رانندگی با مرسدس E53، قدرتمند و سریع با پیشرانه پلاگین‌هیبریدی شش سیلندر

چهارشنبه 8 مرداد 1404 - 18:00
مطالعه 6 دقیقه
مرسدس AMG E53
مرسدس AMG E53 با ترکیب موتور شش سیلندر توربو و موتور الکتریکی، ۶۱۲ اسب بخار قدرت را در کنار توان پیمایش برقی ۷۰ کیلومتری و شتابی نفس‌گیر ارائه می‌کند.
تبلیغات

خودروهای پرفورمنس روزبه‌روز بیشتر به سمت الکتریکی‌سازی حرکت می‌کنند و مرسدس AMG E53 نمونه‌ای برجسته از این روند است. این سدان میان‌ سایز AMG، اگرچه ۴۳۴ کیلوگرم سنگین‌تر از مرسدس بنز E450 و ۳۸۶ کیلوگرم سنگین‌تر از مدل قبلی E53 است اما عملکردی به‌مراتب بهتر در تقریباً همه زمینه‌ها ارائه می‌دهد که وزن اضافی را کاملاً توجیه می‌کند.

مرسدس E53 از همان موتور ۶ سیلندر خطی توربوشارژ مدل قبلی استفاده می‌کند اما با توربوشارژر توئین اسکرول جدید، فشار بوست از ۱۶ به ۲۱.۷ psi افزایش یافته و خروجی موتور به ۴۵۰ اسب بخار و ۵۶۰ نیوتن متر گشتاور رسیده که ۱۵ اسب بخار و ۴۰ نیوتن متر بیشتر از قبل است. این پیشرانه با یک موتور الکتریکی ۱۶۳ اسب بخاری و ۴۸۰ نیوتن متر گشتاور که در گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک ادغام شده همراه است. مجموع خروجی این سیستم پلاگین‌هیبریدی به ۶۱۳ اسب بخار و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور می‌رسد که برابر با قدرت E63 قبلی با موتور V8 است.

مرسدس E53 در خط مستقیم واقعاً سریع است. این سدان تنها در ۳.۳ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۱.۶ ثانیه طی می‌کند. این عملکرد فقط حدود نیم ثانیه کندتر از E63 با موتور V8 و تقریباً یک ثانیه سریع‌تر از E53 قبلی است. ما همچنین صدای نرم و روان شش سیلندر E53 را به موتور پرتنش چهار سیلندر C63 ترجیح می‌دهیم. این خودرو تا سرعت ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت به شتاب‌گیری ادامه می‌دهد که 70 کیلومتر بر ساعت سریع‌تر از E53 قبلی است.

عملکرد ترمز و چسبندگی در پیچ‌ها نیز ارتقا یافته است. E53 از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت در ۴۷ متر و از ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت در ۹۴ متر متوقف می‌شود. لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت 4S چسبندگی ۰.۹۴ جی را در تست شتاب جانبی فراهم می‌کنند. بااین‌حال، زمان سبقت از سرعت ۸۰ تا ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت بیش از یک ثانیه طولانی‌تر شده، زیرا در حالت رانندگی راحت، با فشردن پدال گاز در ۸۰ کیلومتر بر ساعت، موتور خاموش است و تأخیری برای روشن شدن وجود دارد. انتخاب حالت رانندگی تهاجمی‌تر که موتور را روشن نگه می‌دارد، این زمان را بهبود می‌بخشد.

کلاس E معمولی به‌خودی‌خود دینامیک بسیار خوبی دارد و E53 بر اساس این پایه عالی بنا شده و با تعادل شاسی و فرمان، قابل پیش‌بینی و متعادل است. تنها انتقاد ما به پاسخ پدال ترمز مربوط می‌شود که ترکیبی از سیستم احیای انرژی ترمز و دیسک‌های ارتقاءیافته (سرامیک کربنی در جلو) را در پکیج ۳۱۵۰ دلاری AMG دینامیک پلاس ارائه می‌کند. این پکیج شامل دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی و دسته‌موتورهای فعال نیز می‌شود. اگرچه عملکرد ترمز عالی است اما پاسخ پدال هنگام فشارهای سبک غیرقابل‌پیش‌بینی است و بسته به حالت رانندگی یا شرایط لحظه‌ای تغییر می‌کند.

در زمینه کیفیت سواری و سروصدای کابین، E53 نسبت به E350 و E450، قدمی به عقب برداشته است. ضربات جاده به‌ویژه با فشار باد بالای لاستیک‌ها تیز و خشن احساس می‌شوند. هرچند که کاهش فشار باد لاستیک سواری را بسیار قابل‌تحمل‌تر کرد. سروصدای لاستیک‌ها روی سطوح ناهموار باعث شد سطح صدا به ۷۲ دسی‌بل برسد که بسیار بلندتر از ۶۷ دسی‌بل در E450 است. در زمینه مصرف سوخت هم این پلاگین‌هیبریدی می‌توانست بهتر عمل کند. میانگین مصرف سوخت کلی ۹.۸ لیتر در صد کیلومتر و در تست بزرگراهی با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت، ۸.۱ لیتر بود درحالی‌که E53 قبلی با ۷.۴ لیتر در صد کیلومتر مصرف کمتری داشت. باتری ۲۱ کیلووات ساعتی در سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت پس از ۷۰ کیلومتر تخلیه می‌شود.

در ترافیک سنگین، قدرت الکتریکی E53 برای حرکت بدون نیاز به پیشرانه بنزینی کافی است. این خودرو در حالت الکتریکی فقط از دنده‌های دو تا شش استفاده می‌کند و تعویض دنده‌ها بسیار نرم‌تر از برخی پلاگین‌هیبریدی‌هایی است که موتور الکتریکی‌شان قبل از گیربکس قرار دارد. بااین‌حال، با شارژر ۲۳ کیلوواتی، شارژ باتری از صفر تا ۹۰ درصد در ۲۳ دقیقه انجام می‌شود که حدود ۶۵ کیلومتر برد الکتریکی اضافه می‌کند اما این زمان طولانی شارژ چندان به‌صرفه نیست.

مرسدس AMG E53
مرسدس AMG E53
مرسدس AMG E53

قیمت پایه E53 از 89,150 دلار شروع می‌شود که 17 هزار دلار بیشتر از E450 با نسخه‌ای کم‌توان‌تر از همین موتور شش سیلندر توربو است. خودروی آزمایشی ما همچنین 20 هزار دلار آپشن اضافه داشت که شامل رینگ‌های ۲۱ اینچی، ارتقای ترمز و دیفرانسیل لغزش محدود می‌شد. حتی درپوش سوخت با برند AMG نیز ۱۱۰ دلار هزینه اضافی دارد.

کپی لینک

جمع‌بندی

ترکیب موتور الکتریکی و بنزینی، E53 را به سدانی لوکس تبدیل کرده که می‌تواند ۴۰۰ متر را در اواسط ۱۱ ثانیه طی کند، مسافت‌های شهری را به‌صورت الکتریکی بپیماید و حتی پس از تخلیه باتری، با مصرف نزدیک به ۸.۱ لیتر بر صد کیلومتر در بزرگراه حرکت کند.

 نقاط قوت: عملکرد نزدیک به E63، بهبود ترمز و هندلینگ، برد الکتریکی کاربردی.

نقاط ضعف: سواری خشک با سروصدای زیاد لاستیک، پاسخ نامناسب پدال ترمز، وزن بسیار زیاد.

چکیده: ترکیب پیشرانه شش سیلندر خطی و موتور الکتریکی، عملکردی خیره‌کننده را به ارمغان آورده است.

کپی لینک

مشخصات فنی

Mercedes AMG E53 2025

پیشرانه

3.0 لیتری I6 توربو هیبرید

قدرت

612 اسب بخار

گشتاور

750 نیوتن متر

گیربکس

9 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

شتاب صفر تا 96

3.3 ثانیه

مسافت 400 متر

11.6 ثانیه

شتاب جانبی

0.94 جی

توقف از 110

46.9 متر

حداکثر سرعت

280 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

10.2 لیتر ترکیبی

طول

4,950 میلی‌متر

عرض

1,948 میلی‌متر

ارتفاع

1,470 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,961 میلی‌متر

حجم صندوق بار

370 لیتر

وزن

2430 کیلوگرم

قیمت پایه

89,150 دلار

قیمت تست‌شده

109,800 دلار

 منبع: Car&Driver

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.