فناوری رنگ خورشیدی مرسدس بنز، یک اختراع باورنکردنی است که هزینه شارژ خودروهای الکتریکی را در طولانیمدت، کاهش میدهد و گامی مهم به سمت انرژی رایگان برای مردم محسوب میشود.
مرسدس بنز در حال توسعه فناوری پیشرفتهای به نام “رنگ خورشیدی” است که میتواند سالانه هزاران کیلومتر برد اضافی برای خودروهای الکتریکی (EV) فراهم کند. این نوآوری در فاز تجاری، نیاز به شارژ را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
مرسدس در حال تحقیق بر روی ماژولهای خورشیدی نسل جدیدی است که میتوانند به صورت یک لایه نازک و یکپارچه روی بدنه خودروها اعمال شوند. این فناوری که به عنوان “رنگ خورشیدی فعال” شناخته میشود، از سلولهای فتوولتائیک با بازدهی ۲۰ درصدی استفاده میکند.
مهمترین ویژگیهای فناوری رنگ خورشیدی مرسدس بنز:
-
پتانسیل تولید انرژی: در شرایط ایدهآل (مانند آب و هوای آفتابی)، این سیستم میتواند سالانه حدود ۱۴,۰۰۰ کیلومتر (۸,۶۹۹ مایل) رانندگی رایگان برای هر خودرو ایجاد کند.
-
میزان شارژ روزانه: معادل ۳۹ کیلومتر در روز که اگرچه جایگزین کامل شارژرهای معمولی نیست، اما برای رانندگی روزمره در شهر و افرادی که مدتی طولانی، ثابت هستند بسیار مفید است.
-
مزیت اصلی: امکان شارژ با پارک کردن خودرو در فضای باز.
فناوریهای دیگر مرسدس برای بهبود خودروهای الکتریکی
۱. مبدلهای میکرو برنامهپذیر در سطح سلول باتری:
-
امکان مدیریت مستقل هر سلول باتری
-
ولتاژ خروجی ثابت ۸۰۰ ولت بدون توجه به وضعیت شارژ یا سلامت باتری.
-
افزایش برد، بهینهسازی جریان انرژی و امکان شارژ دوطرفه (V2G).
۲. سیستم ترمز نوآورانه و پایدار:
-
ترمزهای جدید درون واحد موتور-گیربکس تعبیه شدهاند و روی چرخها نصب نمیشوند.
-
کاهش شدید سایش و نیاز به تعمیر و نگهداری لنت
-
عدم تولید ذرات آلاینده (برخلاف ترمزهای معمولی)
-
مقاوم در برابر زنگزدگی و کاهش دمای چرخ
-
کاهش نویز و افزایش کارایی کلی خودرو
-
۳. پردازش نورومورفیک (همانند مغز انسان):
-
مرسدس با دانشگاه واترلو کانادا همکاری میکند تا سیستمهای هوش مصنوعی را ۱۰ برابر کارآمدتر و سریعتر کند.
-
تشخیص بهتر علائم راهنمایی، خطوط جاده و کاربران دیگر جادهها
-
واکنش سریعتر حتی در شرایط دید ضعیف (مه، باران، شب)
-
آینده خودروهای الکتریکی مرسدس بنز
مرسدس بنز با ترکیب رنگ خورشیدی، باتریهای هوشمند، ترمزهای پایدار و هوش مصنوعی پیشرفته، تصویری از خودروهای الکتریکی آینده را ترسیم میکند:
-
کاهش وابستگی به شارژرها
-
افزایش ایمنی و طول عمر قطعات
-
کارایی بالاتر و آلایندگی کمتر
دیا
۴ اردیبهشت ۱۴۰۴نمی دونم چرا مرسدس بنز هر روز یه فن آوری معرفی میکنه و دیگه از این فن آوری ها خبری نمیشه یادمه دو سال پیش یه خدورو برقی درست کرد که تو عربستان رکورد پیمایش رو با کولر روشن شکست. ولی بعد اون هیچی ندیدم. اینا خیلی خوبن ولی فقط در حد حرف و حدیثن.
مازیار
۴ اردیبهشت ۱۴۰۴سالانه صدها فناوری تو حوزههای مختلف معرفی میشه و این تازه اول راهه. انگشتشمارشون تمام چالشها رو رد میکنن و به مرحله تولید و عرضه میرسن
تمام این ابداعات و اختراعاتی که امروزه متداول شدن و ازشون استفاده میکنیم از همین مسیر گذشتن
هوشنگ بایی
۴ اردیبهشت ۱۴۰۴البته اگر مرسدس یه فکری
هم به حال طراحی ماشین های برقیش بکنه بد نیست
Mohammad
۴ اردیبهشت ۱۴۰۴کلا طراحی خودرو های برقی بنز و بی ام وه خیلی زشته
معلوم نیست طراحشون تحصیل کرده هست یا نه ، من که نمیپسندم ، حالا دوستان هیت ندن که خودت چی طراحی میکنی سلیقه بنده نیست بنده ادعایی ندارم اما طراحی هاشون واقعاً خوب نیست
صامورایی
۴ اردیبهشت ۱۴۰۴طراحی، تابع عملکرده. شما نمیتونی بی توجه به اصول ایرودینامیک و مهندسی و هزینه ها باشی و مثل دهه ۷۰ امریکا کشتی جاده پیما طراحی کنی. مخصوصا با روی کار اومدن برقی سازی، موضوعاتی مثل ضریب درگ و آیرو و هوشمندسازی خودروها، بیش از پیش اهمیت پیدا کرده.
در کل، در دوره ای هستیم که یه خونه تکانی اساسی داره به این صنعت تحمیل میشه و باید به نسل جدید خودروسازی عادت کرد. به این امید که خودرو بیش از گذشته تبدیل به یک وسیله ایمن، ارزان و پاک تبدیل بشه.
آرین
۵ اردیبهشت ۱۴۰۴یک وسیله ایمن، ارزان و پاک و (بعضا جذاب برای گروهی خاص مثل ما)
هوشنگ
۶ اردیبهشت ۱۴۰۴دوست عزیز حرف شما کاملا صحیح ولی من مصرف کننده به ولین چیزی که اهمیت میدم شکل و قیافه ماشینه و اینکه ضریب درگ یا با رنگش میخواد در طول سال چند کیلومتر بیشتر بره مهم نیست . یک مثال بارز در بین ماشینای کره ای سانگ یانگ از نظر دوام و کیفیت یه سر و گردن بالاتر از کیا و هیوندایی بود ولی به خاطر طراحی های زشت نابود شد
عباس
۴ اردیبهشت ۱۴۰۴دنیای خودرو دیگه خیلی خیلی پیچیده و مبهم شده ، هر لحظه یک تکنولوژی جدید و خودرو جدید معرفی میشه ، حالا جدای از این که فناوری های کم آلاینده جدید واسه جهان مفید هستند ولی خود خودروها دیگه اون جذابیت و روح خودرو های قدیم را ندارند ، فقط شدن کالایی که ببره و بیاره با انواع سرگرمی های دیجیتال زود گذر
صامورایی
۴ اردیبهشت ۱۴۰۴۹۰ درصد مردم خودرو رو برای رفتن از A به B میخوان و هیچ ایرادی هم نداره. بلکه درستش همینه.جماعت خودرو دوست و ماشین باز شاید تنها ۱۰ درصد جامعه باشند. هر اقدامی که خودرو رو ارزان، ایمن و پاکتر میکنه به نفع بشره.
Mosafer
۴ اردیبهشت ۱۴۰۴اگر طرحش واقعا عملی بشه البته به سرعت نه ده سال دیگه جالب و تعیین کننده است
ashkanyp
۴ اردیبهشت ۱۴۰۴تیم R&D بنز اگه اول دنیا نباشه دومه و واقعا قویه، فوق العادس ایدشون
R
۵ اردیبهشت ۱۴۰۴اول و دوم همین بنز و بی ام و ان
چینیای کپی کار الان فردا میرن این طرحو اجرا میکنن از خودشون که هیچی ندارن
مرتضی مقدم
۵ اردیبهشت ۱۴۰۴برقی سازی معجزه ای در صنعت خودرو هست و جای خوشحالی داره که بشر سرانجام ب سطحی از تکنولوژی رسیده که میتونه بدون سوخت فسیلی وسیله ای رو حرکت بده.اما احتمالا درآینده موتورهای اتمی جایگزین میشن.فک کنید یک قرص ماده پرتوزا روی ماشین نصب بشه و تا سالها نیاز ب سوختگیری نباشه.مثلا صدعزار کیلومتر بشه طی کرد.یا موتورهای همجوشی در مقیاس خودروهای سواری یا پرنده های سبک شخصی.
موسی
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴به نظرم بنز باید یک فکری به حال توسعه و ایجاد کنولوژیها با سرعت مناسب داشته باشه چون ین تکنولوژی که ازش صحبت میکنیم خیلی وقته ولی به فاز اجرایی و صنعتی نرسیده و میدونیم که تکنولوژیهای جدید به سرعت دارند رشد میکنند مثلاً سوئیس تکنولوژی ۹۳ درصد انرژی رو در انرژی خورشیدی به دست آوردن در حالی که اینجا فقط ۲۰ درصده یا آمریکا تولید هزار درجه گرما با استفاده از شیشه و نقره رو به دست آورده دنیا عوض شده شرکتهای سازنده باید سریع تر به دنبال برآورده شدن نیازهاشون باشند حداقل مثل بی وای دی کنولوژیهای خود را انتقال دهند
ناصر گلشادی
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴فقط یه جوری از دست این دود رها بشیم به امید روزی که هیچ صنعت سوختی نباشه