رانندگی با مرسدس CLK63 AMG بلک سریز، کوپه‌ای جذاب، کمیاب و ارزشمند

یک‌شنبه 30 مهر 1402 - 13:30
مطالعه 8 دقیقه
1188578
مرسدس CLK63 AMG بلک سریز در سال‌های 2007 تا 2009 با پیشرانهٔ 6.2 لیتری V8 تنفس طبیعی 500 اسب بخاری تنها در 500 دستگاه ساخته شد.
تبلیغات

شاید طرفداران کم سن و سال‌تر خودرو، سری بلک سریز مرسدس را با AMG GT بلک سریز یا نهایتاً SLS AMG بلک سریز بشناسند اما از این سری در طول تاریخ مدل‌های جذاب دیگری هم ساخته شده که یکی از آن‌ها CLK63 AMG بلک سریز است. این خودرو بین سال‌های 2007 تا 2009 ساخته شد و امروز می‌توان آن را یک کلاسیک مدرن دانست. هرچند این اولین مدل بلک سریز نیست (این عنوان به SLK55 بلک سریز اختصاص دارد) اما CLK63 AMG اولین مدل بلک سریز بود که در ایالات‌متحده عرضه شد. پس از رانندگی کوتاهی با یک CLK63 AMG بلک سریز، به‌راحتی متوجه شدم که چرا این ماشین ارزش سرمایه‌گذاری دارد.

کپی لینک

چرا خودروی خاصی است؟

خاص بودن CLK63 AMG بلک سریز تا حدودی به خاطر هیجان پایین خودرویی است که بر اساس آن ساخته شد. CLK63 کوپه و کانورتیبل دودر چهارنفره‌ای بود که بالاتر از SLK و پایین‌تر از CL قرار می‌گرفت. این مدل بعداً به C کلاس و E کلاس کوپه و کانورتیبل تقسیم شد و اخیراً دوباره در قالب یک مدل بنام CLE ادغام شده است. نسل دوم CLK63 از سال 2003 تا 2010 تولید شد و در ایالات‌متحده با پیشرانه‌های V6 و V8 عرضه می‌شد. در سال 2006، مرسدس مدل CLK63 را با پیشرانهٔ 6.2 لیتری هشت سیلندر M156 ارائه کرد که 475 اسب بخار قدرت و 630 نیوتن متر گشتاور داشت. یک سال بعد، در بلک سریز قدرت این موتور به 500 اسب بخار افزایش پیدا کرد که در آن زمان برای یک پیشرانهٔ تنفس طبیعی فوق‌العاده بود. این نزدیک‌ترین چیز به یک خودروی مسابقه‌ای DTM بود که می‌شد در خیابان راند. مرسدس تنها 500 دستگاه از این ماشین ساخت که فقط 349 دستگاه آن در ایالات‌متحده عرضه شد و CLK63 AMG بلک سریز را به خودرویی بسیار کمیاب و کلکسیونی تبدیل کرده است.

کپی لینک

کابین قدیمی اما کاربردی

با ورود به کابین CLK63 بلک سریز، بلافاصله به زمانی بازمی‌گردم که هنوز قدرت محاسباتی شاتل فضایی ناسا در جیب همهٔ مردم نبود. در اینجا یک رابط کاربری سرگرمی وجود دارد که می‌توان از آن برای پخش موسیقی استفاده کرد ولی من زحمت استفاده از این سیستم که نمایشگر لمسی ندارد را به خودم ندادم زیرا تنها موسیقی‌ای که می‌خواستم بشنوم صدای بی‌رحمانهٔ V8 بود. هرچند ابن CLK63 در شرایط بکر و دست‌نخورده‌ای قرار دارد اما بوی آشنایی دارد که خودروهای اواسط دههٔ 2000 را به یاد می‌آورد. من این بو را که حس نوستالژیک دارد دوست دارم. دیگر قسمت‌های کابین خودرو هم مدرن به نظر می‌رسد خصوصاً با تریم فیبر کربنی روی کنسول مرکزی و صفحه آمپر. نمونه‌های مخصوص بازار آمریکا بجای دستگاه شکنجهٔ مسابقه‌ای که در نمونه‌های اروپایی ارائه می‌شد، به صندلی‌های چرمی معمولی‌تر با تنظیم برقی مجهز بودند. در بلک سریز صندلی‌های عقب حذف شده‌اند اما از این فضا می‌توان برای قرار دادن کیف استفاده کرد.

کپی لینک

پیشرانهٔ شگفت‌انگیز

با پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای که در تکنولوژی توربوشارژر و گیربکس صورت گرفته است، به‌راحتی می‌توان گذشته را فراموش کرد یعنی زمانی که جایگزینی برای حجم موتور وجود نداشت و گیربکس دستی برای لذت بردن از رانندگی بسیار مهم بود. هرچند موتور 4 لیتری V8 توئین توربوی کنونی AMG بسیار قوی‌تر است اما این 6.2 لیتری هنوز هم شبیه یک هیولای افسارگسیخته احساس می‌شود. حداکثر گشتاور تا دور 5,250 rpm ارائه نمی‌شود که طبق استانداردهای کنونی چیزی مثل بی‌نهایت است اما 500 نیوتن متری که در دور 2 هزار rpm وجود دارد برای بیدار کردن لاستیک‌های عقب کافی بود. حدود چهار ثانیه طول می‌کشد تا این کوپهٔ آلمانی از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد که امروزه مغلوب بسیاری از کراس‌اوورهای پرفورمنس می‌شود اما حداکثر سرعت بلک سریز 300 کیلومتر بر ساعت است.

AMG در پیشرانه‌های توربوشارژ کنونی خود معجزه کرده و با وجود اثر خفه‌کنندگی توربوها، صدایی تهاجمی به آن‌ها بخشیده اما رانندگی کوتاهی با CLK63 بلک سریز به من یادآوری کرد که غرش خشمگین موتور M156 هنوز هم همتایی ندارد. این موتور اما توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک لطمه خورده است. چیزی که شاید در سال 2007 سرزنده احساس می‌شد، اکنون حس کندی و برنامه‌ریزی ضعیف دارد. این تنها پاشنه آشیل قوای محرکهٔ CLK63 بلک سریز است و صرف‌نظر از این مشکل، پیشرانه فوق‌العاده است.

کپی لینک

یک کروزر عصبانی

تمام تجربه‌های رانندگی که آن زمان از CLK63 بلک سریز منتشر شد، به سواری بسیار خشن خودرو اشاره کرده بودند که به نشستن روی تخت میخی مرتاضان هندی تشبیه شده بود. هرچند به نظر می‌رسد ژورنالیست‌های خودرویی آن سال‌ها کمی اغراق کرده باشند اما مطمئناً می‌توان خشم ذاتی این مرسدس را احساس کرد. رینگ‌های 19 اینچی با استانداردهای امروزی بزرگ نیستند و راحتی سواری CLK63 کمتر از مدل‌های امروزی AMG نیست. در مقایسه با فرمان‌های برقی و بیش‌ازحد حساس خودروهای اسپرت امروزی هم فرمان سنگین CLK63 بلک سریز بسیار دقیق و رضایت‌بخش بود.

این ماشین حسی مکانیکی دارد و پس از شروع حرکت می‌توان صدای نالهٔ دیفرانسیل عقب را هنگام گرم شدن شنید. هیچ آیرودینامیک فعالی وجود ندارد و کنترل کشش را یا می‌توان روشن کرد یا خاموش. این ماشین بازیگوشی است که با اندکی فشردن پدال گاز تمایل به بیش‌فرمانی دارد اما همین موضوع بخشی از جذابیت بلک سریز است. این ماشین از دورانی می‌آید که ایمنی فدای لذت خالص می‌شد. یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب CLK63 امکان پایین دادن هر چهار پنجره بود و ازآنجایی‌که خبری از ستون‌های B نیست، این کار تجربهٔ دلپذیری را فراهم می‌کند که با صدای غرش موتور 6.2 لیتری همراه است.

کپی لینک

قیمت

با وجود کمتر از 350 دستگاه در ایالات‌متحده، پیدا کردن یک CLK63 AMG بلک سریز اصلاً آسان نخواهد بود. بااین‌حال، با جستجو در آگهی‌ها، 9 نمونه از این خودرو را پیدا کردیم که بسته به کارکرد بین 105 تا 165 هزار دلار قیمت داشتند. متأسفانه اما هیچ‌کدام از این خودروها به رنگ قرمز مریخی مشابه خودروی آزمایشی ما نبودند زیرا 85 درصد نمونه‌های بلک سریز با رنگ مشکی یا نقره‌ای ارائه شدند. پرداخت مبلغی شش‌رقمی برای خودرویی پانزده‌ساله شاید سرمایه‌گذاری جالبی به نظر نرسد ما ازآنجایی‌که CLK63 بلک سریز در زمان تولید با قیمت 135 هزار دلار عرضه می‌شد، نشان از حفظ ارزش بالایی دارد.

همچنین با حرکت اخیر به سمت الکتریکی‌سازی، کلکسیونرها به دنبال سرمایه‌گذاری روی خودروهایی هستند که دیگر تکرار نخواهند شد. در دنیایی که توربوشارژر، کنترل پایداری فعال و حالت‌های مختلف رانندگی به موضوعی عادی تبدیل شده‌اند، CLK بلک سریز خودرویی سنتی و درعین‌حال تازه احساس می‌شود. این ماشین هنوز آن‌قدر قدیمی نشده که در سفرهای جاده‌ای طولانی دردسرساز باشد درحالی‌که فقدان نمایشگرهای لمسی متعدد در داخل کابین آن موهبت بزرگی است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.