چشم اندازهفته نامه

تولید خودروی برقی ملی: افسانه یا واقعیت؟

ایران هم برای همسو شدن با بازار خودروی جهان برنامه‌ریزی کرده است اما چند درصد احتمال موفقیت وجود دارد؟

کشور ما به بهر‌ه‌مندی از منابع غنی نفت و گاز شناخته می‌شود و با وجود کیفیت پایین هوا در کلان‌شهرهایش، در مدیریت گازهای آلاینده صنعتی و… ناتوان مانده است. بر پایه گزارش‌ها، سطح بارندگی نسبت‌به پنجاه سال گذشته کاهش شدیدی داشته و روند افزایش آلاینده هم روبه رشد است. درحالی‌که تهران تنها شهر جهان نیست که با این مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کند اما یکی از بیشترین سطوح آلودگی را تجربه می‌کند.

مقالات مرتبط:

چرا باید برقی شد؟

کشورهای پیشرفته برای مقابله با معضل افزایش آلاینده‌ها به خودروهای برقی روی آورده‌اند که فراوری مواد اولیه آن‌ها هم با تولید آلاینده بسیار زیاد همراه است اما کارشناسان امید دارند که تا دهه آینده به وضعیتی پایدار دست پیدا کنند. درهرصورت، صنعت خودرو مسیر خود را برای برقی‌شدن آغاز کرده است و می‌خواهد نهایتا تا یک دهه دیگر به آن برسد.

خودروسازان داخلی هم برای عقب‌نماندن از این قافله، اعلام کرده‌اند که قصد ساخت نمونه‌ برقی محصولاتشان را دارند؛ در همین راستا، ایران‌خودرو به‌عنوان نخستین تولیدکننده خودروی برقی ایرانی، در سال ۱۳۹۸ از پروژه تارا برقی پرده‌برداری کرد. هرچند قرار بود این خودرو با هربار شارژ کامل به مسافت قابل‌پیمایش ۳۴۰ کیلومتر دست پیدا کند اما هرگز رنگ خط تولید را به خود ندید. ایران‌خودرو برای جبران این ماجرا، مهرماه امسال از پروژه تازه ریرا برقی رونمایی کرد.

تاکنون تنها با تبلیغات خودروسازان مواجه شده‌ایم. هنوز حتی خبر موثقی از عرضه رسمی ریرا بنزینی نیست چه برسد به نمونه برقی این کراس‌اوور کوچک که شاید چند سال دیرتر از آنچه که باید رونمایی شده است. با اینکه مجموعه‌های کوچک‌تر و حتی گروه صنعتی مپنا هم برای معرفی خودروی برقی داخلی تلاش کرده‌اند، چرا این‌گونه به نظر می‌رسد که صنعت خودروی ایران با برقی‌شدن فاصله زیادی دارد؟ آیا در این بخش جایی برای خوش‌بینی هست؟

آیا فناوری ساخت داریم؟

تولید خودروی بنزینی داخلی دهه‌ها درحال انجام است و با این وجود، هنوز به استانداردهای لازم نرسیده است. چرا و چگونگی این ماجرا مقاله‌ای جدا را طلب می‌کند اما برای اطلاع بیشتر می‌توانید مقالات مرتبط را مطالعه کنید. پس زمانی که در تامین بازار داخلی با مشکل مواجه شده‌ایم، به‌طور منطقی نمی‌توان روی بهبود وضعیت با تغییر پیشرانه از بنزینی به برقی خوش‌بین بود. انگار تنها صورت مسئله را عوض کرده‌ایم؛ اما چرا؟

ساخت خودروی برقی فناوری می‌خواهد. فناوری که با وجود دانش گروه‌های صنعتی بزرگ کشور و تجربه آن‌ها در ساخت لوازم الکترونیک، همچنان دور از دسترس است. تولید لوازم خانگی برقی هم در ایران با کیفیت لازم انجام نمی‌شود پس خودروی برقی که به‌مراتب پیچیده‌تر خواهد بود، نمی‌تواند گزینه بعدی این شرکت‌ها باشد؛ چراکه سال‌ها با توسعه فناوری لازم برای ساخت این محصولات فاصله دارند.

به نظر می‌رسد چاره راه در این بخش وارد کردن فناوری و ایجاد همکاری با شرکت‌های خارجی باشد. به‌لطف تحریم‌هایی که امروزه به برچسب نام کشورمان تبدیل شده‌اند، ایجاد همکاری‌های موثر از همیشه دشوارتر شده است و عملا نمی‌توان روی آن‌ها حساب باز کرد. شاید تنها می‌توان روی چین حساب باز کرد؛ البته روند امضای قراردادهای خودرویی با این کشور هم چندان سرعت بالایی ندارد پس در حال حاضر روی چین هم نمی‌توان حساب باز کرد. بهینه‌سازی، تولید و… باتری، شاسی، شارژر و سایر اجزا داخلی محصول برقی با کیفیت مناسب، سال‌ها توسعه لازم دارد. بنابراین پاسخ سوال این بخش به‌این‌صورت خواهد بود: نه! فناوری ساخت نداریم. متاسفانه برای رسیدن به این نتیجه به آمار رشد علم نیازی ندارید، خروجی بازار گویای همه‌چیز است.

زیرساخت چطور؟

یکی از اصلی‌ترین معضلاتی که کشورهای اروپایی در روند برقی‌سازی با آن روبه‌رو بودند و اتفاقا سرمایه‌های بسیاری هنگفتی را صرف آن کردند، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تولید، کاربردی‌سازی و نگهداری وسایل‌نقلیه برقی محسوب می‌شود. برای نمونه، آلمان قصد دارد تنها تا سه سال آینده مبلغ ۶.۳ میلیارد یورو را صرف ایجاد ایستگاه‌های شارژ کند.

ایران هم از این قاعده مستثنا نیست و باید برای ایجاد زیرساخت هزینه کند اما با کمبود همیشگی بودجه بعید است بتوان روی گسترش این بخش در کشور چندان امیدوار بود. حتی اگر سرمایه مناسبی هم برای آن کنار گذاشته شود، باز اجرا و بهره‌وری آن‌ها چند سال به درازا خواهد کشید. ناگفته نماند که اگر بخواهیم در زمینه اجرا این طرح هم «خودکفا» شویم، باز باید چندین سال دیگر به این زمان اضافه کنیم. گروه مپنا هم‌اکنون از مرکز شارژ وسایل‌نقلیه برقی خود رونمایی کرده است که با توزیع گسترده در سراسر کشور و کاربردی‌شدن فاصله زیادی دارد. پس زیرساخت چندانی هم نداریم!

شارژ خودروی برقی در چین

برق چطور؟ خود برق را داریم؟

ایجاد ایستگاه‌های شارژ «مطمئن و قابل‌اتکا» نیازمند ساخت دقیق، صرف هزینه بالا و از همه مهم‌تر، تامین برق همیشگی آن است. نمی‌توان خودروی برقی را به مشتری فروخت و بعد او را به شارژکردن در ساعات ۱۰ شب تا ۶ صبح محدود کرد. مشتری «دسترسی ساده به خدمات» می‌خواهد وگرنه اصلا خرید نمی‌کند. با نگاهی به این قسمت می‌بینیم که هم‌اکنون روند راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ، روبه رشد است. هم‌راستا با این پیشرفت، مصرف برقمان هم افزایش پیدا می‌کند.

باتوجه به نکته یادشده می‌خواهم ذهن شما را به قطعی ساعتی برق در روزهای تابستان معطوف کنم که چند سال اخیر گریبان‌گیر کشور عزیزمان شده است. هرچند نتیجه‌گیری در این بخش، مطالعات دقیق می‌خواهد اما با توجه به تجربه شهروندی می‌توان به نتیجه‌ای کلی رسید. می‌خواهم شما این جمله را کامل کنید: برق کافی هم… .

تیری در تاریکی

با وجود همه این مسائل، ممکن است آینده روشنی پیش روی خودروسازی برقی در ایران باشد. اگر از اهداف تخیلی دولتی در این طرح بگذریم، می‌بینیم که چالش‌های پیش رو مانند کمبود دانش تولید، زیرساخت و شدت تحریم‌ها کار را برای صنعت‌گران دشوار کرده است؛ اما هر فناوری تازه‌ای برای رشد و عمومی‌شدن، همین روند را طی می‌کند. پس بین هزار نکته نامحتمل، بخشی واقع‌گرایانه هم وجود دارد.

با این همه باید در نظر بگیرید که ۸۰ درصد برق موردنیاز ما از نیروگاه‌های حرارتی تامین می‌شود پس تولید خودروی برقی و برق‌رسانی آن با سوخت چندان منطقی نیست. گره کار کجاست؟ گمان می‌کنم مثل همیشه هدفگذاری نادرست. ظاهرا برقی‌شدن خودروهای داخلی با هدف «کاهش مصرف سوخت، محض رضای حفظ سوخت فسیلی بیشتر» انجام خواهد شد نه «کاهش تاثیرات زیست‌محیطی سوخت‌ها»! انگار مسئولان اهداف جدید را روی تخته گذاشته‌اند، چراغ را خاموش کرده‌اند و تیرهای دارت را به سمت اهداف پرتاب می‌کنند! حتی اگر فرض بگیریم در جهانی موازی، در آینده نه‌چندان دور به تولید خودروی برقی مناسب هم رسیدیم…

آیا اصلا کسی حاضر به خرید می‌شود؟

امروزه با وجود افزایش دوره‌ای قیمت‌ها به سختی می‌توان ساخت محصول بهینه، باکیفیت و مقرون‌به‌صرفه را با برچسب داخلی متصور شد؛ این مورد هم لزوما از کوتاهی صنعتگر ایرانی نیست. برای درک بهتر آن هم تنها کافی است خود را برای ساخت یک خانه تازه آماده کنید. در حوزه خودرو، داستان کمی متفاوت است. از نبرد خودروسازان با مردم بر سر افزایش قیمت‌های محصولاتی نه‌چسب گرفته تا نگرانی همان مردم از افزایش قیمت سوخت، وضعیت به‌طور خلاصه «نابه‌سامان» است.

مشتری ایرانی با این سطح از دغدغه به دلیلی موجه نیاز دارد تا بتواند به خرید خودروی برقی داخلی روی بیاورد. می‌گویند یک ثروتمند دست به خرید یک محصول لوکس می‌زند، صرفا چون توانایی انجام این کار را دارد. اکثر مردم ما از این‌گونه تصمیم‌گیری‌ها دوری می‌کنند چون به‌ضررشان تمام می‌شود. از آنجا که قشر متوسط و ضعیف بیشتر جمعیت کشورمان را تشکیل می‌دهند، باید و باید و باید بتوان آن‌ها را برای پرداخت این هزینه، به‌شکلی درست توجیه کرد. البته، برای نمونه می‌توان به فروش انحصاری خودروهای داخلی کنونی اشاره کرد که هم‌اکنون دلیل کافی را برای مردم ایجاد کرده است!

به‌نقل از فصل نخست کتاب اخیر بیل‌گیتس درباره روش‌های دوری از بحران اقلیمی می‌نویسم که باید بتوان مصرف‌کننده کشورهای جهان‎‌سوم را به کاهش استفاده از انرژی پاک مجاب کرد وگرنه تا زمانی که پیشرفت و رسیدگی به محیط‌زیست و آب‌وهوا راه‌حلی گران‌قیمت باشد، به آن اهمیت نخواهند داد. حقیقت هم این است. آیا شما حاضرید درحالی‌که نگران وضعیت بدنه ضعیف خودروی خود هستید و باید هر سه ماه یک‌بار ترمزهایش را به‌خاطر تعدد دست‌انداز در خیابان بررسی کنید، به استفاده از خودرویی با انرژی پاک بیاندیشید تا در حفظ جان پرندگان و نمونه‌های گیاهی نادر سهیم شوید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۲ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۵۹ دیدگاه‌ها

  1. genius

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1239 ديدگاه)

    مملکتی که بعد از 30سال از مونتاژ پراید هنوز بخشی از زیرمجموعه های برقی و مکانیکی مهمش داره از هند و چین وارد میشه داره داد میزنه من صنعتگر نیستم بالا برم پائین بیام جامعه من صنعتی نیست باید یه بزرگ بیاد بهم صنعتگری یاد بده خودم این کاره نیستم.به این پروپاگاندای رسانه ای غیرواقعی که هر شب تو 20:30 چهارتا جوون خوشتیپ تو یه زیرزمین تونستن بروزترین محصول تکنولوژیکی روز دنیا رو بسازن اینا قصه است واقعیت چیز دیگری است

    موافقم 16
    مخالفم 5
    1. ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (3350 ديدگاه)

      از افغانستان بهتریم

      موافقم 4
      مخالفم 18
      1. net

        ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (3149 ديدگاه)

        ماشین برقی برای کشورهای پیشرفته غربی ( امریکا.کانادا.اروپای غربی.استرالیا ) خوبه

        موافقم 11
        مخالفم 5
      2. froG-driVer

        ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (156 ديدگاه)

        از افغانستان خیلی بهترین آره بابا!!
        افغان ها نشستن یه گوشه دارن نون و ماستشون رو میخورن ولی شمایید که تو هزار تا نمایشگاه ژنو و دبی و … ماشین سوپر اسپرت ملی تولید انبوه معرفی کردین آره بابا پراید خودش ۲۰۰ بار برنده خودروی سال نمایشگاه نیویورک شده.

        موافقم 5
        مخالفم 3
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (10237 ديدگاه)

      امروز یه آمار جالب منتشر شد در آمریکا که جمعاً شرکت‌های خودروساز برقی ۶۵ میلیارد دلار ضرر کردن!!!

      البته به نظر من اکثراً استارتاپ هستند تا خودروساز که از پول و گول زدن یه سرمایه‌دار میان بالا و وارد سهام میشن و شیطنتی میکنند و میروند!
      از همه جالبتر شرکت ریویان هست که اول جدول متضرر شده‌هاست!

      ایلان ماسک خیلی‌هارو بدبخت کرد به طور غیر مستقیم و نه مستقیم!

      از سال‌ها قبل گفتم برقی‌ها فقط سراب هستند و آینده برای هیبرید یا هیدروژن هست!

      برقی شدن فقط یه آرمیچر و باتری نیست که لگن‌سازان کره‌ای‌ هم به سبب فرار از نتوانستنشان در ارائه یه خودروی مناسب تنفس‌طبیعی دنبال راه فرار بودن و دیدید که چطور تمرکز و سرمایه خودشون رو حرامِ برقی‌ها کردند در صورتی که خودروهای معروفشان را با طراحی‌های زشت به بادِ فنا دادن!

      موافقم 6
      مخالفم 10
      1. Galant.VR4(JDM)

        ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (633 ديدگاه)

        نویدعزیز
        برقی ها در یه جمله بهت میگم بخشی از صنعت خودروسازی هستن که نمیشه انکارشون کرد
        درمورد ایلان ماسک برعکس به توسعه برقی‌ها کمک کرد و باعث شد که صنعت مذکور به‌کلی تغییر کنه این یه حقیقتیه که باید قبول کنیم

        موافقم 10
        مخالفم 1
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (10237 ديدگاه)

          امیدوارم چنین باشه.
          ولی اصلاً اعتمادی به ایلان‌ماسک ندارم و با کارها و عملی که ماسک در تمام این سال‌ها انجام داد مطمئنم یک شیادِ هفت خطِ که از قدرتی نخ میگیره و عروسک خیمه شب‌بازیست!!!

          مطمئناً آینده صنعت خودرو تغییر میکند ولی فکر نمیکنم حالا حالاها برقی‌ها پیشرو باشند!

          موافقم 6
          مخالفم 6
        2. Galant.VR4(JDM)

          ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (633 ديدگاه)

          این نظر شما برای من محترم
          برقی ها 5 تا 10 سال دیگه به لول بعدی خودشون میرسن و آپدیت کلی میشن و تا یه دهه پیشرو در صنعت حمل و نقل عمومی درکنار هیبریدی ها هستن

          موافقم 4
          مخالفم 0
        3. froG-driVer

          ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (156 ديدگاه)

          همین خودرو های برقی که تسلا تو آمریکا با کیفیت و قدرت انصافا بالا و مناسب(تسلا فن نیستم)تولید می‌کنه هم تو کل دنیا مخالف زیادی داره که میگن برقی اینجوریه و برقی اونجوریه.همه جهان تسلا رو راه انداز و مبدع صنعت تولید انبوه خودرو تمام برقی می‌دونن.در حالی که حتی راه انداز این عرصه هم هیتر خیلی زیادی داره.بعد ایران خودرو و سایپا می‌خوان خودرو برقی تولیدکنن؟؟!!! هرکسی اینو بشنوه خوب سکته ناقص میزنه دیگه!!خودرو برقی تولید کردن می‌خوان چیکارشون کنن صادر کنن؟؟به کجا؟؟عراق؟؟ترکیه؟؟افغانستان؟؟؟روسیه؟؟دبی؟؟کویت؟؟همه این کشور ها یا واردات خودروی خوبی دارن یا خودشون خودروساز های قدری دارن و هیچکدوم نمیان برقی های ایران رو حتی به عنوان تاکسی وارد کنن!!حتی چین هم قبولشون نمیکنه!!اگر هم بخوان تو داخل مصرف کنن فقط میتونن تاکسیش بکنن و تو چند تا سازمان دولتی استفاده بشه والسلام!!به نظر من فروش برقی ایرانی تو داخل هر سال از ۳۰۰ دستگاه هم بالاتر نمیره!!اگرم تولید بشه به احتمال ۹۰%قیمت گزافی داشته باشه به خاطر سختی تولیدش!!
          همه اینا رو گفتم تا واقع بینانه به قضیه نگاه کنیم ولی هیتر کشورم نیستم و امیدوارم یه روزی خودروی با کیفیت در حد استاندارد های جهانی تولید کنیم که تماما ملی باشه!!
          چون می‌دونم که میتونیم بسازیم این رو میگم!!پتانسیل ماها خیلی بالاتر از مونتاژ چینی هاست!!

          موافقم 1
          مخالفم 0
      2. Taha Ayoobi

        ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (1307 ديدگاه)

        نوید از پاراگراف آخر کامنتت خوشم اومد.

        من خودم خیلی دلم میسوزه برا کره که اینجوری شد.
        فک میکنم دلیلش هم کاملا همین باشه که گفتی.
        حالا آدم میگه چین که تو بنزینی هیچی نداشت، براش خوب شد رفت تو برقی ها سرمایه گذاری کرد.
        ولی کره که واقعا ماشین های خوبی می ساخت و بعضی از ماشین هاش واقعا زبانزد بودن، مثل آزرا، سوناتا و…
        کره که جا افتاده بود واقعا نباید خودشو اینجوری می‌کرد.

        موافقم 5
        مخالفم 2
      3. 

        ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (138 ديدگاه)

        اصلا نظر شما رو قبول ندارم چون تغییرات آینده به این سادگی نیست و شما معمولا بد اشتباه میگید NAVID۰۰۹۸ چون معمولا بد اشتباه میگید اصلا قبول ندارم نطر شمارو

        موافقم 6
        مخالفم 1
    3. صدرا

      ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (27 ديدگاه)

      سر خط خبر ها در سال 1415
      انفجار پارس الکتریکی بازهم حادثه آفرید 😂😂

      موافقم 16
      مخالفم 3
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (10237 ديدگاه)

        سرخطِ خبرها ، عمراً ، چرا ؟!
        چون کمتر از ۱۰۰۰تا کشته اصلاً خبر مهمی نیست؟
        هنوز جمع کشته‌های جنگ اسرائیل روسیه اوکراین فلسطین تو این ۱۵ روز به اندازه کشته‌های تصادفات ما نبوده ، کجای کاری داداش!!!

        موافقم 8
        مخالفم 7
      2. ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (3350 ديدگاه)

        پیش فروش پارس هاچبک الکتریکی با سانروف با برد ۴۰ کیلومتر بر ساعت فقط و فقط ۸۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون 😂😂

        موافقم 12
        مخالفم 1
    4. Mercedes

      ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (742 ديدگاه)

      تا ۲۵ سال آینده مشکل خاصی نداریم
      هرچی بخواین از چین میاد
      نیروی کار
      قطعات
      تکنولوژی
      شانسشون گرفته باتری سازی چین گل سر سبد دنیاست و مثل بنزینی ها نیست ، زارتی یه زنگ میزنن باتری وارد میکنن
      کلا از چین همه چیشون میخرن اینجا مثل لگو سر هم میکنن یه اسم هم از تو شاهنامه و اساطیر ایرانی یا مناطقی از ایران که اسمشون شبیه کلمات انگلیسی هست میذارن

      موافقم 9
      مخالفم 3
      1. B

        ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (368 ديدگاه)

        نیروی کار از چین میاد ؟ جوک سال بوده تا حالا واقعا فکر میکنی چین تکنولوژیشو به ما میده ؟ در بهترین حالت مونتاژ skd کنن

        موافقم 4
        مخالفم 1
    5. Absurd Hero

      ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (167 ديدگاه)

      جالب اینجاست محصول اون چارتا جوون یک دهم نمونه خارجی قیمت داره همیشه :/
      همش شوآف

      موافقم 9
      مخالفم 2
    6. حسین

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (2830 ديدگاه)

      کی قراره این داستان کامنت گذاشتن در پاسخ کامنت اول تموم بشه؟
      چرا ادمین های محترم سایت کاری نمی‌کنند؟
      آقا فهمیدیم با فرهنگ سازی ، با تذکر چیزی درست نمیشه! باید محروم کرد ! یا کامنت گذاری که کامنت بی ربط می‌زاره تنبیه بشه یا کلا پاسخ را ببندید!
      بعد دوستان میگن چرا کشور ، صنعت ، فرهنگ ، رانندگی و … درست نمیشه!
      والا همینم از سرتون زیاده.

      موافقم 3
      مخالفم 5
    7. مهدی

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (4 ديدگاه)

      نویسنده های پدال در حدی نیستند که درباره صنعت برق صحبت کنند اصلا طرف درک نمی کنه که موتور لوازم الکتریکی خانگی ساختارش با موتورهای القایی یا ب ال دی سی خودرو الکتریکی یکی نیست بعد نظر می ده رشته مکانیک هم هست چند روز تو صنعت برق بوده الان ایران چندین کپی کار و تولید کننده اینورتر های صنعتی داره و ده ها کارخانه ساخت موتور الکتریکی و ترانس ایشون یکیش می تونه نام ببره بعد مقاله داده بیرون می گه فناوریش نداریم اولا شما حداقل علمش نداری بگی داریم یا نداریم

      موافقم 2
      مخالفم 10
      1. .

        ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (54 ديدگاه)

        نویسنده های پدال حد نصاب علمش رو دارند ولی شما بعضی کاربران رو ببین که علمش رو ندارن هر نظری هم میدم که یا تکراری یا سطحی یا بد اشتباهه مثل نظر NAVID۰۰۹۸ ببینید بد بگو هم اشتباه هم تکراری هم سطحی اینها رو ببینید بعد به نویسندگان پدال گیر بدید

        موافقم 7
        مخالفم 0
  2. یوسف

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (32 ديدگاه)

    کلا هر چیزی که اسم ملی به خودش گرفت بدونید فساد و ناکارامدی بسیار زیادی پشتش پنهان میشه و با صرف بودجه ای چندین برابری حداقل دستاورد با حداکثر تبلیغات برای کلاه گذاشتن سر مردم اجرا میشه حتی ناسا در آمریکا با اون مقدار بودجه نمیتونه با اسپیس ایکس که یک شرکت خصوصیه در بحث چالاکی و نواوری در حیطه ی موشکی رقابت کنه چه برسه به ایران خودرو و سایپا که نمونه ی بارز ناکارآمدی هستن مردم ما باید آگاه بشن تنها راه خروج از این دوران داغان اقتصادی خصوصی شدن اقتصاد هست اگر دولت به جای مجری قانون بشه نظارتگر محض فقط فساد میاره با خودش اگر بشه تولید کننده نتیجه ش میشه ایران خودرو و سایپا بگذارید یک مثال بزنم براتون که دولت ها چگونه سر مردم کلاه میگزارن و توهم قدرت و کنترل گری رو به مردم منتقل میکنن فرض کنید امروز هر کیلو گوشت گاو ۱۰ دلار است گاوداری ها با حداقل سود یعنی ۱ دلار در هرکیلو کار می کنند ناگهان خشکسالی میاد و قیمت علوفه بالا میره گاوداری ها مجبور میشن قیمت گوشت را به ۱۵ دلار برسونن تا همچنان سود ده باشه براشون ناگهان دولت ورود میکنه و میاد قیمت هر کیلو گوشت رو برای اینکه مردم راضی کنه ۱۲ دلار تعیین میکنه و برای اینکه بتونه این قیمت رو تثبیت کنه یک سری گاوداری رو پلمپ میکنه گوشت یخ زده به بازار میفرسته و گوشت قرمز رو با ارز دولتی ۴۰ هزار تومنی وارد میکنه موقتا قیمت گوشت میاد پایین اما گاوداری ها ۵۰ درصدشون ورشکست میشن بعد از یکسال دولت میگه این ارز که ما به واردات گوشت اختصاص دادیم به ضرر مردمه و ارز دولتی واردات گوشت رو قطع میکنه گوشت یخ زده هم تموم شده و گاوداری ها هم پنجاه درصدشون ورشکست شدن نتیجه میشه اینکه گوشتی که ۱۵ دلار بود میشه ۲۵ دلار و دولت کلا ارز ۴۰ تومنی داده گوشت وارد کنن رفتن باهاش دسته بیل وارد کردن یا در بازار آزاد فروختن و گذاشتن جیبشون مثل چای دبش ۵۰ درصد گاوداری ها ورشکست شدن مردم هم دارن به جای گوشت ۱۵ دلاری گوشت ۲۵ دلاری میخرن مثل این داستان در تمام قسمتهای اقتصاد افتاده پس هر وقت گفتن دولت میخواد نظارت کنه بر قیمت فلان جنس برید بخرید که به زودی دوبرابر خواهد شد بازار باید بر اساس عرضه و تقاضا کنترل بشه نه قوانین و زور دولتی

    موافقم 12
    مخالفم 2
  3. ارسلان

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (457 ديدگاه)

    ساخت تک محصول ساده هست مخصوصا اگه نمونه ی اولیه باشه اما صنعتی سازی , تولید در مقیاس بزرگ هست که اولا یک چرخه ی تولید انعطاف پذیر باشه و یک چرخه ی بسته نباشه یعنی جای ارتقا و بروزرسانی و تحقیق و توسعه داشته باشه که همچنان بتونه نیازهای مشتری رو پاسخگو باشه منابع خام پایدار و مطمن برای تولید وجود داشته باشه نه اینکه یه روز باشه یه روز نباشه یه روز این قیمت فرداش اون قیمت همه ی این پارامتر ها امنیت سرمایه گذاری با خطر مواجه میکنه در نتیجه صنعتی سازی رخ نمیده وظیفه ی دولت هست که بستر رو اماده کنه قوانین و پروسه و مجوز تولید رو ساده و کوتاه کنه و در تهیه مواد اولیه و انرژی ثبات ایجاد کنه

    موافقم 5
    مخالفم 3
  4. h-a-m-i

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (16 ديدگاه)

    اینها حتی پارچه کلاه خود خودشون رو هم نمیتونن درست کنند چه برسد به خودرو .( اونم برقی ). مطمئنا اگر برادران جان برکف در این مورد ورود کنند تهش میشه سازمان ملل

    موافقم 14
    مخالفم 2
  5. ممد ژانگولر

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (3581 ديدگاه)

    داداشا دوچرخه هاتون تمیز و روغن کاری کنید و آماده بشید برای آینده ایی که به گذشته برمیگرده.والا ماشین خارجیش که ممنوع شده . داخلیشم دست پا شکسته مدل قطره ایی تزریق میشه.برقی پیشکش.مترو هم جا نداره بری توش .پای پیاده هم میایی اکونومی رفتار کنی میبینی انقدر گشنت شده میری رستوران جبران ضعف بدنتو بکنی ۵۰۰هزار تومان افتادی.

    موافقم 13
    مخالفم 3
    1. B

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (368 ديدگاه)

      نگران نباش ممد جان نیروی های در صحنه دوچرخه رو هم به آرزو تبدیل خواهند کرد با این روند

      موافقم 5
      مخالفم 0
  6. ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (3350 ديدگاه)

    بله
    ری را برقی
    با برد ۳۰ کیلومتر
    باتریش هم از چین وارد شده
    مال سال ۱۹۸۹ هست که تو سال ۲۰۱۰ یکم بروز شد و برد بیشتر داره
    در ضمن مال میتسوبیشی هست و لیسانس میتسوبیشی در سال ۱۹۹۰ رو داره
    ARZESHI HA : چقدر خوبه میتونیم ماشین با کیفیت و شاستی بلند ایرانی با باتری خارجی سوار شیم وای چقدر هم ارزون😌😌😌😌😌😌

    موافقم 9
    مخالفم 3
  7. yaghoub

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (297 ديدگاه)

    از پس ساخت یه هوندا ۱۲۵ پس از چهل سال برنمیایم .
    توقع دارید برقی بسازیم ؟
    البته به نظر من ساخت برقی از درون سوز راحت تره .
    ولی مسئولان ما فعلا درگیر ساخت مسجد تو پارک و برپایی خیمه های مذهبی هستند.

    موافقم 13
    مخالفم 2
    1. ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (3350 ديدگاه)

      میدونی واسه چی ساخته میشن؟!
      واسه اینکه کولرشونو بدزدی بعد بفروشی😂
      نصف همین ها که تو این کشور درست میکنن اصلا ازش استفاده نمیکنن!
      ماهی یه بار هم نمیان توش
      هر محله کوچیک حداقل ۳ یا ۴ تا داره

      موافقم 4
      مخالفم 1
    2. B

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (368 ديدگاه)

      موتور برقی ساختش زیاد سخت نیست
      سخت ترین کار برای ساخت برقی ها برد های الکتریکیش هستن حالا خدا نکنه این ماشینا یجاشون خراب شه کل ایرانو بگردی بتونی تعمیرش کنی

      موافقم 1
      مخالفم 0
  8. کوشا

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (59 ديدگاه)

    در حالی که خودروسازی عملا ورشکسته هست و باید فکری به حال خیل عظیم آدم هایی که بی رویه استخدام کردیم و قراره بیکار بشن بکنیم و از طرف دیگه با توجه به شرایط فوق العاده ارزی باید به فکر ساخت و توزیع موتور های سه چرخه ( به همون شکلی که در هند و پاکستان عرضه میشد) برای اقشار ضعیف جامعه باشیم و از طرف دیگه بازار خودروهای سنگین کشور در حال فروپاشی است ( بازار اتوبوسی عملا وجود نداره. حدود پنج سال نه تولید کردیم و نه اجازه واردات دادیم.) همچنان باید مشغول بحث در مورد ساده ترین و بدیهی ترین مسائل باشیم.
    منتظر اکانت هایی با سابقه تعداد کامنت حداکثر پنج کامنت هستیم که بگن “ای بابا حالا وضع اونقدرا که میگین هم بد نیست و ما توی خودروسازی یه سری پیشرفت هایی هم داشتیم..!”

    موافقم 9
    مخالفم 1
    1. Oxygen

      ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (99 ديدگاه)

      خودروسازی ایران از اونجایی که در اصل توسط دولت اداره میشه مطمئن باش هیچوقت ورشکست نمیشه حتی با اینکه به قول خودشون هر سال دارن هزاران میلیارد تومان ضرر میدن

      موافقم 7
      مخالفم 1
      1. B

        ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (368 ديدگاه)

        خودروسازی ایران در اصل ورشکستس با پول نفت و گاز سرپا نگه داشته شده که خب این حتی از حالتی که خودروسازی نباشه و همین پول نفت و گاز برای مردم خرج بشه هم بدتره یعنی این پول نفت گازو به مردم بدن خیلی بیشتر بسود مردم و مملکته

        موافقم 2
        مخالفم 0
    2. yaghoub

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (297 ديدگاه)

      چند سال پیش یه مطلبی می‌خوندم . که یه نفر ادعا کرده بود ایران‌خودرو و سایپا چندصد مدیر میان رده و بالارده دارند که فقط حقوق و پاداش می‌گیرند و اصلا هیچ کاری نمی‌کنند و بعضی هاشون اصلا پا تو شرکت نمی‌گذارند.
      که اگه تعداد نیروهای این هارو با شرکت های خارجی مقایسه کنید. می‌بینید خیلی هم ادعاش دروغ نبوده.

      موافقم 4
      مخالفم 0
  9. سالار فصل

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (368 ديدگاه)

    در جهان موازی که قربان ما اگر کشور آزادی بودیم به راحتی شصت درصد سهام فیسکر ورشکسته رو میخریدیم (پولش هست به اختلاص های سال گذشته بیاندیشید) و خط تولید رو میاوردیم ایران و خلاصه یه گل مشتی و مبسوط میزدیم با این خریدمون

    موافقم 10
    مخالفم 1
    1. سالار فصل

      ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (368 ديدگاه)

      منظور اینکه همیشه نیاز نیست از صفر شروع کنید تا به تکنولوژی برسید

      موافقم 5
      مخالفم 2
    2. حسین دهمرد

      ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (2433 ديدگاه)

      بله سهام فیسکر ورشکسته رو میخرید و یه معضل به معضلات کشور اضافه میکنید. خودش نتونسته به سوددهی برسه شما میخواید به سوددهی برسونیدش

      موافقم 4
      مخالفم 5
    3. B

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (368 ديدگاه)

      در اون دنیای موازی دیگه ما نیازی به خرید سهام فیسکر نداشتیم سهام لوسید و ولوو امثال اونو میخریدیم

      موافقم 3
      مخالفم 0
  10. eternal

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (20 ديدگاه)

    خود کفا باشیم؟!
    یعنی بازی کنیم با جون مردم؟!
    تو یه ماشین برقی یه مشکل به وجود بیاد یه خوانواده از بین می ره…مگه شوخیه همین فردا صبح بیایید ماشین برقی بزنید….

    موافقم 6
    مخالفم 3
    1. ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (3350 ديدگاه)

      تو ماشین های برقی ایرانی
      کل محله از بین میرن
      اصلا اونی که ماشین برقی دوست داره بخره
      چرا ماشین برقی ایرانی میخره؟
      مثلاً خیلی حامی طبیعته؟
      همون ماشین برقی ایرانی کاری با طبیعت می‌کنه تا ۵۰۰ سال نمیتونی جمعش کنی

      موافقم 4
      مخالفم 1
  11. حسین

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (2830 ديدگاه)

    من بعنوان یک مشتری حاضر به خرید خودرو برقی نیستم!
    چون بودجه ام محدود به یک خودرو هست و متاسفانه برای همون هم باید ۲ تومن پول داد!
    پس یک خودرو پرشتاب ، ایمن و با امکانات که نیازی به ایستگاه شارژ نداشته باشه میخرم و نگران تعمیر و شارژش هم نیستم .
    فک میکنم بهترین گزینه هم کراس اور های مونتاژ هیبرید باشند که خدمات پس از فروش دارند ، البته همونم نه خیلی عالی .

    موافقم 4
    مخالفم 1
  12. jalopy

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (75 ديدگاه)

    این مقاله درد داشت…

    موافقم 6
    مخالفم 0
  13. زیزیگولو

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (5018 ديدگاه)

    با این شرایط حاکم بر کشور و این مدل عملکرد خودروسازان داخلی مطمئناً افسانه و آرزوی دست نیافتنی خواهد بود

    موافقم 5
    مخالفم 0
  14. سوشیانت

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1939 ديدگاه)

    کلا چیزی به اسم خودروی ملی وجود نداره چه برقی چه بنزینی ایران خودرو تا الان هر چی ماشین تولید کرده به لطف پژو بوده سایپا هم هر چی ماشین تولید کرده به لطف مزدا بوده که پلتفرم و موتور پراید رو طراحی کرد

    موافقم 10
    مخالفم 0
    1. ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (3350 ديدگاه)

      به لطف سیتروئن هم بوده!
      زانتیا و ژیان

      موافقم 4
      مخالفم 0
    2. ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (3350 ديدگاه)

      رنو پیکی فراموش کردی

      موافقم 3
      مخالفم 0
  15. بی وطن

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (103 ديدگاه)

    خخخخ بهترین جوک سال ۱۴۰۳…

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (3350 ديدگاه)

      اصلا خنده دار نبود جوکش
      بزار بهترین جوک سال ۱۴۰۳ واست بگم آنقدر بخندی
      یه روز یه مرده
      میخوره به نرده
      بر میگرده
      میبینه پشتش یه پیرمرده
      اسمش عمو کاظمه و سرده
      تو نگاهش پر درده
      رو لباش لبخنده!
      واسه مرده می‌خنده
      قدیما کار می‌کرده تو بازار خرید و فروش پرده

      موافقم 4
      مخالفم 3
      1. ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (3350 ديدگاه)

        یه باغ میوه هم داره

        موافقم 1
        مخالفم 0
      2. ال ام

        ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (103 ديدگاه)

        خوشمزه کی بودی تو…

        موافقم 1
        مخالفم 0
  16. مرتضی

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    افسانه

    موافقم 2
    مخالفم 0
  17. Anti Tesla

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (632 ديدگاه)

    به خودکفایی می‌رسیم، ولی زمانی که خیلی دیر شده.

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. Taha Ayoobi

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1307 ديدگاه)

      توی کل جهان دیگه کسی اصلا به خودکفایی فکر نمیکنه.
      مثل دبی، اصلا مهم نیست براش که خودکفا باشه. با اینکه خود دبی هیچی نداره ولی وقتی روابطش با بقیه کشور ها خوبه، به روز ترین تکنولوژی ها توی کشور‌شه.
      حالا ما موندیم تو خودکفایی…
      البته خودکفایی بد نیست ولی به شرطی اینکه با خودکفایی با بقیه رقابت کنیم نه اینکه مردم دارن پاره میشن که به خودکفایی برسیم.

      موافقم 7
      مخالفم 0
  18. MjM

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (722 ديدگاه)

    میتوانیم، ولی قرار نیست که بتوانیم
    یا بهتر بگم نمی خوان که بتوانیم!
    چون به صلاح یه عده نیست!!

    موافقم 3
    مخالفم 0
  19. مجید

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (168 ديدگاه)

    تابستون بشه دوباره برقا قطع میشه اونوقت میخوان ماشینا رو هم برقی کنند!

    موافقم 5
    مخالفم 0
  20. amirboss

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (358 ديدگاه)

    با یه خودرو چینی برقی با تغییر لگو و یه فیس لیفت درحد تغییرجلوپنجره و چراغهای جلو و عقب و تغییرورودی های هوا داخل کابین میشه با افتخار یه خودرو ی ملی برقی تولید کرد و سرود”ایرانی میتواند”رو پخش کرد.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  21. Taha Ayoobi

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    آدم دلش میسوزه کارای مسئولین برای کشور رو میبینه…

    موافقم 3
    مخالفم 0
  22. ‌‌‌‌

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    کشوری که تو تولید برق خودش تو تابستون مونده چطور تو تولید برق الکتریکی ها نمونه برق الکتریکی ها از کجا میاد از سوختن گازوئیل واسکازین تو نیروگاه ها که آلودگی بیشتر بنزین دارن
    و باتری برقی ها رو هر چند سال باید عوض کرد و یه پول زیادی اونجا باید پرداخت کرد

    موافقم 2
    مخالفم 0
  23. مجتبی .

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1171 ديدگاه)

    نه تنها دراین موضوع بلکه خودروهای بنزینی ودیگر صنایع وکارها بزرگترین واصلیترین مشکل مدیران بالا رده هستن واگه کشور بدست فقط چند نفر مدیر لایق وکاردان سپرده بشه همه مشکلات به مرور حل میشه اما امان از نادانی مدیران اصلی.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  24. BMW

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1234 ديدگاه)

    پراید بازم پرفروش هست😂👍

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا