داستان مرسدس بنز C کلاس با موتور V12 و قدرتی بیشتر از فراری

دوشنبه 1 دی 1404 - 15:00
مطالعه 3 دقیقه
مرسدس C کلاس V12 برابوس
تصور کنید مرسدس C کلاس به‌جای موتور V8، یک قلب تپندهٔ V12 توئین توربو با قدرتی بیشتر از فراری داشته باشد. این داستان برابوس بولیت است.
تبلیغات

در دنیای خودروسازی، گاهی مهندسانی پیدا می‌شوند که زنجیر پاره کرده و تمام قوانین و چارچوب‌ها را زیر پا می‌گذارند. برابوس دقیقاً همین کار را با C کلاس نسل W204 انجام داد و هیولایی با نام بولیت خلق کرد. سدانی که در ظاهر یک خودروی خانوادگی بود اما در باطن، سوپراسپرت‌ها را به چالش می‌کشید. همه‌چیز از جنگ اسب بخار در آلمان شروع شد. وقتی مرسدس مدل C63 AMG را با یک موتور عظیم ۶.۲ لیتری V8 و ۴۵۱ اسب بخار روانه بازار کرد، همه فکر می‌کردند این اوج خانوادهٔ W204 است اما برای برابوس، این تنها نقطه شروع بود.

نیروگاه V12 در سینه C کلاس

متخصصان برابوس تصمیم گرفتند موتور V8 استاندارد را کنار بگذارند و دست به کاری دیوانه‌وار بزنند. آن‌ها یک موتور ۵.۵ لیتری V12 توئین توربو مرسدس را برداشتند، حجم آن را به ۶.۳ لیتر افزایش دادند و در سینه کوچک C کلاس جا دادند. نتیجه، یک انفجار مهندسی بود. این نیروگاه جدید قدرتی معادل ۷۳۰ اسب بخار و گشتاوری عظیم تولید می‌کرد که برای جلوگیری از متلاشی شدن گیربکس، به‌صورت الکترونیکی محدود شده بود. شتاب صفرتاصد این سدان ترسناک تنها ۳.۹ ثانیه بود و می‌توانست به حداکثر سرعت خیره‌کننده بیش از ۳۶۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

ادامه داستان با بولیت کوپه ۸۰۰

اما داستان به همین‌جا ختم نشد. در سال ۲۰۱۲، برابوس با معرفی مدل بولیت کوپه ۸۰۰ نشان داد که جنونش مرزی ندارد. قدرت موتور بازهم افزایش یافت و به 800 اسب بخار رسید؛ عددی در حد و اندازه‌های فراری 812 یا مک‌لارن سنا. حالا حداکثر سرعت این موشک زمین به زمین از مرز ۳۷۰ کیلومتر بر ساعت نیز عبور می‌کرد اما با وجود این‌همه قدرت، شتاب صفرتاصد ۳٫۷ ثانیه‌ای خودرو تفاوت چشمگیری با رقبای ضعیف‌تر نداشت زیرا چالش اصلی، انتقال این‌همه قدرت به زمین بود. بولیت حتی با وجود برخورداری از دیفرانسیل لغزش محدود تقویت‌شده، در سرعت‌های پایین برای یافتن چسبندگی تقلا می‌کرد اما وقتی دور می‌گرفت، تقریباً هیچ خودروی دیگری در جاده حریفش نمی‌شد.

ظاهری خشن، قیمتی گزاف

ویژگی‌های خاص برابوس بولیت فقط زیر کاپوت پنهان نشده نبود و کیت بدنه فیبر کربنی، ورودی‌های هوای بزرگ و کابین بازطراحی‌شده با چرم و آلکانترا، هویت منحصربه‌فرد آن را فریاد می‌زد. البته این شاهکار مهندسی ارزان نبود. با برچسب قیمتی حدود ۵۰۰ هزار دلاری، بولیت به یک اسباب‌بازی بسیار گران برای کلکسیونرها تبدیل شد و به همین دلیل در تعدادی بسیار محدود به تولید رسید.

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.