مشاهده کرد. علاوه بر این، در S کلاس جدید یک حسگر اثرانگشت هم تعبیه شده که امکان تغییر حساب کاربری راننده یا حتی احراز هویت او را فراهم می‌کند.

نسل جدید S کلاس در ابتدا در دو مدل شامل S500 با پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توربو (به همراه سوپرشارژر الکتریکی) 435 اسب بخاری و S580 با پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربوی 503 اسب بخاری به بازار ایالات‌متحده عرضه می‌شود که هردو مدل به سیستم هیبریدی خفیف 48 ولت هم مجهز هستند. هنگام رانندگی با S580 باید حتماً از محدودکنندهٔ سرعت استفاده کرد زیرا به لطف عایق صوتی استثنایی خودرو، به‌راحتی ممکن است سرعت از حد مجاز فراتر برود و راننده متوجه نشود.

هنگام حرکت با سرعت 130 کیلومتر بر ساعت، سروصدای دیگر خودروهای خیابان که البته تا حد زیادی توسط شیشه‌های دوجداره گرفته می‌شود، از صدای خود S کلاس بیشتر به گوش می‌رسد. فقط هنگام عبور از سرعت 220 کیلومتر بر ساعت صدای باد از بالای درها آرامش سرنشینان را برهم میزند. صدای موتور V8 حتی در شتاب گیری‌های شدید هم به‌ندرت بلند می‌شود و در تهاجمی‌ترین حالت رانندگی یعنی اسپرت پلاس (حالتی که با شخصیت و هدف S کلاس مغایرت دارد) نیز پیشرانه در برابر فشردن‌های ملایم پدال گاز سکوت می‌کند.

تنظیمات سیستم تعلیق نیز با کمک‌فنرهای تطبیقی و سیستم بادی به‌صورت استاندارد، مثل موتور روی راحتی تمرکز دارد. در حالت اسپرت پلاس ارتفاع این بنز بزرگ 18 میلی‌متر کاهش پیدا می‌کند و هرچند فاقد سفتی معمول سدان‌های اسپرت است اما سواری آن همچنان چشمگیر است. دراین‌بین باید به سیستم سفارشی کنترل بدنهٔ فعال الکتریکی هم اشاره کنیم که دوربین اسکن جاده و همین‌طور سیستم آنتی‌رول فعال را به همراه دارد. دومی از یک سیستم هیدرولیک تحت‌فشار با پمپ 48 ولت استفاده می‌کند و به‌طور مؤثری بادی رول (حرکات گهواره‌ای بدنه) را خنثی می‌کند. در همین حال، سطح چسبندگی خودرو بالا است و سیستم چهارچرخ محرک 4Matic هم کشش فوق‌العاده‌ای را فراهم می‌کند.

S580 در سرعت‌های پایین یکی دیگر از نوآوری‌های خود یعنی سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب را به نمایش می‌گذارد که می‌تواند چرخ‌های عقب را تا 10 درجه بچرخاند. به گفتهٔ مرسدس، به لطف این سیستم دایرهٔ چرخش S کلاس به تنها 10.9 متر کاهش پیدا می‌کند که 30 سانتی‌متر از دایرهٔ چرخش A کلاس سدان کمتر است. احساس عملکرد این سیستم در ابتدا عجیب است زیرا با چرخش فرمان می‌توان چرخ‌های عقب را حرکت داد اما بدیهی است که به‌طور چشمگیری موجب افزایش قدرت مانور خودرو می‌شود. سیستم فرمان گیری 10 درجه‌ای چرخ‌های عقب فقط در مدل S580 و همراه با پکیج Executive Line ارائه می‌شود و پکیج AMG Line که برای هردو مدل قابل سفارش است، نسخهٔ ملایم‌تر 4.5 درجه‌ای را به همراه دارد که دایرهٔ چرخش را به 11.9 متر می‌رساند. هردو سیستم نیز با عبور از سرعت 60 کیلومتر بر ساعت، با چرخاندن جزئی چرخ‌های عقب موجب بهبود ثبات خودرو می‌شوند.

خریدارانی که نسخهٔ پایهٔ S500 را با موتور کوچک‌تر انتخاب می‌کنند از لحاظ پرفورمنس یا تجربهٔ رانندگی چیز زیادی را از دست نمی‌دهند. به لطف عملکرد فوری سوپرشارژر الکتریکی و موتور-ژنراتور الکتریکی یکپارچه که می‌تواند تا 22 اسب بخار قدرت اضافی را ارائه کند، پاسخ موتور 3 لیتری شش سیلندر خطی در دورهای پایین تقریباً مشابه V8 است. این موتور شش سیلندر در دورهای بالا نیز هرچند ساکت است اما صدای آن حداقل به‌اندازهٔ غرش خاموش هشت سیلندر S580 جالب به نظر می‌رسد. تنها در سرعت‌های فراتر از 200 کیلومتر بر ساعت است که S500 به‌مراتب کُندتر از S580 احساس می‌شود و بیشتر طول می‌کشد تا بتواند به حداکثر سرعت 250 کیلومتر بر ساعت برسد.

نسل جدید S کلاس به‌گونه‌ای طراحی شده که امکان تجهیز به سیستم خودران را دارد اما فعلاً این سیستم را فقط در پیست آزمایشی و از روی صندلی شاگرد می‌توان آزمایش کرد. بااین‌حال کروز کنترل هوشمند مرسدس بنام «درایو پایلوت» در جاده‌ها قابلیت تنظیم فاصله با خودروی جلویی و دنبال کردن خطوط مسیر را دارد. این سیستم هنگام تردد در بزرگراه‌ها، با سرعت معمول بزرگراهی خودرو را به پیش می‌برد اما هنگام رسیدن به ترافیک سنگین تلاش می‌کند توقف‌های آرامی داشته باشد. درایو پایلوت همچنین به‌طور خودکار محدودیت‌های سرعت را تشخیص داده و سرعت ماشین را تنظیم می‌کند.

وظیفهٔ S کلاس همیشه عمل کردن به‌عنوان ویترین تکنولوژی‌های جدید مرسدس بنز بوده و نسل W223 هم تا حدودی این کار را انجام داده است. به‌عنوان‌مثال، نسخهٔ پیشرفتهٔ ناوبری واقعیت افزوده که قبلاً آن‌را در مدل‌های GLE و فیس‌لیفت E کلاس دیده بودیم برای اولین بار در نسل جدید S کلاس معرفی شده است. این سیستم حالا می‌تواند فلش‌های تغییر مسیر را روی نمایشگر سربالا به نمایش درآورد. دستیار صوتی مرسدس نیز در اینجا توانایی‌های بیشتری نسبت به دیگر بنزها دارد. مثلاً با گفتن عبارت «استرس دارم»، خودرو برنامهٔ ماساژ را ارائه می‌کند. صفحه‌نمایش بزرگ مرکزی هم نسخهٔ جدیدی از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی MBUX مرسدس را ارائه می‌کند که زیباتر به نظر می‌رسد و ادعا شده قدرت پردازش آن 50 درصد افزایش یافته اما هنوز هم برخی از عملکردهای کم‌اهمیت‌تر در زیر چند لایه از منوها نهفته شده‌اند.

صفحه آمپر دیجیتالی 12.3 اینچی S کلاس نیز یک نوآوری را به همراه دارد که آن قابلیت نمایش سه‌بعدی است. این نمایشگر، تصاویر کمی متفاوتی را به هر چشم راننده ارائه می‌کند تا حس عمق را ایجاد کند. این ویژگیِ قابل‌توجهی است خصوصاً وقتی روی صفحه آمپر نقشهٔ ناوبری به نمایش درمی‌آید. البته این قابلیت فراتر از نمایش تکنولوژی، چیزی به تجربهٔ رانندگی خودرو اضافه نمی‌کند و حتی به گفتهٔ مرسدس ممکن است باعث ایجاد دلهره در برخی از رانندگان شود. به همین دلیل خوشبختانه به‌راحتی می‌توان صفحه آمپر را روی حالت معمولی دوبعدی قرار داد.

در S کلاس جدید بهترین آپشن‌ها در قالب پکیج‌های سفارشی ارائه می‌شوند اما بااین‌حال هردو مدل S500 و S580 به‌صورت استاندارد به نمایشگر مرکزی OLED، سیستم صوتی برمستر و مجموعهٔ کامل سیستم‌های کمک‌راننده مجهز هستند. در آینده‌ای نزدیک مدل‌های دیگر S کلاس جدید شامل نسخهٔ AMG با پیشرانهٔ V8 قوی‌تر، یک نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی و نهایتاً نسخهٔ مایباخ با موتور V12 هم به بازار خواهند آمد اما S کلاس حتی در ابتدایی‌ترین نسخهٔ خود نیز همچنان به بهترین حالت ممکن مرسدس بنز را نمایندگی می‌کند.

کپی لینک

مشخصات فنی

مرسدس S500

مرسدس S580

پیشرانه

3 لیتری I6 توربوشارژ

4 لیتری V8 توئین توربو

قدرت

435 اسب بخار

503 اسب بخار

گشتاور

520 نیوتن متر

700 نیوتن متر

گیربکس

9 سرعته اتوماتیک

9 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

چهارچرخ

فاصلهٔ محوری

3,215 میلی‌متر

طول

5,288 میلی‌متر

عرض

1,953 میلی‌متر

ارتفاع

1,503 میلی‌متر

حجم صندوق بار

540 لیتر

وزن

2245 کیلوگرم

2290 کیلوگرم

شتاب صفر تا 96

5.0 ثانیه

4.1 ثانیه

مسافت 400 متر

13.5 ثانیه

12.7 ثانیه

حداکثر سرعت

250 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

9.8 لیتر ترکیبی

10.2 لیتر ترکیبی

قیمت پایه

109,800 دلار

116,300 دلار

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.