پارس خودروسایپا

مزایا و معایب سهند پارس ‌خودرو؛ کیفیت فنی و تجهیزات و قیمت

در این مقاله مزایا و معایب سهند پارس خودرو را برای افرادی که قصد خرید آن را دارند شرح می‌دهیم.

شرکت سایپا پس از پایان تولید پراید به عنوان یکی از اصلی‌ترین محصولات خود روش مشابهی را با ادامه عرضه خانواده تیبا در پیش گرفت. با افزایش قیمت خودرو در سال‌های اخیر، تیبا، ساینا و کوییک جزو ارزان‌ترین خودروهای بازار هستند و افرادی که علاقه‌ای به خودروهای کارکرده و دست‌دوم ندارند مجبور به انتخاب این خودروها هستند. سایپا از این فرصت نهایت استفاده را کرده و بر اساس پلتفرم و قوای محرکه قدیمی تیبا که در واقع نسخه ارتقا یافته از پراید است خودروی جدیدی به نام سهند را معرفی کرده است.

همچنین بخوانید:

سدان سهند در واقع نسخه‌ای فیس لیفت از سایناست که خود ساینا هم فیس لیفت تیبا صندوقدار به شمار می‌رود! در حقیقت فقط در کشورمان می‌توانیم چنین چیزی را مشاهده کنیم و البته باید اعتراف کرد اکثر خریداران نیز ناچار به انتخاب چنین محصولاتی هستند. به‌هرحال طیف وسیعی از مردم کشور به دنبال خرید خودرویی ارزان‌قیمت‌تر هستند و به همین خاطر می‌خواهیم مزایا و معایب سهند پارس خودرو را خدمت شما عزیزان شرح دهیم.

مزایا و معایب سهند پارس خودرو

نقاط قوت

طراحی ظاهری

طراحان سایپا پس از چندین سال آزمون و خطا و معرفی تیبا و ساینا نهایتاً به طراحی سهند رسیده‌اند. اگرچه این خودرو در مجموع طراحی جذاب‌تری نسبت به دو خودروی ذکر شده دارد اما با مقایسه سهند و محصولات روز جهانی می‌توانیم فاصله بسیار زیاد سایپا با برندهای تراز اول را مشاهده کنیم. صرف‌نظر از این موضوع، سهند در نمای جلو طراحی قابل قبولی دارد که بسیار بهتر از ساینا خواهد بود. چراغ‌های کشیده به همراه جلوپنجره جدید نمای زیبایی را ایجاد کرده‌اند و کاپوت نیز طراحی نسبتاً خوبی دارد. البته سپر و به ویژه تریم پلاستیکی اطراف مه شکن‌ها می‌توانست بهتر طراحی شود.

مشکل سهند نیز همانند ساینا به نمای جانبی مربوط می‌شود جایی که طراحان نتوانسته‌اند ریشه‌های تیبایی خودرو به ویژه در خط سقف و ستون پشتی را پنهان کنند؛ اما نمای عقب این خودرو طراحی به‌روزتری نسبت به ساینا دارد و چراغ‌های آن هماهنگی مناسبی با صندوق نشان می‌دهند هرچند طراحی سپر ساده از کار درآمده و در این بخش طراحان می‌توانستند خلاقیت بیشتری داشته باشند.

طراحی داخلی

درباره کیفیت متریال بکار رفته در کابین سهند صحبت خواهیم کرد و نقطه قوت کابین از نظر ما تنها به طراحی آن مربوط می‌شود. سایپا تلاش داشته با رنگ آمیزی متفاوت حس و حال جدیدی را به کابین خودرو تزریق کند هرچند کلیت کار همچنان ما را به یاد ساینا می‌اندازد. ورودی‌های هوای جدید و نمایشگر داشبورد جزو ویژگی‌های مثبت خودرو هستند اما باقی بخش‌ها همچون فرمان و پانل سیستم تهویه مطبوع از ساینا گرفته شده‌اند. فضای کابین نیز کاملاً مشابه سایناست و پاسخگوی نیازهای یک خانواده چهار نفره خواهد بود.

هزینه‌های نگهداری پایین

یکی دیگر از مزایا و معایب سهند پارس خودرو به هزینه‌های نگهداری پایین‌تر آن در مقایسه با خودروهای دیگر مربوط می‌شود. به دلیل استفاده از قوای محرکه مشترک با تیبا و ساینا، قطعات این خودرو قیمت پایین‌تری نسبت به خودروهای کارکرده هم قیمت همچون انواع پژو دارند و این موضوع می‌تواند یکی از مزیت‌ها و نقاط قوت سهند باشد. البته در بخش نقاط ضعف به مشکلات کیفیتی این خودرو نیز اشاره خواهیم داشت. همچنین از نظر قطعات یدکی و خدمات پس از فروش نیز شاید در ابتدای عرضه برخی کمبودها به ویژه در بخش بدنه و تزئینات کابین وجود داشته باشد اما با توجه به قوای محرکه مشترک با تیبا و ساینا، از نظر تأمین قطعات یدکی مشکل خاصی وجود نخواهد داشت.

همچنین بخوانید: هزینه و اجرت تعمیرات تیبا، کوییک و ساینا

بازار خرید و فروش

سهند هنوز به‌صورت انبوه تولید نشده و در بازار حضور ندارد اما با توجه به وضعیت خودروهایی همچون ساینا و تیبا می‌توان انتظار داشت این خودرو نیز بازار خرید و فروش مناسب‌تری داشته باشد چراکه به خاطر قیمت پایین‌تر نسبت به دیگر خودروهای موجود در بازار افراد بیشتری جذب آن خواهند شد. همچنین رانندگانی که در تاکسی‌های اینترنتی فعالیت می‌کنند شاید سهند را انتخاب کنند که این موضوع نیز می‌تواند روی بازار آن تأثیر مثبت داشته باشد. البته نیمه‌خالی لیوان هم قیمت بالاتر این خودرو نسبت به تیبا و سایناست که شاید به همین خاطر برخی افراد ترجیح دهند همان تیبا و ساینا را با قیمت پایین‌تر تهیه نمایند.

تجهیزات قابل‌قبول

سهند به عنوان یک محصول اقتصادی از تجهیزات رفاهی قابل قبولی سود می‌برد. این خودرو قرار است در دو تیپ موسوم به S و G عرضه شود که مدل دوم به عنوان نسخه فول از تجهیزات بیشتری برخوردار خواهد بود. از جمله امکانات مدل فول این خودرو می‌توان به کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، سیستم‌های کمکی کنترل کشش، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، کنترل پایداری، اتولایت، سیستم پایش فشار تایر، مولتی‌مدیا با مانیتور ۷ اینچی، سانروف، سنسور پارک عقب و… اشاره کرد.

نقاط ضعف

ایمنی ضعیف

در دومین بخش از بررسی مزایا و معایب سهند پارس خودرو به نقاط ضعف این خودرو می‌رسیم. یکی از اصلی‌ترین مشکلات خودروهای قدیمی داخلی که در تیبا و ساینا نیز وجود دارد ایمنی ضعیف آن‌هاست و همین موضوع درباره سهند نیز صدق می‌کند. این خودرو از پلتفرمی قدیمی استفاده می‌کند و طبیعی است که در برابر نیروهای وارده ناشی از تصادفات ایمنی کافی را نخواهد داشت.

کیفیت پایین قطعات

سهند هم در بخش تزئینات بدنه و هم در بخش قوای محرکه و متریال کابین امیدوار کننده به نظر نمی‌رسد. با بررسی کابین این خودرو شاهد استفاده از پلاستیک‌های خشک در سراسر آن خواهید بود. این قطعات خراش پذیر علاوه بر ایجاد ظاهری ناخوشایند کیفیت پایینی نیز دارند. وضعیت قوای محرکه نیز همین‌گونه است و نباید انتظار بالایی از کیفیت قطعات آن داشته باشید.

ضعف قوای محرکه

سهند از همان پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری  M15i خانواده تیبا، کوییک و ساینا استفاده می‌کند. این پیشرانه که اخیراً با برخی تغییرات ارتقا یافته ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. نیروی تولیدی هم از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی راهی چرخ‌ها می‌شود. اگرچه همین پیشرانه در ترددهای شهری پاسخگوی نیازهای خانواده‌ها خواهد بود اما در سفرهای طولانی‌مدت و با حضور تمامی سرنشینان و صندوق‌عقب پر شاهد افت قدرت و توان خودرو خواهید بود که سبقت‌گیری‌ها را به امری خطرناک تبدیل می‌کند. همچنین بنا بر تجربه به دست آمده در کوییک و ساینا، این پیشرانه در دورهای بالا صدای بسیار زیادی تولید می‌کند که راننده و سرنشینان را کاملاً کلافه خواهد کرد. امیدواریم عایق‌بندی کابین سهند بهتر از خودروهای قبلی سایپا و پارس خودرو باشد.

قیمت بالا

فعلاً سهند پارس خودرو راهی بازار نشده اما پیش‌فروش آن با موعد تحویل شهریور و مهر ۱۴۰۳ و با پیش‌پرداخت حدود ۲۲۸ میلیون تومان صورت می‌پذیرد. با عنایت به قیمت کارخانه حدود ۴۰۵ میلیون تومانی اطلس که در واقع مدل هاچبک سهند به شمار می‌رود، انتظار داریم قیمت سهند نیز در همین حوالی باشد. این در حالی است که قیمت اطلس در بازار حدود ۶۱۰ میلیون تومان است هرچند این قیمت تعدیل خواهد شد. از طرف دیگر قیمت کارخانه و بازار ساینا S به ترتیب حدود ۳۳۵ و ۴۵۷ میلیون تومان اعلام شده و قطعاً سهند از این خودرو گران‌تر خواهد بود. پلتفرم، قوای محرکه و قطعات مشترک فراوان با تیبا و ساینا باعث می‌شود توجیه قیمت بالاتر سهند برای برخی افراد سخت باشد. در واقع این خودرو تنها نسخه‌ای ارتقا یافته از ساینا با ویژگی‌های مثبت و منفی مشابه آن به شمار می‌رود و بسیاری از افراد ترجیح خواهند داد همان مدل‌های قبلی با قیمت ارزان‌تر را بخرند. جهت آگاهی از جدیدترین قیمت روز خودرو می‌توانید به صفحه ویژه آن در پدال مراجعه نمایید.

جمع‌بندی

معرفی و تولید خودروهایی همچون سهند به خوبی گویای وضعیت صنعت خودروی ماست؛ اما متأسفانه همین خودرو که حتی قبل از ورود به بازار نیز فرسنگ‌ها فاصله با محصولات مدرن دنیا دارد با قیمتی در بازار حضور خواهد یافت که بسیاری از افراد توانایی خریدش را ندارند. در مجموع باید گفت سهند پارس خودرو تنها نسخه‌ای ارتقا یافته از تیبا و ساینا با همان مزایا و معایب مشترک است و نباید انتظار خودرویی جدید و متفاوت را داشته باشید. تنها مزیت واقعی این خودرو همان طراحی ظاهری و داخلی بهتر خواهد بود هرچند کیفیت متریال بکار رفته چنگی به دل نمی‌زند. امیدواریم در آینده محصولاتی مدرن، ایمن، کم‌مصرف و پاک‌تر برای خریداران تولید شوند…

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۱۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. کیومرث

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خدایی این خودرو 8 هزار تا می ارزه؟

    موافقم 16
    مخالفم 7
    1. H2

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (382 ديدگاه)

      نهایت 2000 تا اونم با درنظر گرفتن تحریمها و غیره
      مقایسه بشه با این👇🏻👇🏻👇🏻 فقط 7000 دلار
      https://www.pedal.ir/peugeot/stellantis-leapmotor-malaysia/
      ببین چه بخور بخوریه

      موافقم 13
      مخالفم 4
      1. net

        ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (3145 ديدگاه)

        چراغ باریک جلو و جلوپنجره و چراغ عقب و صندوق عقب و بیرون زدگی صندوق عقب بالای آرم سایپا و فرو رفتگی صندوق عقب برای جای پلاک ساینا اس قشنگتر از سهند هست . زه سفید زیر جلوپنجره ساینا اس و سهند بد هست اگر هر دو ماشین این زه سفید زیر جلوپنجره نداشت قشنگتر میشد

        موافقم 2
        مخالفم 10
        1. net

          ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (3145 ديدگاه)

          پشت صندوق عقب سهند با حروف فارسی نوشته سهند خیلی بد هست و کلاس ماشین های ایرانی میاد پایین با حروف فارسی پشتش می نویسند. ماشینهای ایرانی باید اسمش با حروف انگلیسی پشت صندوق عقب بنویسند.سمند ساینا سهند تیبا کوییک دنا شاهین با حروف فارسی پشت صندوق عقب نوشته میشه بد هست

          موافقم 6
          مخالفم 15
    2. B

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (421 ديدگاه)

      از نظر مسئولین باید ۸۰ هزار دلار باشه

      موافقم 15
      مخالفم 4
    3. NAVID۰۰۹۸

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (10320 ديدگاه)

      نمیدونم واقعاً چرا شرکت‌های داخلی برای ۱۶ سوپاپ کردن موتورهای قدیمی دست دست میکنند در حالی که پتانسیل این کار رو دارن!!!

      به نظر من که محصولات سایپا از هر نظر بهتر از ایرانخودرو هستند و تا جایی که میدونم حتی ایمنی بدنه محصولات سایپا از گران‌های ایران‌خودرو هم بهتره!!!

      موافقم 12
      مخالفم 7
      1. Gabriel

        ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (97 ديدگاه)

        مطمئنی دانشش رو دارن؟؟؟مگاموتور دو ساله me16 رو معرفی کرده اما دریغ از حتی یه نمونه تولیدی که روی شاسی سوار شده باشه نتیجه تستهاش اقلا منتشر بشه!

        موافقم 11
        مخالفم 2
    4. زیزیگولو

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (5441 ديدگاه)

      با یه مقایسه ساده بین این آشغال و ماشینای بروز و اقتصادی و مقرون به صرفه دنیا فقط میشه گفت : مزایا که هیچ و معایب هم که فراوون و از لحاظ کیفیت فنی و تجهیزات هم که در حد صفر قرار داره و قیمتشم که الکی گرون

      موافقم 12
      مخالفم 3
    5. ناشناس

      ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (8 ديدگاه)

      متأسفانه کسی به این توجه ندارد که تمامی مشکلات ناشی از اینه که ارزش ریال نسبت به سایر ارزها روز به روز پایینتر میاد و بالطبع قیمت خودرو بالاتر به نظر میاد وگرنه تو دنیا هیچ خودروی نویی پیدا نمیکنی که با ۸۰۰۰ دلار قابل دسترسی باشه و اگر یک برند هم اون رو داشته باشه با ضعیف ترین موتور و بدون هیچ امکاناتی هست.

      موافقم 6
      مخالفم 4
  2. amir

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (2504 ديدگاه)

    جلل الخالق یا حضرت عباس اعوذ بالله من الشیطان رجیم بسم الله رحمان رحیم مگه این لگن مزایا هم داره!!!! بگید به من که دارید شوخی میکنید

    موافقم 12
    مخالفم 1
  3. net

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (3145 ديدگاه)

    طراحی بیرونی ساینا اس قشنگتر از سهند هست. بدترین جای ساینا اس و سهند و ساینا معمولی و تیبا صندوق دار قوس شیشه مثلثی در عقب هست که به ستون عمود شیشه عقب میچسبه . رنگ چراغ عقب قرمز زرشکی سهند خوبه ولی خط سفید وسط چراغ عقب و دندانه کوچک زیر چراغ بد هست اگر زیرش دندانه نداشت و زیرش مسطح بود و یکپارچه قرمز زرشکی بود قشنگتر میشد .طراحی چراغ عقب و چراغ باریک جلو ساینا اس قشنگه اگر چراغ عقب ساینا اس خط سفید داخلش نبود و یکپارچه قرمز بود قشنگتر میشد . اکثرا در ایران می روند در مغازه تزئیناتی ها خط سفید چراغ عقب ماشینهای ایرانی و خارجی رو برچسب قرمز می زنند تا یکپارچه قرمز و زیبا شود و تولیدکنندگان ماشین باید چراغ عقب یکپارچه قرمز فابریک تولید کنند و خطوط سفید و مشکی نباید داخلش باشد تا زیباتر شود تا نیاز نباشد مشتری برود تزئیناتی برچسب قرمز در قسمت سفید و مشکی بزند

    موافقم 5
    مخالفم 5
    1. Avan

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (338 ديدگاه)

      همانطور که قبلاً هم گفتم صد تا فیس لیفت و آپشن هم به تیبا اضافه کنید باز هم خودرویی بی کیفیت و بی کلاس محسوب می‌شود. به قول شاعر: اصل بد نیکو نگردد زان که بنیانش بد است.

      موافقم 10
      مخالفم 3
  4. Axe

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خارجیای بیچاره با کمتر از ۲۰۰ میلیون ( ۲۹۰۰ دلار ) این GMC یوکان ۸ سیلندر ۳۰۰ اسبی چارچرخ محرک و بدون رنگ و تصادف رو میتونن بخرن و باهاش بزنن به دل جاده و بیراهه

    https://www.edmunds.com/gmc/yukon/2004/vin/1GKEK13T54J108906/?national=true&radius=6000

    موافقم 9
    مخالفم 3
    1. Axe

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      این یکی از اونم بهتره . بسیار ماشین تمیزیه و مدل ۲۰۱۱
      قیمت ۷ هزار دلار – ۸ سیلندر – ۷ نفره – اتومات – بدون تصادف – کلا ۲ تا مالک داشته

      https://www.edmunds.com/gmc/yukon/2011/vin/1GKS2CE06BR152428/?radius=6000

      موافقم 4
      مخالفم 2
  5. سوشیانت

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (2146 ديدگاه)

    مدل s حتی بلندگو عقب نداره😐

    موافقم 2
    مخالفم 7
    1. محمد

      ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (222 ديدگاه)

      چرا نداره
      من مدل اس دارم ۴تا بلندگو داره

      موافقم 4
      مخالفم 3
      1. سوشیانت

        ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (2146 ديدگاه)

        پس کاتالوگ چی میگه؟!

        موافقم 3
        مخالفم 1
  6. S

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (128 ديدگاه)

    خر همون خر فقط زینش عوض شده…

    موافقم 7
    مخالفم 4
  7. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1106 ديدگاه)

    متوازن ترین طراحی رو داره😐

    موافقم 5
    مخالفم 5
  8. jalopy

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (98 ديدگاه)

    داداش مگه نمیدونی مانیتور روی ماشین اپشن خفن وای داداش سانروف داره

    موافقم 9
    مخالفم 1
  9. Genius

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1252 ديدگاه)

    تنها نکته مثبت این خاندان اینه بدلیل اشتراک فنی بالا با پراید و تیبا قطعه یدکی و تکنسینش همه جا هست تو سفر به هر کوره دهاتی هم باهاش لنگ نمی مونی همین وگرنه نه سواریش راحته نه کششش چشمگیر

    موافقم 11
    مخالفم 1
  10. فرزاد

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (24 ديدگاه)

    چینی مونتاژ ایرانی بخرین با لذت سوار شدین و از نهایت کیفیت و آپشن و طراحی چشم نواز و پرستیژ بالا لمس کنید اینا مال اسنپی هاست

    موافقم 2
    مخالفم 10
    1. Taha Ayoobi

      ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1614 ديدگاه)

      جدی می‌فرمائید؟ پس چجوری ما تو اسنپ هایما سوار شدیم؟

      موافقم 5
      مخالفم 0
  11. Taha Ayoobi

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1614 ديدگاه)

    اووف با این مزایا زده رو دست S کلاس

    موافقم 8
    مخالفم 0
  12. DEMON

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام یک حلبی دیگر وارد بازار شد و ملت ایران هم ساده و احمق پول میدن اینو میخرن یکم به هوش بیاین

    موافقم 3
    مخالفم 3
  13. محسن

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط میتونم بگم متاسفم و به شخصه میگم از دیدن اینا خجالت مبکشم

    موافقم 3
    مخالفم 2
    1. پویان

      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      خجالت نداره، این یه ماشین اقتصادی و دم دستیه.
      چه کشورهای زیادی که همین رو هم نمیتونن درست بکنند.
      به همین کشورهای پولدار اطراف خیج فارس یه نگاهی بندازید.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  14. رضا

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    ملت ایران کلا نارضایتیشون فقط تو سایتها و فضای مجازیه،مثل همین سهند که ازش بدمیگن یاهرخودروی دیگه ای که میدونن بی کیفیته و مفتش گرونه،ولی درواقعیت همونی که شاکی هست میره توصف که یدونه بخره واین دلیل اصلی عقب موندگیمونه،وبعدازتحویل خودرو هم کلا جلودر نمایندگی باید زندگی کنن که هرروز خداماشینشون خرابه.خب مردباشید دوسری نخریدتابه شعورتون توهین نشه که بجاش پولم میدین

    موافقم 9
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا