درگ رفت و برگشتی مازراتی MC20 و مرسدس AMG GT63، کدام سریعتر است؟
روی کاغذ، سوپراسپرت مازراتی از بسیاری جهات دست بالا را دارد. این سوپرکار ایتالیای با وزن 1820 کیلوگرم، حدود صد کیلوگرم از رقیب آلمانی سبکتر است و پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توئین توربوی آن که بر پایهٔ خانوادهٔ موتور V8 فراری و V6 مدلهای کوادریفولیوی آلفارومئو شکل گرفته، قدرت بیشتری تولید میکند. این موتور 630 اسب بخار قدرت و 730 نیوتن متر گشتاور را به یک گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچهٔ ساخت ترمک تحویل میدهد تا به چرخهای عقب برساند. این همان گیربکسی است که در شورلت کوروت C8 هم استفاده میشود.
از سوی دیگر، موتور 4 لیتری V8 توئین توربوی مرسدس 585 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور دارد. هرچند این خودرو وزن سنگینتری نسبت به رقیب ایتالیایی دارد ولی در عوض از سامانهٔ چهارچرخ محرک بهره میبرد که در آغاز حرکت میتواند بسیار کمککننده باشد. به همین دلیل، در مسابقهٔ U-Drag یا درگ رفت و برگشتی، مرسدس از همان ابتدا جلو افتاد و هرچند مازراتی خیلی تلاش کرد خود را به رقیب برساند ولی موفق نشد و در پایان مسیر با اختلافی جزئی شکست خورد. در مسابقهٔ دوم اما AMG لانچ بهتری داشت و MC20 را با اختلاف بیشتری مغلوب کرد.
در این مسابقه، مرسدس ظرف 3.2 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت رسید درحالیکه مازراتی این کار را در 3.5 ثانیه انجام داد. در پیمودن مسافت 400 متر اما با تایم 11.4 ثانیه برای GT63 و 11.5 ثانیه برای MC20، اختلاف دو خودرو کمتر بود. در مسیر بازگشت نیز کوپهٔ مرسدس با وجود وزن سنگینتر و ترکیب موتور جلو، برتری خود را حفظ کرد و پس از 32.7 ثانیه به خط پایان رسید اما سوپراسپرت اهالی مودنا برای انجام این کار به 33.3 ثانیه زمان نیاز داشت. در این رقابت، مرسدس از رینگهای 21 اینچی با لاستیکهای میشلین پایلوت اسپرت S 5 و مازراتی از رینگهای 20 اینچی با لاستیکهای بریجستون پوتنزا اسپرت استفاده میکردند.
مقایسه مشخصات فنی
مرسدس AMG GT63 | مازراتی MC20 | |
پیشرانه | 4.0 لیتری V8 توئین توربو | 3.0 لیتری V6 توئین توربو |
قدرت | 585 اسب بخار | 630 اسب بخار |
گشتاور | 800 نیوتن متر | 730 نیوتن متر |
گیربکس | 9 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ | عقب |
وزن | 1922 کیلوگرم | 1820 کیلوگرم |
قیمت پایه | 177,050 دلار | 281,000 دلار |
قیمت تستشده | 211,810 دلار | 371,450 دلار |