پراید وانت 151؛ بررسی مشخصات،معایب و مقایسه با رقبا

جمعه 11 آبان 1403 - 14:30
مطالعه 6 دقیقه
Saipa-Pride-151-1
پراید وانت 151 ارزان‌ترین وانت بازار کشورمان محسوب می‌شود که به لطف قیمت و هزینه‌های نگهداری پایین، به گزینه‌ای کاربردی برای کسب‌وکارهای کوچک...
تبلیغات

پراید وانت 151 ارزان‌ترین وانت بازار کشورمان محسوب می‌شود که به لطف قیمت و هزینه‌های نگهداری پایین، به گزینه‌ای کاربردی برای کسب‌وکارهای کوچک تبدیل شده است.در این مقاله با بررسی جامع این خودرو همراه ما باشید.

بدون شک پراید یکی از مهم‌ترین خودروهایی است که در کشورمان تولید شده است. پس‌ازاینکه سایپا در اوایل دههٔ 70 شمسی مونتاژ این خودرو را آغاز کرد، رفته‌رفته طی سال‌های بعد سایپا نسخه‌های جدیدی از این خودرو را روی خط تولید برد که حاصل خلاقیت ایرانی‌ها بودند! آخرین و شاید غیرمنتظره‌ترین نسخهٔ پراید که در کشورمان توسعه پیدا کرد، نسخهٔ وانت بود. پروتوتایپ‌های وانت پراید اولین بار در اواخر سال 1389 دیده شدند و در اسفند 1391 سایپا رسماً آن را با نام 151 رونمایی کرد. پراید وانت با تمام مشکلات و کاستی‌هایی که داشت، به لطف قیمت اقتصادی و رانندگی راحت‌تر نسبت به وانت پیکان، خیلی زود جایگاه خود را در بازار پیدا کرد و با خاتمهٔ تولید وانت پیکان در سال 1393، پراید وانت 151 به یکه‌تاز بخش وانت‌های شهری و اقتصادی کشورمان تبدیل شد.

همچنین بخوانید: مقایسه آریسان 2 با وانت پراید؛ مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه باید بدانید

کپی لینک

مشخصات فنی پراید وانت 151

پراید وانت 151 از همان پیشرانهٔ آشنای 1.3 لیتری چهار سیلندر هشت سوپاپ پراید استفاده می‌کند ولی سایپا در زمان معرفی 151 ادعا می‌کرد که این پیشرانه در وانت پراید حدود 5 اسب بخار قوی‌تر از نسخهٔ معمولی شده است. درهرحال، این موتور قدیمی اما جان‌سخت، در وانت اقتصادی سایپا 73 اسب بخار قدرت و نزدیک به 110 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که با توجه حجم موتور و تکنولوژی قدیمی، اعداد قابل‌قبولی به نظر می‌رسند. این نیرو توسط یک گیربکس پنج سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. هرچند شاید خیلی‌ها انتقال قدرت دیفرانسیل جلو را برای وانت مناسب ندانند ولی در دنیا وانت‌های کوچک و شهری زیادی به‌صورت دیفرانسیل جلو ساخته می‌شوند. به گفتهٔ سایپا، در فنربندی عقب و دیسک‌های ترمز جلوی پراید وانت هم تغییراتی صورت گرفته تا برای انجام وظایف وانت مناسب‌تر باشد.

پراید وانت 151 مثل پراید معمولی از رینگ‌های 13 اینچی با لاستیک‌های 165 استفاده می‌کند و ترمزها در جلو دیسکی و در عقب کاسه‌ای هستند. این وانت کوچک در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی نزدیک به 7 لیتر بنزین مصرف می‌کند که برای پیشرانه‌ای با این حجم و قدرت رقم زیادی محسوب می‌شود و نشان از بازدهی پایین موتور دارد ولی باک نسبتاً بزرگ 49 لیتری جواب‌گوی این مصرف خواهد بود. نقطهٔ قوت اصلی موتور وانت پراید اما سادگی، جان‌سختی، فراوانی قطعات و سهولت تعمیرات است. پراید وانت تنها 900 کیلوگرم وزن دارد و ظرفیت بار 500 کیلوگرمی دارد. این ظرفیت برای وانت کوچکی که بیشتر توسط کسب‌وکارهای شهری استفاده می‌شود رقم مناسبی به‌حساب می‌آید.

کپی لینک

امکانات وانت پراید 151

قطعاً در پراید وانت انتظار دیدن امکانات و تجهیزات چندانی را نداریم و این خودرو برای چند سال صرفاً با همان امکاناتی که در پراید سواری وجود داشت مثل پنجره‌های برقی، دو ایربگ، سیستم تهویه و ترمز ABS تولید می‌شد ولی در بهار 1399، سایپا نسخهٔ جدیدی از این وانت را با نام 151 پلاس عرضه کرد که به امکانات بیشتری مثل نمایشگر لمسی، سنسور دنده‌عقب و لاینر (کف‌پوش اتاق بار) مجهز شده بود. این نسخه هم‌اکنون با نام 151 آپشنال عرضه می‌شود و به لیست امکانات آن موارد دیگری مثل تنظیم برقی آینه‌های جانبی و صندلی‌های چرمی هم افزوده شده است. در تابستان 1402 به‌منظور مطابقت با استانداردهای الزامی جدید، تیپ DA با دی‌لایت در سپر جلو و پوزیشن لایت چراغ‌های عقب معرفی شد. در حال حاضر، امکاناتی که در تمام تیپ‌های وانت 151 وجود دارد عبارت‌اند از:

  • ترمز ABS و EBD
  • دو ایربگ
  • ایموبلایزر
  • قفل مرکزی
  • سیستم تهویه
  • دی‌لایت
  • مه شکن عقب

در تیپ آپشنال، علاوه بر موارد بالا، امکانات زیر هم وجود دارد:

  • نمایشگر لمسی
  • دوربین دید عقب
  • صندلی‌های چرمی
  • تریم داخلی مشکی
  • لاینر
  • رول بار
  • آینه‌های جانبی برقی
  • کف‌پوش سه‌بعدی
  • سیستم هشدار دزدگیر
کپی لینک

مزایا و معایب پراید وانت 151

مهم‌ترین مزیت پراید وانت، قیمت ارزان‌تر نسبت به دیگر وانت‌های اقتصادی بازار است که آن را به گزینهٔ مناسبی برای کسب‌وکارهای کوچک تبدیل می‌کند. ابعاد جمع‌وجور که باعث سهولت استفاده در شهرهای شلوغ می‌شود، پیشرانهٔ کم‌استهلاک و جان‌سخت با قطعات یدکی فراوان و تعمیرات ساده، هزینه‌های نگهداری پایین و امکانات مناسب در تیپ آپشنال هم ازجمله دیگر نقاط قوت این وانت کوچک و اقتصادی هستند. از سوی دیگر، ایمنی پایین، کیفیت ساخت پایین و توانایی‌های حرکتی ضعیف هم از مهم‌ترین معایب پراید وانت 151 به شمار می‌روند.

مزایا

  • قیمت ارزان‌تر از دیگر وانت‌های بازار
  • هزینه‌های نگهداری پایین
  • پیشرانهٔ کم‌استهلاک
  • فراوانی قطعات یدکی
  • امکانات مناسب در تیپ آپشنال

معایب

  • کیفیت ساخت پایین
  • ایمنی پایین
  • توانایی‌های حرکتی ضعیف
  • بازدهی پایین موتور
  • مصرف سوخت بالا
کپی لینک

مقایسه پراید وانت 151 با رقبا

در حال حاضر، تنها رقیب وانت 151 در بازار کشورمان، آریسان 2 ایران‌خودرو است. البته این وانت هم حدود صد میلیون تومان از 151 گران‌تر است که اختلاف زیادی برای این بخش از بازار محسوب می‌شود و به‌نوعی وانت کوچک سایپا را به خودرویی بی‌رقیب در بازار کشورمان تبدیل می‌کند. بااین‌حال، آریسان 2 از پیشرانهٔ قوی‌تر 1.8 لیتری با 97 اسب بخار قدرت بهره می‌برد و ظرفیت بار بیشتری برابر با 750 کیلوگرم را دارد. همچنین وانت ایران‌خودرو به‌صورت دوگانه‌سوز عرضه می‌شود ویژگی مثبتی است و هزینه‌های سوخت را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر اما استهلاک و هزینه‌های نگهداری پیشرانهٔ XU7 آریسان 2 به‌مراتب بیشتر از پراید وانت است.

کپی لینک

قیمت پراید وانت 151 و مقایسه با رقبا

در زمان نگارش این صفحه آخرین قیمت پراید وانت 151 برای تیپ معمولی 315 میلیون و برای تیپ مجهز به لاینر نزدیک به 320 میلیون تومان است. قیمت این وانت در بازار نیز اختلاف چندانی با قیمت کارخانه ندارد و تنها حدود 15 میلیون تومان گران‌تر است. به‌طورکلی، ازآنجایی‌که سایپا 151 هم‌اکنون ارزان‌ترین وانت بازار کشورمان محسوب می‌شود و گزینهٔ دیگری در این بازهٔ قیمتی وجود ندارد، خریدارانی که به دنبال یک وانت کوچک و اقتصادی هستند انتخاب دیگری جز این نخواهند داشت. بااین‌وجود، پراید 151 به لطف هزینه‌های تعمیرات و نگهداری پایین و ظرفیت بار قابل‌قبول، گزینهٔ مناسبی برای کسب‌وکارهای کوچک و حمل‌ونقل‌های سبک شهری محسوب می‌شود ولی اگر به دنبال وانتی راحت‌تر برای ترددهای خارج از شهر و ظرفیت بار بالاتر هستید، بهتر است سراغ آریسان 2 بروید. همچنین لازم به ذکر است که سایپا چند سالی است روی توسعهٔ وانت جدیدی با کد 251 کار می‌کند که بر اساس ساینا ساخته شده و قرار است با نام سپهر به‌عنوان جایگزین 151 در سال‌های آینده تولید شود.

کپی لینک

جدول مشخصات فنی پراید وانت 151

پیشرانه

M13

حجم موتور

1323 سی‌سی

قدرت

73 اسب بخار

گشتاور

110 نیوتن متر

گیربکس

5 سرعته دستی

وزن

900 کیلوگرم

ظرفیت بار

500 کیلوگرم

طول

3,938 میلی‌متر

عرض

1,604 میلی‌متر

ارتفاع

1,420 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,345 میلی‌متر

طول اتاق بار

1,500 میلی‌متر

عمق اتاق بار

420 میلی‌متر

رینگ و لاستیک

13 اینچی 165

ظرفیت باک

49 لیتر

مصرف سوخت

7.0 لیتر ترکیبی

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.