باتری جدید GAC با برد ۱۰۰۰ کیلومتر از راه میرسد
گروه خودروسازی GAC چین در خبری که میتواند معادلات بازار خودروهای برقی را تغییر دهد، اعلام کرد اولین خط تولید باتریهای تمام حالت جامد با ظرفیت بالا (کلاس +۶۰ آمپر ساعت) در این کشور را تکمیل کرده است. این دستاورد بزرگ که در تاریخ ۲ آذر ۱۴۰۴ (۲۳ نوامبر ۲۰۲۵) اعلام شد، میتواند برد حرکتی خودروهای برقی امروزی را از ۵۰۰ کیلومتر به بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر با یک بار شارژ افزایش دهد.
باتریهای تمام حالت جامد (All-Solid-State) نسل بعدی منابع انرژی در دنیای خودرو محسوب میشوند. برخلاف باتریهای لیتیوم-یون رایج که از الکترولیت مایع استفاده میکنند، در این فناوری جدید از الکترولیت جامد بهره گرفته میشود. این تغییر بنیادین نهتنها ایمنی را به شکل چشمگیری افزایش میدهد، بلکه پایداری حرارتی باتری را نیز متحول میکند. طبق گزارشها، باتریهای جدید GAC میتوانند دمای ۳۰۰ تا ۴۰۰ درجه سانتیگراد را تحمل کنند، در حالی که این آستانه برای باتریهای معمولی حدود ۲۰۰ درجه است.
چی هونگژونگ، مدیر تحقیقات GAC، تایید کرد که چگالی انرژی این سلولهای جدید تقریباً دو برابر باتریهای متعارف است. این یعنی ذخیرهسازی انرژی بیشتر در فضایی مشابه که مستقیماً به افزایش برد حرکتی منجر میشود. هر سلول باتری تولیدی در این خط، ظرفیتی معادل ۶۰ آمپر ساعت (+۶۰Ah) دارد که به زبان ساده، توانایی بالاتری برای تأمین انرژی در طول زمان دارد. GAC همچنین موفق شده ظرفیت سطحی این باتریها را به ۷.۷ میلیآمپر ساعت بر سانتیمتر مربع برساند که نسبت به رقم کمتر از ۵ در باتریهای سنتی، یک پیشرفت قابلتوجه است.
یکی از نوآوریهای کلیدی GAC، استفاده از فرآیند تولید «خشک» برای آند باتری است. در این روش، مراحل ترکیب خمیر، پوششدهی و رول کردن در یک مرحله ادغام میشوند که این امر باعث افزایش بهرهوری تولید و کاهش مصرف انرژی کارخانه میشود.
اگرچه این یک گام فنی بسیار مهم است، اما مسیر تجاریسازی هنوز پیش رو قرار دارد. GAC قصد دارد آزمایشهای ادغام باتری با خودرو را در مقیاس کوچک در سال ۲۰۲۶ آغاز کند و تولید انبوه را به تدریج بین سالهای ۲۰۲۷ تا ۲۰۳۰ کلید بزند. موفقیت نهایی این فناوری به عواملی مانند جذب سرمایهگذاری، تأمین پایدار مواد اولیه برای الکترولیت جامد و اثبات عملکرد و ایمنی بلندمدت در شرایط واقعی بستگی خواهد داشت. با این حال، این اقدام GAC را به یکی از پیشگامان صنعتیسازی باتریهای حالت جامد در جهان تبدیل میکند.
نظر شما در مورد این فناوری چیست؟ آیا باتریهای حالت جامد آیندهی خودروهای برقی را متحول خواهند کرد؟