اولین رانندگی با مرسدس AMG GT63 جدید، افزایش راحتی، کاهش عصیانگری!
انتظارات از مرسدس AMG GT بالا بود. این جانشین SLS فوقالعاده محسوب میشد که همسایهٔ اشتوتگارتی خود یعنی پورشه 911 را هدف گرفته بود. ما وقار، پیشرانهٔ شگفتانگیز و کشش عالی این ماشین را تحسین کردیم و به همین دلیل، هنگام معرفی نسل جدید AMG GT، کمی شک و تردید داشتیم زیرا چهار صندلی و سامانهٔ چهارچرخ محرک استاندارد، حدود 270 کیلوگرم به وزن خودرو اضافه کرده است. حال که مدتی را پشت فرمان این کوپهٔ اسپرت سنگینتر اما همچنان اغواکننده گذراندیم، میتوانیم به این سؤال پاسخ دهیم. آیا AMG GT نرمتر و راحتتر شده یا بهتر از نسل قبلی خود است؟ پاسخ هیچکدام است زیرا نسل جدید سوپرکار مرسدس هردو را انجام میدهد.
مفهوم جدید
مردان افلترباخ بر اساس تجربهٔ خریداران از نسل اول AMG GT اقدام به توسعهٔ نسل دوم کردهاند. هرچند برخی مثل ما تمرکز روی پرفورمنس و پویایی رانندگی را تحسین میکردند اما صدای بلندی از سمت خریداران میگفت مهندسان در این زمینه زیادهروی کردهاند. بازخورد خریداران درخواست کوپهای را داشت که کاربردیتر و قابلاستفادهتر باشد. یک ماشین اسپرت که بتوان هرروز بدون خستگی با آن رانندگی کرد. پاسخ مستقیم افلترباخ به این خواسته، نسل جدید AMG GT است که در کنار رودستر AMG SL توسعه پیدا کرده و هدف آن ارائهٔ پرفورمنس فوقالعاده هم در جاده و هم در پیست است.
مدل جدید در ظاهر تقریباً مشابه نسل قبلی است و «گوردون واگنر» رئیس طراحی مرسدس، کاپوت کشیده، کابین متمرکز بر عقب و اوورهنگهای کوتاه را حفظ کرده است؛ اما GT جدید بسیار بزرگتر از قبل شده است. فاصلهٔ محوری حدود 75 میلیمتر افزایش پیدا کرده، طول کلی بیش از 150 میلیمتر رشد داشته و عرض خودرو هم 45 میلیمتر بیشتر شده است. به لطف این رشد ابعاد، حالا خریداران میتوانند AMG GT را بهصورت 2+2 سفارش دهند اما مثل 911، در اینجا هم صندلیهای عقب بیشتر برای قرار دادن کولهپشتی مناسب خواهد بود هرچند که به گفتهٔ مرسدس میتواند افرادی با قد زیر 150 سانتیمتر را جای دهند.
سفارش این صندلیها اما اضافهوزن ناچیزی را به همراه دارد که اصلاً از پشت فرمان احساس نخواهد شد و صرفنظر کردن از آنها صرفاً راه بین صندوق بار و کابین را برای قرار دادن اشیاء بزرگتر باز میکند. یکی دیگر از تغییرات بزرگ AMG GT جدید نسبت به نسل قبلی، تجهیز به سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Matic+ بهصورت استاندارد است درحالیکه نسل قبلی صرفاً بهصورت محرک عقب ارائه میشد. بااینحال، تفاوت ناشی از این سیستم کمتر از چیزی است که انتظار میرفت زیرا 4Matic+ در حالت عادی تمام نیرو را به چرخهای عقب ارسال میکند و تنها زمانی که لغزش را تشخیص دهد به چرخهای جلو هم نیرو خواهد داد.
این یعنی خودرو حس رانندگی دیفرانسیل عقب را حفظ خواهد کرد و در شرایط لغزنده کششی عالی را فراهم میکند. هزینهٔ این کارایی بیشتر اما وزنی در حدود 1950 کیلوگرم یا تقریباً مشابه E کلاس است. این یعنی AMG GT حدود 320 کیلوگرم از پورشه 911 توربو S سنگینتر است. البته AMG با تنظیم هوشمندانهٔ تعلیق و سیستمهای هوشمند سعی کرد علیرغم افزایش وزن همچنان پویایی رانندگی را حفظ کند.
پیشرانه و گیربکس
با وجود این همه تغییر، پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربو و گیربکس 9 سرعتهٔ اتوماتیک کاملاً آشنا هستند. البته درحالیکه پیشرانهٔ نسل قبلی AMG GT از سیستم روغنکاری کارتل خشک استفاده میکرد، AMG در این نسل سراغ نسخهٔ کارتل تر این موتور رفته است که با نام M177 شناخته میشود. این پیشرانه در GT63 حالا 585 اسب بخار قدرت تولید میکند که با AMG GT R قبلی برابر است اما گشتاور 800 نیوتن متری آن بسیار بیشتر بوده و با بلک سریز قبلی یکسان است. به گفتهٔ AMG، این مدل ظرف 3.1 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد که یعنی سامانهٔ چهارچرخ محرک در هنگام لانچ اضافهوزن را جبران میکند.
سیستم تعلیق کنترل سواری فعال AMG نیز به استفادهٔ بهینه از قدرت کمک میکند. در این سیستم، بجای آنتیرول بارهای سنتی، گوشههای خودرو بهصورت هیدرولیکی به هم متصل شدهاند که بیشباهت به مکلارن نیست. از این طریق، مهندسان میتوانند بادیرول را بدون سفت کردن بیشازحد سواری مهار کنند. علاوه بر این، سیستم فرمان گیری چرخهای عقب هم حالا بهصورت استاندارد ارائه میشود. تمام این تکنولوژیها را میتوان از طریق چرخاندن یک کنترل دوار روی غربیلک فرمان تنظیم کرد.
رانندگی
با خروج از خیابانهای باریک، بلافاصله تحت تأثیر متانت این ماشین قرار گرفتیم. AMG GT در نرمترین تنظیمات خود رفتاری شبیه آرامش و سکوت E کلاس نشان میدهد تا زمزمهٔ لاستیک و سواری سفتی که در پورشه 911 میبینیم. این ماشین کاملاً بر نیمهٔ دوم نام خود تکیه زده و مثل یک گرند تورر رفتار میکند و حالت رانندگی راحت امکان پیمودن کیلومترها را بدون خستگی فراهم خواهد کرد. همچنین AMG GT بسیار راحتتر از همتای روباز خود است زیرا SL حتی در حالت راحت هم بسیار سفت بود. البته بخشی از این موضوع به خاطر برخورداری از سقف ثابت است.
سیستم تعلیق بدون آنتیرول بار سنتی انتظارات ذهنی شما را زیر سؤال خواهد برد و جلوی تکان خوردن بدنه را خواهد گرفت اما فرمان کمی سنگین است و بازخورد زیادی ارائه نمیکند. GT جدید از لحاظ رفتار هندلینگ بیشترین فاصله را با نسل قبلی نشان میدهد. هرچند هنگام رانندگی با نسل قبلی اعتمادبهنفس فوقالعادهای داشتیم اما هنوز هم نفسنفس میزدیم ولی مدل جدید هدف متفاوتی دارد. وقتی رانندهٔ AMG GT پس از رانندگی سریع برای نوشیدن قهوه توقف میکند نباید عرق کرده و خسته باشد.
پیشرانهٔ V8 توئین توربوی AMG موتوری است که ما عاشق آن هستیم. مستقیمترین پاسخ پدال گاز را در حالتهای مسابقه و اسپرت شاهد هستیم و حالت اسپرت پلاس برای پدال گاز تهاجمی و زمانی خواهد بود که میخواهید شخیصت اصلی خودرو را داشته باشید. ویژگی مثبت اینکه حتی در حالتهای مسابقه و اسپرت پلاس هم میتوان تنظیم صدای بلندتر اگزوز را غیرفعال کرد. بیشتر رانندگی ما در حالت استاندارد بود که غرغر خفیفی از موتور به گوشی میرسید و برای لذت بردن بدون جلبتوجه مناسب بود.
جمعبندی
AMG GT جدید سال آینده راهی بازار ایالاتمتحده خواهد شد و قیمتی کمتر از SL خواهد داشت. این یعنی GT63 زیر 180 هزار دلار قیمت دارد. همانطور که گفته شد، این ماشین بهطور چشمگیری متفاوت از قبل است. AMG به هدف خود برای ساخت خودرویی با قابلیت استفادهٔ روزانه و سفرهای جادهای طولانی با خستگی کمتر نسبت به رقبا رسیده است و اگر این سفر در مسیرهای پیچدرپیچ باشد، همچنان آن روی اسپرت خود را نشان خواهد داد حتی با اینکه هنگام رانندگی متوجه شدیم که این AMG GT در عبور از پیچهای سرعت بالا عملکرد بهتری دارد. این دیگر یک ماشین اسپرت وحشی نیست که بخواهد پورشه را در بازی خودش شکست دهد. خریدارانی که بیشتر به هیجان رانندگی اهمیت میدهند شاید GT R قبلی را بهتر بدانند اما GT63 یک گرند تورر باشکوه، لوکس و دلپذیر است که جذابیت خاص خود را دارد.
مشخصات فنی
Mercedes AMG GT63 2024 | |
پیشرانه | 4.0 لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | 585 اسب بخار |
گشتاور | 800 نیوتن متر |
گیربکس | 9 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
فاصلهٔ محوری | 2,700 میلیمتر |
طول | 4,727 میلیمتر |
عرض | 1,984 میلیمتر |
ارتفاع | 1,354 میلیمتر |
وزن خالص | 1950 کیلوگرم |
ظرفیت سرنشین | 2+2 نفر |
شتاب صفر تا 96 | 3.1 ثانیه |
مصرف سوخت | 13.8 لیتر ترکیبی |
قیمت | حدود 180 هزار دلار |