دوئل کیا سید و ام‌جی 5

سومین قسمت از دور نهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال به گروه هاچ‌بک‌های کامپکت اختصاص دارد. در دوئل قبلی این گروه پژو 308 در برابر نیسان پولسار قرار گرفت که طی این رقابت مجموعاً تعداد 1437 رأی به ثبت رسیده است. در این دوئل نتایج نظرسنجی‌های سایت و تلگرام عکس یکدیگر بودند ولی درنهایت با احتساب مجموع آراء مشخص شد که پژو 308 با کسب 769 رأی یا 52 درصد از کل آراء پیروز دوئل شده است درحالی‌که نیسان پولسار موفق به کسب 688 رأی شده است. حال امروز در چهارمین دوئل گروه هاچ‌بک‌های کامپکت شاهد رقابت میان کیا سید و ام‌جی 5 خواهیم بود.

فورد فوکوس

سیتروئن C4

سئات لئون

هیوندای i30

فورد فوکوس

سئات لئون

ام‌جی 5

کیا سید

نیسان پولسار

پژو 308

؟

پژو 308

اوپل آسترا

تویوتا آیوریس

مینی کلاب‌من

فولکس‌واگن گلف

؟

؟

کیا سید

کیا برای اولین بار در سال 2006 هاچ‌بک کامپکت جدیدی بنام سید را معرفی کرد. این خودرو روی پلت‌فرم مشترکی با هیوندای الانترا، هیوندای i30 و کیا سراتو ساخته شده بود و در سه نسخهٔ هاچ‌بک پنج‌در، هاچ‌بک سه‌در و استیشن به تولید رسید. نسل اول این هاچ‌بک کره‌ای با تجربهٔ فیس‌لیفتی در سال 2010 تا سال 2012 روی خط تولید بود تا اینکه در نمایشگاه ژنو همین سال رسماً نسل دوم سید برای اولین بار رونمایی شد. طراحی این نسل به‌طور کامل نسبت به قبل متحول شده و طبق زبان طراحی جدید کیا شکل گرفته بود. نسل دوم سید هم مانند قبل در سه نسخهٔ هاچ‌بک پنج‌در، هاچ‌بک سه‌در و استیشن ساخته می‌شود اما نسخهٔ هاچ‌بک سه‌در آن Pro Ceed نام گرفته است. این نسل همچنان در حال تولید است اما برای مدل 2016 فیس‌لیفتی جزئی را تجربه کرده است. در این نسل همچنین یک نسخهٔ اسپرت بنام GT هم به خانوادهٔ سید اضافه شده که از یک پیشرانهٔ 1.6 لیتری توربو با 204 اسب بخار قدرت استفاده می‌کند. در این دوئل اما به جهت هماهنگی با رقیب بریتانیایی ما پیشرانهٔ بنزینی پایهٔ سید را انتخاب کرده‌ایم که یک واحد 1.4 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی است. این موتور 100 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر گشتاور دارد که توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند.

ام‌جی 5

شرکت بریتانیایی ام‌جی که پس از خریداری شدن توسط شرکت سایک موتور به دنبال گسترش محصولات و احیای وضعیت خود بود، در نمایشگاه شانگهای 2011 هاچ‌بک کامپکتی بنام ام‌جی 5 را در یک کانسپت معرفی کرد. سپس نهایتاً در ماه مارس سال 2012 نسخهٔ تولیدی این خودرو رسماً در چین رونمایی شد. این هاچ‌بک کامپکت چینی/بریتانیایی بر روی پلت‌فرم Codenamed AP11 سایک موتور ساخته شده که با سدان ام‌جی 350 مشترک است. ام‌جی 5 همچنان در یک نسل در حال تولید است. این ماشین در دو کارخانه در تایلند و چین به تولید می‌رسد. در نمایشگاه گوانگژو 2014 نیز ام‌جی سدان کامپکت جدیدی بنام GT را معرفی کرد که در اصل نسخهٔ سدان ام‌جی 5 محسوب می‌شود و در نمای جلو و همین‌طور کابین با برادر هاچ‌بکش یکسان است. برای ام‌جی 5 در ابتدا یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی ارائه شده که 106 اسب بخار قدرت و 135 نیوتن متر گشتاور دارد و برای دوئل ما هم همین موتور انتخاب شده است. نیروی این پیشرانه نیز توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی یا یک نمونهٔ شش سرعتهٔ اتوماتیک انتقال پیدا می‌کند؛ اما در نوامبر 2013 نسخهٔ توربوشارژ این موتور هم ارائه گردید که 130 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال نیروی این موتور نیز یک گیربکس جدید شش سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده است.

مشخصات فنی

کیا سید

ام‌جی 5

پیشرانه 1.4 لیتری 4 سیلندر 1.5 لیتری 4 سیلندر
تنفس طبیعی طبیعی
قدرت 100 اسب بخار 106 اسب بخار
گشتاور 137 نیوتن متر 135 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته دستی 5 سرعته دستی
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد 12.8 ثانیه 12.1 ثانیه
حداکثر سرعت 180 کیلومتر/ساعت 180 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 6.1 لیتر (ترکیبی) 7.0 لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک 53 لیتر 55 لیتر
وزن 1258 کیلوگرم 1280 کیلوگرم
طول 4.31 متر 4.36 متر
فاصلهٔ محوری 2.65 متر 2.65 متر
حجم صندوق بار 380 لیتر 327 لیتر
قیمت پایه 15,365 پوند 14,000 پوند

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

10 دیدگاه

  1. حامد
    سوابق: (420 دیدگاه) ,

    کیا سید تنها خودری مورد علاقه جرمی کلارکسون توی کره ای هاست😂

    پاسخ
  2. امیر رضا
    سوابق: (60 دیدگاه) ,

    از لحاظ فنی که زیاد گریز و تفاوتی ندارن!
    ولی من به سه دلیل به کیا رای میدم:
    اولی گیر بکس شش دندش
    دوم اینکه حجم صندوق بهتری داره البته یکم
    سوم طراحی پخته تر
    البته ام جی شتاب و قدرت بهتر و قیمت کمتری داره…

    پاسخ
  3. حمیدرضا
    سوابق: (1367 دیدگاه) ,

    فرقی باهم ندارن ولی رای من به خاطر قیمت ام جی

    پاسخ
  4. شاهين
    سوابق: (647 دیدگاه) ,

    والا از تو عکس نمیشه قضاوت کرد ولی احساس میکنم متریال داخلی سید بهتره واسه همین بهش رای میدم چون بقیه چیزاشون خیلی شبیه

    پاسخ
  5. amin
    سوابق: (717 دیدگاه) ,

    به دلیل قیمت کمتر و طراحی بهتر به ام جی رأی دادم

    پاسخ
    1. F۲۲RAPTOR
      سوابق: (609 دیدگاه) ,

      هیچ کدوم برتری خاصی نسبت هم ندارن
      مگر ظاهر که امجی هم خوبکارکرده مثه کیا

      پاسخ
      1. King 918
        سوابق: (2168 دیدگاه) ,

        فرقی ندارن مگر ظاهر که امجی هم خوب کار کرده داداش اینم که باز همون شد 🙂 کلا فرقی ندارن دیگه تمون شد و. السلام.

        پاسخ
        1. F۲۲RAPTOR
          سوابق: (609 دیدگاه) ,

          نخیر، فرق دارن
          خوبم فرق دارن
          منظورم اینه کن هردو کمپانی خوب کار کردن توطراحی،

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
x