پشت فرمان مرسدس AMG GT63 S E پرفورمنس، سریع‌ترین سدان بنزینی جهان

شنبه 28 مهر 1403 - 16:30
مطالعه 7 دقیقه
Mercedes-AMG-GT63-6
مرسدس AMG GT63 S E پرفورمنس سریع‌ترین سدان بنزینی در شتاب صفرتاصد محسوب می‌شود اما آیا ارزش قیمت 200 هزار دلاری را دارد؟
تبلیغات

از بین تمام خودروهای چهاردری که تاکنون آزمایش کرده‌ایم، تنها خودروهایی سریع‌تر از این مرسدس AMG GT63 S E Performance از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسند که از موتورهای الکتریکی سرد و بی‌روح نیرو می‌گیرند. البته این ماشین به‌عنوان قوی‌ترین محصول تولید سری تاریخ AMG هم از نیروی الکتریکی بهره می‌برد ولی وظیفهٔ اصلی بر دوش یک پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربو است که به‌تنهایی 640 اسب بخار قدرت و 900 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. موتور الکتریکی که همراه با گیربکس دو سرعته در عقب نصب شده هم 204 اسب بخار قدرت و 320 نیوتون متر گشتاور اضافه می‌کند تا مجموع خروجی به 843 اسب بخار قدرت و 1400 نیوتن متر گشتاور برسد.

کپی لینک

شتاب

نسبت وزن به قدرت این ماشین با 2.8 کیلوگرم بر هر اسب بخار، از پورشه پانامرا توربو S با 3.4 کیلوگرم و ب‌ام‌و M5 CS با 2.9 کیلوگرم بهتر است که این موضوع باعث می‌شود GT63 S E در شتاب صفر تا 96 کیلومتر با اختلاف یک‌دهم ثانیه دو رقیب مذکور را مغلوب کند. AMG ظرف 2.5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که پورشه و ب‌ام‌و این کار را در 2.6 ثانیه انجام می‌دهند. البته سوپرسدان‌های الکتریکی مثل تسلا مدل S پلد و لوسید ایر سافایر به ترتیب با شتاب 2.1 و 2.2 ثانیه، بسیار سریع‌تر هستند و تایکان توربو S هم برای انجام این کار به 2.4 ثانیه زمان نیاز دارد.

کپی لینک

400 متر

AMG GT63 S E با پیمودن 400 متر در 10.7 ثانیه، در جدول سریع‌ترین سدان‌های بنزینی آزمایشی ما، در جایگاه دوم قرار می‌گیرد و جایگاه اول همچنان در اختیار ب‌ام‌و M5 CS می‌ماند که با نیم تن وزن کمتر، 0.003 ثانیه از مرسدس سریع‌تر است! البته در اینجا هم سوپرسدان‌های الکتریکی با زمان‌های زیر 9.5 ثانیه بسیار سریع‌تر هستند.

کپی لینک

پیست Figure-8

در آزمایش پیست Figure-8 موتورترند، سوپرسدان‌های برتر بسیار به هم نزدیک هستند و این AMG سنگین با تایم 23.3 ثانیه در جایگاه پنجم قرار می‌گیرد. البته در اینجا اختلاف تایم 400 متر لوسید ایر سافایر با مرسدس به نصف کاهش پیدا کرده و در Figure-8 تنها 0.7 ثانیه سریع‌تر عمل می‌کند. بااین‌حال، پانامرا، مدل S پلد و M5 CS همگی از GT63 S E سریع‌تر هستند. دلیل این موضوع، وزن سبک‌تر رقبای بنزینی و توزیع وزن بهتر در مدل‌های الکتریکی است. همهٔ این خودروها اما برای توقف از سرعت 96 کیلومتر بر ساعت به 30.8 تا 33.2 متر فضا نیاز دارند. به دلیل مقاومت سیستم تعلیق سفت GT63 S E در برابر بادی‌رول و شیرجهٔ ترمز، ترمز کردن و پیچیدن با این خودرو احساس رانندگی روی یخ را به راننده می‌دهد.

همچنین سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب هم در ارتباط شاسی با راننده کمی خلل ایجاد می‌کند زیرا درست زمانی که متوجه می‌شوید بیش‌فرمانی در حال رخ دادن است و برای مقابله با آن تلاش را آغاز می‌کنید، ناگهان سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب وارد عمل می‌شود و احساس کم‌فرمانی ایجاد می‌کند. ازاین‌رو، اصلاح حرکت خودرو در میانهٔ پیچ‌ها دشوار خواهد بود. البته این به معنای ضعیف بودن هندلینگ GT63 S E نیست. این یک خودروی بسیار سنگین است که علاقهٔ چندانی به رانندگی‌های سخت در پیست‌ها ندارد و این همان چیزی است که در برادر کوپهٔ دودر آن‌هم دیده می‌شود.

کپی لینک

روی جاده

با وجود قرار دادن تمام تنظیمات روی حداکثر راحتی، سواری GT63 S E هنوز هم بسیار سفت و پرسروصدا است. تعویض دنده‌ها نیز حتی در سرعت‌های پایین مناسب یک سدان 222 هزار دلاری نیست. به نظر می‌رسد مرسدس برای کنترل قدرت و گشتاور عظیم پیشرانه، به سیستم تعلیق و گیربکس بسیار بهتری نیاز داشته ولی به هر دلیلی، سراغ آن نرفته است. در حالت رانندگی پیست، همه‌چیز شدیدتر می‌شود و پیشرانه آن‌قدر وحشی می‌شود که با سبز شدن چراغ راهنمایی، خودرو را شلیک می‌کند. همهٔ این‌ها در تضاد کامل با نرمی عالی قوای محرکه‌ای است که در سدان‌های الکتریکی سریع‌تر می‌بینیم.

کپی لینک

پلاگین‌هیبرید بی‌فایده!

اگر فکر می‌کنید باطری 6.1 کیلووات ساعتی GT63 S E امکان رانندگی‌های تمام الکتریکی در ترددهای شهری را فراهم می‌کند، اشتباه می‌کنید زیرا برد تمام الکتریکی این خودرو تنها 1.5 کیلومتر است! وظیفهٔ باطری مذکور صرفاً تأمین انرژی موتور الکتریکی عقب در طول یک جلسهٔ رانندگی در پیست است. به همین دلیل، این باطری به‌گونه‌ای طراحی شده است که مثل یک ابرخازن بزرگ کار کند و هنگام رانندگی، خیلی سریع خالی شود و شارژ شود.

کپی لینک

جمع‌بندی

قیمت گزاف و سواری سفت GT63 S E را فقط می‌توان با سمفونی شگفت‌انگیز موتور AMG توجیه کرد. به هیچ صدای مصنوعی نیازی نیست زیرا برای هیچ موتور الکتریکی نمی‌تواند صدای مصنوعی مشابه غرش این پیشرانه و اگزوز طراحی کرد. بااین‌حال، حالا که پانامرا توربو S تمام بنزینی کنار رفته، مرسدس چگونه می‌تواند از لحاظ پرفورمنس، سواری و هندلینگ با پرچم‌دار کنونی پانامرا یعنی توربو S E-Hybrid با 782 اسب بخار قدرت رقابت کند؟ علاوه بر این، آیا این سدان هیبریدی ارزش 32 هزار دلار قیمت گران‌تر نسبت به GT63 S معمولی را دارد؟

نقاط قوت

  • صدای فوق‌العادهٔ پیشرانه
  • شتاب در حد هایپرکارها
  • حالت اسپرت جالب نمایشگرها

نقاط ضعف

  • کیفیت سواری ضعیف
  • برد الکتریکی 1.5 کیلومتری
  • نمایشگر هدآپ به‌طور خنده‌داری کوچک
کپی لینک

مشخصات فنی

2024 AMG GT63 S E Performance

پیشرانه

4 لیتری V8 توئین توربو هیبرید

قدرت

843 اسب بخار

گشتاور

1400 نیوتن متر

گیربکس

9 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

فاصلهٔ محوری

2,951 میلی‌متر

طول

5,054 میلی‌متر

عرض

1,953 میلی‌متر

ارتفاع

1,448 میلی‌متر

وزن خالص

2385 کیلوگرم

شتاب صفر تا 96

2.5 ثانیه

مسافت 400 متر

10.7 ثانیه

توقف از 96

30.8 متر

شتاب جانبی

1.01 جی

تایم پیست Figure 8

23.3 ثانیه

مصرف سوخت

13.0 لیتر ترکیبی

قیمت پایه

196,050 دلار

قیمت تست‌شده

222,110 دلار

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.