مرسدس بنز

بررسی سیستم رانندگی خودران سطح 3 مرسدس بنز، درایو پایلوت

این سیستم به راننده اجازه می‌دهد تا دستان خود را از روی فرمان بردارد و حتی نیازی به نگاه کردن به جاده هم نداشته باشد.

سیستم درایو پایلوت (Drive Pilot) مرسدس‌بنز اخیرا در ایالت نوادا در ایالات‌متحده مجوز کاربری دریافت کرده و به این ترتیب به نخستین سیستم کمک‌راننده پیشرفته موسوم‌به «ADAS» مجاز در جاده این کشور تبدیل شده است. مرسدس پیشتر مجوز استفاده عمومی این سیستم را از دولت آلمان دریافت کرد و قصد دارد در ادامه گسترش فناوری خود، در ایالت کالیفرنیا هم به مشتریان خدمات‌رسانی کند.

تفاوت سیستم خودران سطح ۲ و سطح ۳

مرسدس‌بنز می‌گوید سیستم کمک‌راننده یا خودران سطح ۳ به راننده این اجازه را می‌دهد تا چشمانش را از مسیر بردارد؛ درحالی‌که با استفاده از سیستم‌های سطح ۲ راننده همچنان باید توجه خود را روی مسیر قرار دهد. راننده می‌تواند در حین استفاده از سیستم سطح ۳، هر زمان که تمایل داشت کنترل خودرو را به دست بگیرد.

شرکت تسلا برای بار اول رانندگی خودکار سطح ۲ را بر سر زبان‌ها انداخت؛ این سیستم هم‌اکنون به یک ویژگی استاندارد در بسیاری از خودروهای سطح بالای امروزی بدل شده است. ADAS سطح ۳ برخلاف سطح ۲ کمیاب‌تر است و تنها مرسدس‌بنز‌های کلاس S و EQS برقی به‌همراه هوندا لجند در ژاپن از آن بهره می‌برند.

مرسدس قصد دارد سیستم خودران سطح ۳ خود را تا نیمه دوم سال جاری میلادی روانه بازار کند اما تاکنون سخنی از قیمت نهایی آن به میان نیاورده است. در آلمان، هزینه استفاده از این سرویس هوشمند در مدل‌های کلاس S و EQS به‌ترتیب برابر ۵۳۰۰ و ۷۴۴۸ دلار است. سیستم یادشده می‌تواند در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها، با حداکثر سرعت ۶۴ کیلومتر بر ساعت و بدون دخالت راننده رانندگی کند.

فعالسازی سیستم خودران مرسدس بنز

نویسنده رسانه «موتور وان» فرصت تجربه این سیستم هوشمند را در آلمان و آمریکا داشته است. در بررسی اولیه در آلمان، نحوه بازخورد این سیستم به ترافیک کنترل‌شده مشخص شد و در بررسی تازه در کالیفرنیا، درایو پایلوت مرسدس‌بنز عملکرد نهایی خود را در بزرگراه به نمایش گذاشته است. ظاهرا محدودیت سرعت ۶۴ کیلومتر بر ساعتی مرسدس‌بنز فنی نیست و به قانون بستگی دارد؛ بنابراین این شرکت تصمیم دارد با توجه به قوانین فدرال در ایالات‌متحده و با استفاده از به‌روزرسانی‌های از راه‌دور، این محدودیت را به ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت کاهش دهد.

راننده برای فعالسازی درایو پایلوت ابتدا باید سیستم کمکی فرمان و کروزکنترل تطبیقی را فعال کند که بخشی از ADAS سطح ۲ به شمار می‌روند. برای فعالسازی سیستم خودران سطح ۳، یک خودروی دیگر هم باید جلوتر از شما در بزرگراه در حال حرکت باشد تا استفاده از این سامانه هوشمند تایید گردد. این سیستم همانند سوپرکروز در محصولات جنرال‌موتورز فعلا در مسیرهای محدودی قابلیت استفاده دارد.

مرسدس‌بنزهای مجهزبه درایو پایلوت ۳ روی فرمان خود به دکمه‌های نقره‌ای اختصاصی و نشانگرهای LED جهت‌های راست و چپ تجهیز شده‌اند. با سبزشدن این دو LED کوچک، سیستم درایو پایلوت کاملا فعال می‌شود. با فعالسازی این سیستم، راننده می‌تواند به کارهای دیگر بپردازد و چشمانش را از روی مسیر بردارد اما نمی‌تواند آن‌ها را ببندد و بخوابد؛ چراکه یک دوربین پایشی بالای سیستم اطلاعات سرگرمی چشمان او را وارسی می‌کند.

درصورت پیش‌آمد مشکل و قرمزشدن چراغ‌های نشانگر روی فرمان، راننده باید در حداکثر ۱۰ ثانیه آمادگی پس‌گرفتن کنترل خودرو را داشته باشد. پس از چراغ‌ها، صدایی جهت هشدار به راننده پخش خواهد شد و درصورت عدم واکنش راننده، خودرو به کمربند راننده فشار می‌آورد تا توجه او را به خود جلب کند. درصورتی که راننده تمام این هشدارها را نادیده بگیرد، خودرو چراغ‌های خطر را فعال کرده، از سرعت خود کاسته و در خط خود توقف می‌کند. راننده می‌تواند در حین استفاده از این سیستم و درصورت تمایل به دردست گرفتن کنترل خودرو، با اراده خود فرمان را بچرخاند، پدال گاز را فشار دهد یا از دکمه اختصاصی این سامانه استفاده کند.

تجربه استفاده از درایو پایلوت در شرایط شبیه‌سازی شده

مرسدس‌بنز در یک پیست در آلمان، چند سناریو محتمل ترافیکی را با استفاده از خودروهای دیگر شبیه‌سازی کرده است که شامل کامیون‌ها نیز می‌شود. درایو پایلوت در ترافیک شبیه‌سازی شده شرکت به‌خوبی پشت سر خودروهای دیگر حرکت کرده و عملا راننده را از هرگونه اقدامی بی‌نیاز می‌کرد. با خرابی چند خودرو جلوتر، سیستم به‌راحتی با ترافیک هماهنگ شد و حتی خودروهای اورژانسی را که از پشت سر نزدیک می‌شدند، تشخیص داد.

در جاده کالیفرنیا، نماینده مرسدس‌بنز پشت فرمان یک دستگاه EQS بود و نویسنده موتور وان به‌عنوان سرنشین او نقشی در رانندگی نداشت. درایو پایلوت توانست بدون کوچک‌ترین مشکلی از ترافیک ساعات شلوغ منطقه گذر کند. راندمان این کمک‌راننده سطح ۳ کاملا روان و مطمئن بود. با اینکه تمامی بخش‌های همان‌گونه که قول داده شده بود، عمل می‌کردند اما جای زیادی برای پیشرفت وجود دارد؛ مرسدس‌بنز با خودروهای جلوی خود فاصله زیادی می‌گیرد و همین فضا را برای سبقت سایر راننده‌ها باز می‌کند.

درایو پایلوت از چه اجزایی تشکیل شده است؟

سیستم خودران مرسدس‌بنز به مجموعه‌ای از حسگرها شامل لیدار و دوربین استریو در جلوی خودرو، حسگرهای رطوبت‌سنج در چرخ، جی‌پی‌اس فوق دقیق و یک دوربین اضافه در پشت خودرو مجهز است. دوربین پشتی اضافه با استفاده از اسکن نور می‌تواند حضور خودروهای اورژانسی را تایید کند. لیدار و دوریبن‌های استریو هم امکان پوشش سه‌بعدی را برای کامپیوتر فراهم می‌کند. مدل‌های دارای درایو پایلوت، همه از سیستم پایش EPS، حسگر چرخش هرز چرخ‌ها و یک باتری ۱۲ ولتی پشتیبان نیز بهره می‌برند.

تجهیزات سخت‌افزاری سیستم درایو پایلوت در بازارهای گوناگون یکسان است اما تفاوت‌های نرم‌افزاری دارد. رانندگی سطح ۳ در آمریکا با خطوط باریک‌تر بزرگراهی، کامیون‌های پهن‌پیکر و کشیده‌تر و خطوط مخصوص موتورسواران هماهنگ‌تر است؛ چراکه اتوبان‌های آلمان شانه ندارند و از خطوط پهن‌تری استفاده می‌کنند و عبورومرور وسایل‌نقلیه اورژانسی را راحت‌تر می‌کنند.

درنهایت باید اذعان کرد که درایو پایلوت به تمام وعده‌هایش عمل کرده و به‌خوبی کار می‌کند. راننده می‌تواند در شرایط بزرگراهی مخصوص از تماشای محتوای انلاین یا کار با تلفن‌هوشمند خود لذت ببرد و مرسدس‌بنز خودش مسیر را طی می‌کند. ممکن است در حال حاضر ارزش هزینه‌کردن را نداشته باشد اما با برداشته‌شدن محدودیت‌های اولیه مانند سرعت، رانندگی خودران سطح ۳ می‌تواند یک گزینه خیلی خوب باشد. واقعا کار مرسدس‌بنز در ساخت این سیستم فوق‌العاده و سطح بالای اطمینان آن حرف ندارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۰ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. ehsan fa

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1897 ديدگاه)

    حداکثر دو سال دیگه رانندگی تمام خودکار میاد و میلیون ها راننده بیکار و شرکت هایی نظیر اوبر بی رقیب خواهند شد ، سونامی هوش مصنوعی باعث از بین رفتن مشاغل بسیاری میشه که موج هاش ما روهم غرق میکنه، خواهید دید.

    موافقم 36
    مخالفم 3
    1. زیزیگولو

      ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (4927 ديدگاه)

      رقابت بر سر توسعه‌ ی سیستم رانندگی خودران که بتونه تو هر زمانو هر مکانی ماشینو کنترل کنه داره روز بروز داغو داغ تر میشه تا جایی که علاوه بر کمپانیای بزرگ صنعت خودروسازی کمپانیای کوچیکم دارن تلاش میکنن که به فرمولی دست پیدا کنن تا بتونن خودروهای خودران تولید کنن

      موافقم 22
      مخالفم 3
    2. مشتاقی

      ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (166 ديدگاه)

      بعید میدونم تا ده سال دیگه این اتفاق بیفته
      تو ایران 40 سال دیگه

      موافقم 25
      مخالفم 4
  2. Alan.r

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1090 ديدگاه)

    مثل همیشه پیشرو در تکنولوژی
    🇩🇪The best or no thing 🇩🇪

    موافقم 37
    مخالفم 6
  3. محمد

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1486 ديدگاه)

    با این سرعتی که علم و هوش مصنوعی داره تکامل پیدا می‌کنه زندگی در ۲۰ سال آینده کاملا متفاوت از امروز خواهد بود ، من به چشم تهدید به این فناوری ها نگاه نمیکنم به هرحال اینا برای رفاه بشریت داره ساخته میشه با ورود ماشین های خودران سطح پنج غیر از اینکه امنیت جاده ها بسیار افزایش پیدا می‌کنه بلکه باعث سرعت ، کیفیت و مقرون به صرفه تر شدن حمل و نقل میشه ، این ماشین ها بر خلاف انسان ها نه قوانین رو نادیده می‌گیرند نه خسته میشن میتونن ۲۴ ساعت شبانه روز با کیفیت خیلی بیشتر از انسان کار کنند ولی خب آدم های با مهارت و سواد پایین قطعا تخت تاثیر قرار میگرن و شغلشون رو از دست میدن

    موافقم 23
    مخالفم 1
  4. احمدرضا

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (728 ديدگاه)

    منکه هیچوقت از این سیستم استفاده نمیکنم
    دوست دارم خودم رانندگی کنم

    موافقم 18
    مخالفم 10
  5. Rahman

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (46 ديدگاه)

    به نظر من خیلی هم خطرناکن فکرشو بکن یکی اینا رو هک کنه راحت با ماشین تو میتونه آدم بکشه و یا یه ویروس وارد سیستم ماشین بشه ، به نظرتون چی میشه؟

    موافقم 12
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا