نیسان

نیسان آریزون کانسپت؛ شاسی‌بلند برقی با فناوری آینده

نیسان در نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۲۳ از کانسپت آریزون رونمایی کرد. این شاسی‌بلند تمام برقی از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای همچون دستیار شخصی مجازی در کابین سود می‌برد.

طرح مطالعاتی آریزون یک شاسی‌بلند برقی است که توسط تیم چینی و برای بهبود تجربه برقی نیسان طراحی شده و می‌تواند به عنوان همکاری چندمنظوره برای رانندگان چینی ایفای نقش کند. آریزون کانسپت برای نیازهای حمل‌ونقل متنوع رانندگان در بزرگ‌ترین بازار خودرویی دنیا طراحی شده و پلتفرم CMF-EV آن با خودروهایی همچون نیسان آریا و رنو مگان E-Tech الکتریک مشترک است. البته نیسان اشاره‌ای به جزئیات قوای محرکه یا ابعاد محصول مفهومی خود نمی‌کند.

خودروی موردبحث از طراحی بدنه با ابهت و کابینی پیشرفته و متمرکز بر تکنولوژی‌های مدرن سود می‌برد. طراحان آریزون تمرکز خود را روی تعامل خودرو و راننده گذاشته‌اند. در بیرون خودرو می‌توانیم طراحی عضلانی با موارد برجسته‌ای همچون بخش جلوی بسته‌ شده و نورپردازی متمایز را ببینیم. همچنین طراحی ستون عقب نیز کاملاً جدید بوده و شیشه عقب سرراست، نبود دستگیره‌های درب و رینگ‌های بزرگ به همراه قوس چرخ های آفرود مانند کاملاً جلب‌توجه می‌کنند.

نیسان می‌گوید کانسپت جدیدش از مرکز ثقل پایینی سود می‌برد هرچند با توجه به تصاویر نمی‌توان قضاوت درستی دراین‌باره داشت. درب‌های بزرگ کانسپت موردبحث باعث دسترسی به کابینی مینیمالیستی اما راحت می‌شوند. در این بخش می‌توانیم نمایشگری پهن و بزرگ را ببینیم که بیش از نیمی از داشبورد را به خود اختصاص داده است. فرمان یوغ، تونل مرکزی با ارتفاع بالا، صندلی‌های متفاوت و سقف شیشه‌ای با تیره شوندگی خودکار نیز جزو دیگر موارد برجسته کابین آریزون کانسپت هستند.

این خودرو به دستیار شخصی مجازی و جدیدی به نام ایپورو مجهز شده است. ایپورو می‌تواند با سرنشینان تعامل داشته باشد و پاسخ‌های دقیقی را درباره مواردی همچون زمان، آب‌وهوا و… ارائه کند. نیسان آریزون کانسپت همچنین از سیستم نورپردازی متفاوتی سود می‌برد که افراد را تشخیص داده و به‌صورت خودکار و بر مبنای سلایق آن‌ها از چراغ‌ها استفاده می‌کند. سیستم نورپردازی داخلی را می‌توان بر اساس حالت‌هایی همچون آرامش، خواب، سورپرایز و… تنظیم کرد. نیسان می‌گوید این کانسپت در چین و برای مشتریان چینی که به دنبال راه‌حلی شخصی شده برای حمل‌ونقل هستند تصور شده هرچند اشاره‌ای به تولید نسخه نهایی آن در آینده نشده است. البته یکی از مدیران ارشد این برند می‌گوید بازار خودروی چین به برقی سازی و راه‌حل‌های پایدار و پیشرفته نیاز دارد و نیسان هم تلاش‌های زیادی برای پاسخگویی به این نیازها می‌کند. اگرچه آریزون کمی بیش‌ازحد آینده‌نگرانه به نظر می‌رسد و بعید است راهی خط تولید شود اما می‌تواند روی محصولات برقی آینده نیسان در بازار چین تأثیرگذار باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. Tesla

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (654 ديدگاه)

    از نظرتون تا چند سال دیگه ، ماشین هایی با این شکل و شمایل وارد بازار میشن ؟ 😍😍⚡️

    موافقم 4
    مخالفم 16
    1. Radmehr (ایتالیایی فن متعصب)

      ۳۰ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (541 ديدگاه)

      تو تسلا فن طراحی حالیته اخه؟

      موافقم 22
      مخالفم 0
      1. zaniar8203

        ۳۰ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        بلخره تو این سایت یه حرفی انقد حق بود که بهش دیس لایک ندادن دیگه روشون نشد🌚

        موافقم 9
        مخالفم 0
  2. پیام

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1970 ديدگاه)

    کلا سر و تهش معلوم نیست 😂😂😂😂

    موافقم 6
    مخالفم 4
    1. datsun

      ۳۰ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (3607 ديدگاه)

      چه خنجی میکشی تو از دست جاپون

      موافقم 5
      مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا