درس تویوتا از اشتباه LFA؛ عرضه GR GT با تیراژ بیشتر و قیمت ارزانتر
تویوتا یک اشتباه را دو بار تکرار نمیکند؛ آنهم اشتباهی که سوپراسپرت افسانهای لکسوس LFA را به یک رؤیای دستنیافتنی برای اکثر علاقهمندان تبدیل کرد. حالا این غول ژاپنی با پروژهای جدید به نام GR GT بازگشته تا آن حسرت بزرگ را جبران کند. تاکاشی دوی، مدیر پروژه GR GT، فاش کرده که آکیو تویودا، رئیس هیئتمدیره تویوتا، از محدود کردن تولید LFA به تنها ۵۰۰ دستگاه عمیقاً پشیمان است. این تصمیم، هرچند LFA را به یک اسطوره کلکسیونی تبدیل کرد اما آن را از دسترس عموم خارج ساخت و مانع از آن شد که افراد بیشتری لذت رانندگی با آن را تجربه کنند. به همین دلیل، استراتژی برای GR GT کاملاً متفاوت است. تویوتا میخواهد این سوپراسپرت جدید را در دسترس طیف بیشتری از علاقهمندان قرار دهد.
هنوز آمار دقیق تولید مشخص نیست اما قیمت پیشبینی شده برای GR GT چیزی حدود ۲۰۰ هزار دلار خواهد بود. این رقم شاید بهخودیخود بالا به نظر برسد اما در مقایسه با قیمت ۳۷۵ هزار دلاری LFA در زمان عرضه که معادل حدود ۵۵۰ هزار دلار امروز است، یک تغییر مسیر اساسی محسوب میشود. البته این قیمتگذاری، تویوتا را وارد رقابتی تنگاتنگ با یکی از بهترینهای این حوزه یعنی پورشه 911 GT3 میکند. تویوتا باید بااحتیاط قدم بردارد زیرا پروژههای پرچمدار و انحصاری اغلب به یک چاله مالی برای خودروسازان تبدیل میشوند؛ سرنوشتی که حتی LFA با تمام شهرتش از آن در امان نماند و پروژهای زیانده بود.
نیروبخش GR GT یک پیشرانه هیبریدی V8 توئین توربو خواهد بود که قدرت را به چرخهای عقب منتقل میکند. فعلاً قدرت این قوای محرکه حدود ۶۵۰ اسب بخار اعلام شده است اما این عدد تا زمان عرضه نهایی مدل در حوالی سال ۲۰۲۷ ممکن است تغییر کند. از دیگر مشخصات فنی آن میتوان به گیربکس هشت سرعته اتوماتیک و سیستم روغنکاری کارتل خشک اشاره کرد که برای عملکرد بهینه در شرایط سخت پیست طراحی شده است. تویوتا در کنار این مدل، از یک نسخه مسابقهای با مشخصات GT3 و یک کانسپت تمام برقی با برند لکسوس نیز رونمایی کرده که به آیندهای الکتریکی برای مدلهای پرچمدار اشاره دارد.