چشم اندازنیسان

نیسان قشقایی در ایران؛ مشخصات و قیمت مدل وارداتی

یکی از جدیدترین خودروهای وارد شده به گمرک ایران، نیسان قشقایی ۲۰۲۳ است. این کراس‌اور کوچک، ابعادی مشابه کیا اسپورتیج و هیوندای توسان دارد.

پیش‌تر، شرکت جهان نوین آریا مسئول واردات و عرضه محصولات نیسان در ایران بود. دو کراس‌اور مشهور نیسان از سری جوک و ایکس تریل توسط جهان نوین آریا به کشورمان وارد شد؛ اما طبق اخبار موجود، هم‌اکنون شرکت نامی خودرو پیشرو، نماینده رسمی نیسان در ایران است. این مجموعه تاکنون ۵ هزار دستگاه نیسان را برای واردات، ثبت سفارش کرده و پنج نمایندگی در شهرهای تهران، تبریز، مشهد، شیراز و آمل دارد.

بیشتر بخوانید:

نیسان کیکس ۲۰۲۳؛ قیمت و مشخصات شاسی بلند کوچک در ایران
تویوتا کرولا ۲۰۲۳ در ایران؛ مشخصات و قیمت سدان وارداتی
↵مزدا ۳ جدید در ایران؛ مشخصات و قیمت خودروی وارداتی بهمن موتور
↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی

ظاهرا خودروهای نیسان مونتاژ چین برای ورود به ایران آماده می‌شوند؛ چراکه انتقال پول از کشورمان به دیگر نقاط جهان، خصوصا ژاپن، مشکلات فراوان دارد. از سویی دیگر، مدل‌های نیسان ساخت ژاپن، مثل شاسی بلند‌ پاترول و کوپه نیسان Z، شرایط قیمتی مناسب برای بازار ایران را فراهم نمی‌کنند. تولید نیسان در چین، سالانه ۱/۵ میلیون دستگاه، توسط کارخانه‌های مشترک با دانگ‌فنگ است.

نیسان قشقایی وارداتی نمای اصلی

قشقایی (Qashqai) یکی از موفق‌ترین تولیدات نیسان در ۲۰ سال اخیر بوده است. نام این کراس‌اور از ایل قشقایی در ایران گرفته شد تا زندگی و حرکت در طبیعت را یادآوری کند. تولید نسل اول بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳، چنان موفق بود که نه‌تنها سودآوری بسیار خوب برای نیسان داشت؛ بلکه کلاس بدنه‌ی کراس‌اورهای کوچک را به سبد محصولات دیگر خودروسازان دنیا آورد. باوجود محبوبیت قشقایی در سراسر جهان، این محصول به تعداد محدود توسط پارس خودرو در ایران عرضه شد و برای مردم ما، ناآشنا باقی ماند.

قشقایی از سال ۲۰۲۲ نسل سوم را تجربه می‌کند؛ اما ظاهرا برای ایران، نسخه‌ی قدیمی از نسل دوم انتخاب شده است! این خودروها از نظر ابعاد، چندان متفاوت نیستند اما طراحی کاملا مدرن و آینده‌نگر برای قشقایی ۲۰۲۴ وجود دارد. از نظر ابعاد بدنه نیز در سراسر جهان، مشابه است اما سیستم دو دیفرانسیل برای بعضی کشورها وجود دارد. قشقایی ۲۰۲۳ صرفا توسط کارخانه‌های چین و انگلیس مونتاژ می‌شود.

طراحی بدنه و نمای بیرونی نیسان قشقایی

چراغ‌های باریک و شمشیری شکل، مهم‌ترین المان در طراحی قشقایی هستند. جلوپنجره‌ی ذوزنقه‌ای و ادوات کروم نیز به تبعیت از دیگر خودروهای پرفروش نیسان، مثل ایکس‌تریل، در قشقایی دیده می‌شود.

نیسان قشقایی وارداتی نمای اصلی سه رخ

از نکات جالب در طراحی نمای روبرو، می‌توان به حذف مه‌شکن‌های سنتی طرفین سپر اشاره کرد که نزدیک زمین و مایل به وسط نصب شده‌اند. حسگرهای اولتراسونیک، داخل شیارهای باریک نزدیک گلگیر هستند تا حجم‌دهی سپر، متفاوت از رقبا دیده شود. خطوط روی کاپوت نیز، در راستای جلوپنجره و فارغ از پیچیدگی هستند.

نیسان قشقایی وارداتی نمای جانبی

نمای جانبی، کمی شلوغ و دارای خطوط شکسته است تا ابعاد قشقایی را کمی بزرگ‌تر از آنچه هست، نشان دهد. رینگ‌های اسپرت   ۱۹  یا ۲۰ اینچ و شیب سقف تا انتهای بدنه، حس اسپرت خودرو را تقویت می‌کنند. همچنین، قاب سیاه پنجره‌ها و مواد پلاستیکی داخل گلگیر تا رکاب، ارزش لوکس قشقایی را کاهش می‌دهند.

نیسان قشقایی وارداتی نمای پشت

سپر برجسته و زهوار پلاستیکی در عقب، دیگر المانی است که توی ذوق می‌‍زند. حتی ادوات نقره‌ای رنگ هم کمک چندانی به این قسمت نمی‌کند. طراحان نیسان برای قشقایی، حفره‌های شبیه‌ساز خروجی اگزوز استفاده نکرده‌اند. به هر شکل، اگزوز و منبع آن به وضوح دیده می‌شوند که نکته منفی برای خودروی ساخت نیسان است. از سویی دیگر، حجم‌دهی بدنه، خطوط روی درپوش صندوق، محل قرارگیری پلاک و فرم شیشه عقب، جذاب و اسپرت هستند.

نیسان قشقایی وارداتی نمای اصلی

در مجموع، می‌توان طراحی نیسان قشقایی را مطلوب و عامه پسند توصیف کرد؛ هرچند که از نمای پشت، چندان متفاوت از کراس‌اورهای چینی نیست. این محصول، با طول۴,۴۲۵  و عرض ۱,۸۳۸  و ارتفاع ۴,۴۲۵  میلی‌متر، همراه فاصله محوری ۲,۶۶۶  میلی‌متر عرضه می‌شود. ابعاد نیسان قشقایی ۲۰۲۳، مشابه کیا اسپورتیج موجود در ایران است.

طراحی کابین و نمای داخلی نیسان قشقایی

کلیدهای پرتعداد و نمایشگر نسبتا کوچک وسط داشبورد، نسخه‌ی وارداتی را کاملا قدیمی نشان می‌دهد. طبیعتا نسل سوم نیسان قشقایی، کابین زیباتری دارد اما مشتری ایرانی، فعلا مجبور به خرید خودروی طراحی ۲۰۲۱ با ساختار سیلندری پشت فرمان است.

نیسان قشقایی وارداتی نمای داخلی

مواد نرم و باکیفیت در سطح بالای داشبورد، دیده نمی‌شوند. ذسته دنده بزرگ و چند کلید گردان، قشقایی وارداتی را متفاوت از کراس‌اورهای مدرن وارداتی نشان می‌دهد. نمایشگر لمسی ۱۰ اینچ برای این خودرو ارایه خواهد شد که البته بهتر از نمونه ۷ اینچ در مدل پایه است.

نیسان قشقایی وارداتی نمای صندلی

فرمان D شکل و چیدمان ساده کلیدها روی آن، کلاسیک به نظر می‌رسند. طراحی صندلی‌ها و مواد نرم داخل تودری‌ها نیز، کیفیت بسیار خوب ارایه می‌کنند. در مجموع، کابین نیسان قشقایی به عنوان خودرویی از کلاس کراس‌اور کوچک، اسپرت و جوان‌پسند به نظر می‌رسد.

در نسخه‌های محتلف، صندلی‌های تمام چرم با خط دوخت ساده وجود دارد.. نیسان قشقایی، ۵۰۴ لیتر فضای صندوق دارد که پس از جمع‌شدن صندلی‌های عقب به ۱۴۴۰ لیتر می‌رسد.

پیشرانه و تجهیزات فنی نیسان قشقایی

برای ایران، مدل مجهز به موتور ۲ لیتر تنفس طبیعی انتخاب شده است که ۱۵۱ اسب بخار قدرت و ۱۹۴ نیوتن‌متر گشتاور دارد. این محصول با گیربکس CVT، در زمان ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۱۹۰ کیلومتر برساعت دارد. قشقایی موتور ۲ لیتر، میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در صد کیلومتر فراهم می‌کند. فعلا فقط نسخه‌ی تک دیفرانیسیل محرک جلو مجهز به فرمان برقی وارد ایران می‌شود.

نیسان قشقایی وارداتی نمای خاکستری

در مدل پایه مجهز به پیشرانه هیبرید، موتور ۱/۳ لیتری توربوشارژ، ۱۴۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. ارزان‌ترین قشقایی با ۲۴۰ نیوتن‌متر گشتاور و گیربکس CVT، در زمان ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت این کراس‌اور، ۶ لیتر در صد کیلومتر است.

نیسان قشقایی وارداتی نمای عقب

نیسان قشقایی e-Power نیز فناوری هیبرید دارد اما همراه موتور سه سیلندر ۱/۵ لیتر توربوشارژ و اینترکولر، ۱۹۰ اسب بخار قدرت ارایه می‌کند. نهایت گشتاور این مدل، ۳۰۰ نیوتن‌متر است و در زمان ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. قشقایی e-Power، میانگین مصرف سوخت ۵/۵ لیتر در صد کیلوتر و نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتر برساعت دارد.

قیمت نیسان قشقایی در بازار جهانی و ایران

مدل پایه و دنده اتوماتیک نیسان قشقایی ساخت چین، ۲۲ تا ۲۴ هزار دلار قیمت دارد. باتوجه به هزینه خرید خودروهای چینی مثل فونیکس تیگو ۸ پرومکس در ایران، احتمالا نیسان قشقایی نیز برای خریدار ایرانی، ۲/۲ تا ۲/۵ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شود.

برای واردات، هیوندای توسان ۲۰۲۳ نیز ثبت سفارش شده است. این محصول، به عنوان رقیب کره‌ای نیسان قشقایی، ۱/۷ میلیارد تومان پیش‌پرداخت دارد و برای خریدار، نهایتا نزدیک به ۲/۵ میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۴ رای

مطالب مشابه

‫۴۴ دیدگاه‌ها

  1. 𝐀𝐥𝐢

    ۸ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (975 ديدگاه)

    منطق از قیمت داره میباره

    موافقم 95
    مخالفم 1
    1. علی

      ۸ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (240 ديدگاه)

      بگه ۱۰۰ میلیون هم پول نداری الکی کامنت ندیید قیمت بالاست والا😏

      موافقم 19
      مخالفم 118
      1. AMANTE

        ۸ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (1855 ديدگاه)

        آره اصلا هم گرون نیست! اصلا هم غیر منطقی نیست! که برای یک ماشین ۲۵ هزار دلاری باید ۴۰ تا ۵۰ هزار دلار پرداخت کرد.

        موافقم 77
        مخالفم 2
        1. amir

          ۹ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (2331 ديدگاه)

          هر وارداتی که هم باشه با تیراژ بسیار کم و در قیمتی که چینی ها رو تهدید نکنه
          و هر چینی که وارد میشه جتی در صورتی که در حد جک جی ۴ باشه قیمتی خواهد داشت که بازار داخلی رو تهدید نکنه

          موافقم 26
          مخالفم 2
      2. ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (3271 ديدگاه)

        این ننوا دیکیم چی میگه

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. مزدا

      ۹ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (2034 ديدگاه)

      25 هزار دلار با دلار 51 هزار تومن میشه روندش کنیم 1میلیار 300 تومن!
      یک میلیارد خورده ای که اضافه تر دارن میفروشن تو جیب کدوم حرام زاده های میره؟؟

      موافقم 67
      مخالفم 1
      1. حسین

        ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (2824 ديدگاه)

        دلار ۶۲ هست و با توجه به تورم باید بیشتر هم بشه

        موافقم 3
        مخالفم 1
        1. همام محقق

          ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (1 ديدگاه)

          آقا این دیگه تورم نیست دیگه در آستانه ورم کردن رو رد کرده الان در آستانه ترکیدنه ولی ما مردمیم که با دیدن همچین قیمتای بالایی می ترکیم . 👍🇮🇷

          موافقم 3
          مخالفم 2
  2. noir

    ۸ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (358 ديدگاه)

    بخاطر اسمش دمشون گرم

    موافقم 73
    مخالفم 5
    1. amir

      ۹ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (2331 ديدگاه)

      نام گذاری های رنو بیشتر تو این بحث هستش

      موافقم 5
      مخالفم 10
      1. گاس فرینگ

        ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (47 ديدگاه)

        فکر نکنم رنو کلا یدونه کاجار داشت
        ولی نیسان مدل آریا هم داره
        دوو هم یه کانسپت داشت با نام شیراز

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. آقای هاشمی

      ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (24 ديدگاه)

      نیسان قشقایی برای ایل قشقایی

      موافقم 4
      مخالفم 1
  3. علی جردن

    ۸ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1049 ديدگاه)

    هرچی شاسی بلند تک دیفرانسیل هست بریزین کشور نامردا

    موافقم 41
    مخالفم 1
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۸ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (2348 ديدگاه)

      چشم می‌گم حتما دو دیفرانسیل ۴ میلیارد تومنی وارد کنن

      موافقم 48
      مخالفم 68
      1. مهدی

        ۸ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (20 ديدگاه)

        داداش میدونی ۴ میلیاردی که به شوخی میگی میشه حدود ۸۰ هزار دلار؟ خودت اینکاره ای،میدونی ماشین های هشتاد هزار دلاری چه غولایی هستن؟ مرسدس cls 450 قیمت پایه اش ۷۵ هزار دلاره،تویوتا سکویا فول آپشن تا خرتناق میشه ۸۲ هزار دلار،جمس یوکان دنالی اولتیمیت با اون عظمت و آپشن های زیاد،فول فول فولش میشه ۱۰۰ هزار دلار،بخدا ۴ میلیارد پول کمی نیست تو دنیا تو ایرانه که ارزشی نداره،طرف تو امریکا با ۵هزار دلار زندگیش از این رو به اون رو میشه،اینجا تو ایران ۵ هزار دلار حداقل پولیه که هر سال باید بذاری رو پول اجاره خونه،در حالی که میانگین درآمد یک دوم این مقدار هست
        سالها پیش یکی گفته بود ایرانی ها یا خیلی احمقن یا خیلی پولدار که همچین پولایی بابت همچین ماشینایی میدن،اما یه چیزی رو فراموش کرده بود که اجبار خیلی عامل تعیین کننده اییه
        هر چند الان خودم عقیده دارم اگر در شرایط فعلی کسی با ماشین کار میکنه و کسب درامد میکنه اوکی،ماشین خریدنش منطقیه،ولی اگه همینطوری واسه چشم و هم چشمی و بگی من ماشین دارم که خب بگم خلایق هر چه لایق
        طرف میره چند برابر ارزش یه ماشین رو پول میده و به اینکارش هم افتخار میکنه که به باجناقش که شبا میره پیشش پز بده بگه بیا بریم دور دور عشق کنیم عزیزم
        امیدوارم شرایط جوری جلو بره که این ماشین ها رو به زودی کسی کیلویی هم نخره و شرایطی باشه که بشه بهترین برندهای خودرو رو از دم قسط خریداری کرد،دور نیست اونروز،اونروز تو سر زدن اشک ریختن کسایی که امروز فکر میکنن خیلی زرنگن دیدن داره
        به امید اونروز

        موافقم 70
        مخالفم 5
      2. G87

        ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        ولی آوردن آقای اشتری :)
        نیسان ترا اومد .

        موافقم 3
        مخالفم 0
        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (2348 ديدگاه)

          مقاله بررسی نیسان ترا هم نوشتیم و منتشر کردیم
          https://www.pedal.ir/nissan/terra-manian-khodro-specs-price/

          موافقم 1
          مخالفم 0
  4. parhamiof

    ۸ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (692 ديدگاه)

    چینی کش وارد میشود!

    موافقم 46
    مخالفم 3
    1. parhamiof

      ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (692 ديدگاه)

      الان 3 4 ماه از نظرم گذشته،غلط کردم،هیچی وارد نشد،چینیام که دارن سلطنت میکنن.
      معلومه که یه سامورایی دست خالی در برابر چینی کمونیست با کلاشینکف شانسی نداره.

      موافقم 3
      مخالفم 1
      1. Anti Tesla

        ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (618 ديدگاه)

        سامورایی m16 هم داشت،سوراخ سوراخ می شد.
        کلاشینکف بهتر از m16 هست.

        موافقم 1
        مخالفم 2
  5. کوروش

    ۸ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (38 ديدگاه)

    خودرو در برابر نفت! یعنی حداقل نفت و ۴۰ تا ۵۰ درصد پایین تر می خری. برای چین چه معامله ای پر سود تر از این!

    موافقم 39
    مخالفم 9
    1. amir

      ۸ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (2331 ديدگاه)

      چین داره با بازار داخلیش معامله میکنه
      ایرلن=سین کیانگ۲

      موافقم 25
      مخالفم 7
    2. Anti Tesla

      ۹ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (618 ديدگاه)

      هم برای ایران سو داره هم برای چین.
      کسی با ما روابط تجاری برقرار نمیکنه همین که چین برقرار می کنه باید ممنون باشیم و پورسانتشونو بدیم.

      موافقم 6
      مخالفم 27
      1. حسن

        ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (3 ديدگاه)

        تو باج بده ما باج به هیچکس نمیدیم

        موافقم 3
        مخالفم 3
  6. Ali.Malek

    ۸ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (15 ديدگاه)

    کلا هر چیزِ خوبی با این قیمت ها پشتشون به ماست…

    موافقم 14
    مخالفم 3
    1. ‌ ‌

      ۸ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (3271 ديدگاه)

      مثل خورشید 😍

      موافقم 8
      مخالفم 3
  7. محسن

    ۸ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (148 ديدگاه)

    سه خط آخر نوشتین این محصول به عنوان رقیب کره ای نیسان قشقایی! به نظر اشتباه میاد

    موافقم 4
    مخالفم 2
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۸ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (2348 ديدگاه)

      هیوندای توسان، رقیب کره‌ای نیسان قشقایی
      من ایرادی نمی‌بینم

      موافقم 17
      مخالفم 9
  8. Enzo Ferrari 2008

    ۸ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    پیشرانه این خیلی حقه

    موافقم 6
    مخالفم 1
  9. امین

    ۸ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (438 ديدگاه)

    واقعا زیباست . نیسان طراحی فوق العاده ای داره

    موافقم 24
    مخالفم 1
  10. ۸ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (3271 ديدگاه)

    این فکنم پول برندشو میگیره چون تیگو هشت پرومکس اپشناش بیشتره ولی شاید کیفیتش از قشقایی ۲۰۲۳ کمتر باشه
    نمی‌دونم چرا یه وانت نیسان هم نمیارم نامردا 😐

    موافقم 4
    مخالفم 44
    1. مهران

      ۸ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (605 ديدگاه)

      شاید کمتر باشه!!!!!
      چیو با چی مقایسه میکنی.اون اپشنای تیگو و اکثر چینی ها واسه دو سه ساله

      موافقم 27
      مخالفم 6
      1. ارش

        ۱۰ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (3 ديدگاه)

        من پلاک منطقه آزادش رو دارم ماشین خیلی خوبیه اصلا اذیت نمیکنه

        موافقم 6
        مخالفم 0
    2. amir

      ۹ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (2331 ديدگاه)

      قیمتش بخاطر گمرگ هستش و قیمتش هم طوری میزارن هیچ چینی رو تهدید نکنه
      ضمنا در خارج مشخصا تیگو برای رقابت ارزون تره تا مردم به سمت اون کشیده بشن

      موافقم 1
      مخالفم 0
    3. ۹ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (3271 ديدگاه)

      چرا کامنت من قبول نمیشه

      موافقم 1
      مخالفم 1
  11. Fy

    ۸ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (40 ديدگاه)

    نه بابا از این خبرا نیست ۰۰۰ یِموش کیا و هیوندا وارد کردن آبشناشون اندازه پرایده ، بعد توقع دارین نیسان قشقایی و بنز و… وارد کنن 😐😐😐

    موافقم 4
    مخالفم 1
  12. Sina

    ۱۰ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    چه گیربکس خفنی داره که ضعف این موتور کوچیک رو پوشش میده. ژاپن چی میسازه لامصب

    موافقم 4
    مخالفم 2
  13. بابک سهرابی

    ۱۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ساغول ژاپن
    باز هم به ژاپنی ها

    موافقم 4
    مخالفم 0
  14. مجتبی

    ۱۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هیبرید میاد یا بنزین سوز؟

    موافقم 2
    مخالفم 0
  15. اکبر

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خودروهای وارداتی غبر چینی همش سرکاری هست در حد ۵۰ دونه تا ۱۰۰ دونه .فقط تبلیغات هست مثلا کیا k5ماه گذشته ۵۰ تا وارد شد

    موافقم 2
    مخالفم 1
  16. مصطفی

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (23 ديدگاه)

    من جوک پلاتینیوم دارم خدایی خیلی ماشین بی آزار و بی دردسری هست. هزینه نگهداریش از 207 کمتره. خدایی نیسان ماشین عمری هست

    موافقم 3
    مخالفم 1
  17. امیر جام خانه

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (15 ديدگاه)

    لاستیکش از ده تا چینی بهتره 🤙

    موافقم 2
    مخالفم 1
  18. Keyvan

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (166 ديدگاه)

    وقتی قراره بحث بین ژاپنی ها مثل نیسان باشه چرا ی باره چینی هارو میارید وسط

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا