رونمایی از نیسان قشقایی جدید نامی خودرو در نمایشگاه تهران
با آزادسازی واردات خودرو به کشورمان، نامی خودرو یکی از اولین شرکتهایی بود که سراغ خودروهای نیسان رفت. یکی از مدلهایی که این شرکت به ایران آورد، قشقایی بود یعنی کراساووری که سالها قبل برای مدت کوتاهی توسط پارسخودرو مونتاژ میشد. البته درحالیکه نسل سوم قشقایی از سال 2021 راهی بازارهای جهانی شده بود، قشقایی وارداتی نامی خودرو از نسل دوم بود که در اواخر سال 2013 معرفی شده و در چین همچنان تولید میشود.
حال نامی خودرو در ششمین نمایشگاه خودروی تهران، برای اولین بار نسخهٔ جدید قشقایی را رونمایی کرده است ولی این قشقایی جدید هم از نسل سوم نیست بلکه فیسلیفتی روی همان نسل دوم محسوب میشود که برای بازار چین در نظر گرفته شده است. این نسخهٔ جدید بهتازگی راهی بازار چین شده و با نام قشقایی کلاسیک در کنار نسل سوم عرضه میشود. این کراساوور ژاپنی در چین توسط جوینت ونچر نیسان دانگفنگ تولید میشود و حالا قرار است بهزودی توسط نامی خودرو راهی بازار کشورمان شود.
تغییر اصلی قشقایی جدید در قسمت جلو صورت گرفته است یعنی جایی که مطابق با جدیدترین زبان طراحی نیسان، کاملاً بازطراحی شده و نمایی شبیه به ایکستریل و آریا پیدا کرده است. در اینجا، چراغهای جلوی جدید LED بهطور یکپارچه در جلوپنجرهٔ V-Motion نیسان ادغام شدهاند که بخش عمدهای از دماغه را پوشش داده است. به لطف این تغییرات، قشقایی سالخورده در نمای جلو کاملاً متفاوت از قبل به نظر میرسد. بااینحال، اگر به نمای کناری خودرو نگاه کنیم، کاملاً متوجه میشویم که با نسل قبلی قشقایی طرف هستیم زیرا کاپوت، پروفیل جانبی، اتاق و بخش عقبی کاملاً با قبل یکسان هستند.
تنها ویژگیهای جدید در این بخش، رینگهای جدید و گرافیک تازهٔ چراغهای عقب با قاب دودی است و غیرازاین دو مورد، همهچیز با قشقایی قدیمی یکسان است. در داخل اما خوشبختانه نیسان اقدام به طراحی داشبورد کاملاً جدیدی کرده تا فضای کهنه و سالخوردهٔ قبل حال و هوای بروزتری به خود بگیرد. این داشبورد جدید با نمایشگر ایستاده در بالا، دریچههای تهویه مرکزی دایرهای و غربیلک فرمان D شکل، شباهت زیادی به سیلفی دارد و بسیار مدرنتر از قبل به نظر میرسد.
فعلاً امکانات و تجهیزات قشقایی جدید وارداتی نامی خودرو بهطور دقیق مشخص نیست ولی قطعاً مواردی که در نسخهٔ قبلی وجود داشتند مثل سیستم تهویهٔ اتوماتیک دو منطقهای، تنظیم برقی صندلی راننده، چراغهای خودکار، دوربین ثبت وقایع، استارت دکمهای، ایربگهای جلو، جانبی و پردهای، ترمز پارک برقی، سیستم استارت استاپ و... در این نسخهٔ جدید هم ارائه خواهند شد.
زیر کاپوت قشقایی جدید اما هیچ تغییری صورت نگرفته است و همچنان شاهد همان پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی قبلی GDI هستیم که حدود 150 اسب بخار قدرت و 190 نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی این موتور هم توسط همان گیربکس CVT به چرخهای جلو منتقل میشود. این خودرو در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی حدود 6.7 لیتر بنزین مصرف میکند و میتواند به حداکثر سرعت 186 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. فیسلیفت قشقایی 4,407 میلیمتر طول، 1,837 میلیمتر عرض و 1,610 میلیمتر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن 2,646 میلیمتر است درحالیکه در نسل سوم فاصلهٔ محوری به 2,666 میلیمتر افزایش یافته است.
فیسلیفت نسل دوم قشقایی بهتازگی راهی بازار چین شده است و در این کشور قیمت پایهای برابر با 99,800 یوآن معادل 14 هزار دلار دارد. این در حالی است که نسخهٔ قبلی کراساوور کامپکت نیسان توسط نامی خودرو در کشورمان با قیمت 2 میلیارد و 880 میلیون تومان عرضه شد؛ بنابراین، با توجه به افزایش نرخ ارز، برای این نسخهٔ جدید باید انتظار قیمتی بیش از سه میلیارد تومان را داشته باشیم.
ششمین نمایشگاه خودروی تهران از ۹ تا ۱۲ بهمنماه ۱۴۰۳ در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب از ساعت ۱۰ صبح الی ۱۸ عصر میزبان علاقهمندان خواهد بود و ما در پدال به پوشش کامل رویدادها و اخبار این نمایشگاه خواهیم پرداخت.