اولین رانندگی با مرسدس CLA برقی، گام جدید بنز در دنیای الکتریکی
اگر خودروی الکتریکی را مانند جایگزین گیاهی برای گوشت در نظر بگیریم، بسیاری از خودروهای الکتریکی امروزی شبیه پیتزای سبزیجات هستند. آنها در قالبهای آشنای خودروهای معمولی طراحی شدهاند و به باتریهای غولپیکر و موتورهای برقی قدرتمند مجهز شدهاند تا خریداران را متقاعد کنند که به همان خوبی مدلهای بنزینی هستند؛ اما مرسدس بنز با CLA الکتریکی جدید رویکرد متفاوتی در پیش گرفته است. این سدان لوکس جمعوجور، هوشمندی را به زیادهروی ترجیح داده و با قوای محرکهای با راندمان بالا که حداکثر استفاده را از باتری میبرد، بردی چشمگیر نوید میدهد. این تغییر، نسیمی تازه در برابر خودروهای الکتریکی سنگین، بیشازحد قدرتمند و پرزرقوبرق بازار است و جذابیتی منحصربهفرد دارد.
CLA الکتریکی از نظر استراتژیک برای مرسدس بنز اهمیت ویژهای دارد زیرا نشانهای از رویکرد جدید این شرکت به خط تولید خودروهای الکتریکی است. مرسدس بنز از پلتفرمهای اختصاصی الکتریکی و مدلهای EQ که هیچ شباهتی به همتایان بنزینی خود نداشتند، فاصله گرفته است. استراتژی جدید بر پلتفرمهایی مانند معماری نوآورانه MMA متمرکز است که هم پیشرانههای بنزینی و هم الکتریکی را پشتیبانی میکند و در CLA جدید به کار رفته است. این یعنی CLA الکتریکی از نظر ظاهری تقریباً مشابه نسخه هیبریدی است که بعداً عرضه خواهد شد.
CLA جدید سومین نسل از این سدان کوچک مرسدس بنز است و این مدل جدید نیز احتمالاً مثل پیشینیان خود ارزانترین مرسدس بنز قابلخرید در آمریکا خواهد بود، هرچند قیمتگذاری هنوز اعلام نشده است. ظاهر آن دوستداشتنی و مدرن است هرچند طراحی جلوی خودرو با نوار سراسری چراغهای جلو و الگوی ستارهای در جلوپنجره کمی بحثبرانگیز به نظر میرسد. ریشههای اقتصادی این خودرو در کابین مشهود است، جایی که پلاستیکهای خشک در بخشهای پایینی داشبورد و کنسول میانی دیده میشوند اما کابین همچنان حس ارزانقیمت ندارد. مجموعهای از صفحهنمایشها شامل صفحه آمپر دیجیتال بزرگ، نمایشگر مرکزی اطلاعاتی-سرگرمی و نمایشگر اختیاری برای سرنشین جلو توجه را از مواد ارزانقیمت منحرف میکند.
پیشتر به جزئیات فنی قوای محرکهٔ نوآورانه CLA مثل موتورهای الکتریکی کارآمد، گیربکس دو سرعته و باتری 85 کیلووات ساعتی پرداختهایم و حالا نوبت بررسی حس رانندگی است. در تست رانندگی در کپنهاگ دانمارک، بیشتر زمان را با مدل CLA250+ تکموتوره محرک عقب گذراندیم که موتوری 268 اسب بخاری در محور عقب دارد. شتاب خودرو نفسگیر نیست اما پاسخگویی خوبی دارد و قدرتی مناسب برای خودرویی با این ابعاد ارائه میدهد. فرمان سبک هم حس چابکی به خودرو میبخشد.
با وزن حدود 2040 کیلوگرم، CLA چندان سبکوزن نیست، اما تنظیم خوب شاسی مانع از حس سنگینی سایر خودروهای الکتریکی میشود. تنظیم سیستم احیای انرژی ترمزها نیز دلپذیر است و چهار حالت مختلف دارد که آخری امکان رانندگی با یک پدال را فراهم میکند. تغییر دنده در گیربکس دو سرعته که دنده دو را عمدتاً برای کارایی بیشتر در سرعتهای بالا استفاده میکند، تقریباً نامحسوس است. برای مدت کوتاهی مدل دوموتوره CLA350 با 349 اسب بخار و سیستم چهارچرخ محرک را امتحان کردیم که قدرت بسیار بیشتری دارد. این مدل قطعاً سریعتر است، اما چابکی مدل CLA250+ را نداشتیم زیرا CLA350 4Matic با تنظیم تعلیق سفتتر، سنگینتر احساس میشد و بازیگوشی کمتری داشت. برخی ممکن است شتاب بیشتر را ترجیح دهند، اما CLA350 در مقایسه با مدل تکموتوره، برد و کارایی کمتری ارائه میدهد.
در مورد برد، هنوز تخمینهای رسمی EPA برای بازار آمریکا اعلام نشده اما با توجه به اطلاعات موجود، انتظار اعداد بزرگی داریم. برای مدل CLA250+ بردی بیش از 560 کیلومتر پیشبینی میشود. مرسدس همچنین ادعاهای بزرگی درباره شارژ دارد. به لطف سیستم الکتریکی 800 ولتی که شارژ با توان حداکثر 320 کیلووات را ممکن میسازد، باتری از 10 درصد تا 80 درصد ظرف 22 دقیقه شارژ میشود. بهطورکلی، CLA جدید میتواند رقیبی جذاب در میان سدانهای الکتریکی باشد. رقبای اصلی آن بامو i4، هیوندای آیونیک 6 و تسلا مدل 3 هستند و اگر این مرسدس بتواند با قیمتی مشابه، برد بیشتری ارائه دهد، میتواند هنگام ورود به بازار آمریکا در اواخر امسال با استقبال خوبی مواجه شود.
مشخصات فنی
Mercedes CLA250+ EQ 2026 | |
پیشرانه | الکتریکی تکموتوره |
قدرت | 268 اسب بخار |
گشتاور | 335 نیوتن متر |
گیربکس | دو سرعته |
محور محرک | عقب |
باطری | 85 کیلووات ساعت |
شتاب صفر تا 96 | 6.5 ثانیه |
مسافت 400 متر | 14.4 ثانیه |
حداکثر سرعت | 210 کیلومتر بر ساعت |
طول | 4,722 میلیمتر |
عرض | 1,854 میلیمتر |
ارتفاع | 1,465 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 2,789 میلیمتر |
حجم صندوق بار | 400 + 85 لیتر |
وزن | 2040 کیلوگرم |
قیمت پایه | 55 هزار دلار حدودی |
/