دوج وایپر با ۲۱۰۰ اسب بخار قدرت، وقتی افعی هایپرکارها را به چالش می‌کشد

دوشنبه 17 آذر 1404 - 16:00
مطالعه 4 دقیقه
دوج وایپر با 2100 اسب بخار قدرت
تصور کنید یک دوج وایپر با قدرتی بیش از بوگاتی شیرون، هایپرکارهای میلیون دلاری را به سخره بگیرد. این رؤیا نیست؛ هیولایی ۲۱۰۰ اسب بخاری است.
تبلیغات

در دنیای هایپرکارها، بوگاتی، کونیگزگ، پاگانی نام‌های قابل‌احترامی هستند اما در گوشه‌ای از تگزاس، یک افعی آمریکایی با قدرتی معادل ۲۱۰۰ اسب بخار، آماده است تا این اشراف‌زاده‌ها را به سخره بگیرد. این یک دوج وایپر معمولی نیست؛ این شاهکار مهندسی شرکت کلاوو موتوراسپرت (Calvo Motorsports) است که هایپرکارهای چند میلیون دلاری را با کسری از قیمت آن‌ها به خاک و خون می‌کشد. این هیولا در مسافت ۸۰۰ متر به سرعت خیره‌کنندهٔ ۳۴۶ کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کند. این یعنی شتاب‌گیری بی‌رحمانه‌ای که حتی قدرتمندترین خودروهای جهان را به چالش می‌کشد.

داستان دوج وایپر همیشه داستان قدرت خالص و بی‌پرده بوده است. از همان روز اول در سال ۱۹۹۲، این خودرو با پیشرانهٔ V10 غول‌پیکر خود، مشتی محکم بر صورت رقبای اروپایی بود. نسل پنجم و نهایی آن، به‌خصوص مدل ACR با آیرودینامیک تهاجمی و مهندسی متمرکز بر پیست، به‌خودی‌خود یک اسطوره بود. این مدل در حالت استاندارد ۶۴۵ اسب بخار قدرت داشت و برای شکستن رکوردهای پیست ساخته شده بود اما مهندسان کلاوو موتوراسپرت این ۶۴۵ اسب بخار را تنها یک نقطه شروع می‌دیدند. آن‌ها بلوک اصلی پیشرانهٔ ۸.۴ لیتری V10 را حفظ کردند اما با تقویت آن و افزودن یک کیت توئین توربوی سفارشی، قدرت آن را بیش از سه برابر افزایش دادند. نتیجه؟ هیولایی که در چرخ‌های عقب ۱۸۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که معادل حدود ۲۱۰۰ تا ۲۲۰۰ اسب بخار در سر میل‌لنگ است.

رسیدن به چنین قدرتی نیازمند تغییرات اساسی بود. گیربکس دستی استاندارد جای خود را به یک گیربکس سکوئنشال مسابقه‌ای از برند PPG داده است. میل‌لنگ، سوپاپ‌ها و تمام اجزای داخلی پیشرانه با قطعات تقویت‌شده و سفارشی جایگزین شده‌اند تا بتوانند فشاری هیولاوار را تحمل کنند. دیفرانسیل عقب نیز با یک واحد ۹ اینچی تقویت‌شده تعویض شده تا از متلاشی شدن در اولین شتاب‌گیری جلوگیری شود.

نکتهٔ شگفت‌انگیز اینجاست که این خودرو هنوز یک ماشین خیابانی است! با وجود قدرت سرسام‌آور، فضای داخلی کامل، سیستم تهویه مطبوع فعال و حتی یک رول‌کیج ایمنی که به شکلی نامحسوس نصب شده، همگی دست‌نخورده باقی مانده‌اند. این یعنی ترکیبی ناممکن از قدرت یک خودروی درگ تمام‌عیار با قابلیت استفاده روزمره.

این پروژه فقط یک نمایش قدرت نیست و یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه نیز محسوب می‌شود. قیمت یک دوج وایپر ACR استاندارد و کم‌کارکرد از زمان توقف تولید به‌شدت افزایش یافته و امروز در بازارهای جهانی به‌راحتی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار دلار معامله می‌شود. حالا هزینهٔ چند صد هزار دلاری برای تیونینگ شرکت معتبری مانند کلاوو را به آن اضافه کنید. نتیجه خودرویی است که نه‌تنها به خاطر میراث دوج، بلکه به خاطر جایگاه جدیدش به‌عنوان یک قاتل هایپرکار، ارزشی وصف‌ناپذیر پیدا می‌کند. این وایپر ثابت می‌کند که برای رسیدن به اوج عملکرد، همیشه نیازی به پرداخت میلیون‌ها دلار نیست؛ گاهی کمی دیوانگی آمریکایی کافی است.

دوج وایپر با 2100 اسب بخار قدرت
دوج وایپر با 2100 اسب بخار قدرت

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.