نوآوری در موتورهای بنزهای کلاس سی در طول سالیان

دوشنبه 23 دی 1392 - 07:35
مطالعه 11 دقیقه
Mercedes-Benz 190
مرسدس بنز کلاس سی و هم خانواده‌ اسبق آن 190E یکی از مهم‌ترین مدل‌های مرسدس می‌باشد، و تا قبل از آغاز سال جدید، مقرون به صرفه‌ترین خودروی این...
تبلیغات

مرسدس بنز کلاس سی و هم خانواده‌ اسبق آن 190E یکی از مهم‌ترین مدل‌های مرسدس می‌باشد، و تا قبل از آغاز سال جدید، مقرون به صرفه‌ترین خودروی این خودروساز آلمانی بود.

آن‌ها همچنین تکنولوژی‌های موتور خودروی زیادی را معرفی کرده‌اند که 190 نیز همانند سی کلاس نقش زیادی در این بخش داشته است. مرسدس بنز 190 (یا W201)، موتورهای دیزلی جدید با چهار (OM 601) یا پنج (OM 602) سیلندر که به منظور کاهش صدا داخل یک محفظه قرار داده شده بودند را معرفی کرد. آن‌ها همچنین بسیار با صرفه بوده و به میزانی که ممکن بود به نظر بیاید کند نبودند: مرسدس 190 D 2.5 توربو که در سال 1986 معرفی شد سرعت صفر تا 100 کیلومتر را می‌توانست در 11.5 ثانیه پر کند.

هر چند، علاقه مندان مرسدس بنز بیشتر مدل دارای موتور بنزینی سری W201 را به خاطر خواهند آورد: نسخه‌ی چهار سوپاپ M 102، که در سال 1983 بر روی مدل 190 E 2.3-16 عرضه شد. این مدل اولین خودروی مرسدس بنز مجهز به موتور بنزینی با چهار سوپاپ در هر سیلندر و یک سدان اسپرت موفق بود.

چیزی که کمتر در مورد 190 شناخته شده این است که مرسدس یک نسخه‌ی الکتریکی دارای دو موتور الکترومغناطیسی تغذیه شده از باتری‌های سدیم/نیکل کلراید را در مورد این مدل تجربه کرد، که هر کدام از این موتورها 16 کیلووات (22 اسب بخار) نیرو تولید کرده و یکی از چرخ‌های عقب را به حرکت در می‌آوردند. مرسدس 10 عدد از این خودروها با ترکیب باتری و موتورهای مختلف را در جزیره‌ی روگِن بین سال‌های 1992 تا 1996 مورد آزمایش قرار داد، حتی یکی از آن‌ها در یک سال به کارکردی معادل 100 هزار کیلومتر دست پیدا کرد. هرچند، هیچ کدام از آن‌ها به مرحله‌ی تولید نرسیدند.

سری مدل W202 برای نخستین بار به عنوان خودروی کلاس سی به گونه‌ی فعلی به بازار عرضه شد، و بدین ترتیب توسط مدل C 200 CDI اولین موتور دیزلی دنیا همراه با سیستم تزریق سوخت مشترک ریلی معرفی گردید. پس از سال 2003، تمامی موتورهای دیزلی در سری مدل‌های کلاس سی W203 مبتنی بر قاعده‌ی ریل مشترک بودند.
در سال 1995، خودروی کلاس سی w202 موتورهای سوپرشارژردار با سوپرشارژر تسمه دار را در مدل C 230 کمپرسور ارائه نمود. موتور M 111 2.3 لیتری چهار سیلندر از نظر اقتصادی در حدود 5 برابر بیشتر از موتورهای معمولی با صرفه‌تر بود.

سال 1997 مصادف با معرفی اولین موتور هشت سیلندر در یک خودروی کلاس سی C 43 AMG بود، که همین امر راه را برای مدل‌های C 63 AMG هم دوره‌ی خود هموار کرد.
نسل W204 کلاس سی نیز در اواخر سال 2008 یک موتور بزرگ و برجسته را به دنیای موتور خودروها معرفی کرد، موتور دیزلی OM 651. با نیرویی معادل 204 اسب بخار و حجم 2.1 لیتر در قدرتمندترین نوع خود، این موتور چهار سیلندر به اندازه‌ی کافی قوی و بهینه سازی شده تلقی شد که بتواند بر روی مدل‌های کلاس اِس قرار بگیرد، بدین ترتیب اولین خودروی کلاس لوکس در دنیا با یک موتور چهار سیلندر معرفی گردید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.