نیسان

نیسان NV، ون بزرگ توانمندی که قربانی مشکلات نیسان شد

نیسان NV، ون فول سایز با توانایی‌های رقابتی که در سال ۲۰۲۱ از بازار خارج شد، با وجود برتری‌هایی نسبت به رقبا، به دلیل مشکلات قابلیت اطمینان ضعیف نیسان نتوانست موفق شود.

نیسان در سال ۲۰۱۱ ون فول سایز NV را معرفی کرد که به‌طور خاص برای بازار آمریکای شمالی طراحی شده بود. این ون دور رقیب اصلی یعنی شورلت اکسپرس و فورد سری E را مقابل خود می‌دید. NV مانند این رقبای آمریکایی، در تیپ‌های مختلف با سطوح متفاوت ظرفیت حمل بار عرضه شد. مدل پایه NV1500 ظرفیت حمل ۱۱۷۵ کیلوگرم داشت و مانند اکسپرس، با نام ۱۵۰۰ شناخته می‌شد. زیر کاپوت NV1500 موتور شش سیلندر VQ40 چهار لیتری و گیربکس اتوماتیک پنج سرعته قرار داشت. این موتور بلوک آلومینیومی مشابه 350Z و 370Z داشت، البته با کورس طولانی‌تر همراه با تزریق سوخت چندنقطه‌ای و چهار سوپاپ برای هر سیلندر. این موتور ۲۶۱ اسب بخار قدرت و ۳۸۱ نیوتن متر گشتاور تولید و ظرفیت یدک‌کشی ۳۱۷۵ کیلوگرمی را فراهم می‌کرد.

NV1500 در تیپ کاری S با تقریباً هیچ آپشنی نداشت و در تیپ SV صرفاً پنجره‌های برقی و رینگ‌های فولادی ۱۷ اینچی و امکان انتخاب سیستم چهارچرخ محرک عرضه می‌شد. یک پله بالاتر، NV2500 امکان انتخاب موتور ۵.۶ لیتری هشت سیلندر VK56DE و گیربکس اتوماتیک هفت سرعته را فراهم می‌کرد یعنی قوای محرکه‌ای که در اینفینیتی QX80، نیسان آرمادا و نیسان تایتان دیده می‌شد یعنی پیکاپی که شاسی نردبانی خود را برای ساخت ون NV اهدا کرده بود. این موتور در این مشخصات ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۵۱۶ نیوتن متر گشتاور ارائه می‌داد. مدل NV2500 در سه تیپ عرضه شد و تیپ برتر SL قطعات کرومی در جلو و رینگ‌های کرومی داشت. همچنین، امکان انتخاب سقف کوتاه یا بلند بسته به نیاز مالک وجود داشت.

توانمندترین عضو این خانواده هم NV3500 نام داشت که برخلاف دو مدل قبل، در نسخهٔ مسافری با ظرفیت ۱۲ نفر هم عرضه می‌شد. نسخه مسافری امکان انتخاب بین موتور شش سیلندر و هشت سیلندر را داشت درحالی‌که همه نسخه‌های باری فقط با موتور هشت سیلندر عرضه شدند. با ظرفیت حمل بار ۱۷۸۰ کیلوگرمی و حداکثر ظرفیت یدک‌کشی ۴۲۶۵ کیلوگرمی، NV3500 در بالاترین مشخصات، ون کاری فوق‌العاده توانمندی بود. با شاسی واقعی پیکاپی، فضای بار فراوان و ظرفیت یدک‌کشی بالا، به نظر می‌رسید NV همه ابزارهای لازم برای موفقیت را دارد. نیسان بین سال‌های ۲۰۱۳ تا توقف تولید در ۲۰۲۱، کمی بیش از ۱۴۰ هزار دستگاه NV در آمریکا فروخت. روی کاغذ، این رقم قابل‌قبول به نظر می‌رسد؛ اما در همان دوره، جنرال موتورز بیش از نیم میلیون دستگاه شورلت اکسپرس فروخت.

درست است که جنرال موتورز از ابتدا برتری داشت؛ اما این و وفاداری به برند به‌تنهایی نمی‌تواند شکاف عظیم بین نیسان و رقبا در بخش ون‌های فول سایز را توضیح دهد. نیسان در آن دوره درگیر یکی از بدترین بحران‌های تاریخ خود بود و به قابلیت اطمینان ضعیف شهرت پیدا کرد که تصویر NV را مخدوش ساخت. چرا باید به ون کاری اعتماد کنید که قرار است با آن کسب درآمد کنید وقتی سنترا یا پث‌فایندر معمولی آن زمان گیربکس CVT خود را پس از ۷۰ هزار کیلومتر از دست می‌داد؟ به همین دلیل، درحالی‌که شورلت اکسپرس سی‌ساله هنوز فروش بالایی دارد، نیسان NV در سال ۲۰۲۱ کنار گذاشته شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۷ رای
منبع
autoevolution

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. 90s culture

    ۳ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (265 ديدگاه)

    گیربکس های مذخرف CVT چقدر بد نام بودم که حتی به دیگر محصولات خوب نیسان هم آسیب رسونده….
    چرا واقعا!؟

    موافقم 35
    مخالفم 3
    1. حسام

      ۳ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (152 ديدگاه)

      واقعا بعد از اینهمه تجربه شکست در گیربکس cvt ، چرا نیسان کماکان پافشاری میکنه رو این موضوع

      موافقم 25
      مخالفم 2
    2. Homayoun

      ۳ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (1154 ديدگاه)

      نیسان با cvt خودشو ورشکست کرد و بقیه مخصوصا چینی هارو پولدار کرد چون با آزمایش و خطا عمرشو زیاد کرد و حالا بیشتر خودروهای اقتصادی ازین گیربکس استفاده میکنن
      جالب اینه واسه بوگاتی دست سازی که داره ساخته میشه تو ایران یه مهندسی پیشنهاد ساخت موتور ۱۶ سیلندر با گیربکس cvt داده بود!!!حتی پیجشو پیدا کردم و ازش دلیل انتخاب cvt واسه یه خودروی پرفورمنس با موتور ۱۶سیلندر پرسیدم گفت در آینده یه مستند میسازم توضیح میدم ولی تنها مستندی که ازش بیرون اومد تجربه بعد از مرگ تو زندگی پس از زندگی بود!!!!

      موافقم 10
      مخالفم 3
      1. datsun

        ۳ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (4119 ديدگاه)

        نیسان مالک یه شرکت گیربکس سازی به اسم جاتکو که یکی از بزرگترین تولید کنندگان گیربکس cvt دنیاست که خیلی از کمپانی های معروف هم cvt ها رو از جاتکو میخرن، علتش اینه متأسفانه

        موافقم 7
        مخالفم 1
      2. ! i M α η δ υ α R

        ۳ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (2663 ديدگاه)

        همایون جان …

        جمله آخر کامنتت حقیقت داشت یا داشتی مزاح می کردی ؟

        اون بابا از تجربه گران زندگی پس از مرگ و میهمان اون برنامه بوده واقعا ؟

  2. datsun

    ۳ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (4119 ديدگاه)

    یه نسخه آفرود از همین تولید کرده بود هیولای شده بود

    موافقم 10
    مخالفم 6
  3. ! i M α η δ υ α R

    ۳ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (2663 ديدگاه)

    واقعا لعنت به CVT که مثل ویروس به جان نیسان افتاد و نیسان رو از جایگاه اصلی خودش در دنیا چند پله پایین کشید …

    این گیرباکس مزخرف مثلا با هدف اقتصادی بودن و قابلیت اطمینان و نگه داری بالا انتخاب شد ، اما در عمل هرگز با برند جاه طلب نیسان به درستی کوپل نشد …

    هنوز حین پیاده روی ، هر وقت صدای قارقار و ناله و جون کندن یه CVT به گوشم می رسه ، حالم تا چند ثانیه گرفته است …

    زور می زنه تا راه بره لامصب …

    موافقم 11
    مخالفم 1
  4. nima.jdm

    ۳ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (1147 ديدگاه)

    ون به این میگن

    موافقم 13
    مخالفم 2
    1. froG-driVer

      ۳ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (1243 ديدگاه)

      ازش حس آرامش و خوب بودن می‌باره لعنتی

      موافقم 4
      مخالفم 0
  5. Mad.z.Max

    ۳ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (1855 ديدگاه)

    قابلیت اطمینان ضعیف باقی محصولات نیسان روی این مدل تاثیر گذاشتنا!! فکر کن، داستان اون سی وی تی های بدرد نخور بوده. وگرنه این مدل که موتورای خوب و گیربکسای اتومات عادی و کاری نیسان رو داشته.
    ون ۸ سیلندر و ۷ دنده!! :)

    موافقم 9
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا