موتور بنلی 150؛ بررسی تخصصی، مشخصات و آخرین قیمت
شرکت بنلی ایتالیا قدمت زیادی در زمینه تولید موتورسیکلت دارد و بیش از یک قرن پیش تأسیس شده است. البته این شرکت هماکنون زیر سایه چینیها فعالیت میکند و تولید آن بهطور کامل در چین صورت میگیرد. شرکت نیکران موتور پاسارگاد در کشورمان مسئولیت عرضه محصولات بنلی را بر عهده دارد و از حدود یک دهه قبل تاکنون شاهد استقبال مطلوبی از محصولات این شرکت بودهایم. موتور بنلی 150 یا دقیقتر TNT 150 جزو موتورسیکلتهای رده میانی این شرکت است که در چند سال اخیر بهروزرسانیهای محسوسی را در اکثر بخشها تجربه کرده و ما نیز به معرفی آن میپردازیم. حضور در کلاس 150 سیسی و قیمت مناسبتر نسبت به سایر محصولات بنلی باعث شده مدل 150 گزینهای جذاب برای خریداران باشد.
بیشتر بخوانید:
- بهترین موتورسیکلت های 150 سی سی بازار ایران
- موتور بنلی 300 ؛ بررسی تخصصی + آخرین قیمت
- موتور بنلی 250: بررسی مشخصات فنی، مزایا و معایب و قیمت
مشخصات فنی موتور بنلی 150
موتور بنلی 150 به روز شده که در بازار با نام نیو فیس شناخته میشود از یک پیشرانه تک سیلندر 4 سوپاپ با 150 سیسی حجم استفاده میکند و قدرت 13 اسب بخار در دور 9 هزار و گشتاور 12 نیوتون متر را در دور 7 هزار ارائه میکند. این نیرو از طریق گیربکس 5 سرعته راهی چرخ عقب میشود. از نظر سیستم تعلیق باید به دو کمک فنر تلسکوپی معکوس در بخش جلو و کمک فنر عقب هیدرولیکی اشاره کنیم. موتور بنلی 150 نیو فیس در بخش سیستم ترمز هم نسبت به قبل ارتقا یافته و از ترمزهای دیسکی در چرخهای جلو و عقب سود میبرد. با وجود باک 13.5 لیتری و مصرف سوخت حدود 2 تا 2.5 لیتر در صد کیلومتر، بنلی 150 توان پیمایش مناسبی خواهد داشت. نهایتاً باید گفت وزن این موتورسیکلت نیز 134 کیلوگرم است که برای موتورسیکلتی در این کلاس نسبتاً بالاست. در جدول زیر مشخصات فنی کامل موتور بنلی 150 درج شده است.
نام موتورسیکلت | بنلی TNT 150 نیوفیس |
مشخصات پیشرانه | تک سیلندر انژکتوری با خنک کننده روغن |
تعداد سوپاپ | 4 |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | 13/12 |
گیربکس | 5 سرعته دستی |
سیستم انتقال قدرت | زنجیر |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | 120 |
وزن خالص (کیلوگرم) | 134 |
ظرفیت باک سوخت (لیتر) | 13.5 |
مصرف سوخت (لیتر در صد کیلومتر) | حدود 2.5 |
سیستم ترمز | دیسکی با قطر 280 میلیمتر در جلو/دیسکی با قطر 220 میلیمتر در عقب |
سیستم تعلیق | تلسکوپی/مونوشاک |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | 2050/810/1065 |
ارتفاع از زمین (میلیمتر) | 180 |
رنگبندی | مشکی، سفید، قرمز (شاسی همه مدلها قرمز) |
طراحی و امکانات موتور بنلی 150
با اینکه موتور بنلی 150 در دسته محصولات رده میانی قرار میگیرد و انتظار چندان زیادی از آن نمیرود اما در بخش طراحی پکیجی قابلقبول را ارائه میکند. بهروزرسانیهای صورت گرفته باعث شده بنلی 150 ظاهری جذابتر نسبت به قبل پیدا کند و این موضوع به ویژه در بخش جلو مشهود است. موتورسیکلت موردبحث با رنگهای سفید، قرمز و مشکی در دسترس است و البته شاسی همه آنها با رنگ قرمز ارائه میشود اما باید به این نکته اشاره کرد که بنلی 150 استاندارد فاقد گارد فابریک است و قطعاً این موضوع باعث صدمه به اجزای موتور در صورت زمین خوردن موتورسوار خواهد شد. کیفیت رنگ و فلاپ های بکار رفته در موتورسیکلت نیز خوب است و نمره قبولی را دریافت میکند.
در بخش جلو آنچه بیش از همه جلبتوجه میکند تک چراغ با ابعاد بزرگ و دیلایت های زیرین و چراغ راهنمای LED است. از نظر دسترسی به دکمههای روی دسته فرمان مشکلی وجود ندارد و یک نمایشگر دیجیتالی نیز برای نمایش اطلاعات ضروری از جمله سرعت و سوخت و دورشمار تعبیه شده است. همچنین باید گفت چراغ عقب موتور بنلی 150 از نوع LED است و راهنماهای آن نیز مشابه چراغهای جلو هستند. در مجموع این چیدمان و طراحی نظر شما را جلب خواهند کرد. شاید بتوان تنها نقطهضعف بنلی 150 را جاپایی عقب دانست که بهصورت یکپارچه با شاسی طراحی شده و در صورت آسیب دیدن میتواند به شاسی هم آسیب برساند.
قیمت و شرایط خرید موتور بنلی 150
در زمان نگارش این مقاله، مدل 1403 موتور بنلی 150 با قیمت حدود 158 میلیون تومان در بازار خرید و فروش میشود. طبیعی است که نسخههای مدل پایین بسته به کارکرد، شرایط فنی و بدنه قیمتهای متفاوتتری داشته باشند. در حال حاضر شرایط فروش اقساطی کارخانه برای این موتورسیکلت وجود ندارد و جالب آنکه قیمت کارخانهای آن حدود 184 میلیون تومان است که اختلاف فاحشی را با قیمت بازار نشان میدهد.
مزایا و معایب موتور بنلی 150
پس از معرفی و بررسی موتور بنلی 150 نوبت به ذکر مزایا و معایب آن میرسد.
مزایا | معایب |
طراحی نسبتاً جذاب، سواری مناسب، سیستم تعلیق نرم و راحت، مصرف سوخت مطلوب، در دسترس بودن قطعات و خدمات پس از فروش | عملکرد نه چندان گیرا، کیفیت ساخت متوسط، حساسیت زیاد پیشرانه به سرویس و نگهداری، هزینههای نگهداری بالاتر نسبت به رقبا |
مقایسه با رقبا
اصلیترین رقبای موتور بنلی 150 را میتوان آپاچی 160 و CF150 دانست. آپاچی 160 طرفداران زیادی دارد و پیشرانه تک سیلندر آن 16 اسب بخار قدرت و 14 نیوتون متر گشتاور تولید میکند و بنابراین از این نظر برتر از بنلی ظاهر خواهد شد. این موتورسیکلت بهصورت صفرکیلومتر در بازار وجود ندارد و مدلهای کارکرده نیز بسته به شرایط خود قیمت حدود 75 تا 100 میلیون تومان خواهند داشت.
رقیب بعدی نیز سی اف موتو چین است که در مدل 150 طراحی جذابی داشته و از پیشرانه تک سیلندر با 12 اسب بخار قدرت و 11.5 نیوتون متر گشتاور سود میبرد و بنابراین رقابتی تنگاتنگ با موتور بنلی 150 دارد. طراحی جذاب، سواری نسبتاً نرم و استهلاک پایین جزو نقاط قوت CF150 هستند درحالیکه عملکرد معمولی و محدودیت دسترسی به خدمات پس از فروش از جمله نقاط ضعف این موتورسیکلت به شمار میروند. از نظر قیمت نیز CF150 و بنلی 150 تقریباً در یک رده قرار میگیرند و انتخاب بین آنها تا حد زیادی به سلیقه خریدار بستگی خواهد داشت هرچند به نظر میرسد با توجه به اهمیت خدمات پس از فروش و تأمین قطعات، بنلی 150 انتخاب بهتری باشد.
تجربه کاربران درباره موتور بنلی 150
اکثر خریداران موتور بنلی 150 به سواری نسبتاً نرم و راحت آن در محیطهای شهری اشاره دارند که دلیل اصلی آن را میتوان طراحی زین و همچنین فرمان دانست که باعث شده فاصله مناسبی با موتورسوار داشته باشد و در درازمدت باعث خستگی نشود. نکته دیگر هم نرمی تعویض دندههاست که تجربه خوبی ایجاد میکند. ترمزها نیز اگرچه خیلی قوی نیستند اما برای موتورسیکلتی میان رده قابلقبول محسوب میشوند. نهایتاً هم باید گفت اکثر مالکان از مصرف سوخت بنلی 150 رضایت دارند و البته در مقابل به حساسیت بالای پیشرانه نسبت به سرویس و نگهداری اشاره میکنند و بنابراین باید به این نکته دقت زیادی داشت.
نتیجهگیری
قیمت موتورسیکلت نیز در چند سال اخیر همانند قیمت خودرو افزایش چشمگیری داشته است و خریداران نمیتوانند محصولات تراز اول را انتخاب نمایند و ناچار به خرید موتورسیکلتهای رده میانی و ارزانتر هستند. موتور بنلی 150 در کلاس نیکد 150 سیسی قرار دارد و نسخه نیوفیس آن از چهرهای جذابتر، پیشرانهای ارتقا یافته و سیستم ترمز بهتر سود میبرد و میتواند گزینهای مناسب برای افرادی باشد که به دنبال ترددهای روزمره هستند. البته باید با قیمت نسبتاً بالا و حساسیت در زمینه سرویس و نگهداری آن کنار بیایید. از شما عزیزان دعوت میکنیم تجربیات خود درباره این موتورسیکلت را با ما و دیگر کاربران پدال به اشتراک بگذارید.