مرسدس بنز اتو 2000 کانسپت، شاهکار دهه 80 میلادی
مرسدس بنز در سال جاری از پروتوتایپی تک ساخت و ساختارشکن با نام EQXX رونمایی کرد. این خودروی مفهومی به خاطر تکنولوژیهای الکتریکی خود معرفی شده و اگرچه وارد خط تولید نخواهد شد اما به کانسپت های فوقالعاده جذاب مرسدس که ویترینی از تکنولوژیهای آینده بودهاند خواهد پیوست. یکی از این کانسپت ها اتو 2000 نام دارد که محصولات مرسدس بنز را تحت تأثیر قرار داد.
اتو 2000 در نمایشگاه فرانکفورت 1981 معرفی شد و به منظور نمایش اینکه یک خودروی لوکس در سال 2000 چه شکلی خواهد بود تولید گردید. مرسدس بنز این پروژه را به تنهایی آغاز نکرد. پروتوتایپ موردبحث در پاسخ به چالشی که سال 1980 توسط دولت آلمان غربی اعلام شده بود توسعه یافت. مقامات آلمان غربی از مرسدس، آئودی و فولکسواگن خواسته بودند یک خودروی کاملاً عملکردی بسازند که بهطور قابلتوجهی کممصرفتر از خودروهای آن زمان بوده و درعینحال از نظر سواری، شعاع حرکتی، فضای کابین و البته راحتی کمبودی نداشته باشد.
مرسدس بنز سه پیشرانه را آزمایش کرد که شامل نسخه 8 سیلندر بنزینی با سیستم غیرفعال سازی سیلندر، 6 سیلندر توربودیزل و نهایتاً توربین گاز بود. مدل دیزلی قدرت 150 اسب بخاری داشت و میتوانست به سرعت 150 کیلومتر در ساعت برسد و شعاع حرکتی 860 کیلومتری داشته باشد. همانند EQXX، اتو 2000 بهبودهای آئرودینامیکی زیادی داشت تا حداکثر راندمان را ارائه کند. طراحی بخش جلوی نرم این خودرو سپری داشت که از جلوپنجره استفاده نمیکرد. حتی قالپاقها نیز از نظر آئرودینامیکی راندمان بالایی داشتند. طراحان مرسدس در آن زمان به ضریب درگ 0.28 رسیدند که با ضریب درگ EQB جدید برابر است.
اتو 2000 هرگز به خط تولید راه نیافت اما در معابر عمومی تست شد و به کلکسیون مرسدس بنز فرستاده شد. احتمالاً همین اتفاق برای EQXX نیز خواهد افتاد و این دو آزمایشگاه سیار در یک خانواده قرار میگیرند. اگرچه فعلاً مشخص نیست کدام ویژگیهای EQXX در محصولات آتی این برند بکار خواهند رفت اما درباره اتو 2000 میتوانیم اظهارنظر کنیم. نمای جلوی گوشهدار این خودرو در واقع پیشنمایشی از نسل W201 مدل 190 سال 1982 بود و همین طراحی بعدها در سایر مدلها نیز بکار رفت. W124 سال 1984 که بعدها به اولین E کلاس تبدیل شد از همین نوع طراحی استفاده کرده بود و S کلاس نسل W140 سال 1991 نیز شباهتهای زیادی به اتو 2000 داشت. تکنولوژی غیرفعال سازی سیلندر که توسط کادیلاک نیز مورداستفاده قرار گرفت در سالهای بعد کاربرد گستردهای یافت و مرسدس بنز میلیونها پیشرانه 6 سیلندر توربودیزل را با این تکنولوژی تولید کرد. البته برخی ویژگیها همچون بخش پشتی موسوم به دم کاما و توربین گاز راهی به خودروهای تولیدی نیافتند.