تجربه و آزمایشمرسدس بنز

پشت فرمان مرسدس AMG GT63 S E پرفورمنس؛ افزایش قدرت، کاهش لذت!

مرسدس AMG GT63 S E-Performance با ۸۱۶ اسب بخار قدرت و فناوری فرمول یک، شتاب ۲.۸ ثانیه‌ای دارد، اما تجربه رانندگی آن فاقد جذابیت است.

با توجه به اینکه نگارش نام کامل این خودرو، مرسدس AMG GT63 S E-Performance، نیمی از یک سطر را اشغال می‌کند، جای تعجب نیست که چیزهای زیادی برای عرضه داشته باشد. این مدل که در صدر سری جدید AMG GT قرار دارد، فناوری‌های الهام‌گرفته از فرمول یک را با موتور V8 توئین توربوی معروف AMG ترکیب و یک پرچم‌دار ۸۱۶ اسب بخاری خلق کرده که خودروهای پرفورمنس رده‌بالایی مانند پورشه 911 توربو و آستون‌مارتین ونتیج را هدف گرفته است. AMG GT در نسل دوم خود نسبت به قبل متحول شده و مستقیماً به سمت پورشه ۹۱۱ نشانه رفته است.

هرچند ممکن است برخی بگویند AMG در طراحی ظاهری این نسل از استودیوی پورشه الهام گرفته اما زیر پوست، این دو مدل کاملاً از هم متمایز هستند. در اصل، AMG GT مدرن خودرویی نسبتاً ساده است. موتور جلو-وسط حالا به گیربکس ۹ سرعته در جلو متصل است برخلاف نسل قبلی که از گیربکس ترانس‌اکسل در عقب استفاده می‌کرد. این تغییر فضای کافی برای صندوق بار جادار و دو صندلی عقب کوچک اما کاربردی مشابه ۹۱۱ فراهم می‌کند؛ اما مرسدس AMG GT63 S E-Performance چند عنصر اضافی دارد که مهم‌ترین آن‌ها موتور الکتریکی ۲۰۴ اسب بخاری روی محور عقب در کنار گیربکس دو سرعته، دیفرانسیل لغزش محدود و پکیج باتری ۶.۱ کیلووات ساعتی است.

قدرت می‌تواند از موتور الکتریکی عقب به چرخ‌های جلو منتقل شود تا یک سیستم چهارچرخ محرک کاملاً متغیر ایجاد کند و در صورت تمایل، محور جلو در حالت دریفت کاملاً قفل می‌شود. مجموع خروجی این سیستم ۸۱۶ اسب بخار قدرت و گشتاور عظیم ۱۴۲۰ نیوتن متر است. با چسبندگی فوق‌العاده و لانچ کنترل، این خودرو در ۲.۸ ثانیه از صفر به صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و حداکثر سرعت آن ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت است. این ارقام با توجه به وزن ۲۱۹۵ کیلوگرمی خودرو، بسیار چشمگیر هستند. برای کنترل این وزن، ترمزهای کربن سرامیکی مرسدس به‌صورت استاندارد نصب شده‌اند که پشت رینگ‌های ۲۱ اینچی و لاستیک‌های پرفورمنس میشلن قرار دارند. همچنین فرمان‌پذیری محور عقب و کمک‌فنرهای هیدرولیکی جایگزین آنتی‌رول بارهای معمول شده‌اند.

این مرسدس با قیمت ۱۸۶,۲۹۰ پوند هرگز ارزان نیست اما امکانات زیادی ارائه می‌دهد. بااین‌وجود، این سوپراسپرتی است که برای رقابت با پورشه ۹۱۱ طراحی شده اما وزن آن از برخی شاسی‌بلندهای لوکس هفت‌نفره بیشتر است. به همین دلیل، رانندگی مرسدس AMG GT63 S E-Performance هم شگفت‌انگیز است و هم تا حدی ناامیدکننده. بدون شک، پرفورمنس AMG فوق‌العاده است. با قدرت و گشتاور اضافی سیستم هیبریدی، همیشه پرفورمنسی فراتر از نیاز هر راننده‌ای در جاده وجود دارد. گشتاور اضافی موتور الکتریکی تقریباً همیشه در دسترس است و حس سرعتی مشابه ارقام روی کاغذ ارائه می‌دهد. نگران خالی شدن باتری هم نباشید، زیرا هرگز به زیر ۲۵ درصد نمی‌رسد.

رفتار و هندلینگ خودرو نیز بسیار چشمگیر است. سیستم تعلیق تعادل و پایداری فوق‌العاده‌ای در پیچ‌ها به خودرو می‌بخشد، بدون اینکه بیش‌ازحد سفت یا خشن باشد. این موضوع در تمام حالت‌های کمک‌فنر صدق می‌کند و حتی حالت‌های متمرکز بر پیست نیز به‌اندازه کافی نرم باقی می‌مانند؛ اما کسانی که به دنبال تجربه رانندگی جذاب و نه‌فقط سریع هستند، ممکن است کمی ناامید شوند زیرا برخی از این سیستم‌های شاسی راننده را از فرآیند رانندگی جدا می‌کنند. فرمان، هرچند دقیق و با وزن مناسب اما حس کمی دارد و فرمان‌پذیری محور عقب نسبت به سیستم‌های پورشه یا لامبورگینی یکپارچگی کمتری دارد.

ترمزها، با وجود قدرت عظیم، حس کمی دارند و ورود سیستم هیبریدی به پیشرانه همیشه یکنواخت نیست. صدا نیز ناامیدکننده است. صدای مصنوعی که از بلندگوها پخش می‌شود، غرش نسبتاً ملایم موتور V8 را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد که نتیجه‌ای از مقررات آلایندگی و صوتی سال ۲۰۲۵ است. نتیجه اینکه صدای خودرو هرگز جذاب احساس نمی‌شود. شکی در پرفورمنس، چسبندگی یا متانت AMG نیست اما رانندگی با این خودرو در سرعت‌های جاده‌ای حتی برای رانندگان باتجربه، احساس هیجان‌انگیزی ندارد.

بااین‌حال، اگر این GT63 را با رویکرد گرند تورری بررسی کنیم، با کیفیت سواری عالی، کابین خوش‌ساخت (هرچند شاید در حد قیمتش نباشد) و صندلی‌های عقب نیمه‌کاربردی، انتظارات را برآورده می‌کند. البته مشکلاتی مثل عایق نسبتاً ضعیف در برابر سروصدای جاده و کاهش فضای صندوق به دلیل باتری سیستم هیبریدی در بالای محور عقب. هم وجود دارد. امکان حرکت بی‌صدا با نیروی الکتریکی هم وجود دارد که یک مزیت است اما برد تمام الکتریکی تنها ۱۰ کیلومتری بسیار اندک است.

به‌طورکلی، مرسدس AMG GT63 S E-Performance دستاورد قابل‌توجهی است اما مطمئن نیستیم که مزایای این سیستم هیبریدی، توجیه‌کننده معایب آن باشد. ما در چنین خودروهایی به دنبال حس بیشتر، وزن کمتر و پیچیدگی کمتر هستیم. رقبایی مانند پورشه در مدل‌هایی مثل ۹۱۱ GTS جدید، روش‌های ساده‌تر و یکپارچه‌تری برای استفاده از الکتریکی‌سازی پیدا کرده‌اند و نمی‌توان مسیری که AMG در پیش گرفته را بهتر دانست.

جمع‌بندی

مرسدس AMG هیچ‌گاه در ارائهٔ قدرت کم نگذاشته و در عصر هیبریدی، هیچ‌کدام از ساخته‌هایش قوی‌تر از AMG GT63 S E-Performance نیستند. این خودرو به‌شدت سریع است و در سرعت مستقیم به سطح هایپرکارها نزدیک می‌شود اما روشی که چنین پرفورمنسی را حاصل کرده، محصولی را به وجود آورده که درگیر شدن با آن و لذت بردن از آن دشوار است.

مشخصات فنی

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance
پیشرانه ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو هیبرید
قدرت ۸۱۶ اسب بخار
گشتاور ۱۴۲۰ نیوتن متر
گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۲.۸ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۱۰.۶ لیتر ترکیبی
وزن ۲۱۹۵ کیلوگرم
قیمت ۱۸۶,۲۹۰ پوند
امتیاز ۳.۵ از ۵.۰

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵ رای
منبع
autoexpress

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. net

    ۱۴ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (4002 ديدگاه)

    این مدل دریچه کولر بنز بد هست. این مدل صفحه نمایش های ایستاده روی کنسول بنز جالب نیست و ادم احساس میکنه مربعی هست تا مستطیلی چون عرضش زیاد پهن هست و ارتفاعش (طول) کم هست اگر ابعاد صفحه نمایش فورد رنجر ۲۰۲۲ و تسلا مدل s و ولوو مدل ex30 داشت قشنگتر میشد. نکته منفی دیگر صفحه نمایش بنز این هست که اطراف صفحه نمایش (قاب) مشکی نیست و سفید هست و تو چشم میزنه و نکته منفی دیگر صفحه نمایش بنز این هست که با زاویه خوابیده روی کنسول هست که جالب نیست اگر مثل صفحه نمایش زاویه عمود ایستاده رنجر ۲۰۲۲ و تسلا مدل s و ولوو مدل ex30 بود قشنگتر میشد. زیباترین ماشین اسپرت کوپه جهان بی ام و سری ۸ هست

    موافقم 4
    مخالفم 24
    1. SRT

      ۱۴ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (648 ديدگاه)

      کامنتت شبیه به خواب های من بود.

      موافقم 9
      مخالفم 1
    2. هنری فورد

      ۱۴ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (131 ديدگاه)

      داداش شما طراح چراغ های محصولات سایپا نیستی ؟

      موافقم 11
    3. net

      ۱۴ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (4002 ديدگاه)

      رینگش نسبتا خوبه اگر رنگش خاکستری مایل به تیره بود قشنگتر میشد

      موافقم 2
      مخالفم 8
    4. net

      ۱۴ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (4002 ديدگاه)

      کامنت هایم شد ۴۰۰۰ هزار تا

      موافقم 4
      مخالفم 6
      1. GMA

        ۱۴ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (873 ديدگاه)

        بد هست

  2. دایی ناصر V12 🦖

    ۱۴ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (36 ديدگاه)

    جلوپنجره اش عین دماغ میمون پروباسکیس عه

    موافقم 11
    مخالفم 15
    1. net

      ۱۴ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (4002 ديدگاه)

      جلوپنجره و چراغ متصل عقب و ۴ لوله اگزوز مشکی مربعی و بال عقبش هم بد هست. برای ماشین اسپرت کوپه ۲ لوله اگزوز دایره ای در سمت چپ و راست در زیر سپر به رنگ خاکستری قشنگه

  3. Alireza

    ۱۴ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (655 ديدگاه)

    پسرفت ظاهری رو ک بگذریم وجدانا ۲۲۰۰ کیلو؟
    قشنگ دنیا داره ب سمت چاق شدن میره
    چند وقت دیگه فک کنم کلا گواهینامه پایه ۳ رو وردارن با این افزایش وزن

    موافقم 3
    مخالفم 2
  4. رامتین

    ۱۴ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (3447 ديدگاه)

    خوبه ولی 911 از هر نظر بهتره. اصلا 911 از بدو تولد تا ابد بهترین سوپر اسپرت کامپکت دنیاست.

    موافقم 4
    مخالفم 1
  5. مهردادکمال

    ۱۴ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (2210 ديدگاه)

    مرسدس مثل کوروت تو این مدل بایست انقلابی کنه و ماشینشو موتور وسط کنه .اون وقت خیلی بازی تغییر میکنه

  6. hosen

    ۱۴ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (1069 ديدگاه)

    قدرت و گشتاور خوبی داره حیف وزنش بالاست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا