نیسان آماده بهکارگیری لاستیک های بدون باد میشود
اگرچه ژاپنیها چنین اختراعی را ثبت کردهاند اما از سالها قبل شاهد ظهور لاستیک های بدون باد بودهایم به گونهای که گوودیر و میشلن محصولات خود در این زمینه را معرفی کردهاند. لاستیک بدون باد نیسان نیز از مفهومی مشابه دو شرکت یاد شده استفاده میکند. به دلیل اینکه ساختار لاستیک موردبحث کاملاً بسته نیست بنابراین باید از طراحی ویژهای برای جذب ناهمواریها و درعینحال چسبندگی بالا استفاده کند.
نیسان میگوید مشکل اصلی در توسعه لاستیک های بدون باد نیروهایی است که در پرههای لاستیک نزدیک به زمین وجود دارند. رفع سریع این مشکل میتواند استفاده از متریال مستحکمتر در بخشهای بیرونی لاستیک بدون باد باشد اما ژاپنیها خاطرنشان میسازند این امر منجر به کاهش سطح تماس لاستیک و جاده خواهد شد که روی جذب ناهمواریها و فرمان پذیری خودرو تأثیر منفی میگذارد.
راهحل نیسان استفاده از پرههای الاستیکی زیادی است که بهصورت شعاعی آرایش یافتهاند. در واقع این پرههای الاستیک بین چرخ و آج قرار خواهند گرفت. باید دانست فورد آمریکا نیز قبلاً توسعه چرخهایی برای لاستیک های بدون باد را شروع کرده است. با این روش نیروی موردبحث به پرهها منتقل میشود و بنابراین آج خارجی لاستیک کمتر تحتفشار قرار میگیرد. بنا به گفته این خودروساز ژاپنی، لاستیک های بدون باد موردبحث میتوانند در وسایل نقلیه دو و چهار چرخ، وسایل نقلیه صنعتی و... بکار روند.
اما چرا با وجود لاستیک های کنونی، شرکتهای زیادی بهصورت ناگهانی به این تکنولوژی علاقهمند شدند؟ احتمالاً دلیل آن استانداردهای آلایندگی یورو 7 است که محدودیتهایی را برای ترمزها و لاستیکها در نظر میگیرد. خودروسازان تراز اول جهانی میبایست خود را با این قوانین تطبیق دهند و در نهایت پیروز شوند. علیرغم انتقادات برخی خودروسازان هنوز تغییراتی در زمینه قوانین مربوط به آلایندگی ترمزها و لاستیکها اعمال نشده است و مطمئن نیستیم که لاستیک های بدون باد با محیطزیست دوست خواهند بود یا خیر. لاستیک های بدون باد پنچر نمیشوند و دوام بالایی دارند. به این ترتیب آسیبدیدگی کمتر لاستیکها به معنی کاهش نیاز به تعویض آنها خواهد بود و بنابراین از این جنبه میتوانند برای محیطزیست مفید باشند. البته هنوز مشخص نیست که آیا این تکنولوژی در نهایت تجاری خواهد شد یا خیر.