موتور هیدروژنی سوزوکی؛ آیا این فناوری فراگیر خواهد شد؟
مدتها است که شهابسنگی به نام حملونقل پاک به این صنعت مهم برخورد کرده و همه چیز را تغییر داده است. خودروسازان امروزی درحال ترک پیشرانهها متداول درونسوز هستند، کشتیها به روشهای بادی روی آورده و هواپیماسازیها هم بهدنبال روشها کممصرف دیگری میگردند. هر چند مشخصترین پاسخ به نیازی به نام حملونقل پاک، پیشرانههای برقی به شمار میروند اما برندهایی چون سوزوکی باور دارند که میتوان با تکیهبر روشهای درونسوز جایگزین، هم آلایندهها را کاهش داد و هم موتورهای درونسوز را حفظ کرد.
فناوری پیشرانههای درونسوز هیدروژنی یا بهرهوری از سلولهایی سوختی هیدروژنی سالها توسعه پیدا کرده اما همچنان راه زیادی را در پیش دارد. این روند رشدی کند باعث نشده که شرکتهای تولیدکننده از ان دست بکشند؛ برعکس، روزبهروز به شرکتهایی که از آن استفاده میکنند رو به افزایش است. سوزوکی هم در تلاشی تازه ای موتورسیکلتی نو رونمایی کرده است. این نمونه اولیه که در هفته آخر ماه سپتامبر به جهان معرفی شد ، در حقیقت یک نسخه بهبودیافته از اسکوتر برقی این شرکت موسومبه «بورگمن» به شمار میرفت.
این موتورسیکلت تازه برای حرکت از نیروی سلولهای هیدروژنی استفاده میکند؛ به این ترتیب، سلولهای هیدروژنی بهجای باتریهای متداول لیتیومیونی وظیفه تولید برق را بر دوش میکشند و نیروی حاصل را به موتور برقی این اسکوتر میفرستند. از جمله ویژگیهای شاخص این پروتوتایپ میتوان به عدم نیاز به سوختهای متداول، گستره مسافت 160 کیلومتری، سوخترسانی بدون معطلی، حداکثر سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، شتاب برابر نمونههای درونسوز بنزینی، خروجی اگزوز مخصوص آب حاصل از فرایندهای هیدروژن، عدم تولید آلایندههای کربنی و گلخانهای و وزن یکسان با نمونههای درونسوز بنزینی اشاره کرد.
این محصول تازه نشان میدهد که فناوری سلولهای هیدروژنی امکان ورود به بازار موتورسیکلتها را هم دارند و برخلاف انتظار عموم، میتوانند عملکرد مناسبی را در اختیار مشتریان قرار دهند؛ بدون اینکه از مزایای سواری یک موتورسیکلت یا اسکوتر کم کنند.
سوزوکی برای تحقق این اسکوتر برقی تازه بیش از یک دهه تحقیق انجام داده تا نهایتا ایده خود را به یک نمونه اولیه تبدیل کند. مدل مفهومی این پروتوتایپ نخستین بار در سال 2008 رونمایی شد. شرکت سوزوکی سپس در سال 2015 نسخه بهبودیافتهتری از ایده خود را با نام «بورگمن فیول سل 3.0» رونمایی کرد که برای حرکت تنهاوتنها به سلولهای هیدروژنی و مخزن فشاربالای نگهداری آن وابسته بود. به این ترتیب سوزوکی هم موفق شد تا باتری را کنار بگذارد و درعین سبک نگهداشتن اسکوتر خود، گستره مسافت 160 کیلومتر را برای مشتریانش به ارمغان بیاورد. سوزوکی در سال 2021 هم از نسخه جدیدتر بورگمن رونمایی کرد تا اینکه سرانجام از نسخه نهایی پردهبرداری کرد.
در صنعت خودرو، شرکتهایی چون تویوتا و بیامو روی فناوری موتورهای درونسوز هیدروژنی کار میکنند تا نهتنها آیندهای پاک را برای جهان متصور شوند، بلکه لذت استفاده از پیشرانههای پرسروصدای درونسوز را از مشتریانشان نگیرند. اگر دوست دارید با فناوری هیدروژن و انواع آن آشنا شوید، توصیه میکنم مقاله «راهنمای ساده شناخت خودروهای هیدروژنی» را مطالعه کنید. به نظر شما، آیا هیدروژن از الکتریسیته سبقت میگیرد؟