تیونینگ جذاب مرسدس CLE53، کوپهای سیاهپوش که بیامو را میترساند
اگر همچنان منتظر رونمایی از مدل پرچمدار CLE63 هستید، بهتر است خیلی امیدوار نباشید زیرا به نظر میرسد مهندسان ستاره سهپر هنوز در انتخاب قوای محرکه مناسب برای آن سردرگم هستند و دستکم در آیندهٔ نزدیک، خبری از آن نخواهد بود. در غیاب برادر بزرگتر، حالا تمام بار مسئولیت روی دوش مرسدس CLE53 افتاده است. شاید طرفداران متعصب AMG بگویند این یک نسخه واقعی نیست اما اعداد و ارقام چیز دیگری میگویند. بر اساس تصاویری که از تیونینگ جدید این خودرو منتشر شده، با یک کوپه جذاب طرف هستیم که نهتنها از مدلهای استاندارد بنز سرتر است، بلکه رقیب دیرینه خود را هم به گوشه رینگ میبرد.
رقیب مستقیم این خودرو بامو M440i است که از یک موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر خطی با ۳۸۶ اسب بخار قدرت و ۵۴۰ نیوتنمتر گشتاور بهره میبرد. بامو مدعی است این کوپهٔ چهارچرخ محرک شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر را در ۴.۲ ثانیه ثبت میکند؛ اما داستان در اردوگاه مرسدس متفاوت است. مدل ۲۰۲۶ مرسدس CLE53 کوپه، اگرچه همان حجم ۳ لیتری و آرایش ۶ سیلندر را دارد، اما خروجی آن به ۴۵۰ اسب بخار میرسد. گشتاور در حالت عادی ۵۶۰ نیوتنمتر است که با قابلیت اووربوست به مدت ده ثانیه تا ۶۰۰ نیوتنمتر اوج میگیرد. نتیجه این برتری فنی روی آسفالت کاملاً محسوس است. مرسدس این شتابگیری را در ۴ ثانیه انجام میدهد؛ یعنی دقیقاً دودهم ثانیه سریعتر از رقیب باواریایی که شاید در رانندگی روزمره به چشم نیاید اما در دنیای کوپههای اسپرت، همین دهم ثانیهها حکم طلا را دارند.
جدا از بحث فنی، نمونهای که در تصاویر دیده میشود، حرفهای زیادی برای گفتن دارد. بدنه خودرو با رنگ مشکی مات پوشیده شده که ابهت خاصی به آن بخشیده است؛ اما ستاره اصلی نمایش، رینگهای افترمارکت آن هستند. این رینگهای نقرهای با طراحی مقعر، تضاد بصری فوقالعادهای با بدنه تیره خودرو ایجاد کردهاند. این رینگها محصول برند Radi8 Wheels هستند و اگرچه سایز دقیق آنها مشخص نیست، اما به نظر میرسد بهخوبی گلگیرهای عضلانی CLE را پر کردهاند. البته این برتریها ارزان به دست نمیآید. قیمت پایه مرسدس CLE53 مدل ۲۰۲۶ در بازار جهانی حدود ۷۶,۳۰۰ دلار تعیین شده است درحالیکه رقیبش یعنی بامو M440i با قیمت ۶۸,۳۰۰ دلار ارائه میشود.