ایستگاه خبرچشم انداز

ابلاغ سود بازرگانی در تعرفه واردات خودروی برقی؛ کدام مدل‌ها به ایران می‌رسند؟

بر اساس جدیدترین اطلاعات منتشر شده از سوی رئیس سازمان توسعه تجارت، سود بازرگانی خودروهای برقی وارداتی، یک تا ۲۶ درصد خواهد بود. همچنین پیش‌بینی می‌شود سقف قیمتی ۴۰ هزار یورو وجود داشته باشد.<! –more–>

در ایران، تسهیل واردات خودروهای الکتریکی و هیبریدی باهدف کاهش مصرف بنزین و بهبود آلودگی محیط‌زیست، سابقه‌ای نزدیک به ۱۰ سال دارد. این قوانین باعث شدند در سال‌های میانی دهه ۹۰ خورشیدی، هیوندای سوناتا هیبرید و تویوتا پریوس با قیمت منطقی وارد ایران شوند. حتی بی‌ام‌و i8 به بازار کشورمان رسید؛ اما محصول مجهز به پیشرانه‌ی تمام برقی، فرصت ورود پیدا نکردند.

شرایط امروز ایران، بسیار متفاوت از سال ۱۳۹۶ و زمان شروع ممنوعیت واردات خودروهای خارجی است. حالا مدل‌های الکتریکی، نقش بسیار مهمی در سبد محولات برنده‌های مختلف دنیا دارند و شرکت‌های کره‌ای یا چینی، می‌توانند تامین‌کننده‌ی این نوع از خودروها برای مصرف‌کننده‌ی ایرانی باشند.

در بازار جهانی، قیمت فروش یک خودروی برقی معمولاً ۱/۵ تا ۲ برابر محصول مشابه با موتور بنزینی است. مثلاً کیا نیرو در کلاس کراس‌اور کوچک، برای نسخه هیبرید آستانه قیمت ۲۸ هزار دلار دارد؛ اما نسخه تمام الکتریکی کیا نیرو، ۴۲ هزار دلار است. دیگر نکته‌ی مهم در بحث مقایسه‌ی خودروهای برقی با دیگر مدل‌ها، به میزان قدرت و گشتاور مربوط می‌شود که معمولاً محصول تمام الکتریکی، شرایط بهتری دارند.

در ایران بر اساس اعلام رسمی و تأکید نهادهای قانونی، واردات خودرو با برند امریکایی ممنوع است. به این ترتیب، هرگز نباید انتظار داشت محصولات تسلا، لوسید یا مدل‌های الکتریکی ساخت جنرال موتورز، حتی با فرض تولید در چین، وارد ایران شوند. از سویی دیگر، بعضی افراد وابسته به دولتی اعلام کرده‌اند برای خودروهای برقی، محدودیت قیمتی وجود ندارد؛ پس محصولات لوکس و گران‌قیمت بنز و بی‌ام‌و و پورشه که مجهز به پیشرانه‌ی تمام الکتریکی باشند، جهت رفاه حال ثروتمندان جامعه وارد خواهند شد. با این شرایط، مرسدس EQS بی‌ام‌و i7 و پورشه تایکان، احتمالاً با قیمت فراتر از توان خرید عامه مردم ایران، وارد کشور خواهند شد.

در سمت دیگر ماجرا، شایعاتی وجود دارند که واردات بدون سقف قیمت را به دلیل ارزبَری (نیاز بالا به ارز) غیر قابل اجرا توصیف می‌کنند. طبیعتاً در بازار جهانی، ابرخودروهای برقی با قیمت بیش از یک میلیون دلار هم وجود دارند که هنگام ورود به ایران، بحث‌برانگیز خواهند شد. به این ترتیب، بسیاری از کارشناسان صنعت خودروی ایران و افراد نزدیک به مسئولان کشور، اجرای سقف قیمتی ۴۰ هزار یورو برای واردات مدل‌های الکتریکی را محتمل می‌دانند.

تعرفه واردات خودرو برقی

در بازار ایران، عملاً برای خرید مدل‌های چینی مونتاژ داخل، حدود ۲ برابر ارزش واقعی، هزینه پرداخت می‌شود. اگر فرض کنیم مطابق جدول زیر، سود بازرگانی یک تا ۲۶ درصد اعمال شود؛ احتمالاً مواردی مثل تعرفه گمرکی، سود واردکننده و عوارض پلاک‌گذاری برای خودروهای برقی، مشابه محصولات بنزینی خواهد بود و ۱۰ تا ۲۰ درصد به قیمت نهایی اضافه خواهد کرد. بر این اساس، خودروی الکترکی ۳۰ هزار یورویی برای مصرف کننده، ۵۰ درصد گران‌تر از نمونه‌ی موجود در بازار جهانی، هزینه خواهد داشت.

سقف قیمتی خودروی برقی درصد سود بازرگانی
تا ۲۰ هزار یورو ۱
۲۰ تا ۳۰ هزار یورو ۱۱
بالاتر از ۳۰ هزار یورو ۲۶

کدام خودروهای برقی شرایط ورود به ایران دارند؟

در بازار اروپا و امریکا به‌زحمت می‌توان خودروی برقی ساخت برند متغیر با قیمت کمتر از ۴۰ هزار دلار پیدا کرد. اگر این محدودیت برای سقف فیمت وجود داشته باشد، بخش دیگری از بازار ایران که تاکنون دست نخورده بود، تماماً تقدیم برندهای چینی خواهد شد. به بیان ساده‌تر، شرکت‌های مونتاژکار مثل کرمان موتور و مدیران خودرو، فعالیت خود را گسترش خواهند داد.

در ادامه مطلب، چند خودروی الکتریکی با حدود قیمت مناسب بازار ایران معرفی شده‌اند. عامه مردم امیدوارند با واردات گسترده و پرتعداد، تنوع محصولات در کشورمان افزایش یابد؛ هرچند که انحصارطلبی شرکت‌های داخلی، مانع اصلی برای تحقق این شرایط است.

نیسان لیف

دو مدل ۳۰ و ۳۷ هزار دلاری برای نیسان لیف ۲۰۲۴ وجود دارد که به ترتیب، ۱۴۷ و ۲۱۴ اسب بخار قدرت فراهم می‌کنند. دیگر تفاوت مهم این خودروها، باتری ۴۰ و ۶۲ کیلووات ساعتی است که توان پیمایش ۲۴۰ و ۳۵۰ کیلومتر ارایه می‌دهند. قوی‌ترین مدل نیسان لیف، در زمان ۷ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد.

نیسان لیف

اگر فرض کنیم نیسان لیف ۳۰ هزار دلاری با سود بازرگانی ۲۶ درصد و تحفیف گمرکی وارد ایران شود، حدود ۲ تا ۲/۲ میلیارد تومان برای مصرف‌کننده، هزینه خرید خواهد داشت.

هیوندای کونا EV

نسخه برقی از کراس‌اور کوچک هیوندای کونا به قیمت ۳۴ هزار دلار در بازار جهانی فروخته می‌شود. این محصول، ۲۰۰ اسب بخار قدرت دارد و در زمان ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. مدل پایه، توان پیمایش ۳۲۰ کیلومتر فراهم می‌کند و همراه باتری‌های سفارشی، شعاع حرکتی ۴۲۰ کیلومتر دارد.

هیوندای کونا EV

بر اساس اطلاعات موجود، می‌توان حدود قیمت هیوندای کونا EV را در ایران، ۲/۵ میلیارد تومان پیش‌بینی کرد.

ام جی ZS EV

کراس‌اور برقی ام‌جی در چین تولید می‌شود؛ اما یک خودروی مشهور برای اروپا و استرالیا محسوب می‌شود. این محصول با آستانه قیمت ۲۶ هزار دلار، ۱۷۶ اسب بخار قدرت دارد و شعاع حرکتی ۳۲۰ کیلومتر فراهم می‌کند. ارزان‌ترین ام جی ZS EV در زمان ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتر برساعت دارد.

ام جی ZS EV

اگر ام‌جی ZS برقی با سود بازرگانی ۱۱ درصد و تعرفه‌های مرسوم وارد ایران شود، برای مصرف‌کننده تقریباً ۱/۴ تا ۱/۶ میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت.

بی وای دی سی‌گال و دلفین

خودروهای کوچک برای بسیاری از مردم، خصوصاً خانم‌ها و علاقه‌مندان تردد آسان در ترافیک شهری، جذاب هستند. هاچبک بی‌وای‌دی دلفین و سی‌گال، با آستانه قیمت ۱۳ و ۱۰ هزار دلار، نمونه‌هایی از این سبک خودرو با پیشرانه الکتریکی هستند.

بی وای دی سی‌گال

بی‌وای‌دی سی‌گال، ۷۴ اسب بخار قدرت دارد و توان پیمایش ۳۰۰ کیلومتر فراهم می‌کند. نهایت سرعت ۱۳۰ کیلومتر برساعت و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۴ ثانیه، دیگر مشخصات این خودروی الکتریکی هستند.

بی‌وای‌دی دلفین، ۹۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و با یک شارژ تا مصافت ۳۰۰ کیلومتر قابل استفاده است. البته نسخه سفارشی این خودرو با شعاع حرکتی ۴۰۰ کیلومتر نیز تولید می‌شود که حدود ۱۷ هزار دلار قیمت دارد. بی‌وای‌دی دلفین در زمان ۱۲ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد.

بی وای دی دلفین

بی وای دی سی‌گال و دلفین هر دو کمتر از ۲۰ هزار یورو قیمت دارند. با این شرایط برای واردات، مشمول کمترین سود بازرگانی خواهند شد و صرفاً عوارض گمرکی خواهند داشت. می‌توان امیدوار بود بی وای دی سی‌گل و دلفین، در صورت ورود به ایران، ۶۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان هزینه خرید داشته باشند.

چری آریزو ۵ برقی، کراس‌اور eQ5 و اومودا ۵ برقی / فونیکس FX EV

غالب خودروهای چینی موجود در ایران، نسخه الکتریکی دارند. مثلاً چری آریزو ۵، ام‌وی‌ام X22 و حتی X55 در کشور چین، همراه پیشرانه‌ی تمام برقی تولید می‌شوند. ظاهراً مدیران خودرو، برای عرضه‌ی آریزو ۵ برقی و فونیکس FX الکتریکی، آمادگی دارد. همچنین یک کراس‌اور برقی به نام eQ5 نیز به دلیل قیمت ۲۰ هزار دلاری، گزینه‌ای جالب برای بازار ایران محسوب می‌شود.

چری آریزو 5 برقی

چری آریزو ۵ برقی ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. باتوجه به قدرت مشابه مدل بنزینی و توانایی تولید گشتاور بیشتر، نسخه الکتریکی سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۰ تا ۱۱ ثانیه خواهد داشت. این خودرو با جعبه‌دنده‌ی تک سرعته تولید می‌شود. آریزو ۵e همراه باتری لیتیومی ۵۳/۶ کیلووات ساعت، با شارژ کامل، توان پیمایش ۴۰۰ کیلومتر و نهایت سرعت ۱۵۰ کیلومتر برساعت ارائه می‌کند. شارژ باتری‌های آریزو ۵e با برق شهری، حدود ۹ ساعت زمان می‌برد.
فیدلیتی برقی

موتور فیدلیتی برقی یا eQ5 در عقب نصب شده تا این خودرو یکی از معدود کراس‌اورهای دیفرانسیل عقب ساخت چین باشد. نسخه پایه ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند؛ درحالی‌که مدل گران‌تر با ۱۷۷ اسب بخار و ۲۸۰ نیوتن‌متر نیز عرضه می‌شود. چری eQ5 فول آپشن مجهز به یک موتور برقی با قدرت ۲۰۰ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتن‌متر است. برای چری eQ5 دو نوع باتری متفاوت نیز وجود دارد که در مدل پایه، ۷۰/۱ کیلووات‌ساعت و برای نسخه‌های گران‌تر، ۸۸ کیلووات‌ساعت انرژی ذخیره می‌کند. این تجهیزات همراه موتورهای با قدرت متفاوت، توان پیمایش ۵۰۰ تا ۶۲۰ کیلومتر ارائه می‌دهند. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت فیدلیتی برقی، ۱۰ تا ۱۲ ثانیه است.

فیدلیتی برقی یا چری eQ5 در مدل پایه، ۲۰ هزار دلار قیمت دارد و احتمالاً برای بازار ایران، هزینه خرید ۱/۳ تا ۱/۵ میلیارد تومان خواهد داشت. روی کاغذ، توانایی‌های فنی این خودرو فراتر از X55 پرو یا فونیکس تیگو ۷ است.

 اومودا ۵ برقی / فونیکس FX EV

حدود قیمت اومودا ۵ برقی / فونیکس FX EV در بازار جهانی، ۲۵ هزار دلار تعیین شده است. موتور ۲۰۰ اسب بخار (۱۵۰ کیلوواتی) برای کراس‌اور برقی چری، ۳۴۰ نیوتن‌متر گشتاور فراهم می‌کند. با این مشخصات، اومودا ۵EV در زمان ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۱۴۰ کیلومتر برساعت خواهد داشت. فونیکس FX برقی، باتری ۶۱ کیلووات ساعتی دارد و با یک شارژ، مسافت ۴۵۰ کیلومتر را طی می‌کند. برای ایران، احتمالاً فونیکس FX EV به قیمت ۱/۸ تا ۲ میلیارد تومان عرضه خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۶ رای

مطالب مشابه

‫۶۴ دیدگاه‌ها

  1. شهروند ایرانی

    ۲۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (771 ديدگاه)

    قابل باور نیست که این کار عملی تازه عملی هم بش قطعا به اندازه بنزین ارزون نیست و هزینه ایستگاه تولید شارژ خودرو هم میاد روش

    موافقم 20
    مخالفم 16
    1. NAVID@@98

      ۲۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (311 ديدگاه)

      من خودم بنزینی ترجیح میدم 🙋

      ولی اتفاقا برقی برای تو شهر عملی تره و انعطاف پذیره و دستت تو روش های شارژ و استفاده بازه هرجا باشی تو هر شهری برق همونجاست👌
      خونه تو پارکینگ هم در طول شب شارژ میشه ایستگاه شارژ سریع هم براحتی در هر جا با هزینه مناسب قابل اجراست 💯🥳

      کاشکی تسلا مدل Y رو بیارن که همین تازگی ها خبرش خوندیم که پرفروش ترین خودروی جهان شده.🤯

      موافقم 22
      مخالفم 30
    2. Mercedes-Benz

      ۲۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (350 ديدگاه)

      اگه بی وای دی بیاد ۲ تومن قیمت داره اگه هیوندای بیاد بالا ۵ تومنه

      موافقم 17
      مخالفم 17
    3. حسین

      ۲۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2828 ديدگاه)

      چرا قابل باوره ، کم کم داره اوضاع بهتر میشه و احتمالا یک سال دیگه این خودرو ها پیش فروش میشه .
      امیدوارم خودرو های برقی کوچک شهری ارزان هم بیاد .

      موافقم 15
      مخالفم 53
      1. B

        ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (361 ديدگاه)

        ما که هر روز مشاهده و میکنیم و یه سر به بازار میزنیم هر روز داره بدتر میشه شما تو کدوم ایران زندگی میکنید الله و اعلم

        موافقم 24
        مخالفم 1
    4. parhamiof

      ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (692 ديدگاه)

      هرگز عملی نمیشه نگران نباش.
      مثل ماجرای خودروی هیبریدی.
      دیگه نمیتانم،برق بیا منو بگیر.

      موافقم 4
      مخالفم 0
  2. پیام

    ۲۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1594 ديدگاه)

    مگه کسی دیوانه باشه تو این مملکت ماشین برقی بخره

    موافقم 46
    مخالفم 28
    1. حسین

      ۲۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2828 ديدگاه)

      تو همین ممکلت کسانی هستند که یک خودرو برقی کوچک میخواهند که هفته ای یکبار باش برن خرید و پیکانتو ده سال پیش را با پیمایش سالی ۵ هزارتا دارند!
      خونه ویلایی هم دارند و راحت در خانه میزنند به برق.

      موافقم 17
      مخالفم 41
      1. فرشاد

        ۲۵ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (932 ديدگاه)

        الکی توجیح نکن
        وقتی قدرت خریدی وجود نداره اصلا شما مریخ نورد وارد کن
        اونی که میخواد واسه ماشین یالای دو تومن هزینه کنه حق انتخاب داره که برقی سوارشه یا مثلا فلان بنزینی رو
        زیر یه تومن همچنان محدوده تاخت و تاز خودروسازان غیور کشور هس

        موافقم 31
        مخالفم 2
        1. حسین

          ۲۵ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (2828 ديدگاه)

          قدرت خرید و درآمد خیلی کم شده اما هنوز میلیارد ها تومن طلا و دلار در خانه ها هست .

          موافقم 11
          مخالفم 21
        2. morteza

          ۲۵ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (278 ديدگاه)

          جایی داریم زندگی می‌کنیم که اکثر ماشین های ۲۰ سال کارکرد تو خیابون می‌بینیم. مگر اینکه همین پراید و پژو برقی شن.

          موافقم 16
          مخالفم 1
  3. مجید

    ۲۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (166 ديدگاه)

    تو همین تهران مگه چقدر جایگاه سوخت ویژه برای خودروهای برقی هست؟

    موافقم 33
    مخالفم 3
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2359 ديدگاه)

      احتمالا در ایران هرگز جایگاه شارژ خودروی برقی به تعداد بالا احداث نشه
      با این ترفند، مردم مجبور خواهند شد، در ساعات نبمه شب تا صبح که زمان کاهش مصرف کل کشور هست، خودروهای برقی رو شارژ کنن
      تقریبا 6 ماه از سال شامل گرمای تابستان و سرمای زمستان، ایران با کمبود انرژی برق مواجه هست که بین ساعات 11 ظهر تا 8-9 شب شدت بیشتری داره
      حتی در تابستان هم؛ زمان نیمه شب تا صبح، بخش بزرگی از ظرفیت تولید نیروگاهی ایران آزاد خواهد بود

      موافقم 69
      مخالفم 5
      1. Dark Knight

        ۲۴ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (453 ديدگاه)

        آقا اشتری اگه واقعا نیسان لیف یا هیوندای کونا وارد کنن خیلی خوبه چون اینا ماشین هایی هستن که امتحان خودشون رو تو بازار های معتبر مثل آمریکا پس دادن ، اون اول عکس تسلا رو دیدم ذوق کردم 😂 گفتم اینا واقعا میخوان تسلا بیارن که دیدم ربطی نداشت 😂

        موافقم 30
        مخالفم 3
        1. amir

          ۲۴ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (2343 ديدگاه)

          اینا حتی خوده نیکولا تسلا رم نمیشناسن چه برسه به اینکه بدونن خودروی تسلا چیه یدونه وارد کردن تشریحش کردن ببینن اصلا این سفینه ناشناخته چیه

          موافقم 36
          مخالفم 8
        2. ۲۴ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (3286 ديدگاه)

          رو تشت حموممون نوشته تسلا

          موافقم 11
          مخالفم 6
        3. Mercedes-Benz

          ۲۴ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (350 ديدگاه)

          بپا برق نگیرنت😂😂🤣🤣😂😂

          موافقم 8
          مخالفم 2
        4. حسین

          ۲۵ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (376 ديدگاه)

          اتفاقا بهترین خودروهای برقی از نظر کیفیت به قیمت بی وای دی هست که در هر بازاری هم وارد شده فروشش از برندهای کره ای و ژاپنی و آلمانیها بالاتر بوده. تمام این برندها هم از چینی ها باتری میگیرن به همین خاطر نمیتونن در قیمت رقابت کنند.

          موافقم 11
          مخالفم 5
        5. ۲۵ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (3286 ديدگاه)

          اینجا ما داریم برق رو میگیریم نه برق مارو🤣

          موافقم 4
          مخالفم 2
      2. amir

        ۲۴ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (2343 ديدگاه)

        با این اوضاع مازوت سوزی تو تابستان قطعی برق داریم و تو زمستان قطعی گاز و آلودگی هوا هم به لطف مازوت بی داد میکنه وای به حال روزی که با این زیرساخت غارنشینی بخوایم بریم به سمت برقی

        موافقم 30
        مخالفم 5
      3. پیام

        ۲۴ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (1594 ديدگاه)

        آقای اشتری ازین به بعد مردم غیور دبه به دست ساعت ۴ شب منتظر شارژ ماشین برقیشونن.

        موافقم 15
        مخالفم 8
        1. حسین

          ۲۴ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (2828 ديدگاه)

          ماشین لباسشویی تایمر داره ، اینا نداره اتومات ۱۲ شب شروع به شارژ شدن بکنه تا طلوع آفتاب ؟

          موافقم 5
          مخالفم 11
      4. حسن

        ۲۵ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (13 ديدگاه)

        ضمن اینکه مخالف نظرتون هستم، باید بگم چه اشکالی داره؟
        اولا اینکه نرخ احداث نیروگاه برقی در کشور به حالت دولت قبلی یعنی احمدی برخواهد گشت و کمبود برق برطرف خواهد شد

        و دوما، واقعا بیش از ۸۵ درصد خودرو های سبک در ایران پیمایش زیر ۳۰۰ کیلومتر در روز دارند! خودتون دودوتا چهارتا کنید!

        به نفع عموم مردم و کشور هست که نیمه شبها تا صبح شارژ بشه چون ۳۰ درصد ظرفیت برق کشور که توسط صنعت استفاده میشه در شب ها بی استفاده میمونه! نیروگاه هم که موتور ماشین نیست هی روشن خاموش کنند!
        یعنی اگر اکثر خودروهای کشور برقی بشه، به معنای واقعی کلمه هزینه سوخت در کشور مفت و رایگان میشه ده ها میلیارد دلار صرفه جویی سالانه میشه!

        موافقم 4
        مخالفم 10
  4. تنر

    ۲۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (11 ديدگاه)

    بی وای دی ۶۰۰ میلیون ؟ امکان نداره همچین شرایطی رو اجرایی کنن وگرنه ایران خودرو و سایپا بر شکست میشن

    موافقم 29
    مخالفم 3
    1. Mercedes-Benz

      ۲۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (350 ديدگاه)

      طنز

      موافقم 2
      مخالفم 1
  5. Dark Knight

    ۲۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (453 ديدگاه)

    یه سوال : اگه تسلا مدل ۳ یا فولکس id3 هم قیمتشون بیاد زیر ۳۰ هزار دلار اینا وارد میکنن ؟ یا باز از این مسخره بازی های ساخت آمریکا و آلمان در میارن ؟

    موافقم 12
    مخالفم 2
    1. تنر

      ۲۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (11 ديدگاه)

      تسلا نمیاد

      موافقم 2
      مخالفم 3
    2. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2359 ديدگاه)

      بله یک گروه از مسئولان مملکت، مامور شدن که ببینند کدوم ماشین برقی قیمتش میاد زیر ۳۰ هزار دلار، سریع وارد کنن برای رفاه حال مردم

      موافقم 31
      مخالفم 1
    3. فندق

      ۲۵ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (681 ديدگاه)

      فولکس مشکلی ندارع
      تسلا ولی نه وارد نمیشه ساخت آمریکاست
      اینا فقط با محصول آمریکایی مشکل دارن
      که منم حق میدم اگر آدم باشن جنس آلمانی مثلا وارد کنن
      اونموقع مخالفت با جنس آمریکایی خوبه
      ولی کلا مشکل با غرب و جنس غربی رو مخالفم
      چون آمریکا اینقدری تو این سالها ظلم کرده به ما که دلیل کافی داشته باشیم جنساشو نخریم
      هرسال کلی آیفون داره تو ایران فروخته میشه ، چرا ؟ چون لطف کرده حتی زبان فارسی هم پشتیبانی نمیکنه و اینهمه سال تحریممون کرده؟
      کلا اگر فقط جنس آمریکایی وارد نشه خودم شخصا خیلی موافقم دمشون هم گرم
      ولی به شرطی که باز طبق قرارداد ۲۵ ساله فقط جنس چینی ضعیف و چند تا کره ای ضعیف وارد نکنند
      از بقیه کشور ها وارد بشه ، آلمانی بیاد ، انگلیسی بیاد ، فرانسوی بیاد ، ژاپنی بیاد، چینی بیاد ، کره ای هم بیاد

      موافقم 8
      مخالفم 27
  6. تنر

    ۲۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (11 ديدگاه)

    (( پس محصولات لوکس و گران‌قیمت بنز و بی‌ام‌و و پورشه که مجهز به پیشرانه‌ی تمام الکتریکی باشند، جهت رفاه حال ثروتمندان جامعه وارد خواهند شد. با این شرایط، مرسدس EQS بی‌ام‌و i7 و پورشه تایکان، احتمالا با قیمت فراتر از توان خرید عامه‌ی مردم ایران، وارد کشور خواهند شد. ))

    نمیدونم چرا حس میکنم نویسنده با این قضیه مشکل داره که این ماشین ها حالا حتی به دو برابر قیمت وارد شن و از دسترس عامه مردم خارج باشن ، مقایسه بد و بدتره اما بنز دو برابر قیمت بهتره یا چری دو برابر قیمت ، به نظر من که قدمی رو به جلو هست والا من کاملا موافق اینم اونی که الان ۱۰ میلیارد میده ماشین کارکرده مثلا لوکس بیاد همین پولو بده آی ۷ و تایکان شهر ها قشنگ بشن

    موافقم 23
    مخالفم 3
    1. حسین

      ۲۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2828 ديدگاه)

      اگه قشر پولدار برن خارج خرج کنند همه اعتراض دارند که چرا فرار سرمایه هست ولی در عین حال دوست ندارند دولت براشون کاری کنه!
      حسودن

      موافقم 4
      مخالفم 19
      1. Mercedes

        ۲۵ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (716 ديدگاه)

        عزیز از ۱۰۰ درصد پولدار ها ۹۰ درصدشون همون دولته
        خودتو زدی به اون راه؟
        ۱۰ درصد واقعا مردم عادی پولدارن
        عقده بنز و BMW دیدن دارین؟

        موافقم 22
        مخالفم 3
    2. Mercedes

      ۲۵ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (716 ديدگاه)

      عزیزم مشکل نویسنده اینه که اونایی که میرن اون خودروهای یکه عرض کردی میخرن
      ۶۰ درصد آقا …
      ۳۰ درصد دزد و اختلاصگر خاموش
      و ۱۰ درصد ثروتمندان سالم هستن
      حالا فهمیدی یا نه؟
      شاید شما خوشت بیاد یکی که تا دسته فرو کرده تو پاچت سوار بر eqs از جلوتر رد بشه با پول دزدی ، ولی عموم جامعه علاقه ای به این قضیه ندارن
      عقده بنز که نداریم به هر قیمتی
      خیلی بنز دوست داری برو کشور های اطراف که پولدارهای سالم سوار میشن ببین

      موافقم 14
      مخالفم 3
      1. حسین

        ۲۵ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (2828 ديدگاه)

        همین تفکر را ایرانی ها از قبل فاش شدن اختلاس ها داشتند ، علت عقب ماندگی هم همینه!
        اما یهودی های صهیونیست کاملا عکس اینن.
        اگه یکی شون پولدار باشه ، همشون بهش کمک میکنند تا پولدارتر بشه.
        اصلا هم روش براشون مهم نیست .
        بخاطر همین الان ۱۵ میلیون نفر صاحب اکثر ثروت دنیا هستند.
        حتی لازم باشه با فرد پولدار ازدواج میکنند و بعد میکشنش.

        موافقم 2
        مخالفم 20
        1. Səyid

          ۲۵ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (2 ديدگاه)

          داداش شما ترکیب نکتار و مواد صنعتی هستی 🤣

          موافقم 16
          مخالفم 1
      2. تنر

        ۲۵ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (282 ديدگاه)

        اونایی که آقازاده و دزد و اختلاص گرن اکثرا به خاطر ریاکاری پارس سوار میشن و پورشه رو نگه میدارن برای ویلای خارجشون
        به شخصه تعداد زیادی لوکس سوار دیدم که دلیل پولداریشون لیاقت و سختکوشی خودشون بوده و هیچ ارتباطی با دولت نداشتن مطمئنم شما هم دیدید . البته تو این شرایط اقتصادی بدبینی نسبت به قشر پولدار منطقیه اما مثال نقض براش خیلی هست
        فارغ از این اون کسی که که سری ۷ ۲۰۱۸ رو میذاره کنار آی ۷ میخره سری هفتش رو له قیمت پایین تر میفروشه . این سلسله همینجور میاد پایین تا جایی که مثلا طرف توسانش رو ارزون میفروشه کنا میخره و این باعث میشه بازار به کل ارزون تر الان بشه

        موافقم 2
        مخالفم 0
  7. سالار فصل

    ۲۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (368 ديدگاه)

    بخدا اگر باز میذاشتن و کمی سرمایه میدادن همین اشتری و رفیقاش پلتفرم هاندا ای رو میخریدند و داخلیش میکردند.
    نمیذارن که بشه وگرنه تو بازار تشنه ایران خیلی سخت نیست

    موافقم 10
    مخالفم 2
  8. محمد حسین

    ۲۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (33 ديدگاه)

    آخه نمی‌فهمم هیچ زیرساختی نداره کشور برا خودرو های برقی خب وارد کنیم کجا شارژشون کنیم؟اگه باتری خراب شد کجا تعویض کنیم؟اصلا خراب شد کی تو این کشور از ماشین برقی سر در میاره؟

    موافقم 19
    مخالفم 3
    1. ۲۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (3286 ديدگاه)

      داداش هنوز مکانیکا تازه دارن یاد میگیرن چجوری EF7 رو تعمیر کنن انتظار داری برقی رو تعمیر کنن باید بری بندر عباس با لنج ببری امارات شاید تونستن تعمیر کنن🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      موافقم 21
      مخالفم 2
    2. حسین

      ۲۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2828 ديدگاه)

      وقتی تیگو ۸ برقی میفروشند مجبورند تعمیر هم بکنند

      موافقم 1
      مخالفم 15
      1. مجتبی .

        ۲۵ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (1169 ديدگاه)

        وقتی فروش کردن دیگه کاری ندارن.خدمات مال کفاره

        موافقم 8
        مخالفم 0
  9. ۲۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3286 ديدگاه)

    عکس یکی مونده به آخری زیکر مناطق محروم هست

    موافقم 5
    مخالفم 1
  10. حسن

    ۲۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1342 ديدگاه)

    هیچی مازوت میسوزونن برق تولید کنن بعد خودرو برقی وارد میکنن
    کشوری که کمبود تولید برق داره و تو شهر ما تابستان هر روز قطعی داشت چرا باید خودروی برقی وارد کنه
    اینا اگه خر نیستن چی ان وجدانا

    موافقم 12
    مخالفم 3
    1. Mercedes

      ۲۵ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (716 ديدگاه)

      واسه پولدارا میاد نه واسه ما
      الکی که نمیگن ایران بهشت پولداراست
      تو کدوم کشور میبینی یه قشر پولدار دستش تو خ…ک جیب فقیر باشه تا قرون آخر پولاشو با روش های نوین دزدی ، بدزده هیچکس هم هیچی بهش نگه ، تازه مالیات هم نده!؟

      موافقم 5
      مخالفم 0
  11. حسن

    ۲۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1342 ديدگاه)

    ما ایستگاه شارژ برق استاندارد نداریم
    هر خریدار که خودروی برقی بخره برای شارژ خودر باید از برق خانگی استفاده کنه
    سیم کشی ساختمان مناسب شارژ خودرو نیست و به خاطر صعیف بودن سیم ها بیش از حد گرم میشن و اتش سوزی ایجاد میشه که خاموش کردن اتش سوزی که منشا اون برقه نیاز به اموزش داره و خیلی خطرناکه و به نوعی بعد کنترل اتش سوزی باید کل سیم کشی خانه کنترل بشه و میتونه خرج بسیار سنگینی رو دست فرد بذاره
    وجدانا با خودتون و خانوادتون و داراییهاتون این کارا نکنید این یک فاجعه است برای ملتی که یه ساختمان استاندارد نداره و هیچ سیم و کابلی کمترین استانداردی را نمیتونه پوشش بده

    موافقم 11
    مخالفم 0
  12. هوشنگ

    ۲۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    رونالدینیو یادتونه …….
    حرکت دولت هم

    موافقم 3
    مخالفم 0
  13. فندق

    ۲۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (681 ديدگاه)

    آخرین چیزی که دلم میخواد اینه که تو این خراب شده یه آقا… با ریمک نوارا تو تهران ول بچرخه

    موافقم 5
    مخالفم 2
  14. حسن

    ۲۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (110 ديدگاه)

    نکته ی مهم که کسی بهش اشاره نکرد ، سقف واردات ۱ میلیارد دلاری هست! شما نمی تونی با واردات ۴۰ هزار دستگاه امیدی به بهبود الودگی هوای کلان شهر ها داشته باشی.

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. B

      ۲۵ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (361 ديدگاه)

      کلان شهر چیه در آینده آلودگی هوا گریبان شهرای ۲۰۰، ۳۰۰ هزار نفری هم میگیره میگی نه ؟ نگاه کن

      موافقم 3
      مخالفم 0
  15. Hamid

    ۲۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (60 ديدگاه)

    سلام. ارزش خرید بی وای دی دلفین بسیار بالاست. اگر تا سقف ۹۰۰ تومان باشه، میتوان شاهد تردد این خودروی معروف در خیابانهای ایران بود.

    موافقم 3
    مخالفم 1
  16. حمید

    ۲۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (25 ديدگاه)

    اینا قبل از واردات خودروی برقی با احداث نیروگاه های برق خورشیدی با مقیاس بزرگ تو بیابون های اطراف تهران باید زیر ساخت انرژی پاک فراهم کنن.

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۲۵ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2828 ديدگاه)

      اونو قبلا رییسی دستورش را داده

      موافقم 1
      مخالفم 8
      1. B

        ۲۵ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (361 ديدگاه)

        آفرین با دستور همچی حل میشه
        مثلا به تورم دستور میدیم خودش مهار میشه
        دستور میدیم پنل های خورشیدی خودشون از کشورای دیگه میان خودشونو نصب میکنن
        کلا همه چی رو با دستور حل میکنیم
        درود بر شما آفرین بر تو

        موافقم 7
        مخالفم 1
      2. ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (3286 ديدگاه)

        هه منم دستور میدم همه جور ماشین واسم بیارن

        موافقم 1
        مخالفم 1
    2. مجتبی .

      ۲۵ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1169 ديدگاه)

      دانشمند بزرگ تاریخ فرمودن گرفتن برق ازچیز خورشید فریبست برای عوام.

      موافقم 6
      مخالفم 0
  17. مانی

    ۲۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (255 ديدگاه)

    تمام ماشین های این لیست خودروهای برقی مناسبی برای ورود به بازار ایران هستند.امیدوارم همین مدل های داخل این لیست وارد بازار خودروی ایران شوند.در ضمن،همزمان با واردات خودروهای برقی،در زمینه احداث گسترده ایستگاه های شارژ هم باید در مراکز استان ها و شهرستان ها اقدامات فوری و ضربتی صورت پذیرد تا مشتریان به خرید خودروهای برقی بیشتر ترغیب شوند.

    موافقم 3
    مخالفم 1
  18. ADAK

    ۲۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    جمله سنگین بود
    جمله زیبا بود
    جمله پخته و سنجیده بود

    “” جهت رفاه حال ثروتمندان جامعه “”

    موافقم 6
    مخالفم 1
    1. مانی

      ۲۵ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (255 ديدگاه)

      با احترام،جمله ای بسیار تحریک آمیز بود.مگر ماشین هایی مثل بنز EQS و پورشه تایکان و ب ام و i7 را در کشورهای اروپایی و آمریکایی طبقه کارگر و کارمندان آن نواحی سوار می شوند که نویسنده در این متن با کنایه نوشته جهت رفاه حال ثروتمندان….در همین مناطق هم فقط ثروتمندان چنین ماشین های گران قیمتی را سوار می شوند.به نظرم دولت مقررات مناسب و به روزی را در زمینه واردات خودرو تدوین کرده است که صد البته جای اصلاح بیشتری نیز دارد،اما از آنجایی که اکثر دلالان و نمایشگاه داران دزد و کلاش به سودهای مفت چند هزار درصدی در این سالهای ممنوعیت عادت کرده اند شاهدیم که به شدت در سایت های وابسته به خود بر علیه این مصوبه دولت موضع می گیرند.اینکه می بینیم که تقریبا تمام سایت های خودرویی در ایران با محتوایی مشابه و صدا و نتی هماهنگ بر علیه مقررات جدید واردات خودرو موضع می گیرند به نظرم امری تصادفی و اتفاقی نیست و در پشت این قضایا نیات و منافع خاصی نهفته است.واقعیت این هست که دلالان و نمایشگاه داران و رسانه ها و قلم بدستان وابسته به آنها به شدت از همین واردات نیم بند خودرو به ایران وحشت زده هستند و این وحشت را می توان در لابه لای کلمات و مقالات مکتوب و مجازی آنها حس کرد.پس دولت برای خنثی نمودن تحرکات شوم دلالان در بازار و رسانه ها،با قدرت و با سرعت هر چه تمام تر همین مصوبه جدید واردات خودرو را اجرایی و عملی کند و کوچکترین اعتنایی به هیاهوی پوچ رسانه های دلال صفت نکند.چون اکثریت مردم از مقررات جدید دولت در زمینه واردات خودرو استقبال کردند و فقط آنچه در اینجا محل انتقاد عموم است سرعت حلزونی و حجم کم واردات و نیز کمبود ایستگاه های شارژ برای خودروهای برقی هست که امید است این موارد از سوی دولت محترم فورا برطرف شود.

      موافقم 1
      مخالفم 4
  19. رامتین

    ۲۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3052 ديدگاه)

    اتفاق خوبیه ولی امید به بهبود درین کشور برای صنعت خودرو اصلا نیست.

    موافقم 3
    مخالفم 0
  20. Alireza

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (33 ديدگاه)

    ((بعضی افراد وابسته به دولتی اعلام کرده‌اند برای خودروهای برقی، محدودیت قیمتی وجود ندارد؛ پس محصولات لوکس و گران‌قیمت بنز و بی‌ام‌و و پورشه که مجهز به پیشرانه‌ی تمام الکتریکی باشند، جهت رفاه حال ثروتمندان جامعه وارد خواهند شد))

    حالا نمیشد در جهت رفاه حال ثروتمندان اقدام نکنید و در جهت رفاه حال قشر متوسط جامعه اقدام کنید؟

    موافقم 3
    مخالفم 0
  21. رامتین

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (3052 ديدگاه)

    بهرحال کشور داره به سمت برقی پیش میره و فکر کنم از 1405 ببعد خودروهای برقی بخشی از بازار را خواهند گرفت.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  22. ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (3286 ديدگاه)

    من میگم کاری کنن هرکی هرچی دوست داره بیاره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. Taha Ayoobi

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1259 ديدگاه)

    یه واردات خودرو میخوایم بکنیم داریم جر میدیم خودمونو
    خسته شدیم بابا
    هی مرحله مرحله سامانه یکپارچه
    هی تبصره و فلان
    مث آدم وارد کنین دیگه

    موافقم 3
    مخالفم 0
  24. محمد

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (618 ديدگاه)

    کی فکرشو می‌کرد هیوندا کونا وارد بشه.

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا