نسل جدید پژو 3008 موفقیت در کلاس کراساورهای کامپکت را ادامه میدهد
پژو با تولید دومین نسل 3008 به موفقیت تجاری چشمگیر رسید. این خودرو جزو محبوبترین گزینههای کلاس شلوغ و رقابتی شاسی بلندهای کامپکت بازار اروپا محسوب میشود. پس از بهروزرسانی نسل دوم 3008 در سال 2020، فرانسویها در حال کار روی نسل جدید این خودرو هستند و ما نیز در این نوشته مفصل میخواهیم تمامی اطلاعات موجود از سومین نسل 3008 را در اختیار شما بگذاریم. در ادامه برخی رندرهای دیجیتالی از این خودرو نیز منتشر میشوند. نسل فعلی این خودرو در سال 2016 و با شکل شاسیبلند معرفی شد که نسبت به استایل مینی ون یک نسل قبلتر تغییر مهم و قابلتوجهی را نشان میداد. بدنه جذاب این خودرو جذاب بود و با فیس لیفت 2020 نیز جذابتر شد. در این فیس لیفت نمای جلوی 3008 شبیه دیگر محصولات مدرنتر پژو شده بود. البته نسخه بهروزتر این خودرو تغییر خیلی زیادی نداشت و از نشان جدید بکار رفته در 308 استفاده نکرد. پژو در حال برنامهریزی برای جایگزینی نسل فعلی این خودرو با نسل جدید در سال 2023 است و برای نسل جدید از بدنهای کاملاً بازنگری شده و پلتفرمی ارتقا یافته استفاده میکند.
بر اساس رندرهایی که منتشر شدهاند، 3008 جدید احتمالاً از سه LED عمودی در سپر جلو استفاده خواهد کرد تا بیش از پیش بر هویت پنجه شیر پژو تأکید کند. ورودیهای تزئینی روی سپر جلوی نسل فعلی نیز میتواند جای خود را به تریم تیره بدهد تا ظاهر منسجمتری ایجاد شود. جلوپنجره نیز تقریباً مشابه نمونه بکار رفته در 308 خواهد بود و لوگوی جدید نیز روی آن خودنمایی خواهد کرد. انتظار میرود پروفایل جانبی این خودرو عضلانیتر از قبل باشد و از خطوط نرمتر و پوشش پلاستیکی نازکتر برای ایجاد ظاهری لوکستر سود برده شود. خط سقف 3008 جدید نیز احتمالاً دینامیکتر خواهد شد تا تمایز بیشتری بین این خودرو 5008 جعبهایتر ایجاد شود. انتظار داریم در بخش عقب چراغهای LED نازکتر و گیراتر بکار روند و از کروم بیشتری روی سپر به ویژه در تریم های اسپرت تر GT-Line استفاده شود. رینگهای جدید به همراه رنگهای متمایز بدنه نیز بر جذابیت این خودرو خواهند افزود. احتمالاً تریم مشکی سقف و ستونهای نسل فعلی در 3008 جدید نیز دیده خواهند شد. شاسی بلندهای کنونی از نظر ابعاد رشد کردهاند و انتظار میرود همین موضوع درباره 3008 جدید نیز صادق باشد و این خودرو فاصله بین 2008 با طول 4300 میلیمتری را بیشتر کند. شایانذکر است نسل فعلی 3008 طول 4447 میلیمتری دارد. این امر منجر به بهبود تناسبات کلی و افزایش فضای کابین و بار خواهد شد.
داشبورد i-Cockpit کنونی این شاسیبلند اگرچه همچنان زیبا به نظر میرسد اما نسل جدید 3008 بهتر هم خواهد شد. نمایشگر لمسی بزرگتر، پشت آمپرهای سهبعدی جدید، دکمههای مشابه هواپیماها و متریال لوکستر در کابین باعث خواهند شد این خودرو از نسل فعلی فاصله بگیرد و رقیب محصولات لوکستری همچون بی ام و X1 باشد. همچنین تجهیزات ایمنی و رفاهی بیشتری نیز در این خودرو نصب خواهد شد. پژو میخواهد تا سال 2025 تمامی محصولات خود را هیبریدی و الکتریکی کند و تا سال 2030 نیز به برندی تمام الکتریکی در اروپا بدل شود. به این ترتیب هنوز زمان لازم برای ارائه یک نسل درونسوز دیگر از 3008 وجود دارد هرچند گزینههای الکتریکی شده زیادی عرضه خواهند شد و قطعاً نسخه الکتریکی آن نیز در دسترس خواهد بود. از این نظر دو سناریو را میتوان برای 3008 جدید متصور بود: یک سناریو استفاده از نسخه بهروز شده پلتفرم EMP2 است و سناریو دیگری نیز بهکارگیری پلتفرم مدرنتر STLA مدیوم برای خودروهای کامپکت و میان سایز خواهد بود. پلتفرم EMP2 با خودروهای الکتریکی نیز سازگار بوده و در اوپل آسترا الکتریکی نیز بکار خواهد رفت اما معماری STLA مدیوم از نظر قدرت و شعاع حرکتی تواناییهای بهتری دارد.
نسل جدید 3008 منحصراً با پیشرانههای بنزینی/هیبریدی عرضه خواهد شد و خبری از گزینههای دیزلی نخواهد بود. انتظار میرود نسخه پایه این خودروی فرانسوی از پیشرانه 3 سیلندر 1.2 لیتری پیورتک به روز شده با سیستم هیبریدی ملایم 48 ولتی استفاده کند. نسخههای پلاگین هیبریدی نیز با یک یا دو پیشرانه الکتریکی عرضه خواهند شد تا شعاع حرکتی بیشتری در حالت الکتریکی داشته باشند. احتمالاً نسخه پلاگین هیبریدی 3008 از قوای محرکه مشترکی با پژو 4008 استفاده خواهد کرد. 4008 اخیراً در خلال تستها و با بدنه کراس اووری پوزهکوتاه و کم ارتفاع رؤیت شده است. رسانههای فرانسوی میگویند اولین پروتوتایپ های استتار شده 3008 جدید تا پایان سال جاری میلادی دیده خواهند شد. انتظار میرود طی ماههای آتی اطلاعات بیشتری از این خودروی محبوب منتشر شود.