جشن پنجاهسالگی موتور پنج سیلندر آئودی با کانسپت جذاب و خاطرهانگیز
آئودی از یک کانسپت تک ساخت و چشمگیر پرده برداشته که برای گرامیداشت نیم قرن حکمرانی پیشرانهٔ پنج سیلندر این شرکت متولد شده است. این کانسپت جدید که GT50 نام دارد، آخرین شاهکار کارآموزان کارخانه آئودی در شهر نکازاولم است. تیمی خلاق که هرسال با خلق یک خودروی مفهومی خارقالعاده، به یکی از مدلهای تاریخی آئودی ادای احترام میکنند.
برای جشن پنجاهسالگی پیشرانههای پنج سیلندر، کارآموزان آئودی هاچبک آتشین RS3 را کاملاً متحول کردهاند. نتیجه، ادای احترامی مستقیم به موفقترین خودروهای مسابقهای پنج سیلندر تاریخ آئودی است؛ هیولاهایی مدلهایی همچون ۹۰ کواترو IMSA GTO و ۲۰۰ کواترو ترنس ام که در دهههای ۸۰ و ۹۰ میلادی پیستهای مسابقه آمریکا را به تسخیر خود درآورده بودند. کانسپت GT50 این میراث پرافتخار را در جایجای طراحی خود فریاد میزند. از بدنهٔ جعبهای و سهبعدی گرفته تا سطوح صاف و آیرودینامیک، جلوپنجرهٔ رترو و البته رینگهای توربینی غولپیکر که چشم هر بینندهای را به خود خیره میکند.
هرچند آئودی مشخصات فنی دقیقی برای این کانسپت اعلام نکرده اما تأیید کرده که قلب تپندهٔ آن همان پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری توربوشارژ پنج سیلندر با قدرت ۴۰۰ اسب بخار است که از RS3 استاندارد به ارث رسیده است. این پیشرانه که یک نماد مهندسی است، اولین بار در سال ۱۹۷۶ روی نسل دوم آئودی 100 معرفی شد و بهسرعت به امضای این برند تبدیل گشت. امروز، پیشرانههای پنج سیلندر خطی یکی از کمیابترین ساختارهای موتور در جهان هستند و آئودی تنها خودروسازی است که هنوز با وفاداری کامل آن را در محصولاتش به کار میگیرد.
این جشن باشکوه به همینجا ختم نمیشود و انتظار میرود آئودی سال آینده با معرفی یک نسخهٔ ویژه و پیست محور از RS3، بار دیگر قدرت موتور پنج سیلندر خود را به رخ بکشد. مدلی که احتمالاً با قدرتی بیشتر از مرسدس A45 AMG، عنوان قدرتمندترین هاچبک بنزینی جهان را از آن خود خواهد کرد.