پشت فرمان مرسدس AMG GT63 S E پرفورمنس؛ افزایش قدرت، کاهش لذت!

شنبه 14 تیر 1404 - 14:30
مطالعه 6 دقیقه
Mercedes-AMG GT 63 S E Performance 2025 road test-12
مرسدس AMG GT63 S E-Performance با 816 اسب بخار قدرت و فناوری فرمول یک، شتاب 2.8 ثانیه‌ای دارد، اما تجربه رانندگی آن فاقد جذابیت است.
تبلیغات

با توجه به اینکه نگارش نام کامل این خودرو، مرسدس AMG GT63 S E-Performance، نیمی از یک سطر را اشغال می‌کند، جای تعجب نیست که چیزهای زیادی برای عرضه داشته باشد. این مدل که در صدر سری جدید AMG GT قرار دارد، فناوری‌های الهام‌گرفته از فرمول یک را با موتور V8 توئین توربوی معروف AMG ترکیب و یک پرچم‌دار 816 اسب بخاری خلق کرده که خودروهای پرفورمنس رده‌بالایی مانند پورشه 911 توربو و آستون‌مارتین ونتیج را هدف گرفته است. AMG GT در نسل دوم خود نسبت به قبل متحول شده و مستقیماً به سمت پورشه 911 نشانه رفته است.

هرچند ممکن است برخی بگویند AMG در طراحی ظاهری این نسل از استودیوی پورشه الهام گرفته اما زیر پوست، این دو مدل کاملاً از هم متمایز هستند. در اصل، AMG GT مدرن خودرویی نسبتاً ساده است. موتور جلو-وسط حالا به گیربکس 9 سرعته در جلو متصل است برخلاف نسل قبلی که از گیربکس ترانس‌اکسل در عقب استفاده می‌کرد. این تغییر فضای کافی برای صندوق بار جادار و دو صندلی عقب کوچک اما کاربردی مشابه 911 فراهم می‌کند؛ اما مرسدس AMG GT63 S E-Performance چند عنصر اضافی دارد که مهم‌ترین آن‌ها موتور الکتریکی 204 اسب بخاری روی محور عقب در کنار گیربکس دو سرعته، دیفرانسیل لغزش محدود و پکیج باتری 6.1 کیلووات ساعتی است.

قدرت می‌تواند از موتور الکتریکی عقب به چرخ‌های جلو منتقل شود تا یک سیستم چهارچرخ محرک کاملاً متغیر ایجاد کند و در صورت تمایل، محور جلو در حالت دریفت کاملاً قفل می‌شود. مجموع خروجی این سیستم 816 اسب بخار قدرت و گشتاور عظیم 1420 نیوتن متر است. با چسبندگی فوق‌العاده و لانچ کنترل، این خودرو در 2.8 ثانیه از صفر به صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و حداکثر سرعت آن 320 کیلومتر بر ساعت است. این ارقام با توجه به وزن 2195 کیلوگرمی خودرو، بسیار چشمگیر هستند. برای کنترل این وزن، ترمزهای کربن سرامیکی مرسدس به‌صورت استاندارد نصب شده‌اند که پشت رینگ‌های 21 اینچی و لاستیک‌های پرفورمنس میشلن قرار دارند. همچنین فرمان‌پذیری محور عقب و کمک‌فنرهای هیدرولیکی جایگزین آنتی‌رول بارهای معمول شده‌اند.

این مرسدس با قیمت 186,290 پوند هرگز ارزان نیست اما امکانات زیادی ارائه می‌دهد. بااین‌وجود، این سوپراسپرتی است که برای رقابت با پورشه 911 طراحی شده اما وزن آن از برخی شاسی‌بلندهای لوکس هفت‌نفره بیشتر است. به همین دلیل، رانندگی مرسدس AMG GT63 S E-Performance هم شگفت‌انگیز است و هم تا حدی ناامیدکننده. بدون شک، پرفورمنس AMG فوق‌العاده است. با قدرت و گشتاور اضافی سیستم هیبریدی، همیشه پرفورمنسی فراتر از نیاز هر راننده‌ای در جاده وجود دارد. گشتاور اضافی موتور الکتریکی تقریباً همیشه در دسترس است و حس سرعتی مشابه ارقام روی کاغذ ارائه می‌دهد. نگران خالی شدن باتری هم نباشید، زیرا هرگز به زیر 25 درصد نمی‌رسد.

رفتار و هندلینگ خودرو نیز بسیار چشمگیر است. سیستم تعلیق تعادل و پایداری فوق‌العاده‌ای در پیچ‌ها به خودرو می‌بخشد، بدون اینکه بیش‌ازحد سفت یا خشن باشد. این موضوع در تمام حالت‌های کمک‌فنر صدق می‌کند و حتی حالت‌های متمرکز بر پیست نیز به‌اندازه کافی نرم باقی می‌مانند؛ اما کسانی که به دنبال تجربه رانندگی جذاب و نه‌فقط سریع هستند، ممکن است کمی ناامید شوند زیرا برخی از این سیستم‌های شاسی راننده را از فرآیند رانندگی جدا می‌کنند. فرمان، هرچند دقیق و با وزن مناسب اما حس کمی دارد و فرمان‌پذیری محور عقب نسبت به سیستم‌های پورشه یا لامبورگینی یکپارچگی کمتری دارد.

ترمزها، با وجود قدرت عظیم، حس کمی دارند و ورود سیستم هیبریدی به پیشرانه همیشه یکنواخت نیست. صدا نیز ناامیدکننده است. صدای مصنوعی که از بلندگوها پخش می‌شود، غرش نسبتاً ملایم موتور V8 را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد که نتیجه‌ای از مقررات آلایندگی و صوتی سال 2025 است. نتیجه اینکه صدای خودرو هرگز جذاب احساس نمی‌شود. شکی در پرفورمنس، چسبندگی یا متانت AMG نیست اما رانندگی با این خودرو در سرعت‌های جاده‌ای حتی برای رانندگان باتجربه، احساس هیجان‌انگیزی ندارد.

بااین‌حال، اگر این GT63 را با رویکرد گرند تورری بررسی کنیم، با کیفیت سواری عالی، کابین خوش‌ساخت (هرچند شاید در حد قیمتش نباشد) و صندلی‌های عقب نیمه‌کاربردی، انتظارات را برآورده می‌کند. البته مشکلاتی مثل عایق نسبتاً ضعیف در برابر سروصدای جاده و کاهش فضای صندوق به دلیل باتری سیستم هیبریدی در بالای محور عقب. هم وجود دارد. امکان حرکت بی‌صدا با نیروی الکتریکی هم وجود دارد که یک مزیت است اما برد تمام الکتریکی تنها 10 کیلومتری بسیار اندک است.

به‌طورکلی، مرسدس AMG GT63 S E-Performance دستاورد قابل‌توجهی است اما مطمئن نیستیم که مزایای این سیستم هیبریدی، توجیه‌کننده معایب آن باشد. ما در چنین خودروهایی به دنبال حس بیشتر، وزن کمتر و پیچیدگی کمتر هستیم. رقبایی مانند پورشه در مدل‌هایی مثل 911 GTS جدید، روش‌های ساده‌تر و یکپارچه‌تری برای استفاده از الکتریکی‌سازی پیدا کرده‌اند و نمی‌توان مسیری که AMG در پیش گرفته را بهتر دانست.

کپی لینک

جمع‌بندی

مرسدس AMG هیچ‌گاه در ارائهٔ قدرت کم نگذاشته و در عصر هیبریدی، هیچ‌کدام از ساخته‌هایش قوی‌تر از AMG GT63 S E-Performance نیستند. این خودرو به‌شدت سریع است و در سرعت مستقیم به سطح هایپرکارها نزدیک می‌شود اما روشی که چنین پرفورمنسی را حاصل کرده، محصولی را به وجود آورده که درگیر شدن با آن و لذت بردن از آن دشوار است.

کپی لینک

مشخصات فنی

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

پیشرانه

4.0 لیتری V8 توئین توربو هیبرید

قدرت

816 اسب بخار

گشتاور

1420 نیوتن متر

گیربکس

9 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

شتاب صفرتاصد

2.8 ثانیه

حداکثر سرعت

320 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

10.6 لیتر ترکیبی

وزن

2195 کیلوگرم

قیمت

186,290 پوند

امتیاز

3.5 از 5.0

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.