مرسدس بنز

اولین تجربه رانندگی با مرسدس بنز EQXX، سنگ محک الکتریکی‌ها؟

مرسدس بنز با معرفی کانسپت EQXX الکتریکی بازی را وارد مرحله جدیدی کرد. ما فرصت ویژه‌ای را به منظور تست و بررسی این خودرو پیدا کرده‌ایم و آنچه در ادامه خواهید خواند ماحصل همین تجربه گران‌قدر است. مالت سیورز یکی از مدیران پروژه مرسدس بنز ویژن EQXX درباره این خودرو می‌گوید:

حالا این خودرو موجود است و نمی‌توانید دوباره آن را به جعبه بازگردانید. EQXX در حضور ماست و هر کسی درباره احتمالات آن می‌تواند صحبت کند. محصول ما آنچه را فکر می‌کنید پذیرفتنی است تغییر می‌دهد و همین موضوع درباره اهداف نیز صدق می‌کند.

سیورز یکی از اعضای گروه کوچکی بوده که وظیفه‌ای ساده اما بسیار سخت داشته‌اند: تولید یک خودروی الکتریکی که بتواند با یک‌بار شارژ مسافت بیش از ۱۰۰۰ کیلومتری را طی کند. در یک خودروی بنزینی یا دیزلی دستیابی به این شعاع حرکتی کار راحتی است و می‌بایست یک باک سوخت بزرگ‌تر را در نظر بگیرید و کار تمام می‌شود؛ اما کار در خودروی الکتریکی بسیار سخت‌تر است.

EQXX در ژانویه ۲۰۲۲ معرفی شد و چند ماه بعد ثابت کرد قادر به رد شدن از مرز حرکتی ۱۰۰۰ کیلومتری است. در واقع این خودرو بدون توقف برای شارژ توانست از اشتوتگارت آلمان به کاسیس فرانسه سفر کند. EQXX سپس راهی انگلستان شد و رکوردش را بازهم ارتقا داد. اگرچه خودروی موردبحث همچنان به عنوان یک پروتوتایپ باقی مانده و ویترینی از تکنولوژی‌های مرسدس بنز است اما مهندسان با تولید آن چیزهای زیادی را کسب کردند. بسیاری از دانش به دست آمده در این پروژه خودروهای الکتریکی آتی مرسدس را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

پروژه مرسدس EQXX در سال ۲۰۲۰ کلید خورد. تنها دستورالعمل درباره این خودرو یافتن راه‌هایی برای دستیابی به برد ۱۰۰۰ کیلومتری بود. پروژه‌هایی مثل EQXX عادی نیستند اما نگاهی به تاریخچه مرسدس نشان می‌دهد آن‌ها اهل کارهای عادی نیستند. ما چندین کانسپت فوق‌العاده از اشتوتگارت را دیده‌ایم که از جمله آن‌ها می‌توان به اتو ۲۰۰۰ سال ۱۹۸۱ اشاره کرد. اگرچه بسیاری از پروژه‌های قبلی مرسدس روی ایمنی تمرکز داشته‌اند اما تأکید EQXX روی شعاع حرکتی بوده است.

مدیر مرسدس می‌گوید:

راندمان و کارایی در عصر خودروهای الکتریکی یکی از مهم‌ترین فاکتورهاست. شما نیازمند ارتقای تمامی بخش‌ها هستید. همه‌چیز باید سبک‌تر شود و انرژی به‌صورت کاراتری مصرف گردد. همچنین طراحی ظاهری باید تا حداکثر جای ممکن آئرودینامیک شود.

برای تحقق این هدف چندین بخش مختلف با یکدیگر همکاری کردند. مهم‌ترین فاکتوری که راندمان و به تبع آن شعاع حرکتی را تحت تأثیر قرار می‌دهد ضریب درگ است. طراحان مرسدس به ضریب درگ ۰.۱۷ دست یافتند و درعین‌حال ظاهر خودروی مرسوم را حفظ کردند که کاری برجسته است. در مقابل باید دانست آئرودینامیک ترین خودروی تولید انبوه مرسدس با نام EQS شناخته می‌شود که ضریب درگ ۰.۲۰ دارد. EQXX نیازی به جلوپنجره که درگ را افزایش می‌دهد ندارد. قطعات آئرودینامیک فعال نیز نقش مهمی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به دیفیوزر عقب اشاره کرد که به‌صورت خودکار و دستی تغییر مکان می‌یابد.

نیروبخش این خودرو پیشرانه الکتریکی و باتری با ظرفیت زیر ۱۰۰ کیلووات ساعت است که قدرت ۲۰۱ اسب بخاری تولید می‌کند. این مجموعه در داخل کارخانه با نام eATS 2.0 شناخته می‌شود و هم‌اکنون برای نسل دوم محصولات الکتریکی مرسدس توسعه می‌یابد. این خودروساز به راندمان ۹۵ درصدی قوای محرکه دست یافته به این معنی که ۹۵ درصد انرژی ذخیره شده در باتری راهی چرخ ها می‌شود. در مقابل باید گفت راندمان EQS به حدود ۹۰ درصد می‌رسد.

پانل‌های خورشیدی روی سقف هم به انتقال الکتریسیته به باتری کمک می‌کنند. اگرچه این پانل‌ها به وزن خودرو می‌افزایند اما ارزشش را دارند. این پانل‌های خورشیدی چند کیلومتری از شعاع حرکتی خودرو در زمان رکوردشکنی را تأمین کرده بودند. صحبت از وزن شد و باید گفت کاهش آن نیز باعث بهبود راندمان می‌شود. EQXX وزن ۱۷۵۰ کیلوگرمی دارد که برای خودرویی الکتریکی رقمی احساس‌برانگیز محسوب می‌شود. مرسدس بنز از تجربه زیاد خود در فرمول یک برای دستیابی به چنین هدفی استفاده کرده است.

قوای محرکه EQXX پیش از بدنه آماده شده و بنابراین مهندسان از بدنه EQB برای تست آن استفاده کرده‌اند. این پروتوتایپ با نام مستعار Emma شناخته شد. مهندسان درب بطری‌های نوشیدنی را زیر کاپوت چسباندند و با Emma به دستاورد قابل‌توجهی دست یافتند! درست همانند زمانی که EQXX برای اولین بار با قوای محرکه خود حرکت کرد.

به خاطر اینکه EQXX پروژه‌ای تک ساخت محسوب می‌شود، به راحتی می‌توان انتظار کابینی ساده را داشت اما این‌طور نیست. مهندسان و طراحان مرسدس تا زمان دستیابی به یک طراحی ظریف، خوش‌ساخت و مینی مالیستی جنگی شبیه طناب‌کشی داشته‌اند. فرمان چندکاره و کنسول مرکزی طراحی جدیدی دارند و ورودی‌های هوا از میله‌های شفاف استفاده کرده‌اند. داشبورد هم تحت سلطه نمایشگر عریضی قرار دارد که اطلاعات کلیدی خودرو را به نمایش می‌گذارد. سیستم تهویه مطبوع، کف‌پوش‌های مشابه خودروهای دهه ۷۰ میلادی و دستگیره‌های درب پارچه‌ای مشابه محصولات مسابقه‌ای پورشه و… جزو دیگر موارد قابل‌ذکر هستند. در کل کابین EQXX شبیه یک خودروی کانسپت بوده اما خیلی آینده‌نگرانه نیست. برخی جزئیات نیز به شما یادآوری می‌کنند که داخل خودرویی پروتوتایپ و دست‌ساز نشسته‌اید. برای مثال آینه‌های جانبی ثابت هستند و درب‌های عقب باز نمی‌شوند هرچند دو صندلی عقب جداگانه وجود دارد ولی خبری از آینه وسط نیست.

ما به یکی از مراکز تست مرسدس که قبلاً توسط ارتش آلمان برای تست تانک‌ها استفاده می‌شود رفتیم و آنجا فهمیدیم EQXX به وضوح با تأکید روی قابلیت سواری ساخته شده است. سواری خودرو بسیار راحت‌تر از آن چیزی بود که انتظارش را داشتیم. خودرو سریع بوده و تقریباً به‌صورت کامل ساکت است و نرمی خاصی دارد. سواری خودرو تقریباً مشابه محصولات تولید انبوه نشان می‌دهد.

در طول مسیر تست ۱۶ کیلومتری ما خودرو را تحت‌فشار قرار می‌دادیم اما مهندس مرسدس به ما گفت بهترین راه برای رسیدن به حداکثر راندمان رانندگی آرام و پایدار و استفاده از سیستم ترمز احیا شونده است. یکی از ویژگی‌های EQXX چهار سطح احیا شوندگی است که در مدل‌های تولید انبوه مرسدس فعلاً بکار نرفته و باعث می‌شود رانندگی با یک پدال کاملاً میسر شود. یکی از بخش‌های برنامه تست ما راندن پروتوتایپ Emma بود که از قوای محرکه EQXX و بدنه جعبه‌ای و بلند EQB استفاده می‌کرد.

اگر EQXX را همانند خودرویی نرمال برانید چه اتفاقی می‌افتد؟ این خودرو بسیار کم‌مصرف و کاراست. برای حدود نیمی از مسیر ما با دقت رانندگی می‌کردیم و اگرچه رانندگی تهاجمی‌ای نداشتیم اما تلاش هم نمی‌کردیم حداکثر شعاع حرکتی ممکن را به دست آوریم. داده‌ها نشان می‌دادند این خودرو مصرف انرژی متوسط ۸.۸۶ کیلووات ساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر را دارد. اینجاست که ارزش‌های EQXX مشخص می‌شود. ما بدون تلاش برای رانندگی کند توانستیم به مصرف انرژی متوسطی که مهندسان خود مرسدس به آن دست یافته بودند برسیم.

مدیر مرسدس می‌گوید اگرچه این خودرو راهی موزه مرسدس خواهد شد اما از دانش کسب شده در طول توسعه آن برای تولید نسل جدید محصولات الکتریکی مرسدس استفاده می‌شود. در سال ۲۰۲۴ شاهد این خودروی جدید خواهیم بود. در نهایت مدیر مرسدس اظهار می دارد:

اگر رقبای ما شروع به فکر کردن درباره این روش و شکست دادن ما بکنند، فکر می‌کنم بسیار عالی خواهد بود. ما این رقابت را دوست داریم. این همان مسابقه‌ای است که دوست دارید در آن شرکت کنید.

البته سیورز این‌گونه صحبت‌های خود را به پایان می‌رساند:

شکست دادن EQXX از نظر آئرودینامیک اصلاً آسان نخواهد بود. فیزیک را نمی‌توان تغییر داد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. حق گوی باطل

    ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1036 ديدگاه)

    عجب چیز خفنیه
    تازه این اول راه الکتریکی های پدر خودروسازی جهان هست.🔥

    موافقم 66
    مخالفم 13
  2. imperial

    ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2380 ديدگاه)

    پیمایش 1000 کیلومتری مصرف9کیلوواتی طراحی عجیب فصای عقب بسیار تنگ راندمان موتور 95 درصدی موتور 200 اسبی کانسپتی که قرار نیست هیچگاه تولید بشه…سنگ محک خودروهای برقی؟

    (اگر رقبای ما شروع به فکر کردن درباره این روش و شکست دادن ما بکنند، فکر می‌کنم بسیار عالی خواهد بود. ما این رقابت را دوست داریم. این همان مسابقه‌ای است که دوست دارید در آن شرکت کنید)

    همین الان از رقبا عقبی جناب مهندس! البته نه رقبایی که تو فکر میکنی…ماشینی قراره بسازید 2024 تازه مشخصات eqxx رو نداره و نزدیکشه!همین الان ماشین با 90درصد مشخصات eqxx ساخته شده با طراحی بسیار منطقی و قابل خریدن و در30دقیقه 10هزار تاشو رو هوا زدن! حالا ببین 2024 چی ساخته میشه!

    وقتی یه استارت آپ یا برند تازه تاسیس سن کم یه چیز عالی میسازه برام سواله چرا همونو برند مطرح نمیتونه بسازه یا اینکه چرا ماشین استارت آپه با برند مطرحه یکی هست. نمیخواد برند مطرح اونو بسازه تا استارت آپ خودی نشون بده یا نمیتونه بسازه. از این 2 حالت بیشتر نیست.

    موافقم 19
    مخالفم 68
  3. ارین صاحب جمعی

    ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1074 ديدگاه)

    اوووفففف فقط امکاناتش از کل صنعت خودروسازی اروپا بیشتره

    موافقم 41
    مخالفم 9
  4. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

    ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (713 ديدگاه)

    خیلی حال کردم . فقط داخلش

    موافقم 32
    مخالفم 2
  5. MASOUD 0099

    ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (421 ديدگاه)

    عالی فقط طراحی 👌

    موافقم 20
    مخالفم 1
  6. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

    ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2354 ديدگاه)

    اول همینا رو بردن.دیدن اینا همَ دارن اینا ندارن.

    موافقم 6
    مخالفم 28
  7. holbay با کاربرات ۴ دهنه

    ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (635 ديدگاه)

    این ماشین به خاطر تسلا ساخته شده تا در آینده مصولاتی که بر پایه این پنز ساخته میشه رقیب تسلا باشه البته اگه تسلا ورشگسته نشه اوهو اوهو اوهو اوهو

    موافقم 7
    مخالفم 26
  8. JDM lover

    ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    چه ایرودینامیکی داره 😮 دمش گرم

    بنظرم اون خودرویی که قراره همچین عملکردی داشته باشه رو هر چه سریعتر باید وارد بازار کنه تا بتونه دست برتر رو تو بازار داشته
    هر چی بیشتر لفت بده رقبا نزدیک و نزدیک تر میشن و رقبای جدیدی هم بوجود میان که میتونن فروشش رو تحت تاثیر قرار میدن

    موافقم 19
    مخالفم 1
  9. aliakbarkhoei

    ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (137 ديدگاه)

    بعنوان یه پروتوتایپ عالیه.

    اما سنگ محک؟!

    موافقم 4
    مخالفم 16
  10. JDM lover

    ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐
    😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐
    😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐
    😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐
    😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐
    😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐
    😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐
    😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐
    😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. Kamy

      ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (687 ديدگاه)

      بزار یکم خودشونو خنک کنن اینجوری

      موافقم 1
      مخالفم 0
  11. شاعر

    ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (235 ديدگاه)

    بخدا سوگند اگر EQS را در دست راستم قرار دهند و EQXX را در دست چپم نهند باز هم دل در گرو s plaid خواهم داشت

    موافقم 3
    مخالفم 32
    1. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

      ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (713 ديدگاه)

      توروخدا

      موافقم 12
      مخالفم 0
  12. شاعر

    ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (235 ديدگاه)

    اشکال مرسدس اینه خیلی مهندسی به قضیه نگاه میکنه
    الان ضریب درگ هوا براش مهمتره تا فیس ماشین
    بزار ضریب درگ هوا جای ۰.۱۷ روی عدد ۰.۲۵ باشه و ۵۰ کیلومتر از بردش کم شه ولی رخ ماشین چشمها رو خیره کنه و سرها رو برگردونه
    مثل قبل ۲۰۱۰ که هر وقت مرسدس جدید رو میدیدیم مبهوت ابهت و زیباییش میشدیم

    موافقم 9
    مخالفم 5
  13. حسین دهمرد

    ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2433 ديدگاه)

    یه لحظه موتور فلت پورشه رو تو قسمت صندوق عقبش تصور کنین. همیشه دلم میخواست پانامرا موور عقب میبود

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. Payfast

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (807 ديدگاه)

      اون موقع پورش قرار بود یه ماشین موتور عقب بده ولی با توجه به ۹۱۱ و خانوادش از این کار دست کشید و سدان اش کرد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. Porsche

    ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1222 ديدگاه)

    مرسدس با این ماشین نشون داد که میتونه ماشین های الکتریکی خوبی بسازه
    اما اگر یکم بیشر روی ظاهر خودرو کار میکرد بی عیب و نقص میشد
    هر چند که به نسبت eqs تولیدی خیلی بهتر و با جزییات تر هست
    ولی باید دید نمونه هایی که قرار هست بر اساس این مدل تولید بشن چه ظاهر و اطلاعات فنی خواهند داشت

    موافقم 3
    مخالفم 0
  15. علی

    ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    مرسدس کجاااااااااااااست زمانی که انسان درون وطن ساز له گشته و به کوبیده تبدیل می‌شود مرسدس حالا حالا مونده تو همین مقوله به پای وطن ساز ما برسه🤔

    موافقم 3
    مخالفم 0
  16. امیرسالار

    ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (21 ديدگاه)

    این بنز هم دیگه داره شوره خفن بودن و در میاره. بابا جان یکم از سایپا یاد بگیر

    موافقم 3
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا