دوئل نیسان ترا و میتسوبیشی پاجرو اسپرت

سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1397 - 09:00
مطالعه 6 دقیقه
2.Mitsubishi-Pajero-Sport-VS-Nissan-Terra
در قسمت دوم از دور سیزدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال امروز سراغ گروه اس‌یووی‌های متوسط رفته‌ایم. گروهی که در پنجمین دوئل آن، جیپ...
تبلیغات

در قسمت دوم از دور سیزدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال امروز سراغ گروه اس‌یووی‌های متوسط رفته‌ایم. گروهی که در پنجمین دوئل آن، جیپ رانگلر و تویوتا فورانر روبروی یکدیگر قرار گرفتند. در این رقابت درکل تعداد 1546 رأی به ثبت رسید که گرند چروکی توانست با دریافت 952 عدد از آن‌ها و کسب 61 درصد از کل آراء پیروز شده و راهی مرحلهٔ بعدی گردد. این در حالی است که در این دوئل فورانر موفق به کسب 594 رأی شده است. امروز در ششمین و آخرین دوئل این گروه نیسان ترا به دیدار میتسوبیشی پاجرو اسپرت رفته است.

میتسوبیشی پاجرو اسپرت

نیسان ترا

فورد اورست

تویوتا فورچونر

؟

تویوتا فورچونر

سانگ‌یانگ رکستون

تویوتا لندکروزر پرادو

ایسوزو MU-X

میتسوبیشی پاجرو

تویوتا لندکروزر پرادو

میتسوبیشی پاجرو اسپرت

شورلت تریل‌بلیزر

کیا موهاوی

جیپ رانگلر

تویوتا فورانر

شورلت تریل‌بلیزر

جیپ رانگلر

نیسان ترا

نیسان بین سال‌های 1999 تا 2015 اس‌یووی میان سایزی بنام اکسترا را در دو نسل تولید می‌کرد. این خودرو بر روی پلت‌فرم پیکاپ ناوارا ساخته شده بود و ساختاری بدنه روی شاسی داشت. اکسترا خودرویی جهانی بود و در بازارهای مختلفی ازجمله ایالات‌متحده عرضه می‌گردید. همچنین نسل اول این ماشین در چین هم با نام پالادین تولید و عرضه می‌شد. همین مدل مقطعی در کشورمان هم با نام رونیز توسط پارس‌خودرو عرضه گردید؛ اما نیسان در سال 2015 به تولید اکسترا بدون معرفی جایگزین مستقیم پایان داد. حدود دو سال بعد اما خبر رسید که سازندهٔ ژاپنی قصد دارد اس‌یووی جدیدی را بر اساس پلت‌فرم ناوارا و به‌عنوان جایگزینی برای اکسترا تولید کند. سپس نهایتاً اوایل سال جاری پس از انتشار چند تصویر غیررسمی، نیسان به‌صورت آنلاین این اس‌یووی جدید که ترا نام گرفته بود را رونمایی کرد و به‌تازگی آن‌را رسماً در نمایشگاه پکن معرفی نموده و به نمایش عمومی درآورده است. همان‌طور که گفته شد، ترا هم مانند اکسترا بر روی پلت‌فرم پیکاپ ناوارا ساخته شده و ساختاری بدنه روی شاسی دارد. همچنین ترا در ظاهر هم وابستگی خود به ناوارا را نشان می‌دهد به‌نحوی‌که در نمای جلویی کاملاً با برادر پیکاپش یکسان است؛ اما این اس‌یووی جدید برخلاف سلفش خودرویی جهانی نخواهد بود چراکه ابتدا در بازار چین و سپس صرفاً در بازارهای آسیایی عرضه خواهد شد. نیسان فعلاً برای ترا تنها یک پیشرانهٔ 2.5 لیتری بنزینی چهار سیلندر تنفس طبیعی را ارائه کرده است. این موتور که از پیکاپ ناوارا گرفته شده، 180 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال این نیرو هم دو گیربکس شش سرعتهٔ دستی و هفت سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده است. ترا در دو نسخهٔ دیفرانسیل عقب و دو دیفرانسیل قابل سفارش است. این اس‌یووی ژاپنی اما برخلاف پاجرو اسپرت صرفاً به‌صورت پنج‌نفره با دو ردیف صندلی ارائه می‌شود و امکان سفارش صندلی‌های ردیف سوم برای آن وجود ندارد.

میتسوبیشی پاژرو اسپرت

نسل اول این اس‌یووی ژاپنی برای اولین بار در سال 1996 با نام میتسوبیشی چلنجر معرفی شد اما در بازارهای مختلف با نام‌های گوناگونی عرضه گردید. به‌عنوان‌مثال در اروپا با نام پاجرو اسپرت و در آمریکای شمالی با نام مونترو اسپرت ارائه می‌شد. چلنجر بر اساس پلت‌فرم پیکاپ ترایتون ساخته شده بود و یک اس‌یووی واقعی با ساختار بدنه روی شاسی بود. نسل دوم این خودرو در سال 2008 معرفی شد که بازهم روی شاسی نردبانی ترایتون ساخته شده و با نام‌های گوناگونی در کشورهای مختلف عرضه گردید؛ در سال 2015 نیز نوبت به نسل سوم یا کنونی چلنجر رسید که در تایلند رونمایی شد؛ اما در این نسل میتسوبیشی تمامی نام‌های مختلف قبلی را کنار گذاشته و این اس‌یووی را با نام پاجرو اسپرت در کشورهای مختلف عرضه می‌کند؛ بنابراین استفاده از نام چلنجر هم برای این خودرو از نسل سوم خاتمه یافت. البته پاجرو اسپرت هیچ ارتباطی با پاجروی اصلی ندارد و تنها در نام با یکدیگر مشترک هستند. نسل سوم این اس‌یووی متوسط نیز همچنان از پلت‌فرم ترایتون استفاده می‌کنند و بنابراین هردوی خودروهای این دوئل بر پایهٔ پیکاپ‌ها ساخته شده‌اند؛ اما میتسوبیشی برخلاف قبل، نسل سوم پاجرو اسپرت را در اروپا و ایالات‌متحده عرضه نکرده و به نظر می‌رسد برنامه‌ای هم برای این کار ندارد؛ بنابراین این خودرو هم مانند نیسان ترا خودرویی جهانی نبوده و بازار آن به کشورهایی چون استرالیا، تایلند و روسیه محدود می‌شود. میتسوبیشی برای پاجرو اسپرت فقط دو موتور دیزلی را در نظر گرفته و موتور بنزینی برای آن ارائه نمی‌شود که از این لحاظ در نقطهٔ مقابل ترا قرار می‌گیرد. بااین‌حال ناچاراً این ماشین در دوئل ما با پیشرانهٔ دیزلی قدرتمندتر خود شرکت کرده است. این موتور یک واحد 2.4 لیتری چهار سیلندر توربودیزل است که 180 اسب بخار و 430 نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط گیربکس‌های مختلفی مثل یک نمونهٔ هشت سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل می‌گردد.

مقایسه مشخصات فنی

 

نیسان ترا

میتسوبیشی پاجرو اسپرت

پیشرانه

2.5 لیتری 4 سیلندر

2.4 لیتری 4 سیلندر

سوخت

بنزین

دیزل

تنفس

طبیعی

توربوشارژ

قدرت

180 اسب بخار

180 اسب بخار

گشتاور

250 نیوتن متر

430 نیوتن متر

گیربکس

7 سرعته اتوماتیک

8 سرعته اتوماتیک

محور محرک

عقب/چهارچرخ

چهارچرخ

مصرف سوخت

9.8 لیتر (ترکیبی)

8.0 لیتر (ترکیبی)

وزن

-

2105 کیلوگرم

ظرفیت سرنشین

5 نفر

5-7 نفر

طول

4.88 متر

4.78 متر

فاصلهٔ محوری

2.85 متر

2.80 متر

قیمت پایه

28,600 دلار

34,200 دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9992306]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.