سامورایی‌های تازه‌نفس، مقایسهٔ نیسان Z جدید با تویوتا سوپرا

سه‌شنبه 1 مهر 1399 - 14:30
مطالعه 6 دقیقه
Nissan-Toyota
نیسان سرانجام پس از سال‌های انتظار، جانشین کوپهٔ اسپرت خود را معرفی کرده است. البته این کوپهٔ جدید که فعلاً Z پروتو نام دارد، یک پروتوتایپ بوده و...
تبلیغات

نیسان سرانجام پس از سال‌های انتظار، جانشین کوپهٔ اسپرت خود را معرفی کرده است. البته این کوپهٔ جدید که فعلاً Z پروتو نام دارد، یک پروتوتایپ بوده و پیش‌نمایشی از نسخهٔ تولیدی آینده محسوب می‌شود ولی بااین‌حال بسیار به نسخهٔ تولیدی نزدیک است و تصویر واضحی را از نسل جدید کوپهٔ Z نیسان نشان می‌دهد. اصلی‌ترین رقیب این خودرو که احتمالاً 400Z نام خواهد داشت، تویوتا سوپرا است که آن‌هم به‌تازگی بازگشته و رقابت این دو کوپهٔ جدید ژاپنی می‌تواند بسیار جذاب باشد. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب نیسان Z پروتو را با تویوتا سوپرا مقایسه کنیم.

کپی لینک

بیرون

طراحی بیرونی Z پروتو کاملاً به‌صورت رترو و با الهام از کوپه‌های Z قبلی نیسان طراحی شده که برخی ممکن است این سبک را دوست داشته باشند و برخی دیگر آن‌را زیبا و جذاب ندانند. البته این طراحی ممکن است در نسخهٔ تولیدی تغییراتی داشته باشد اما مطمئناً استایل کلی 400Z همین شکل خواهد بود. ویژگی نه‌چندان جالب در طراحی کوپهٔ جدید نیسان جلوپنجرهٔ ساده و مستطیلی آن است که به زیبایی نمای جلویی آن لطمه زده است. نمای عقبی خودرو اما منطقی‌تر و زیباتر بوده و سبک طراحی 300ZX دههٔ 90 را در فرم مدرنی به نمایش گذاشته است. از سوی دیگر، تویوتا سوپرا نقطهٔ مقابل 400Z است زیرا طراحی آن تقریباً هیچ شباهتی به نسل‌های گذشته نداشته و استایل کاملاً مدرنی دارد؛ بنابراین انتخاب خودروی زیباتر از بین این دو کوپهٔ ژاپنی بیشتر به سلیقهٔ افراد بستگی دارد اما بااین‌حال طراحی سوپرا را می‌توان تا حدودی هماهنگ‌تر دانست.

کپی لینک

داخل

کوپهٔ نیسان در داخل برخلاف بیرون از طراحی کاملاً بروز و مدرنی برخوردار است که نمایشگر بزرگ اطلاعاتی-سرگرمی در میانهٔ داشبورد و صفحه آمپر دیجیتالی در مقابل راننده از ویژگی‌های قابل‌توجه آن است. سوپرا اما با توجه به اشتراکات فراوان با ب‌ام‌و، در داخل شباهت‌هایی با محصولات این شرکت آلمانی دارد ولی بااین‌وجود در اینجا هم شاهد نمای مدرن و پیشرفته‌ای هستیم. همهٔ تیپ‌های سوپرا به‌صورت استاندارد به یک نمایشگر 8.8 اینچی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی مجهز هستند که در بالای داشبورد قرار گرفته است. در اینجا همچنین مثل 400Z، صفحه آمپر هم از نوع دیجیتالی است.

کپی لینک

زیر کاپوت

نیسان فعلاً اطلاعات کاملی در مورد قوای محرکهٔ Z جدید منتشر نکرده و صرفاً گفته است که این خودرو به یک پیشرانهٔ V6 توئین توربو مجهز خواهد بود که از هر Z قبلی قدرت بیشتری خواهد داشت؛ اما بااین‌حال انتظار می‌رود این همان پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توئین توربوی مورداستفاده در اینفینیتی Q60 Red Sport 400 باشد که در این صورت می‌توانیم انتظار حدود 400 اسب بخار قدرت و 470 نیوتن متر گشتاور را در کوپهٔ Z جدید نیسان داشته باشیم. از سوی دیگر، سوپرا هم از یک موتور 3 لیتری شش سیلندر توئین توربو اما از نوع خطی استفاده می‌کند که از ب‌ام‌و گرفته شده و در به‌روزرسانی مدل 2021 خروجی آن به 382 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر افزایش یافته است؛ بنابراین دو کوپهٔ ژاپنی از لحاظ قدرت و گشتاور موتور تقریباً در یک سطح قرار دارند.

اوضاع در بخش انتقال نیرو اما متفاوت است زیرا نیسان برای این کار در 400Z یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی را در نظر گرفته درحالی‌که نیروی موتور در سوپرا توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک منتقل می‌شود. بااین‌حال، به گفتهٔ نیسان، یک گیربکس اتوماتیک نیز برای Z جدید در دست توسعه است درحالی‌که از سوی دیگر، شایعاتی هم به احتمال ارائهٔ یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی برای سوپرا در آیندهٔ نزدیک اشاره کرده‌اند؛ بنابراین احتمالاً در آینده سوپرا و 400Z از لحاظ انتقال قدرت هم شبیه به هم خواهند شد که این به جذابیت رقابت میان آن‌ها اضافه می‌کند اما برای دیدن این رقابت باید تا سال آینده یعنی زمانی که نسخهٔ تولیدی Z پروتو معرفی شود منتظر بمانیم.

کپی لینک

مشخصات فنی

تویوتا سوپرا

نیسان 400Z

پیشرانه

3 لیتری I6 توئین توربو

3 لیتری V6 توئین توربو

قدرت

382 اسب بخار

400 اسب بخار

گشتاور

500 نیوتن متر

470 نیوتن متر

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک

6 سرعته دستی

محور محرک

عقب

عقب

 

[poll id="4"]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.