یکی از موتورسیکلتهای حاضر در کلاس ۱۵۰ سیسی بازار ایران موتور بنلی ۱۵۰ است که به معرفی کامل آن میپردازیم.
شرکت بنلی ایتالیا قدمت زیادی در زمینه تولید موتورسیکلت دارد و بیش از یک قرن پیش تأسیس شده است. البته این شرکت هماکنون زیر سایه چینیها فعالیت میکند و تولید آن بهطور کامل در چین صورت میگیرد. شرکت نیکران موتور پاسارگاد در کشورمان مسئولیت عرضه محصولات بنلی را بر عهده دارد و از حدود یک دهه قبل تاکنون شاهد استقبال مطلوبی از محصولات این شرکت بودهایم. موتور بنلی ۱۵۰ یا دقیقتر TNT 150 جزو موتورسیکلتهای رده میانی این شرکت است که در چند سال اخیر بهروزرسانیهای محسوسی را در اکثر بخشها تجربه کرده و ما نیز به معرفی آن میپردازیم. حضور در کلاس ۱۵۰ سیسی و قیمت مناسبتر نسبت به سایر محصولات بنلی باعث شده مدل ۱۵۰ گزینهای جذاب برای خریداران باشد.
بیشتر بخوانید:
مشخصات فنی موتور بنلی ۱۵۰
موتور بنلی ۱۵۰ به روز شده که در بازار با نام نیو فیس شناخته میشود از یک پیشرانه تک سیلندر ۴ سوپاپ با ۱۵۰ سیسی حجم استفاده میکند و قدرت ۱۳ اسب بخار در دور ۹ هزار و گشتاور ۱۲ نیوتون متر را در دور ۷ هزار ارائه میکند. این نیرو از طریق گیربکس ۵ سرعته راهی چرخ عقب میشود. از نظر سیستم تعلیق باید به دو کمک فنر تلسکوپی معکوس در بخش جلو و کمک فنر عقب هیدرولیکی اشاره کنیم. موتور بنلی ۱۵۰ نیو فیس در بخش سیستم ترمز هم نسبت به قبل ارتقا یافته و از ترمزهای دیسکی در چرخهای جلو و عقب سود میبرد. با وجود باک ۱۳.۵ لیتری و مصرف سوخت حدود ۲ تا ۲.۵ لیتر در صد کیلومتر، بنلی ۱۵۰ توان پیمایش مناسبی خواهد داشت. نهایتاً باید گفت وزن این موتورسیکلت نیز ۱۳۴ کیلوگرم است که برای موتورسیکلتی در این کلاس نسبتاً بالاست. در جدول زیر مشخصات فنی کامل موتور بنلی ۱۵۰ درج شده است.
نام موتورسیکلت | بنلی TNT 150 نیوفیس |
مشخصات پیشرانه | تک سیلندر انژکتوری با خنک کننده روغن |
تعداد سوپاپ | ۴ |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | ۱۳/۱۲ |
گیربکس | ۵ سرعته دستی |
سیستم انتقال قدرت | زنجیر |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۱۲۰ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۳۴ |
ظرفیت باک سوخت (لیتر) | ۱۳.۵ |
مصرف سوخت (لیتر در صد کیلومتر) | حدود ۲.۵ |
سیستم ترمز | دیسکی با قطر ۲۸۰ میلیمتر در جلو/دیسکی با قطر ۲۲۰ میلیمتر در عقب |
سیستم تعلیق | تلسکوپی/مونوشاک |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | ۲۰۵۰/۸۱۰/۱۰۶۵ |
ارتفاع از زمین (میلیمتر) | ۱۸۰ |
رنگبندی | مشکی، سفید، قرمز (شاسی همه مدلها قرمز) |
طراحی و امکانات موتور بنلی ۱۵۰
با اینکه موتور بنلی ۱۵۰ در دسته محصولات رده میانی قرار میگیرد و انتظار چندان زیادی از آن نمیرود اما در بخش طراحی پکیجی قابلقبول را ارائه میکند. بهروزرسانیهای صورت گرفته باعث شده بنلی ۱۵۰ ظاهری جذابتر نسبت به قبل پیدا کند و این موضوع به ویژه در بخش جلو مشهود است. موتورسیکلت موردبحث با رنگهای سفید، قرمز و مشکی در دسترس است و البته شاسی همه آنها با رنگ قرمز ارائه میشود اما باید به این نکته اشاره کرد که بنلی ۱۵۰ استاندارد فاقد گارد فابریک است و قطعاً این موضوع باعث صدمه به اجزای موتور در صورت زمین خوردن موتورسوار خواهد شد. کیفیت رنگ و فلاپ های بکار رفته در موتورسیکلت نیز خوب است و نمره قبولی را دریافت میکند.
در بخش جلو آنچه بیش از همه جلبتوجه میکند تک چراغ با ابعاد بزرگ و دیلایت های زیرین و چراغ راهنمای LED است. از نظر دسترسی به دکمههای روی دسته فرمان مشکلی وجود ندارد و یک نمایشگر دیجیتالی نیز برای نمایش اطلاعات ضروری از جمله سرعت و سوخت و دورشمار تعبیه شده است. همچنین باید گفت چراغ عقب موتور بنلی ۱۵۰ از نوع LED است و راهنماهای آن نیز مشابه چراغهای جلو هستند. در مجموع این چیدمان و طراحی نظر شما را جلب خواهند کرد. شاید بتوان تنها نقطهضعف بنلی ۱۵۰ را جاپایی عقب دانست که بهصورت یکپارچه با شاسی طراحی شده و در صورت آسیب دیدن میتواند به شاسی هم آسیب برساند.
قیمت و شرایط خرید موتور بنلی ۱۵۰
در زمان نگارش این مقاله، مدل ۱۴۰۳ موتور بنلی ۱۵۰ با قیمت حدود ۱۵۸ میلیون تومان در بازار خرید و فروش میشود. طبیعی است که نسخههای مدل پایین بسته به کارکرد، شرایط فنی و بدنه قیمتهای متفاوتتری داشته باشند. در حال حاضر شرایط فروش اقساطی کارخانه برای این موتورسیکلت وجود ندارد و جالب آنکه قیمت کارخانهای آن حدود ۱۸۴ میلیون تومان است که اختلاف فاحشی را با قیمت بازار نشان میدهد.
مزایا و معایب موتور بنلی ۱۵۰
پس از معرفی و بررسی موتور بنلی ۱۵۰ نوبت به ذکر مزایا و معایب آن میرسد.
مزایا | معایب |
طراحی نسبتاً جذاب، سواری مناسب، سیستم تعلیق نرم و راحت، مصرف سوخت مطلوب، در دسترس بودن قطعات و خدمات پس از فروش | عملکرد نه چندان گیرا، کیفیت ساخت متوسط، حساسیت زیاد پیشرانه به سرویس و نگهداری، هزینههای نگهداری بالاتر نسبت به رقبا |
مقایسه با رقبا
اصلیترین رقبای موتور بنلی ۱۵۰ را میتوان آپاچی ۱۶۰ و CF150 دانست. آپاچی ۱۶۰ طرفداران زیادی دارد و پیشرانه تک سیلندر آن ۱۶ اسب بخار قدرت و ۱۴ نیوتون متر گشتاور تولید میکند و بنابراین از این نظر برتر از بنلی ظاهر خواهد شد. این موتورسیکلت بهصورت صفرکیلومتر در بازار وجود ندارد و مدلهای کارکرده نیز بسته به شرایط خود قیمت حدود ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان خواهند داشت.
رقیب بعدی نیز سی اف موتو چین است که در مدل ۱۵۰ طراحی جذابی داشته و از پیشرانه تک سیلندر با ۱۲ اسب بخار قدرت و ۱۱.۵ نیوتون متر گشتاور سود میبرد و بنابراین رقابتی تنگاتنگ با موتور بنلی ۱۵۰ دارد. طراحی جذاب، سواری نسبتاً نرم و استهلاک پایین جزو نقاط قوت CF150 هستند درحالیکه عملکرد معمولی و محدودیت دسترسی به خدمات پس از فروش از جمله نقاط ضعف این موتورسیکلت به شمار میروند. از نظر قیمت نیز CF150 و بنلی ۱۵۰ تقریباً در یک رده قرار میگیرند و انتخاب بین آنها تا حد زیادی به سلیقه خریدار بستگی خواهد داشت هرچند به نظر میرسد با توجه به اهمیت خدمات پس از فروش و تأمین قطعات، بنلی ۱۵۰ انتخاب بهتری باشد.
تجربه کاربران درباره موتور بنلی ۱۵۰
اکثر خریداران موتور بنلی ۱۵۰ به سواری نسبتاً نرم و راحت آن در محیطهای شهری اشاره دارند که دلیل اصلی آن را میتوان طراحی زین و همچنین فرمان دانست که باعث شده فاصله مناسبی با موتورسوار داشته باشد و در درازمدت باعث خستگی نشود. نکته دیگر هم نرمی تعویض دندههاست که تجربه خوبی ایجاد میکند. ترمزها نیز اگرچه خیلی قوی نیستند اما برای موتورسیکلتی میان رده قابلقبول محسوب میشوند. نهایتاً هم باید گفت اکثر مالکان از مصرف سوخت بنلی ۱۵۰ رضایت دارند و البته در مقابل به حساسیت بالای پیشرانه نسبت به سرویس و نگهداری اشاره میکنند و بنابراین باید به این نکته دقت زیادی داشت.
نتیجهگیری
قیمت موتورسیکلت نیز در چند سال اخیر همانند قیمت خودرو افزایش چشمگیری داشته است و خریداران نمیتوانند محصولات تراز اول را انتخاب نمایند و ناچار به خرید موتورسیکلتهای رده میانی و ارزانتر هستند. موتور بنلی ۱۵۰ در کلاس نیکد ۱۵۰ سیسی قرار دارد و نسخه نیوفیس آن از چهرهای جذابتر، پیشرانهای ارتقا یافته و سیستم ترمز بهتر سود میبرد و میتواند گزینهای مناسب برای افرادی باشد که به دنبال ترددهای روزمره هستند. البته باید با قیمت نسبتاً بالا و حساسیت در زمینه سرویس و نگهداری آن کنار بیایید. از شما عزیزان دعوت میکنیم تجربیات خود درباره این موتورسیکلت را با ما و دیگر کاربران پدال به اشتراک بگذارید.
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴پسری که موتور سواره ولی موتورش هوندا ۲۰۰ یا ۱۵۰ یا ۱۲۵ یا طرح هوندا نیست: 💃🏿💃🏿
Artan
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴خیلی عجیبه که مردم ما شوخی شوخی تعصب این اشغال هایی که حتی هوندا هم نیستن رو میکشن …..
ذهن فقیر
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴شوخی کردم خودم قبله پراید هوندا ویو داشتم
Siyavash
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴اشغال واقعی..
Artan
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴هوندا ایرانی خوبه داداش
علی
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴من حدود 2 ساله دارمش خیلی راضی هستم از نظر نرمی و تیپ مخصوصا رنگ مشکی
ZiZi
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴پارسال نزدیک بود گوشام دراز شه و اینو بخرم
با اینکه هیچی نخریدم، ولی ازینکه اینو هم نخریدم پشیمون نیستم
خیلی بد شنیدم درموردش
عرفان
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴سلام
بنده فیس قدیم و جدید بنلی ۱۵۰ رو داشتم . هر دو نرم و راحت و مخصوصا فیس قدیم شتاب خوبی داشت . با هر کدوم حدود ۴۰ هزار کیلومتر رانندگی کردم و فقط روغن و بنزین درست و به موقع عوض کردم
مهدی
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴سلام همشون یکی از دندها زوزه داره.همه مدل بنلی گیربکس زوزه داره
مهدی
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴سلام همشون یکی از دندها زوزه داره.همه مدل بنلی گیربکس زوزه داره.گیربکس ضعیف
امین
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴افرین
فرهاد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴کجا قیمت این موتور مدل 1403 رو میدن 158، منم بخرم ؟
A
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴مدل ۱۴۰۲ مشکی ۲۳۰۰ تا کارکرد یکهفته پیش خریدم ۱۲۰ تومن ، ی خط هم نداره ۵ین صفره
MMD
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴چرا هرکی نداره ناراضیه
وقتی سوار شدی بیا حرف بزن فازت چیه نظر میدی 😂
ابوالفضل عسکری
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴عرض ادبو احترام، موتور موتوره خوبیه اولین موتوری هست که خریدم و برای یک تازه کار واقعا جوابه،انتظار سرعت بالا از این موتور نداشته باشید و انتظار اینکه تو تابستون وقتی یجا خیلی روشن نگهش دارید خاموش کنه رو داشته باشید اما در کل موتور جون دار و سفتی هست
اسکندر
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴سی ساله موتور دارم . از مینی هندا شروع کردم . الان این موتورو دو ساله دارم و دوازده هزارتا. باهاش رفتم . فقط روغن و بنزین میریزم توش . جالبه که تمام جاده های کوهستانی باهاش رفتم و مشکلی نداشته . فقط بسط رابط بین انژکتور و سیلندر رو سفت کنین خیلی بهتر میشه جای پیچش بد جاییکه میتونین برگردونین طرف دیگه و سفتش کنین .
عارف رضائیان
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴همینکه یک رگ ایتالیایی داره یعنی یک رگش عالیه 😎🇮🇹💎👑