پژوسیتروئن

دوئل پژو ۳۰۱ و سیتروئن الیزه

دور دهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال هم رو پایان است و امروز نوبت به گروه سدان‌های ساب‌کامپکت رسیده است که در دوئل قبلی آن دو سدان هم‌خانواده یعنی اشکودا راپید و سئات تولدو در برابر یکدیگر قرار گرفتند. در این دوئل مجموعاً تعداد ۷۹۷ رأی به ثبت رسیده است که راپید موفق شد با دریافت ۵۳۷ عدد از آن‌ها و کسب ۶۷ درصد از کل آراء به پیروزی دست پیدا کند. این در حالی است که تولدو ۲۶۰ رأی دریافت کرده است. حال امروز در دوئل سوم گروه سدان‌های ساب‌کامپکت بازهم دو سدان هم‌خانواده ولی این بار پژو ۳۰۱ و سیتروئن الیزه باهم به رقابت پرداخته‌اند.

هیوندای اکسنت

نیسان ورسا

سئات تولدو

اشکودا راپید

هیوندای اکسنت

اشکودا راپید

رنو سیمبل

لادا وستا

پژو ۳۰۱

سیتروئن الیزه

؟

؟

هوندا سیتی

سوزوکی سیاز

تویوتا یاریس iA

میتسوبیشی میراژ

؟

؟

پژو ۳۰۱

پژو برای اولین بار از نام ۳۰۱ در سال ۱۹۳۲ استفاده کرد. این خودروی بزرگی بود که در سبد محصولات آن سال‌های پژو بین مدل‌های ۲۰۱ و ۴۰۱ قرار می‌گرفت و در سال ۱۹۳۶ با مدل ۳۰۲ جایگزین شد. این روند طی سال‌های بعد ادامه پیدا کرد تا نهایتاً سری ۳ پژو به مدل ۳۰۸ رسید؛ اما پس‌ازاینکه رنو با معرفی سدان ارزان‌قیمت لوگان به موفقیت قابل‌توجهی دست پیدا کرد، پژو-سیتروئن هم تصمیم گرفت چنین خودرویی را روانهٔ بازار کند. بدین ترتیب پژو در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۲ رسماً سدان ارزان‌قیمتی بنام ۳۰۱ را معرفی کرد. البته هرچند این خودرو ۳۰۱ نام دارد اما هیچ ارتباطی با سری ۳ پژو ندارد. این سدان ساب‌کامپکت فرانسوی روی پلت‌فرم PF1 پژو-سیتروئن ساخته شده که با خودروهایی چون پژو ۲۰۰۸، پژو ۲۰۸ و دی‌اس ۳ مشترک است. همچنین نسخهٔ ری‌بج شدهٔ این ماشین توسط سیتروئن با نام الیزه تولید می‌شود. ۳۰۱ در مناطق مختلفی چون اروپا، آسیا و آمریکای جنوبی عرضه می‌گردد و برنامهٔ تولید آن در ایران توسط جوینت ونجر ایران‌خودرو و پژو یعنی ایکاپ نیز مطرح است. البته پیش از آن، فعلاً تعداد محدودی از این خودرو به‌صورت وارداتی در بازار کشورمان عرضه شده است. ۳۰۱ سال گذشته فیس‌لیفتی را تجربه کرد که پس از این فیس‌لیفت، نمای ساده و خسته‌کنندهٔ قبلی آن خصوصاً در قسمت جلویی تا حد قابل‌توجهی بهبود پیدا کرده است. ۳۰۱ با سه پیشرانهٔ مختلف شامل نمونه‌های ۱.۲ لیتری و ۱.۶ لیتری بنزینی و ۱.۶ لیتری دیزلی به بازار عرضه می‌گردد که ما برای این دوئل موتور ۱.۶ لیتری بنزینی آن‌را انتخاب کرده‌ایم. این موتور ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد که انتقال قدرت آن توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت می‌گیرد درحالی‌که پس از فیس‌لیفت، یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک جدید بجای نمونهٔ چهار سرعتهٔ قبلی ارائه شده است.

سیتروئن الیزه

سیتروئن در سال ۲۰۰۲ از نام الیزه برای خودروی کوچکی استفاده کرد که توسط جوینت ونچر پژو-سیتروئن-دانگ‌فنگ صرفاً برای بازار داخلی چین توسعه پیدا کرده بود. این خودرو که در دو نسخهٔ هاچ‌بک و سدان به تولید می‌رسید، بر اساس سیتروئن ZX ساخته شده بود و قطعاتی را هم از مدل‌های سیتروئن سارا و ساکسو قرض گرفته بود؛ اما پس از معرفی پژو ۳۰۱ در سال ۲۰۱۲، همان‌طور که گفته شد سیتروئن هم نسخهٔ ری‌بج شدهٔ آن‌را با نام الیزه و با تغییراتی در جلو و عقب معرفی کرد. بدین ترتیب تولید الیزهٔ چینی در همین سال خاتمه یافت و این خودروی جدید به‌عنوان نسل دوم الیزه در چین عرضه گردید؛ اما نسل دوم الیزه برخلاف گذشته خودرویی جهانی بوده و علاوه بر چین در مناطق دیگری چون آفریقای شمالی، آمریکای جنوبی و اروپا هم عرضه می‌گردد. هم‌زمان با فیس‌لیفت پژو ۳۰۱ در سال ۲۰۱۷، سیتروئن الیزه هم فیس‌لیفتی را تجربه نمود که تغییراتی را عمدتاً در نمای جلویی آن به همراه داشت. این خودرو نیز دقیقاً همان سه پیشرانه ۳۰۱ به بازار عرضه می‌گردد که بنابراین ما هم جهت برابر بودن شرایط دو خودرو در این دوئل برای الیزه هم همان موتور ۱.۶ لیتری بنزینی با ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور را انتخاب کرده‌ایم. سیتروئن الیزه سال گذشته در بازار اروپا ۱۵,۶۲۰ دستگاه فروش داشته درحالی‌که فروش پژو ۳۰۱ در این سال بسیار کمتر و معادل ۲,۳۹۷ دستگاه در اروپا بوده است. الیزه سال گذشته در چین هم فروش بیشتری را نسبت به ۳۰۱ تجربه کرده است به‌نحوی‌که فروش آن در این کشور ۴۷,۴۵۹ دستگاه بوده درحالی‌که ۳۰۱ موفق به فروش ۲۹,۴۸۶ دستگاه شده است؛ بنابراین هرچند این دو سدان فرانسوی در اصل خودروهایی یکسان با نام‌هایی متفاوت و با تغییراتی جزئی هستند اما سیتروئن الیزه در فروش موفق‌تر عمل کرده است.

 مشخصات فنی

 

پژو ۳۰۱

سیتروئن الیزه

پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر
تنفس طبیعی طبیعی
قدرت ۱۱۵ اسب بخار ۱۱۵ اسب بخار
گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر ۱۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد ۱۰.۳ ثانیه ۹.۴ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۸ کیلومتر/ساعت ۱۸۸ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۶.۴ لیتر (ترکیبی) ۶.۵ لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک ۵۰ لیتر ۵۰ لیتر
تولید آلایندگی ۱۴۸ گرم/کیلومتر ۱۵۱ گرم/کیلومتر
وزن ۱۰۹۰ کیلوگرم ۱۰۹۰ کیلوگرم
طول ۴.۴۴ متر ۴.۴۲ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۶۵ متر ۲.۶۵ متر
حجم صندوق بار ۵۰۶ لیتر ۵۰۶ لیتر
قیمت پایه ۸۴,۷۰۰ یوآن ۸۳,۸۰۰ یوآن

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. Kamran

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (919 ديدگاه)

    در این دسته گروه ژاپنی ها
    بهتـریـن گزینـه هـا هستنـد

    موافقم ۲
    مخالفم ۲
  2. amir

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (500 ديدگاه)

    آخه اینها که دو تا ماشین نیستند !!این دو تا دقیقا یکی هستند فقط آرم جلو پنجره و روفرمونشون فرق می کنه!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  3. فرید

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (74 ديدگاه)

    هیچ فرقی باهم ندارند فقط انتخاب بین دوبرندهست وسلیقه هردوگروه قابل احترام.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. علیرضا

      ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (338 ديدگاه)

      با توجه به خودروهای ساخت سیتروئن که نرم ترین خودروها تو جهان هستن رای من اینجا سیتروئنه.

      موافقم ۰
      مخالفم ۱
      1. M

        ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
        سوابق: (227 ديدگاه)

        آره نرم ترین خودروی جهان سیتروئنه !مخصوصا ژیان ، از رو سرعت گیر که رد میشد تا یه کیلومتر جلوتر رو تو هوا بالا پایین میرفت …..

        موافقم ۲
        مخالفم ۰
  4. حامد

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (845 ديدگاه)

    پژو اشغالتره
    تو این سگمنت سینی و یاریس و اکسنت خوبه

    موافقم ۱
    مخالفم ۱
  5. King 918

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    اه اه ۲ تا از بد ترین ماشین های دنیا دقیق ادمو یاد ماشین های ایرانی میندازن نگاه دستگیره شیشه بالابر عقب اون الیزه خداوندا این چیه بخدا mvm 530. از اینا بهتره شرط میبندم کیفیت ساختش هم از این ۲ تا بیشتره ….
    والا این چیه …

    موافقم ۰
    مخالفم ۱
    1. amir

      ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (500 ديدگاه)

      دوست عزیز در این سگمنت خودروها عمدتا همینطورند این جور ماشینها سدان های اقتصادی و ارزون قیمت هستند کیفیت رنو سیمبل و اشکودا راپید و میتسوبیشی میراژ و…هم کمابیش همینه.

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  6. آرش آمریکایی

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (591 ديدگاه)

    به قول جرمی کلارکسون
    پژو باید بجای ماشین گاو بسازه
    ???

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
    1. حامد

      ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (845 ديدگاه)

      نگفت باید گاو بسازه،اصلا مگه گاو رو میسازن؟
      گفت پژو تکلیفش با خودش مشخص نیست ممکنه یهو بزنه تو کار گاو داری

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  7. F۲۲RAPTOR

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (2329 ديدگاه)

    نمایه جلوی پژو بهتره
    ولی نمایه عقب سیتروئن، مجموعه سپرو چراغهاش بیشتر به هم میخوره تاپژو
    نمایه بغل هم یکین،
    رای من سیتروین

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  8. m.m

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (55 ديدگاه)

    قیمت ب دلار بگین حداقل?

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  9. Amir

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (173 ديدگاه)

    شتاب و مصرف سوختشون درسته ایا؟؟!
    یک نوع موتور روی هر دو نصب شده با وزن یکسان ، گیربکس هم که دقیقا مشابه
    پس چطور شتاب و مصرف سوخت متفاوته؟؟!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  10. Amir

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (173 ديدگاه)

    نمای داخلی هردو واقعا جالب نیس
    شاید موافق نباشید ولی دنای خودمون جلوه خیلی بهتری داره …

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. amir

      ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (500 ديدگاه)

      دنا جلوه بهتری داره ولی فقط برای کشوری مثل ایران! در کشورهای دیگه وقتی کسی ۳۰۱ میخره یه خودروی ارزون قیمت میخره برای انجام کارهای روزمره !اصلا براش مهم نیست داخلش چه شکلی باشه ماشینی مثل ۳۰۱ یا الیزه یا سیمبل در همه جای دنیا با این پولی که بابتش میدن یه وسیله ابتداییه برای جابجاشدن!! اونی که دنبال نمای داخلی زیبا باشه که میره آیودی سوار میشه !این ماییم که از بس عقب افتاده ایم داخل دنا و سمند هم دنبال آپشن میگردیم!

      موافقم ۰
      مخالفم ۱
  11. ali a

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (775 ديدگاه)

    اتخاب اینجا خیلی راحته ! هیچکدام ! این همه گزینه بهتر هست کی اینا رو میخره خدایی ؟!! هیوندایی اکسنت. تویوتا یاریس.کیا ریو. نیسان ورسو . هوندا سیتی. شورلت . این همه گزینه که بهترن …

    موافقم ۰
    مخالفم ۱
  12. A.B

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (208 ديدگاه)

    حداقل ایرانخودرو الیزه رو وارد میکرد مردمم خوشحال تر میشدن میگفتم زانتیای جدید اومده(عده ای سیتروئن و به اسم زانتیا میشناسن هرجا لوگوی سیتروئن باشه میگن شرکت زانتیا هست) اون توربویه مخصوص خودشونم روش میبستن میشد همون ۱۶۵ اسب بیست تومن کمتر النترا و سراتو میفروختن نه که ارزش داشته باشه از نظر سیستم فروش میگم وگرنه که خیلی تحریما ظالمانه هست!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  13. مبین پورمند

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (94 ديدگاه)

    بحث بین بد و بدتر بود و ما هم بد رو انتخاب کردیم،سیتروئن

    نمیدونم چرا خیلی از این ماشینای اشغال فرانوسوی بدم میاد

    موافقم ۰
    مخالفم ۱
  14. شاهين

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (859 ديدگاه)

    بین بد و بدتر انتخاب منم بد هست یعنی سیتروعن…ولی خب تحت هیچ شرایطی ماشین فرانسوی نمیخرم

    موافقم ۱
    مخالفم ۱
  15. حمیدرضا

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (2416 ديدگاه)

    تو جلو پنجره سیتروئن خطوط کرومی کار کردن که ظاهرش رو زیبا تر کرده نمای عقب سیتروئن هم واقعا زیبا تره داخل هر دو خودرو یکسان هست ولی سیتروئن هزار یوان ارزانتر هست که باعث میشه ارزش خرید بیشتری پیدا کنه
    سوالی که اینجا مطرح هست اینه این دو خودرو ریبج هستا و دقیقا هم یه خودرو به نظر میان پس چرا در برخی مسائل فنی و اندازه متفاوتن

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  16. حامد تقی پور

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (12 ديدگاه)

    از بابت فنی مشترک هستن و باهم فرقی ندارن
    بین این دو از بابت ظاهر، سیتروئن رو من انتخاب می کنم

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  17. Hamid...Audi

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (712 ديدگاه)

    هیچکدوم
    یکی از یکی چرت تر

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  18. کیوان

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (162 ديدگاه)

    همین ارزون قیمت بالای ۹۰ میلیون تومن است در ایران ماشین خریدن حرومه پژو ۳۰۱ درحد ۲۰ میلیون میارزه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  19. Mercede kaviani

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (479 ديدگاه)

    با سلام به دوست عزیز امیر دهقان
    اگر اشتپاه نکنم قیمت میشود حدود ۸ هزار دلار
    ۳۰۱ بخاطر طرحی زیباتر ان
    باتشکر وارزوی بهترین برایتان
    مرسده کاویانی

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  20. احمد

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (541 ديدگاه)

    نویسنده عزیز شما فیات تیپو رو نیاوردی تو این لیست

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا