رانندگی با مرسدس میباخ S680 دوازده سیلندر، تجمل با چاشنی پویایی

یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403 - 14:30
مطالعه 7 دقیقه
Maybach-S680-6
میباخ S680 هرچند به‌اندازهٔ یک اتوبوس مدرسه طول دارد و زیر کاپوت کشیدهٔ خود یک موتور V12 را پنهان کرده اما به‌طور عجیبی هندلینگ پویا و چابکی را...
تبلیغات

میباخ S680 هرچند به‌اندازهٔ یک اتوبوس مدرسه طول دارد و زیر کاپوت کشیدهٔ خود یک موتور V12 را پنهان کرده اما به‌طور عجیبی هندلینگ پویا و چابکی را ارائه می‌کند.

چند سال پیش که مرسدس تصمیم گرفت برند فوق لوکس میباخ خود را به زیر برند مرسدس میباخ تبدیل کند، دلیل واضحی برای این کار داشت. شرکت آلمانی می‌خواست نشان دهد که میباخ با تمام تجملی که به همراه دارد، هنوز یک مرسدس است. این رویکرد را می‌توانیم در S680 ببینیم. خودرویی که یادآوری می‌کند هرچند به سمت آینده‌ای الکتریکی حرکت می‌کنیم اما هنوز هم در تبدیل بنزین به سرعت و صدا، ارزش‌هایی وجود دارد.

این میباخ بر اساس مرسدس S کلاس نسل W223 در سال 2021 با سه پیشرانهٔ مختلف عرضه شد که شامل یک 3 لیتری شش سیلندر توربو برای مدل S480، یک 4 لیتری V8 توئین توربو برای S580 و یک 6 لیتری V12 توئین توربو برای S680 می‌شد. نسخهٔ شش سیلندر هیچ‌گاه در آمریکا عرضه نشد اما مطمئناً جذاب‌ترین نسخه، S680 با موتور دوازده سیلندر M279 است که خیلی خوب با گیربکس 9 سرعتهٔ اتوماتیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Matic همکاری می‌کند. البته این گیربکس اتوماتیک توان تحمل تنها 900 نیوتن متر گشتاور را دارد و به همین دلیل گشتاور موتور از 1000 نیوتن متر میباخ S650 نسل قبلی کاهش پیدا کرده است.

بااین‌حال، به لطف قدرت 630 اسب بخاری، سدان 2383 کیلوگرمی میباخ می‌تواند ظرف 3.9 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد و 400 متر را در 12.2 ثانیه طی کند. این اعداد بسیار چشمگیر هستند اما چیزی که بیشتر توجهات را جلب می‌کند، عملکرد ترمزهای S680 است. این خودرو هرچند 5.4 متر طول دارد اما فقط 32.9 متر طول می‌کشد تا از سرعت 96 کیلومتر بر ساعت متوقف شود که رقم بسیار چشمگیری است. برای مقایسه، S680 حدود 90 سانتی‌متر زودتر از کادیلاک CT5-V بلک‌وینگ به سکون می‌رسد.

S680 همچنین در پیست Figure-8 هم ما را تحت تأثیر قرار داد. هرچند ممکن است آزمایش هندلینگ یک لیموزین کشیده غیرمنطقی به نظر برسد اما هیچ‌کدام از آزمایش‌های ما به‌اندازهٔ این پیست که ترکیبی از شتاب گیری، ترمز گیری و پیچیدن است، اطلاعات در مورد تنظیمات کلی خودرو به ما نمی‌دهد. S680 با شتاب فوق‌العاده، تعویض دنده‌های بسیار نرم، معکوس دادن‌های سریع و فرمان گیری چرخ‌های عقب، در این پیست تایم 24.7 ثانیه را ثبت کرد که مشابه آکورا اینتگرا تایپ S است!

روی جاده نیز میباخ استادانه عمل می‌کند و ستارهٔ این نمایش، سیستم تعلیق کنترل بدنهٔ جادویی است که در S کلاس معمولی هم ارائه می‌شود. این سیستم از دوربین‌های جلو برای اسکن جاده و پیش‌بینی مشکلات مسیر استفاده می‌کند. سپس کمک‌فنرها پیش از رسیدن به دست‌انداز موردنظر تنظیم می‌شوند که تا حد امکان سواری یکنواخت خودرو حفظ کردد. موتور و گیربکس هم چه هنگام حرکت آرام در ترافیک مرکز شهر و چه راندگی در بزرگراه، احساس خوبی دارد. گشتاور فراوان است و در گسترهٔ دور موتور وسیعی ارائه می‌شود درحالی‌که گیربکس هم خیلی خوب این نیرو را مدیریت می‌کند.

در داخل S680، میباخ به‌طور تحسین‌برانگیزی روی مرز بین لیموزین‌های لوکس قدیمی و خودروهای مدرن و هوشمند امروزی حرکت کرده است. نمایشگر 12.8 اینچی لمسی OLED نزدیک به فرمان قرار گرفته است و بنابراین، راننده می‌تواند هنگام ایجاد تغییرات در تنظیمات رانندگی، سیستم تهویه و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، روی رانندگی تمرکز داشته باشد. همچنین هرچند در این خودروها بیشتر صندلی‌های عقب اهمیت دارند اما سرنشینان جلو هم با بهره‌مندی از ماساژور صندلی، احساس نمی‌کنند که مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند. همچنین صندلی‌های میباخ از راحت‌ترین صندلی‌هایی هستند که تاکنون تجربه کرده‌ایم.

در عقب خودرو با وجود پکیج 6 هزار دلاری Executive، صندلی‌ها حتی از بخش فرست کلاس هواپیماهای مسافربری هم راحت‌تر به نظر می‌رسند. خودروی آزمایشی ما همچنین به یخچال کوچک سفارشی 4,300 دلاری بین دو صندلی هم مجهز بود. جا لیوانی‌ها هم گرم‌کن و هم سردکن دارند و همچنین می‌توانند با پایهٔ جام‌های شامپاین کاملاً چفت شوند تا نوشیدنی با چرم ناپای صندلی‌ها ملاقات نکند.

همان‌طور که انتظار می‌رود، هرکدام از سرنشینان عقب نمایشگر اختصاصی خود را دارند که روی پشتی صندلی جلو نصب شده و از طریق آن می‌توانند محتواهای مختلف مشاهده کنند، تنظیمات راحتی را تغییر دهند و از طریق قسمتی که اطلاعات شتاب، ترمز و دور موتور را نشان می‌دهد، مراقب کار راننده باشند. سرنشینان عقب حتی می‌توانند تنظیمات سیستم تعلیق را هم تغییر دهند و به میل خود کمک‌فنرها را نرم یا سفت کنند. علاوه بر این، نمایشگر کوچک‌تر تبلت مانندی هم در دستهٔ صندلی تعبیه شده است که می‌توان آن را از جای خود درآورد و در دست گرفت.

به‌طورکلی، در مرسدس میباخ S680 تجربه‌ای خواهید داشت که ذهن را تقویت می‌کند، بدن را آرام می‌کند و روح را تسکین می‌دهد. به‌عنوان راننده، می‌توانید از نشستن پشت فرمان S680 و نیروی عظیم موتور V12 لذت ببرید و به‌عنوان سرنشین هم می‌توانید راحت بنشینید و از محیط اطراف لذت ببرید. درهرحال، این سدان مجلل آلمانی، چه برای راننده و چه سرنشین تجربهٔ لذت‌بخشی را فراهم خواهد کرد.

نقاط قوت

  • موتور جذاب V12
  • کابین فوق‌العاده
  • ظاهر باشکوه

نقاط ضعف

  • مصرف سوخت بالا
  • قیمت گران
  • وقتی پشت فرمان بنشینید بشدت یکی از آن خواهید خواست
کپی لینک

مشخصات فنی

Mercedes-Maybach S680 4Matic

پیشرانه

6 لیتری V12 توئین توربو

قدرت

630 اسب بخار

گشتاور

900 نیوتن متر

گیربکس

9 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

فاصلهٔ محوری

3,396 میلی‌متر

طول

5,468 میلی‌متر

عرض

1,920 میلی‌متر

ارتفاع

1,509 میلی‌متر

وزن خالص

2383 کیلوگرم

شتاب صفر تا 96

3.9 ثانیه

مسافت 400 متر

12.2 ثانیه

توقف از 96

32.9 متر

شتاب جانبی

0.93 جی

تایم پیست Figure 8

24.7 ثانیه

مصرف سوخت

16.8 لیتر ترکیبی

قیمت پایه

232,750 دلار

قیمت تست‌شده

245,650 دلار

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.