سوپربایک جدید دوکاتی پانیگاله V4 R با قدرت 240 اسب بخار معرفی شد
جدیدترین نسخه از پانیگاله V4، مهمترین رقیب بیامو M1000 RR و کاوازاکی نینجا H2 خواهد بود. این موتورسیکلت ساخت ایتالیا، به عنوان پرچمدار کلاس سوپراسپرت (سوپربایک) دوکاتی شناخته میشود.
دوکاتی، یک شرکت اصیل سازنده موتورسیکلت در ایتالیا است که حدود 100 سال پیش بنیان نهاده شد، اما از سال ۲۰۱۲ تحت مالکیت فولکسواگن آلمان و زیرمجموعه لامبورگینی درآمد. جایگاه دوکاتی در دنیای موتورسیکلتها، مشابه فراری در صنعت خودروسازی است. امروزه محصولات متنوع دوکاتی در کلاسهای مختلف عرضه میشوند؛ اما سوپربایکها و مدلهای اسپرت مناسب پیستهای سرعت، مشهورترین تولیدات این برند ایتالیایی هستند.
طی سالهای اخیر، باوجود پیشرانههای قدرتمند ساخت آپریلیا، آگوستا و بیامو، دوکاتی پانیگاله V4 سوپرلجرا 234 اسب بخار توانسته است عنوان قویترین موتورسیلکت اسپرت ساخت اروپا را کسب کند. روی کاغذ، فقط کاوازاکی نینجا H2R با قدرت 310 اسب بخار و قیمت 57 هزار دلار، قویتر از پانیگاله V4 است. البته باید توجه داشت که نسخهی استاندارد جاده از نینجا H2، قدرت 228 اسب بخار دارد.
دوکاتی پانیگاله V4 در شهر یا پیست، قابل استفاده است. این مدل مشابه نسخهی قبلی، موتور 998 سیسی از سری Desmosedici Stradale R دارد؛ اما نهایت دور این موتور به 16,500 دور بردقیقه میرسد.
نسخهی استاندارد پانیگاله V4 با گیربکس 6 سرعته در حالت رانندگی عادی و دور موتور 13500، قدرت 207 اسب بخار تولید میکند؛ اما همراه با تجهیزات سفارشی و اگزوزهای آکراپوویچ، 237 اسب بخار خواهد داشت. این شرایط، رویایی به نظر میرسد اما امکان سفارش نسخهی ویژه با نام پانیگاله V4R نیز وجود دارد. این مدل، چنانچه روغن موتور جدید دوکاتی کورس (تولید شل) را استفاده کند، 240/5 اسب بخار قدرت خواهد داشت.
دوکاتی ادعا میکند با روغن موتور جدید، حدود 10 درصد به قدرت تولیدی در مدلهای سوپراسپرت این شرکت، اضافه میشود. این نوع روغن موتور با انتقال حرارت بالا و لغزندگی متفاوت از نمونههای معمولی، تا امروز مخصوص مسابقات بوده است و حالا خریدار میتواند به صورت آنلاین سفارش دهد.
دو تغییر مهم در پیشرانهی 998 سیسی دوکاتی، آنرا نسبت به مدل قبلی متمایز میکند. موضوع نخست، بازطراحی شاتون (دسته پیستون) تیتانیوم را شامل میشود که برای نسل جدید در سال 2023، عملکرد بهتری در دورهای بالا و شرایط سخت دارد.
فناوری دوم، مربوط به سطح داخلی پیستونها است که با لایهای از فیبرکربن الماس (Diamond-Like Carbon: DLC) ساخته شده. این شرایط علاوهبر کاهش وزن پیستون و بهبود سرعت حرکت داخل سیلندر، انتقال حرارت را بهبود میدهد.
بسیاری از ابتکارات فنی دوکاتی برای پانیگاله V4R تولید 2023، تاکنون برای موتورسیکلتهای استاندارد جاده استفاده نشده و مخصوص مدلهای مسابقه، مثل Moto GP و خودروهای فرمول یک بوده است. فناوری گیربکس و تعویض دنده، سیستمهای الکترونیکی مدیریت لغزش و هرزگردی، کنترل ترمز موتور (Engine Brake Control) و توسعهی نرمافزارهای مربوطه سیستمهایی هستند که مخصوص پانیگاله V4R تولید شدهاند.
.
دوکاتی پانیگاله V4R با آستانه قیمت 45 هزار دلار فروخته میشود. سال گذشته، سوپرلجرا V4 با پیشرانهی 234 اسب بخار و قیمت 100 هزار دلار، گرانترین محصول دوکاتی بود. نسخهی استاندارد پانیگاله V4R با قدرت 210 اسب بخار، هماکنون 24 هزار دلار قیمت دارد و نسخهی دو سیلندر 155 اسب بخار (Panigale V2) نیز 18 هزار دلار است.