پایان اضطراب رانندگی: پیمایش ۱۰۰۰ کیلومتر با باتری جدید دانگ‌فنگ!

جمعه 23 آبان 1404 - 17:00
مطالعه 3 دقیقه
باتری حالت جامد دانگ فنگ
دانگ‌فنگ با رونمایی از باتری حالت جامد خود، وعده پیمایش بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر و شارژ ۴۵۰ کیلومتری تنها در ۵ دقیقه را داده است.
تبلیغات

شرکت خودروسازی دانگ‌فنگ چین اعلام کرد که نسل جدید باتری‌های حالت جامد خود را با چگالی انرژی ۳۵۰ وات‌ساعت بر کیلوگرم آماده عرضه می‌کند. این فناوری که قرار است در شهریور ۱۴۰۵ (سپتامبر ۲۰۲۶) به تولید انبوه و نصب روی خودروها برسد، به خودروهای برقی امکان می‌دهد با یک بار شارژ مسافتی بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر را طی کنند. این شرکت همچنین تأیید کرده که یک خط تولید آزمایشی با ظرفیت ۰.۲ گیگاوات‌ساعت را راه‌اندازی کرده و در حال بهره‌برداری است.

این باتری پیشرفته از یک سیستم چندجزئی شامل کاتد سه‌تایی با ظرفیت بالا، آند سیلیکون-کربن و الکترولیت جامد کامپوزیت پلیمری-اکسیدی بهره می‌برد. به گفته دانگ‌فنگ، این باتری در دمای منفی ۳۰ درجه سانتی‌گراد، بیش از ۷۲ درصد از ظرفیت انرژی خود را حفظ می‌کند، در حالی که این رقم برای باتری‌های لیتیوم-یون سه‌تایی با الکترولیت مایع حدود ۶۰ درصد است. علاوه بر این، باتری جدید با موفقیت تست ایمنی حرارتی در دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد را پشت سر گذاشته که به مراتب از استاندارد ملی ۱۳۰ درجه فراتر است.

دانگ‌فنگ در کنفرانس جهانی باتری‌های قدرت ۲۰۲۵، از پلتفرم تمام الکتریکی Mach Super-kV نیز رونمایی کرد. این پلتفرم بر اساس معماری ولتاژ بالای ۱۲۰۰ ولتی ساخته شده و از ماژول قدرت سیلیکون-کارباید ۱۷۰۰ ولتی توسعه‌یافته توسط خود شرکت استفاده می‌کند. یکی از ویژگی‌های برجسته این پلتفرم، سلول کامپوزیتی با قابلیت شارژ فوق سریع 12C است که با یک شارژر تک‌نازلی ۲ مگاواتی سازگار است و عملکردی شگفت‌انگیز را ارائه می‌دهد: «۲.۵ کیلومتر پیمایش در ۱ ثانیه و ۴۵۰ کیلومتر پیمایش در ۵ دقیقه». این سیستم همچنین از شارژ خودکار و پرداخت بدون تماس پشتیبانی می‌کند.

این پلتفرم به یک موتور الکتریکی پرسرعت با قابلیت چرخش ۳۰,۰۰۰ دور در دقیقه مجهز شده است. ترکیب این موتور با طراحی بسته‌ی باتری پرانرژی، پیمایش بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر را برای خودروها ممکن می‌سازد. از ویژگی‌های ایمنی آن می‌توان به مقاومت باتری در برابر ضربه تا ۱۵۰۰ ژول، سیستم پایش ۴۸ ساعته برای جلوگیری از فرار حرارتی و فناوری فیوز فعال‌شونده توسط موتور اشاره کرد. دانگ‌فنگ همچنین در حال توسعه‌ی نسخه‌ای با قابلیت شارژ سریع‌تر از همین باتری ۳۵۰ وات‌ساعت بر کیلوگرمی است که برای عرضه در آذر ۱۴۰۶ (دسامبر ۲۰۲۷) برنامه‌ریزی شده و همزمان تحقیقات روی باتری حالت جامد مبتنی بر سولفید با چگالی انرژی ۵۰۰ وات‌ساعت بر کیلوگرم را نیز در دستور کار دارد.

آیا این فناوری می‌تواند بازار خودروهای برقی را متحول کند؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.