مرسدس بنز با معرفی سیستم «درایو اسیست پرو»، گامی بزرگ بهسوی رانندگی خودکار برداشته است. این فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی قرار است از سال ۲۰۲۶ در آمریکا عرضه شود.
مرسدس بنز با سیستم جدید درایو اسیست پرو، قابلیت رانندگی نزدیک به سطح سه را در محیطهای شهری شلوغ به نمایش گذاشته است. در تست این سیستم در خیابانهای پرترافیک شانگهای، خودروی الکتریکی مرسدس CLA بدون دخالت راننده، مسیر خود را با دقت طی کرد. این سدان الکتریکی بهتنهایی پیچها را پشت سر گذاشت، در میدانهای شلوغ مانور داد، از عابران پیاده دوری کرد و حتی از برخورد با موتورسیکلتهایی که ناگهان در مسیر ظاهر میشدند، بهخوبی جلوگیری کرد. «اولیور لوخر»، مدیر توسعه محصولات جهانی مرسدس بنز، در این تست تنها دست خود را بهآرامی روی فرمان نگه داشت و پاها را از روی پدالها برداشت، درحالیکه سیستم هوش مصنوعی خودرو را به مقصدی که در سیستم ناوبری وارد شده بود، هدایت میکرد.
این فناوری که از سال ۲۰۲۶ در آمریکا عرضه خواهد شد، نویدبخش آیندهای است که رانندگی در شهرها به کاری ساده و ایمن تبدیل میشود. سیستم درایو اسیست پرو با ترکیب مجموعه پیشرفته سیستمهای کمکراننده و سیستم ناوبری مبتنی بر MB.OS، از یک مدل هوش مصنوعی بهره میبرد. این سیستم نهتنها بهترین مسیر را در شهر پیدا میکند، بلکه رانندگی در آن مسیر را نیز بر عهده میگیرد. هوش مصنوعی با هر بار رانندگی، الگوهای ترافیکی محلی و رفتارهای رانندگان را بهتر میآموزد. به گفته لوخر، هرچه رانندگی با این سیستم بیشتر باشد، عملکرد آن بهبود مییابد و با افزایش تعداد خودروهای مجهز به این فناوری، دادههای بیشتری برای یادگیری هوش مصنوعی فراهم میشود. از نظر سختافزاری، این سیستم از ۱۲ حسگر فراصوت، چهار واحد رادار در گوشهها، چهار دوربین جانبی، چهار دوربین دید فراگیر، یک رادار میان برد در جلوپنجره و دوربینهای زاویه باز در بالای شیشه جلو استفاده میکند.
دادههای این حسگرها همراه با اطلاعات سیستم ناوبری، توسط کنترلکننده هوشمند رانندگی مبتنی بر هوش مصنوعی پردازش میشوند. «جورجس ماسینگ»، مدیر فناوریهای رانندگی خودکار مرسدس بنز، هدف اصلی این سیستم را افزایش ایمنی در ترافیک شهری میداند، جایی که بیشتر تصادفات در ترافیک سنگین رخ میدهند زیرا رانندگان در چنین شرایطی تمرکز خود را از دست میدهند. علاوه بر ایمنی، مرسدس بنز با این سیستم به دنبال تسریع توسعه فناوریهای رانندگی خودکار سطح سه و چهار است. رانندگی در شهر، هرچند با سرعت کم، چالشهای پیچیدهتری نسبت به رانندگی در بزرگراهها دارد. هوش مصنوعی در این محیط میتواند سریعتر یاد بگیرد و واکنشهای دقیقتری نشان دهد. ماسینگ معتقد است که درایو اسیست پرو به پذیرش راحتتر سیستمهای خودکار سطح بالاتر توسط مشتریان کمک خواهد کرد. با وجود قابلیتهای نزدیک به سطح سه، این سیستم بهطور رسمی در دسته سطح دو پلاس پلاس قرار میگیرد.
این یعنی راننده همچنان مسئول کنترل خودرو است و باید دست خود را بهآرامی روی فرمان نگه دارد. حسگرهای خازنی در فرمان، حضور دست راننده را تشخیص میدهند. اگر سیستم دست راننده را حس نکند، پس از ۱۵ ثانیه هشدار بصری، پس از ۳۰ ثانیه هشدار صوتی و درنهایت پس از ۶۰ ثانیه، خودرو را بهآرامی متوقف میکند. یکی از ویژگیهای نوآورانه این سیستم، قابلیت «هدایت همکاری» است که به راننده اجازه میدهد بدون خاموش شدن سیستم، ورودیهای فرمان را اعمال کند. این ویژگی در ترافیک سنگین با حضور عابران پیاده یا دوچرخهسواران بسیار کاربردی است و به هوش مصنوعی کمک میکند تا از رفتار راننده یاد بگیرد. البته سیستم هنوز در حال تکامل است و در تستها، لوخر دو بار مجبور شد برای جلوگیری از ورود به مسیر ترافیک مقابل در پیچهای چپ مداخله کند. چین بهعنوان اولین بازار این فناوری انتخاب شده زیرا خودروسازان چینی مانند نیو و شیائومی فناوریهای مشابهی ارائه میدهند و مشتریان چینی انتظار قابلیتهای نزدیک به خودکار را دارند. این سیستم از سال جاری در نسخههای چینی CLA عرضه میشود.
آمریکا دومین بازاری خواهد بود که در سال ۲۰۲۶ از این فناوری بهرهمند خواهد شد. مرسدس بنز با همکاری گوگل در حال آمادهسازی این سیستم برای بازار آمریکا است. به گفته لوخر، وقتی خودرو موقعیت خود را بداند، سیستم میتواند آن را در هر نقطهای هدایت کند، بنابراین انتظار میرود این فناوری با سطح بالایی از ایمنی در سراسر آمریکا عرضه شود.
آقا ماشالله
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴بابا مرحبا بنز
بابا مرحبا مایلر 1964
مرحبا بنز 608 و 808
مرحبا پدرخودروسازی جهان
مرحبا اولین سیستم خودران پیشرفته
مرحبا غول صنعت تکنولوژی و هوش مصنوعی
Amirreza.M
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴این هوش مصنوعی هم دیگه شده لق لقه زبان وگرنه از اولش هم رانندگی خودران مکانیسمش هوش مصنوعی بود فقط مردم آنقدر عاشق این اسم نبودن
ماشین دوست
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴سیستم خودران
اول تسلا
دوم BYD
سوم بقیشون