فیات ۱۲۶ با پیشرانه موتورسیکلت بی‌ام‌و، عجیب‌ترین ترکیب دنیای تیونینگ!

سه‌شنبه 18 آذر 1404 - 09:00
مطالعه 3 دقیقه
فیات 126 با پیشرانه موتورسیکلت بی‌ام‌و
یک فیات ۱۲۶ زردرنگ و فراموش‌شده در پارکینگ، حالا به یک هیولای خاکستری با موتور توربوشارژ ۱۰ هزار rpm ب‌ام‌و تبدیل شده است.
تبلیغات

فیات ۱۲۶، جانشین کمتر شناخته‌شدهٔ فیات ۵۰۰، برای دهه‌ها یک خودروی شهری ساده با پیشرانه‌ای کوچک و قدرتی کمتر از ۳۰ اسب بخار بود. این خودروی سبک‌وزن موتور عقب، اساساً چیزی شبیه به یک موتورسیکلت چهارچرخ بود اما حالا یک قهرمان گمنام، این محصول ایتالیایی‌ها را متحول کرده است. تصور کنید قلب یک موتورسیکلت قدرتمند ب‌ام‌و را در سینه این جثه کوچک ایتالیایی بگذارید. نه یک موتور V8 غول‌پیکر، بلکه چیزی هوشمندانه‌تر و دیوانه‌وارتر؛ یک پیشرانه موتورسیکلت K-75 که با کمک توربوشارژ، تا مرز جنون‌آمیز ۱۰ هزار دور در دقیقه جیغ می‌کشد.

داستان این هیولای کوچک با مردی به نام تام شروع می‌شود که اصلاً به دنبال فیات نبود. او در جستجوی یک مزدا MX-5 بود که چشمش به این فیات ۱۲۶ با رنگ زرد عجیب و رینگ‌های صورتی در پارکینگ یک کافه افتاد. تام خودرو را خرید و پروژه‌ای را شروع کرد که نتیجه‌اش یک ماشین خاکستری، عضلانی و سبک‌وزن از آب درآمده است. قلب تپنده این خودرو، موتور سه سیلندر خطی ب‌ام‌و K-75 است که در حالت استاندارد ۷۵ اسب بخار قدرت دارد و تا ۸ هزار rpm دور می‌گیرد اما تام به این هم راضی نشد. او یک توربوشارژر گرت به موتور اضافه کرد تا هم قدرت را افزایش دهد و هم دور موتور را به عدد باورنکردنی ۱۰ هزار rpm برساند. برای تکمیل این مجموعه، یک گیربکس پنج سرعته سکوئنشال مسابقه‌ای ایتالیایی هم برای انتقال قدرت در نظر گرفته شد.

این سبک از تیونینگ، ریشه در فرهنگ خاص خودرودوستان بریتانیایی دارد؛ کسانی که عاشق قرار دادن موتورهای مدرن موتورسیکلت در خودروهای کلاسیک کوچکی مثل هیلمن ایمپ هستند. ظاهر خودرو نیز به‌اندازه باطنش جذاب است. تام برای عضلانی کردن بدنه، از کیت‌های بدنه فایبرگلاس ایتالیایی الگوبرداری کرد اما چون ضخامت آن‌ها را کافی نمی‌دانست، خودش دست‌به‌کار شد و نمونه‌های آلومینیومی آن‌ها را ساخت. نتیجه، یک ظاهر تهاجمی و آماده به رزم است.

قرار دادن قدرتی نزدیک به ۱۰۰ اسب بخار در خودرویی که حدود ۵۴۴ کیلوگرم وزن دارد و مانند یک پورشه، موتور و دیفرانسیل آن در عقب قرار گرفته، بدون ارتقای سیستم تعلیق و ترمز یک خودکشی محض است. به همین دلیل، فیات تام حالا به سیستم تعلیق مستقل، کمک‌فنرهای قابل تنظیم و ترمزهای چهار پیستونه در جلو مجهز شده است. در داخل کابین نیز همه‌چیز بوی مسابقه می‌دهد. یک رول کیج کامل برای ایمنی، صندلی‌های مسابقه‌ای اسپارکو، فرمان اسپرت و حتی یک ترمزدستی هیدرولیکی حرفه‌ای که معمولاً در خودروهای دریفت دیده می‌شود. صدای این فیات ۱۲۶ شبیه هیولایی کوچک اما خشمگین به گوش می‌رسد و به لطف گیربکس سکوئنشال، تعویض دنده‌ها به شکلی باورنکردنی نرم و سریع انجام می‌شود.

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.