۱۶۰۰ کیلومتر با یک شارژ موتورسیکلت برقی به حقیقت نزدیک می شود

مشکل مسافتقابل پیمایش در وسایلونقلیه برقی، پاشنه آشیل این فناوری تازه به شمار میرود؛ با این وجود یک شرکت آمریکایی به نام «24M» ادعا کرده که فناوری جدیدی را توسعه داده که میتواند هزینه باتری را کاهش، ایمنی را افزایش و در عین حال مسافت قابلپیمایش با هر بار شارژ کامل را تا بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر افزایش دهد. اگر این ادعا تحقق یابد، مسیر موتورسیکلتها و خودروهای برقی را در آینده تغییر خواهد داد.
فناوری ETOP و حذف فضای مرگ در باتری
شرکت 24M فناوری خود را «ETOP» (مخفف electrode-to-pack) مینامد. در این نوع باتری تازه، بسیاری از فضاهایی که در طراحی باتریهای لیتیوم-یون فعلی «بیفایده» باقی میمانند (مثل پوسته سلول، فضای بین قطعات و تکمیلات ساختاری) حذف یا بهینه میشوند. به گفته 24M، فناوری ETOP بخش بزرگی از آن فضاهای غیرمفید را کنار میگذارد و سلولها را به شکل لایههای نازکی داخل فیلمهای محافظ محصور میکند.
در نتیجه باتریها تبدیل به چیزی شبیه یک کیسه انرژی میشوند؛ یک ساختار جمعوجور که بدون حجم زیادی از اجزای پشتیبان صرفا شامل مواد فعال باتری شده است. 24M میگوید که با این روش، بستههای باتری انعطافپذیرتر خواهند شد و درنتیجه میتوان آنها را به شکلها و اندازههای مختلف تنظیم کرد تا از نظر راندمان و عملکرد بهینه باشند.
مهندسان شرکت فناوری نامبرده باور دارند که فناوری ETOP میتواند ۳۵٪ راندمان بیشتر و ۴۰٪ هزینه کمتری را برای تولیدکنندگان باتری به ارمغان بیاورد؛ ضمن اینکه خطر آتشسوزی را نیز کاهش خواهد داد؛ به این ترتیب نه تنها میتوان باتریهایی قویتر ساخت بلکه میزان هزینه تولید و ریسک آنها نیز کاهش خواهد یافت.
اما اجرای چنین فناوری نیازمند بازطراحی کامل خطوط تولید، حذف قالبهای قدیمی باتری و سرمایهگذاری کلان است. شرکتها معمولا از چنین تغییرات بنیادی اجتناب میکنند مگر اینکه بازار فشار کافی وارد کند. 24M معتقد است که اگر صنعت خودروسازی و موتورسیکلتسازی اراده کند، این فناوری میتواند در مقیاس تجاری و در وسایلی نظیر موتور و خودرو برقی پیاده شود.
اگر فناوری ETOP واقعا بتواند عملکرد ادعایی را به دست آورد، یکی از بزرگترین مشکلات موتورسیکلتهای برقی یعنی حجم و وزن باتری کاهش چشمگیر پیدا خواهد کرد. موتورسیکلتهای برقی کنونی اغلب به دلیل استفاده از باتری بزرگ از نظر ظاهری کمی حجیم به نظر میرسند. با این فناوری، امکان طراحی موتورسیکلتهای برقی جمعوجورتر، زیباتر و سبکتر فراهم میشود.
24M خود صراحتا گفته است که این فناوری را نه فقط برای خودرو، بلکه برای موتورسیکلت نیز بهسادهترین شکل سازگار میکند. با این حال، باید توجه داشت که فناوری تازه هنوز در مرحله آزمایشی قرار دارد و رسیدن آن به تولید انبوه زمانبر خواهد بود.
جمعبندی
شرکت آمریکایی 24M با معرفی فناوری ETOP وعده داده است که میتوان باتریهایی ساخت که بردی ۱۶۰۰ کیلومتری را فراهم کنند؛ در حالی که هزینه تولید و خطرات ایمنی را کاهش دهند. اگرچه هنوز راه زیادی تا تولید انبوه و پذیرفته شدن در بازار باقی است اما این نوآوری میتواند نقطه عطفی در صنعت وسایل نقلیه برقی باشد؛ چه در خودروها و چه در موتورسیکلتهایی که همواره با چالش حجم و وزن باتری دستوپنجه نرم کردهاند. اما ادعای سازنده این باتریها تا چه اندازه واقعگرایانه است؟