رانندگی با میتسوبیشی اوتلندر مدل 2025، راحت، جادار، کمتوان!
میتسوبیشی اوتلندر در نمونههای بازار ایران به یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ هیبریدی خفیف مجهز است که 160 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور دارد. این کراساوور ژاپنی در بازار آمریکا اما با یک پیشرانهٔ 2.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی عرضه میشود. هرچند اوتلندر برای مدل 2025 مورد بهروزرسانی قرار گرفت ولی در پیشرانه تغییری را تجربه نکرده و هنوز هم همان موتور کمقدرت تنفس طبیعی قبلی را زیر کاپوت دارد. این موتور تنها 181 اسب بخار قدرت و 245 نیوتن متر گشتاور تولید میکند که برای کراساووری با وزن 1777 کیلوگرم ارقام پایینی محسوب میشود.
علاوه بر این، گیربکس CVT هم موتور ضعیف اوتلندر را همیشه در کممصرفترین حالت خود نگه میدارد و درنتیجه کشش کافی برای چنین شاسیبلند بزرگی وجود ندارد. 8.9 ثانیه طول میکشد تا این ماشین از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد و پشت فرمان از هیجانی که میتسوبیشی زمانی به آن معروف بود هیچ خبری نیست. علاوه بر این، پدال ترمز عملکرد جالبی ندارد و فرمان هم بیاحساس است. وقتی به این ترکیب موتور کمرمق را هم اضافه کنیم، با خودرویی مواجه میشویم که برای رانندگیهای سریع و هیجانانگیز کاملاً راننده را ناامید میکند.
بااینحال، اوتلندر با توجه به وزن و آیرودینامیک ضعیف فرم کراساوورش، مصرف سوخت مناسبی دارد که بهصورت ترکیبی 9 لیتر در هر صد کیلومتر است. همچنین هرچند پدال ترمز احساس خوبی ندارد ولی ترمزها عملکرد مناسبی از خود نشان میدهند و پس از تنها 35.6 متر خودرو را از سرعت 96 کیلومتر بر ساعت متوقف میکنند. سیستم تعلیق نرم خودرو اما شیرجهٔ زیادی را به دنبال دارد و باعث حرکات اضافی بدنه در هنگام مانورهای سخت میشود. این یعنی از اوتلندر نباید انتظار رانندگی اسپرتی را داشته باشید و خودرو برای ارائهٔ چنین شخصیتی به قدرت بیشتر و تنظیم بهتر شاسی نیاز دارد.
بااینحال، ویژگی مثبت کراساوور میتسوبیشی این است که در داخل سرنشینان را تکان نمیدهد و بهاندازهٔ سوار شدن بر ترن هوایی مضطرب نمیکند. در یک کراساوور کامپکت معمولی راحتی بیش از اسپرت بودن اهمیت دارد و میتسوبیشی در این زمینه عملکرد خوبی داشته است هرچند که انتظار داشتیم اوتلندر با احساس خوب فرمان، کنترل بهتر در هنگام ترمز گیری و قدرت بیشتر موتور، شبیه یک میتسوبیشی واقعی احساس شود. خبر خوب دیگر اینکه اوتلندر با توجه به طول 4,719 میلیمتری، فضای بار بزرگی را ارائه میکند. البته هنگام باز بودن هر سه ردیف صندلی که ویژگی کمیابی در این سگمنت است، فضای بار تنها 308 لیتر خواهد بود ولی با خواباندن صندلیهای ردیف سوم این رقم به 777 لیتر افزایش مییابد.
همچنین بخوانید:
علاوه بر این، اوتلندر در داخل فضای سر زیادی را برای افرادی با قد بیش از 180 سانتیمتر ارائه میکند که برابر با 985 میلیمتر در جلو، 950 میلیمتر در ردیف دوم و 875 میلیمتر در ردیف سوم است. بااینحال، فضای پا در ردیف سوم تنها 475 میلیمتر است که نسبت به کراساوورهای سه ردیفهٔ میان سایز بسیار کمتر است. البته به خاطر ارائهٔ صندلیهای ردیف سوم میتسوبیشی را سرزنش نمیکنیم چون این ویژگی را در کراساوور دیگری با این اندازه پیدا نخواهید کرد ولی حتی کودکان هم در این صندلیها خیلی فضای جاداری نخواهند داشت. اساساً اوتلندر برای تجهیز به صندلیهای ردیف سوم طراحی نشده و برای مقایسه، نیسان ایکستریل با اندازه و پلتفرم یکسان، فقط دو ردیف صندلی دارد.
بهطورکلی، اوتلندر در بسیاری از قسمتها یکی از بهترین خودروهای چند سال اخیر میتسوبیشی محسوب میشود. کابین لوکس، سواری راحت و ساکت و سیستم صوتی جدید یاماها همگی درخشان هستند و اگر موتور کمرمق، فرمان بیاحساس و سیستم تعلیق ضعیف نبود، اوتلندر میتوانست بهراحتی یکی از بهترین کراساوورهای کلاس خود لقب گیرد.
نقاط قوت
- کابین عالی
- سیستم صوتی قدرتمند
- کروز کنترل تطبیقی عالی
نقاط ضعف
- شتاب کند
- پیشرانهٔ کمتوان
- فقدان حس اسپرت
مشخصات فنی میتسوبیشی اوتلندر 2025
2025 Mitsubishi Outlander | |
پیشرانه | 2.5 لیتری 4 سیلندر |
قدرت | 180 اسب بخار |
گشتاور | 245 نیوتن متر |
گیربکس | CVT |
محور محرک | چهارچرخ |
فاصلهٔ محوری | 2,705 میلیمتر |
طول | 4,719 میلیمتر |
عرض | 1,897 میلیمتر |
ارتفاع | 1,747 میلیمتر |
وزن خالص | 1777 کیلوگرم |
شتاب صفر تا 96 | 8.9 ثانیه |
مسافت 400 متر | 16.8 ثانیه |
توقف از 96 کیلومتر | 35.6 متر |
شتاب جانبی | 0.86 جی |
قیمت پایه | 40,290 دلار |
قیمت تستشده | 45,930 دلار |