تاکسی‌های برقی از ماه آینده وارد خیابان‌های تهران می‌شوند

دوشنبه 14 خرداد 1403 - 11:30
مطالعه 5 دقیقه
ev-taxi-6
استفاده از این خودروهای برقی باعث صرفه‌جویی 5 هزار دلاری خواهد شد.
تبلیغات

امروزه کمتر کسی از حرکت صنعت خودرو به سوی برقی‌شدن بی‌خبر است. مسئولان ما هم با اعلام برنامه‌هایی از قبیل تولید خودروهای برقی ملی، واردات خودروهای برقی، توسعه زیرساخت شارژ و استفاده از آن‌ها در سیستم‌های خدمات شهری قصد دارند از این تغییر همه‌گیر بازار جهانی عقب نیافتند.

در همین راستا، مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صنعت، معدن و تجارت، «حسن کریمی سنجری»، فروردین امسال با اشاره به کارکرد بالای تاکسی‌های داخلی و درنتیجه هزینه سوختشان، اعلام کرد که استفاده از خودروهای برقی در این بخش می‌تواند به سود راننده و دولت تمام شود. کریمی می‌گوید تاکسی‌ها تهران به‌طور سالانه 80 هزار کیلومتر حرکت می‌کنند.

از آنجا که بسیاری از آن‌ها فرسوده به شمار می‌روند، مصرف سوخت بالاتر از خودروهای نو دارند. بررسی‌ها نشان از آن دارد که مصرف برخی از آن‌ها به 15 لیتر در 100 کیلومتر هم می‌رسد. با این وجود اگر میانگین مصرف را 8 تا 10 لیتر و قیمت بنزین وارداتی را 50 سنت آمریکا در نظر بگیریم، می‌بینیم هزینه سالانه سوخت تاکسرانان به 4 تا 5 هزار دلار می‌رسد. حال تنها 5 درصد این مبلغ توسط مالک تاکسی پرداخت شده و دولت موظف است باقی هزینه را برعهده بگیرد.

این مقام دولتی تاکید دارد که با بهره‌گیری خودروهای برقی می‌توان به ازای هر خودروی تاکسی، حدود 5 هزار دلار صرفه‌جویی کرد که بخشی از آن به‌‌صورت یارانه خرید تاکسی برقی ارائه می‌شود. خوشبختانه مدیر طرح خودروهای برقی می‌داند که با توجه به قیمت بالای 1 تا 1.3 میلیارد تومانی تاکسی‌های برقی، خرید آن برای متقاضیان غیرممکن خواهد بود. علاوه بر آن، استفاده مداوم و درست از این تاکسی‌ها مشروط به وجود زیرساخت شارژ مناسب است. گویا راه‌اندازی ایستگاه‌ها منتخب تهران در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است.

سرپرست سازمان تاکسیرانی تهران، دو ماه بعد یعنی در خرداد 1403 دوباره به تاکسی‌های برقی در این شهر اشاره کرد و توضیح داد که با تکیه‌بر تخصیص پلاک تاکسی به خودروهای برقی و انجام مراحل ثبت‌نام و واگذاری این خودروها، تا یک ماه آینده شاهد حرکت آن‌ها در خیابان‌های تهران خواهیم بود. «شادی ملکی» افزود که مرحله دوم ثبت‌نام جدید بالافاصله پس از عرضه هزار دستگاه تاکسی برقی کنونی انجام خواهد شد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، «محسن هرمزی»، در این راستا گفته که چهار مدل خودروی خارجی برای انجام وظیفه در ناوگان تاکسیرانی در نظر گرفته شده‌اند. قرارداد یک هزار خودرو از یک مدل هم با ایران‌خودرو بسته شده است. او معتقد است این موضوع زیربنایی با کمک دولت و صرف هزینه 2 میلیارد دلاری در شهر تهران رو به پیشرفت دارد. گویا در شهرداریی تهران قرارداد خرید 27,500 دستگاه خودروی برقی بسته شده است؛ رقمی که بعدا با 10,000 ون برقی و 2,500 اتوبوس برقی افزایش پیدا خواهد کرد. قرار است تولیدکنندگان داخلی هم 2,700 دستگاه اتوبوس که 1,000 از آن‌ها دستگاه برقی هستند را به این مجموعه تحویل دهند.

برای تامین شارژ این خودروها، قرار بر آن شده تا 27 دستگاه شارژ با 54 درگاه خروجی توسط گروه مپنا تهیه شود. بر پایه قراردادهای آتی، امسال 900 نقطه از شهر تهران و سال آینده 4,500 نقطه به درگاه شارژ مجهز می‌شوند تا تامین‌کننده ناوگان تاکسیرانی و احتمالا خودروهای برقی وارداتی مردم باشند.

هرمزی افزود که شهرداری تهران و سازمان ترافیک برای تعیین موقعیت ایستگاه‌های شارژ درحال انجام یک تحقیق هستند. برای رفع مشکلات محتمل، ممکن است از روش شب‌شارژ یا روزشارژ برای شارژ خودرو در منزل هم استفاده شود. این مقام شهرداری تهران می‌گوید که مجموعه شهرداری برای ورود 27 هزار دستگاه خودروی برقی به سطح خیابان‌های پایتخت با 11 خودروساز قرارداد دارد. عمر مفید باتری این خودروها برابر 7 تا 8 است. مشخصا این رقم با توجه به شرایط جوی و مصرفی متغیر خواهد بود و کمتر خواهد شد.

تصمیم دولت بر آن است تا برای حمایت از فرایند برقی‌سازی حمل‌ونقل عمومی، حدود 500 میلیون یورو از درآمد نفتی را به خودروسازان دهد و طرح تاکسی برگشتی را عملیاتی کند؛ یعنی راننده تاکسی برق پس از 5 تا 7 سال کارکردن با خودروی یادشده، مالک آن خواهد شد. تاکسیرانان علاقه‌مند می‌توانند تنها با پرداخت مبلغ 300 میلیون تومان به خودروهای برقی به ارزش حدودی 1.3 میلیارد تومان دسترسی داشته باشند. از دید شما، آیا استفاده از تاکسی‌های برقی با موفقیت انجام خواهد شد؟ نقش خودروسازان داخلی در این داستان چیست؟

در این رابطه بخوانید:

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.